labe schreef:Ik bedoel ook een hengst die tussen merries in de wei loopt en niet aan het handje van een hengstenboer.
Er werd namelijk ergens in dit topic gesteld dat een hengst rustig tussen merries geweid kan worden en dat er niet altijd iets hoeft te gebeuren omdat o.a. de hengst niet continue aan sex denkt (ik vraag me dan ook af hoe mijn merrie aan haar eerste veulen is gekomen, onbevlekte ontvangenis ofzo?).
Dan heb ik zoiets van: "ja doei, gij gelooft dat?" Ik niet dus, zo'n dier zal toch niet denken dat hij het beter niet kan doen omdat dat nu eenmaal niet mag van de baas?
Je kunt een paard tot op bepaalde hoogte goed trainen en africhten, ook hengsten, maar eenmaal in een groep paarden waarbij de hormonen door de lucht gieren, vraag ik me echt af in hoeverre jouw invloed als eigenaar/berijder nog groot genoeg is om zo'n dier in toom te houden. Tuurlijk zijn er genoeg mensen die het klappen van de zweep kennen en hier geen enkel probleem mee hebben, maar Jan met de Pet hoeft hier dus niet de kwaliteit en overwicht voor te hebben. Ik heb ook wel eens een stel Iberische hengsten bij elkaar gezien MET ervaren berijders en dat ik me toch heel benauwd afvroeg of het allemaal wel goed ging.
Er zullen best brave hengsten zijn die amper in de gaten hebben dat ze hengst zijn, maar over het algemeen genomen denk ik dat bij het houden van hengst net even wat meer om de hoek komt kijken en dat je niet kunt stellen dat iedereen met een (iberische) hengst overweg kan.
Als je een hengst in een kudde houdt en hij is niet anders gewend (sociaal) dan is er niets aan de hand. Dan dekt hij alleen wanneer de merrie dat ok vindt.
Een paard dat gefrustreerd is en dat niet kent die gaat over de schreef en is gevaarlijk voor zichzelf en anderen.
Helaas is dat niet voor iedere hengst weggelegd.