Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pletje123 schreef:@Samar: het is maar net met wat voor bril op je teksten leest he
christel1857 schreef:Ik ben het met je eens.
Overigens in 't algemeen: Friezen zijn van oorsprong rijpaarden voor de ridders, daarna hebben de boeren ze omgetoverd tot vrij zware landbouwpaarden, en daarna zijn ze omgetovert tot tuigpaard. Er is dus al zoveel gewisseld in gebruik van de fries, waarom maken we er geen mooi allround dressuur/tuigpaard van?
Waarom zou een fries niet kunnen mennen zonder 'hackney-gangen'. Zijn die opgetrokken hackney-gangen nou wat menig friezen liefhebber nou zo leuk vind aan het ras? Is dat waar nog meer op gefokt moet worden? ik ben niet zo voor dat conservatieve.. Ik vind andere eigenschappen van het ras vele malen belangrijker.
horseyfries schreef:Die van jou is vast niet roze..... Je ziet het blijkbaar nogal negatief dus het zal wel een donkere bril zijn dan....
Pletje123 schreef:Voor iemand anders iets invullen is ook in 2006 nog niet mogelijk. Helaas!
Samar schreef:
Overleven?? Vind ik wel erg negatief en oneerbiedig gesteld. Waar baseer je dat op?
AlexandraM schreef:christel1857 schreef:Ik ben het met je eens.
Overigens in 't algemeen: Friezen zijn van oorsprong rijpaarden voor de ridders, daarna hebben de boeren ze omgetoverd tot vrij zware landbouwpaarden, en daarna zijn ze omgetovert tot tuigpaard. Er is dus al zoveel gewisseld in gebruik van de fries, waarom maken we er geen mooi allround dressuur/tuigpaard van?
Waarom zou een fries niet kunnen mennen zonder 'hackney-gangen'. Zijn die opgetrokken hackney-gangen nou wat menig friezen liefhebber nou zo leuk vind aan het ras? Is dat waar nog meer op gefokt moet worden? ik ben niet zo voor dat conservatieve.. Ik vind andere eigenschappen van het ras vele malen belangrijker.
ik houd van vele paarden maar friezen zijn gewoon magie voor mij...even groot gezegt
tuurlijk is het prachtig als een dier zo vol trots loopt! maar daarvoor is geen hoge knieactie nodig het komt al voor zijn gewone bouw (hals) ik vind het uiterlijk (hooft, lange manen en staart, veel behang aan benen en het karakter van het dier belangrijker...maar bedoel je hebt al een luxe en barok type fries...daarin heb je dr ook nog die meer voor koets zijn en meer rijpaarden...maar zou zeker moeten kunnen...
christel1857 schreef:Ja oke, maar de tijd dat een fries die z liep een uitzondering was is echt voorbij. Niet net zoals bij de fjorden bijvoorbeeld. Nu taco en guusje z lopen is dat ineens heel bekend. Maar die tijd is bij de friezen als voorbij. Of het echte granprix paarden zijn valt te betwijfelen. Voor mij hoeft dat niet zo te worden eigenlijk. Dat je goed met je fries de basissport kunt rijden is voor mij al goed genoeg.
More schreef:Hier hadden wij het vanmiddag op wedstrijd ook nog over! (Waar erg veel friezen waren).
Je hebt 2 soorten friezen (wat ik dan zie op wedstrijden), van die echte friezen met dikke poten en lekker stevig, dikke hals en beetje lompig. Dat vind ik de echte Friezen. Maar dat vind ik nou niet echt dressuur paarden... Die horen echt voor de kar denk ik dan...
Maar op wedstrijden zie je ook van die mooie dressuur friesjes. Die zijn wat smaller en minder dikke benen enzo..
Die kunnen dan wel weer hoog komen! (ik zeg niet dat die anderen dat niet kunnen)..
Maar opzich kunnen Friezen heel mooi lopen! Er loopt er zelf 1tje grandprix duss (weet zo snel niet wie)..
Agjah.. Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden hihi...
Leuk topic!
Groetjes Hanneke
christel1857 schreef:Er lopen er volgens mij wel meer grandprix, je hebt adel en jasper onder die ene belg ( weet z'n naam niet )
Overigens de wat More beschrijft als échte fries zie je bijna nooit meer op keuringen.