mening over friezen in de dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:49

@Samar: het is maar net met wat voor bril op je teksten leest he

Samar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:35

Pletje123 schreef:
@Samar: het is maar net met wat voor bril op je teksten leest he

Alweer die bril?

Wat bedoel je precies?

Volgens mij ben je een beetje paranoïde....

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:36

Dat ik paranoide ben valt reuze mee

Het was figuurlijk bedoelt En dan bedoel ik: je kan het positief of negatief bekijken. Het is maar net wat voor invulling je er zelf aan geeft! Oftewel: het is maar net door wat voor bril je kijkt

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:26

Die van jou is vast niet roze..... Je ziet het blijkbaar nogal negatief dus het zal wel een donkere bril zijn dan....

AlexandraM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:33

christel1857 schreef:
Ik ben het met je eens.
Overigens in 't algemeen: Friezen zijn van oorsprong rijpaarden voor de ridders, daarna hebben de boeren ze omgetoverd tot vrij zware landbouwpaarden, en daarna zijn ze omgetovert tot tuigpaard. Er is dus al zoveel gewisseld in gebruik van de fries, waarom maken we er geen mooi allround dressuur/tuigpaard van?
Waarom zou een fries niet kunnen mennen zonder 'hackney-gangen'. Zijn die opgetrokken hackney-gangen nou wat menig friezen liefhebber nou zo leuk vind aan het ras? Is dat waar nog meer op gefokt moet worden? ik ben niet zo voor dat conservatieve.. Ik vind andere eigenschappen van het ras vele malen belangrijker.

ik houd van vele paarden maar friezen zijn gewoon magie voor mij...even groot gezegt
tuurlijk is het prachtig als een dier zo vol trots loopt! maar daarvoor is geen hoge knieactie nodig het komt al voor zijn gewone bouw (hals) ik vind het uiterlijk (hooft, lange manen en staart, veel behang aan benen en het karakter van het dier belangrijker...maar bedoel je hebt al een luxe en barok type fries...daarin heb je dr ook nog die meer voor koets zijn en meer rijpaarden...maar zou zeker moeten kunnen...

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:39

horseyfries schreef:
Die van jou is vast niet roze..... Je ziet het blijkbaar nogal negatief dus het zal wel een donkere bril zijn dan....

Voor iemand anders iets invullen is ook in 2006 nog niet mogelijk. Helaas!

Ik zie het niet door zo'n donkere bril. Hij is ook niet roze nee. Ergens ertussen in misschien...

Samar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:30

Pletje123 schreef:
Voor iemand anders iets invullen is ook in 2006 nog niet mogelijk. Helaas!

Je doet zelf toch precies hetzelfde?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:45

Samar schreef:

Overleven?? Vind ik wel erg negatief en oneerbiedig gesteld. Waar baseer je dat op?

Bedoel je mijn reactie op deze post? Lijkt mij vrij duidelijk dat jij het negatief las

Karl66

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:36

Misschien kunnen we ook ontopic blijven ipv te gaan discussieëren over wat de ander denkt

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:24

lijkt mij een heel goed plan

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:41

AlexandraM schreef:
christel1857 schreef:
Ik ben het met je eens.
Overigens in 't algemeen: Friezen zijn van oorsprong rijpaarden voor de ridders, daarna hebben de boeren ze omgetoverd tot vrij zware landbouwpaarden, en daarna zijn ze omgetovert tot tuigpaard. Er is dus al zoveel gewisseld in gebruik van de fries, waarom maken we er geen mooi allround dressuur/tuigpaard van?
Waarom zou een fries niet kunnen mennen zonder 'hackney-gangen'. Zijn die opgetrokken hackney-gangen nou wat menig friezen liefhebber nou zo leuk vind aan het ras? Is dat waar nog meer op gefokt moet worden? ik ben niet zo voor dat conservatieve.. Ik vind andere eigenschappen van het ras vele malen belangrijker.

ik houd van vele paarden maar friezen zijn gewoon magie voor mij...even groot gezegt
tuurlijk is het prachtig als een dier zo vol trots loopt! maar daarvoor is geen hoge knieactie nodig het komt al voor zijn gewone bouw (hals) ik vind het uiterlijk (hooft, lange manen en staart, veel behang aan benen en het karakter van het dier belangrijker...maar bedoel je hebt al een luxe en barok type fries...daarin heb je dr ook nog die meer voor koets zijn en meer rijpaarden...maar zou zeker moeten kunnen...

Precies! Dat bedoel ik nou ook. Ik hou niet van hackney gangen bij de fries. En ik ben ook geen fan de speciale rubrieken daarvoor. Ik vind dat de gangen vooral ruim en soepel moeten zijn met gezonde knieactie die ruimte overlaat voor uitgestekte draf. Het is immer goed mogelijk om een paard dat van nature veel knie actie heeft toch een schitterende veruiming te laten doen. En dat is toch eigenlijk waar de dressuur om gaat? Te laten zien wat jij als ruiter kan en om te laten zien dat jij het maximale uit je paard kan halen? Bovendien kijken de meeste juryleden niet naar het zwaaiende stijve voorbeen maar naar het geheel, loopt het paard goed in de aanleuning, heeft hij een goede impuls etc. En zo hoort het ook. Ongeacht of je op een paard zit dat zo lelijk is als de nacht of dat je op een dekhengst zit.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:48

Welke speciale rubrieken bedoel je?? Tuigpaardconcoursen?
Dan kun je wel geen fan zijn, maar dat hoort wel onlosmakelijk bij de Fries en de hele cultuur errond.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:27

Dressuur kunnen de meeste zeker; Zeker al die dekhengsten, dat zijn zat levende bewijzen!
Daarbij hebben ze sowieso iets betoverends in de ring; gewoon heel erg mooi!
En voor de kar kunnen ze ook zeker! Maar het is echt een vooroordeel dat het domme knollen voor voor de kar zijn.

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:14

Ja inderdaad, bijna alle dekhengsten lopen z dressuur. Volgens mij is het friese paard de tijd wanneer een z dressuurfries rondliep een uitzondering was nu wel voorbij.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:26

Z-dressuur is nog steeds basissport, weliswaar de bovenkant, maar de vraag is dan denk ik belangrijker hoeveel friesen doorstromen naar de ZZGP en op welk niveau ze daar eindigen.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:27

Dat denk ik ook Karl66

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:23

Ja oke, maar de tijd dat een fries die z liep een uitzondering was is echt voorbij. Niet net zoals bij de fjorden bijvoorbeeld. Nu taco en guusje z lopen is dat ineens heel bekend. Maar die tijd is bij de friezen als voorbij. Of het echte granprix paarden zijn valt te betwijfelen. Voor mij hoeft dat niet zo te worden eigenlijk. Dat je goed met je fries de basissport kunt rijden is voor mij al goed genoeg.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:22

Van Fjorden ken ik er niet veel meer dan Taco en Guusje, Friezen kan ik blijven opnoemen. In ieder geval, ze kunnen het zeker, maar de 'echte top' is toch meer weggelegd voor de Hannoveranen, Trakheners etc.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:39

christel1857 schreef:
Ja oke, maar de tijd dat een fries die z liep een uitzondering was is echt voorbij. Niet net zoals bij de fjorden bijvoorbeeld. Nu taco en guusje z lopen is dat ineens heel bekend. Maar die tijd is bij de friezen als voorbij. Of het echte granprix paarden zijn valt te betwijfelen. Voor mij hoeft dat niet zo te worden eigenlijk. Dat je goed met je fries de basissport kunt rijden is voor mij al goed genoeg.

Dat valt niet te betwijfelen want die zijn er ook......

Adel, Goffert, Jelsche, en een heel aantal in Duitsland bijvoorbeeld.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:42

Onder een heel aantal versta jij ....?

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:48

Hier hadden wij het vanmiddag op wedstrijd ook nog over! (Waar erg veel friezen waren).
Je hebt 2 soorten friezen (wat ik dan zie op wedstrijden), van die echte friezen met dikke poten en lekker stevig, dikke hals en beetje lompig. Dat vind ik de echte Friezen. Maar dat vind ik nou niet echt dressuur paarden... Die horen echt voor de kar denk ik dan...
Maar op wedstrijden zie je ook van die mooie dressuur friesjes. Die zijn wat smaller en minder dikke benen enzo..
Die kunnen dan wel weer hoog komen! (ik zeg niet dat die anderen dat niet kunnen)..
Maar opzich kunnen Friezen heel mooi lopen! Er loopt er zelf 1tje grandprix duss (weet zo snel niet wie)..
Agjah.. Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden hihi...
Leuk topic!

Groetjes Hanneke

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:14

More schreef:
Hier hadden wij het vanmiddag op wedstrijd ook nog over! (Waar erg veel friezen waren).
Je hebt 2 soorten friezen (wat ik dan zie op wedstrijden), van die echte friezen met dikke poten en lekker stevig, dikke hals en beetje lompig. Dat vind ik de echte Friezen. Maar dat vind ik nou niet echt dressuur paarden... Die horen echt voor de kar denk ik dan...
Maar op wedstrijden zie je ook van die mooie dressuur friesjes. Die zijn wat smaller en minder dikke benen enzo..
Die kunnen dan wel weer hoog komen! (ik zeg niet dat die anderen dat niet kunnen)..
Maar opzich kunnen Friezen heel mooi lopen! Er loopt er zelf 1tje grandprix duss (weet zo snel niet wie)..
Agjah.. Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden hihi...
Leuk topic!

Groetjes Hanneke

Er lopen er volgens mij wel meer grandprix, je hebt adel en jasper onder die ene belg ( weet z'n naam niet ) En je hebt goffert in amerika. En dan lopen er nog super veel zzlicht/ zwaar en intermediare ( hoe schrijf je dat) . Onder andere intermediar I rijdt de vorige eigenaresse Monique Moonen van mijn friese ruin cobus met haar friese hengst Tristan ( neefje van mijn paard vanuit moeders kant).

Overigens de wat More beschrijft als échte fries zie je bijna nooit meer op keuringen.
Laatst bijgewerkt door christel1857 op 20-05-06 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:15

Ik vind het Prachtig!!

Samar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:27

christel1857 schreef:
Er lopen er volgens mij wel meer grandprix, je hebt adel en jasper onder die ene belg ( weet z'n naam niet )
Overigens de wat More beschrijft als échte fries zie je bijna nooit meer op keuringen.

Die 'ene Belg' heet Peter Spahn en hij woont en werkt tegenwoordig in Friesland

More: ik ben vanmiddag op dezelfde wedstrijd geweest in Joure maar de Friezen zoals jij ze beschrijft heb ik niet gezien hoor!
Ik weet wel dat de Friezen het erg goed deden tussen de KWPN-ers

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:40

Idd Adel, Jasper (maar die lopen Grand-prix in Belgie, en het schijnt dat er nog wel wat niveau verschil zit tussen de GP combi's in Belgie en die in NL)
Dan heb je die van Saskia Meinema, Frizo v/d Oostwal en nog Remon.
Esther Liano met Ielke (gp?)
Susan Bouwman met Marten Hendrik (zz-z)
Trea Mulder met Tietse (iig prix, volgens mij inmiddels al hoger)

Er is ook maar een handjevol dat mee kan komen bij het zzgp.
Onze wpners worden al jaaaren gefokt op specifieke eigenschappen die wij graag zien voor een rij(dressuur)paard. Bij de Friezen is men pas korte tijd bezig om te kijken naar de geschiktheid als dressuurpaard, liggen een beetje achter zeg maar. Dan is het eigenlijk niet vreemd dat een wpner het gemiddeld genomen wat gemakkelijker heeft. Neem nou die galop, hoeveel Friezen zijn er die makkelijk galopperen? Een Fries heeft gewoon andere goede en probleempunten, want hij heeft een andere type. Dat betekent niet direct dat ze het niet kunnen, de een kan het gewoon beter dan de andere.
En al die mensen die lopen te piepen dat ze geen punten halen omdat hun paard een Fries/Fjord/Tink/Haf/Whatever is, zet de boel eens op video en durf eens kritisch te kijken.