geerke schreef:Een hengst op een stal hebben waar ook merries zijn is een stuk ingewikkelder.
Ik heb hier geen merries in de buurt,geen last van mijn hengsten
Bij jou lopen ze denk ik ook 24 uur buiten in de kudde. Hercule deed dat ook voordat hij kwam. Ach gossie, het beestje kon al dat vrouwelijk schoon echt niet handelen als 4 jarige bij mij. En dan stond hij 's nachts ook nog op stal en overdag alleen in de hengstenweide, wel met gezelschap om hem heen van allerlei ruinen. De merries moesten vooraan gehouden worden. Tja, je bent onervaren, wil graag een hoop leren, hetgeen ik gedaan heb, maar is voor Hercule niet altijd leuk geweest.
Veel merens blijven ook gewoon hengst. Vandaar dat wij het wilden proberen. Ik had ook zo iets, het is het meest natuurlijke, in veel zuidelijke landen castreren ze nooit en hij was echt heel heel erg goed en mooi met gave merens (voor) ouders. Maar toch geruind dus en geen spijt van gehad. Hij werd zoveel liever en het leven voor hem leuker.
In Tunesië trouwens met een groep hengsten buitenrit gehad en in de pauze stond de hele bubs met grote afstand van elkaar. Er waren nogal wat beginners en toch ging het fout daar er 2 hengsten gingen vechten. De eigenaar en ik hebben toen dat akkefietje weten te sussen. Dus ook in een hengstengroep in een land waar men dan altijd doet, gaat het niet zonder slag of stoot. Maar de man vertelde mij dat het voor moslims not done is om te castreren.
Dus dat TS niet wil ruinen, dat begrijp ik heel erg goed en wellicht hoort zij bij die mensen die hem wel hengst kan laten met goede begeleiding, want is hij niet zo vreselijk dominant.