Mijn droompaard gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:46

geerke schreef:
Een hengst op een stal hebben waar ook merries zijn is een stuk ingewikkelder.
Ik heb hier geen merries in de buurt,geen last van mijn hengsten

Bij jou lopen ze denk ik ook 24 uur buiten in de kudde. Hercule deed dat ook voordat hij kwam. Ach gossie, het beestje kon al dat vrouwelijk schoon echt niet handelen als 4 jarige bij mij. En dan stond hij 's nachts ook nog op stal en overdag alleen in de hengstenweide, wel met gezelschap om hem heen van allerlei ruinen. De merries moesten vooraan gehouden worden. Tja, je bent onervaren, wil graag een hoop leren, hetgeen ik gedaan heb, maar is voor Hercule niet altijd leuk geweest.
Veel merens blijven ook gewoon hengst. Vandaar dat wij het wilden proberen. Ik had ook zo iets, het is het meest natuurlijke, in veel zuidelijke landen castreren ze nooit en hij was echt heel heel erg goed en mooi met gave merens (voor) ouders. Maar toch geruind dus en geen spijt van gehad. Hij werd zoveel liever en het leven voor hem leuker.
In Tunesië trouwens met een groep hengsten buitenrit gehad en in de pauze stond de hele bubs met grote afstand van elkaar. Er waren nogal wat beginners en toch ging het fout daar er 2 hengsten gingen vechten. De eigenaar en ik hebben toen dat akkefietje weten te sussen. Dus ook in een hengstengroep in een land waar men dan altijd doet, gaat het niet zonder slag of stoot. Maar de man vertelde mij dat het voor moslims not done is om te castreren.
Dus dat TS niet wil ruinen, dat begrijp ik heel erg goed en wellicht hoort zij bij die mensen die hem wel hengst kan laten met goede begeleiding, want is hij niet zo vreselijk dominant.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:20

geerke schreef:

Meestal ben ik het wel eens met jou, maar deze keer niet }> . Een hengst hoort zich gewoon te gedragen, ook als er merries bij zijn. Onze hengsten staan beiden in een privéstal, waar een 40-tal paarden staan, zowel hengsten als ruinen als merries. Dit moet gewoon kunnen, ook samen in de bak of naast elkaar op de poetsplaats. Nogmaals : een hengst moet zijn manieren houden als er mensen omheen zijn. Altijd en overal. Kan dat niet, en is het geen topdekhengst, is er maar één eerlijke optie en dat is castreren.
Je kunt niet van je omgeving verwachten dat ze zichzelf aanpassen aan jou. Nee, jij dient je aan te passen aan je omgeving.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:23

Oehlala schreef:
sevke schreef:
Hij mag daar niet op reageren. Niet brommen, roepen, trippelen, whatever. Als ik erbij ben dient hij zich te gedragen als een ruin. Als er iemand een knipogende merrie voor zijn neus zet, en ik zit op hem, dan nog mag hij daar niet op reageren.Hij mag bijvoorbeeld ook niet uitschachten als er mensen omheen staan, behalve dan als we een cap ophebben, want dan mag hij gaan dekken, dat weet hij.

Ik als merriemens, puur uit nieuwsgierigheid, hoe leer je, je hengst dit ? Dat hij bijv niet mag hinniken, oid? Of uitschachten ?

Corrigeren als hij het wel doet. Bij mijne is een ruk aan het halster al genoeg. Of eens je stem verheffen. Bij andere moet je iets hardere maatregelen treffen. Ze zijn tegen elkaar heus ook niet altijd lief en vriendelijk, hoor.
bv bij het op de wei zetten durft Shaggy ook al eens zijn nek op te zetten en brullen. Dan blijf ik gewoon staan, tot hij zich gedraagt. Dan pas gaat het halster eraf. En hij weet dat al heel goed. Hij wil brullen, en halverwege bedenkt hij zich: oei, dat mag eigenlijk niet. De clown. :+

geerke schreef:
Alle hormonen moet hij dus onderdrukken??? Gossie.

ja. Als er mensen bij zijn wel, ja. En dat is heus niet zo moeilijk. Mijn reu mag ook niet op mijn been rijden als hij daar zin in heeft.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 14:31

Earth schreef:
Er zijn hier in het topic ook wat hengstenhouders en mensen met veel ervaring. Maar ook met contacten.
Of anders eens een apart topic aanmaken met je zoekvraag, kans is groot dat je wel wat kunt vinden via bokt. :)
Hoe moet ik dan die vraag het best formuleren? :)
Ja Penotti, die bedoelde ik!

sevke

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:33

je kunt de vraag als volgt formuleren : ik heb een jonge hengst gekocht, en heb daar geen ervaring mee. Hoe kan ik hem het beste aanpakken, opleiden.

dat is een beleefde vraag, niks awkward aan :)

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 14:38

sevke schreef:
je kunt de vraag als volgt formuleren : ik heb een jonge hengst gekocht, en heb daar geen ervaring mee. Hoe kan ik hem het beste aanpakken, opleiden.

dat is een beleefde vraag, niks awkward aan :)

Heel erg bedankt. Ik zal nu een nieuw topic even aanmaken

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:48

pien_2010 schreef:
Dat filmpje over hoe om te gaan met een hengst van Jolanda A, vind ik zelf een leuk en leerzaam filmpje .
Ik wist dat niet vh poepen bv. Ik heb altijd gedacht dat Hercule een net paard was want hij kakte altijd over zijn hopen heen id stal en wei. Ook toen hij al jaren ruin was. _O- De merrie maakte flinke rommel overal en kakte overal.

Haha, dat is nou de reden waarom ik alleen hengsten heb, ben zo klaar met uitmesten! _O-

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:59

sevke schreef:
geerke schreef:

Meestal ben ik het wel eens met jou, maar deze keer niet }> . Een hengst hoort zich gewoon te gedragen, ook als er merries bij zijn. Onze hengsten staan beiden in een privéstal, waar een 40-tal paarden staan, zowel hengsten als ruinen als merries. Dit moet gewoon kunnen, ook samen in de bak of naast elkaar op de poetsplaats. Nogmaals : een hengst moet zijn manieren houden als er mensen omheen zijn. Altijd en overal. Kan dat niet, en is het geen topdekhengst, is er maar één eerlijke optie en dat is castreren.
Je kunt niet van je omgeving verwachten dat ze zichzelf aanpassen aan jou. Nee, jij dient je aan te passen aan je omgeving.

Met beide eens. Een hengst zonder merries in de buurt in een stabiele groep (niet vaak een paard erbij of eruit) is makkelijker te houden. Sowieso als ze naar buiten kunnen met een maatje, liefst van hetzelfde kaliber, dan scheelt dat veel opgekropte energie.

Maar daarnaast moet je al eigenaar de focus van je hengst kunnen vast houden. Ook tussen de andere paarden, ongeacht merries of ruinen/hengsten. Als je die focus consequent weet te vragen en vast te houden is er weinig voor nodig. Als die van mij afgeleid is dan is het opnemen van een teugel of wiebelen van het touw al voldoende. Ook luisteren ze goed naar stem, ik werk dan ook veel in vrijheid met ze. Ook met twee tegelijk. Ze mogen de hele dag met elkaar spelen dus dat half uurtje of uurtje dat ik in beeld ben wil ik gewoon even de aandacht. En dat is te leren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:14

_Penotti schreef:
anjali schreef:
Ik heb die twee filmpjes bekeken ,tja dat ziet er gevaarlijk uit. Ik zou mijn merrie ook beslist niet laten dekken door hengsten die dergelijk gedrag vertonen. Bij Kwpn-keuringen krijgen ze ook een punt voor gedrag toch.Maar,de schuld ligt eigenlijk bij de onverantwoordelijke eigenaren.Het bezitten van een hengst is een groot voorrecht en dat moet je bewijzen waard te zijn.

Nou dan zijn we er toch?

Jij zegt steeds niet castreren, nu zeg je het eigenlijk van wel.
want bewezen dat waard te zijn is ts nog niet.

Maar die hengsten en ruiters in die filmpjes zijn niet ts en haar Apollo.Misschien kunnen zij het wel. Het tegendeel is nog niet bewezen en ik hoop dat ze zoveel hulp en tips krijgt dat ze gewaarschuwd is voor hoe het niet moet, en dat het haar wel gaat lukken.Dat zou toch mooi zijn.De pensionhouder speelt in elk geval een belangrijke rol hierin,hij moet de juiste accomodatie aanbieden voor het houden van een hengst.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:16

geerke schreef:
Alle hormonen moet hij dus onderdrukken??? Gossie.

Alleen dit al maakt het voor het dier zelf fijner om zijn zaakje te moeten missen. Daarna gewoon lekker samen met anderen kunnen staan en paard kunnen zijn.
Dat geld trouwens voor honden ook. Maar dat is een andere discussie

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:17

Tuurlijk Anjali, als je wortels ziet als chantage middel richting het paard :+
Als gehinnik en getrippel word gezien als prima.
Dan zit ze niet ver meer van die filmpjes af.
Natuurlijk hoop ik anders, hoopt iedereen hier anders, niet voor niets de tip castreren. Jong paard is al moeilijk genoeg.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 15:57

Pff beginnen jullie nu weer

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:00

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:01

Chanelle007 schreef:

Eens met je. Dat is flauw, dat weten we nu onderhand en het is ook niet meer constructief. Niemand leert daar nog iets van, dat is alleen maar flauwe herhalen.

Ik vond het juist heel leuk gaan. UItwisselen over hengsten, er zijn interessante filmpjes geplaatst zowel van hoe het niet moet als uitleg van Jolanda A en dat is leuk. NIet alleen leerzaam voor TS maar ook voor anderen.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 16:06

pien_2010 schreef:
Chanelle007 schreef:

Eens met je. Dat is flauw, dat weten we nu onderhand en het is ook niet meer constructief. Niemand leert daar nog iets van, dat is alleen maar flauwe herhalen.

Ik vond het juist heel leuk gaan. UItwisselen over hengsten, er zijn interessante filmpjes geplaatst zowel van hoe het niet moet als uitleg van Jolanda A en dat is leuk. NIet alleen leerzaam voor TS maar ook voor anderen.

Eindelijk iemand die me begrijpt ;) :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:08

Chanelle007 schreef:

vind ik nu toch ook. Denk dat het ondertussen al genoeg gezegd is...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:12

pien_2010 schreef:
Chanelle007 schreef:

Je hebt gelijk het is herhaling.
Ik denk dat er ook weinig meer te zeggen is hier dat geen herhaling meer is.

Ook die filmpjes niet, want die gaan over hengsten en ts wil hem hengst houden, via internet is dat niet te leren.
Dat is toch de goede hulp in het echt die dat met gaan doen.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:18

Begrijp me niet verkeerd TS, ik ben het er mee eens dat sommige dingen nu echt te vaak herhaald worden. Is wel duidelijk hoe men erover denkt, maar ik probeer even mee te denken met je

Is er niemand op de nieuwe stal waar je heen verhuisd / bent verhuisd die je kan helpen met de problemen waar je nu tegenaan loopt? of eventueel instructeurs van stalgenoten die passen in het plaatje van wat jij zoekt in een instructeur./ instructrice?

Het enige wat ik niet helemaal snap is dat je zegt dat hij pas volgend jaar op de wei komt. Hou je hem dan nu hele dagen binnen? Hij kan toch op de nieuwe stal bij een groep aansluiten lijkt me?
Ik zou met mijn paard geloof ik ook tegen problemen aan gaan lopen als ze niet hele dagen buiten kwam.

Verder een knap paardje om te zien in ieder geval! :j

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 16:21

Felien_Kyra schreef:
Begrijp me niet verkeerd TS, ik ben het er mee eens dat sommige dingen nu echt te vaak herhaald worden. Is wel duidelijk hoe men erover denkt, maar ik probeer even mee te denken met je

Is er niemand op de nieuwe stal waar je heen verhuisd / bent verhuisd die je kan helpen met de problemen waar je nu tegenaan loopt? of eventueel instructeurs van stalgenoten die passen in het plaatje van wat jij zoekt in een instructeur./ instructrice?

Het enige wat ik niet helemaal snap is dat je zegt dat hij pas volgend jaar op de wei komt. Hou je hem dan nu hele dagen binnen? Hij kan toch op de nieuwe stal bij een groep aansluiten lijkt me?
Ik zou met mijn paard geloof ik ook tegen problemen aan gaan lopen als ze niet hele dagen buiten kwam.

Verder een knap paardje om te zien in ieder geval! :j

De groepen zijn al gevormd

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:43

Maar het is niet mogelijk hem dan desnoods apart van de kuddes op de wei te hebben? Een wei is vaak uitdagender dan de gemiddelde paddock. Dan kan hij zich buiten lekker uitleven

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:45

capopjekop schreef:
Maar het is niet mogelijk hem dan desnoods apart van de kuddes op de wei te hebben? Een wei is vaak uitdagender dan de gemiddelde paddock. Dan kan hij zich buiten lekker uitleven

Of's nachts buiten op de hengsten wei en met een ruin in de buurt.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 17:06

capopjekop schreef:

Ik kan het wel eens vragen

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:43

Op veel stallen is het weideseizoen al bijna afgelopen. Ik kan mij voorstellen dat dan een stal er niet meer zit te wachten een nieuwe groep te willen vormen.

Maar dat kan gewoon gevraagd worden.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:38

oh daar denk ik helemaal niet aan. Hier staan ze 7 dagen in de week, de hele dag buiten. Alleen is natuurlijk niet bij elke stal vanzelfsprekend. Alleen TS haar uitleg is telkens nogal kort. Dus kon dat er ook niet uithalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:19