CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:32

Warm weer, paarden zitten alweer dikker in het haar én een lagere weerstand door de aanmaak van de wintervacht... Dan slaan die kleine etters direct hun slag. Hier overigens nog geen jeuk bij beide paarden (Tinkers).

Sprak op Horse Event nog met dames van de Groene Os, helaas hadden zij nog niet eerder van CPL gehoord. Beetje jammer wel. Maar wel even met ze de symptomen en oorzaken doorgenomen, en zij raadden ook een drainage aan voor tijdens het begin en einde van het stalseizoen. Moet me nog even goed inlezen in hun producten, maar dat klinkt op zich wel als iets wat te overwegen valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:36

Ja valt me inderdaad op dat het elke keer samen valt met de vachtwissel.

Misschien nog beter om het stalseizoen te voorkomen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:37

Ja, want over die optie heb ik natuurlijk nog niet nagedacht... Of je zou kunnen vragen wat er met stalseizoen bedoeld werd. Paard staat in ieder geval zeker niet 24/7 op stal ;)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:40

Heeft iemand ervaring met het voeren van kleefkruid en de symptomen van cpl?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:45

Ja, Flynn krijgt kleefkruid en brandnetel. Beide gedroogd. Wordt met smaak gegeten, en helpt bij de zuivering. Tot nu toe heel tevreden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:05

Gloa schreef:
Ik zou het wel zeer nuttig vinden om al voordat er symptomen zijn te weten of mijn paard CPL drager is. Denk dat je preventief door goede huisvesting, voeding en mijten controle al een heel eind bent. Maar als je weet dat je dier CPL drager is dan zou je ook nog extra dingen kunnen ondernemen om de kans op een enorme uitbraak te verkleinen. Want een eenmaal opgezwollen been heeft zoveel schade in de weefsels dat het voor het lichaam wel heel veel is om te herstellen. Daarnaast zou zoiets indien mogelijk eigenlijk verplicht moeten worden gesteld voor elk fokdier.

Maar wat voor extra dingen dan?

Van die fokkers vind ik ook. Maar mss is dan de fokbasis wel te smal. Dat was met Belgen een aantal jaren geleden al het geval en dat zelfs zonder dat er op CPL werd gelet.

Als ik bij ons de Belgen zie op de boerendag, zie je bijna niks staan zonder kapotte benen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:57

@ berdien; was gewoon een opmerking van algemene aard.

Ook staan ze alleen 's nachts op stal dan is dat nog pakweg 12 uur per dag stil staan en dat komt de bloedsomloop en vochtafvoer natuurlijk niet ten goede. Maar ik weet dat sommige regio's in het land heel erg moeilijk zijn.

@Fabster; je kan bijvoorbeeld denken aan preventief suplementen voeren zoals kleefkruid en regelmatig lymfedrainage therapie net zoals paarden tegenwoordig regelmatig bezoek krijgen van tandarts en osteo. Dus geen symptoombestrijding maar vooraf al het lichaam zo onderhouden dat CPL eigenlijk geen kans meer krijgt. En misschien is het dan ook wel goed om randstad paarden in de winter een 3 maandjes vakantie te geven naar een gebied waar ze wel 24/7 kunnen bewegen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:33

Ik heb de afwefging gemaakt om hem 's nachts op stal te zetten zodat ik hem in de avonden nog beweging kan blijven geven. Op het 24/7 land staat hij 24/7 bij het hooi :)) en beweegt hij alsnog niet zoveel. Plus dat dat land dusdanig ver van de stal afligt dat ik hem dan niet meer dan 2x per week beweging kan geven. Baan van 60 uur per week en winteravonden matchen niet altijd. Bij stal staat hij overdag in de paddock en als het droog is krijgen ze de wei erbij. Maar wel altijd droge ondergrond (is in de wei lang niet altijd het geval) en de mogelijkheid tot 5x per week aan het werk. En dat is imo het beste voor hem :) Ik heb hem eerder wel inde winter 24/7 buiten gehad, maar dat werkte niet per definitie beter voor hem.

timmyturner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:06

nou het is weer slecht met de benen, wel goed kunnen wassen met betadinescrub, 1 dag rustig en nu weer open plekken :( heel veel vliegen, dus zwavelbloem papje erop.
Hoe vaak mag je frontline gebruiken?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:24

Ik gebruik t 1x per maand. Hielp t niet?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:30

Ik alleen bij overduidelijke tekenen van mijt. Mijn ervaring is hoe meer gif, hoe slechter de huid. En de huid is al zo beroerd bij CPL-paarden. Sinds ik niet meer preventief behandel met Frontline hebben beide paarden veel minder last van mijt, hoe gek dat ook klinkt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:55

Dat klopt hoor. Ik doe het ook alleen als het nodig is. Nu al een tijd niet gebruikt. Maar in tijd van crisis gebruik ik het ook niet vaker dan 1 x per maand.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:59

Ah, ik dacht dat je standaard 1x per maand deed. Overigens moet je bij iets tegen mijt het wel 2x geven, de tweede keer na 7-10 dagen om de uitgekomen eitjes het hoekje om te helpen. Anders blijf je uiteindelijk de besmetting houden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:07

Nooit last van gehad. Het werkt toch een maand lang? Dus dan heb je ze automatisch te pakken. Ik doe trouwens wel 1 hele pipet per poot.

timmyturner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:50

Fabster hij staat nog steeds te stampen. Zondag met betadine gewassen en kwam 1 made tegen dus dat viel mee.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:24

Zelfs bij niet koudbloeden is het nu . Schijnbaar komt het door het weer ofzo

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:04

Jemig, iedere ochtend spoel ik er weer maden uit. Ga toch maar om neocidol of Sebacil... En paard gaat per direct 24/7 in de wei.
Dus nu duimen dat z'n IR dat trekt....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:34

Heb je zo'n kous al eens geprobeerd? Als de vliegen er geen eitjes op kunnen leggen dan komen er ook geen maden natuurlijk :)
Mijn truc is eerst wassen met betadine, dan sebacil spuiten, even laten drogen en dan de kous erom. Werkt hier geweldig! Kous elke dag vervangen/uitkoken en de benen hebben dan tijd om te helen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:41

Haal je dan's avonds de kous eraf en 's ochtends er weer op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:08

Janneke, heb je byemite al eens geprobeerd?
Bij Kim werkt dat beter dan Neocidol, dat heb ik jaren gehad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:26

Ik laat hem 's nachts ook om als er wondjes zijn. Als je zorgt dat je een dunne kous hebt in de grootste maat dan ademt het goed genoeg en zit het los genoeg.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:39

indien byemite niet meer werkt, probeer cydectin of moxidectine ...
pour on, en doodt ook mijten die nadien uitkomen... (en ontwormt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:40

Moxidectine is dat hetzelfde als Doramectine?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:41

Cydectin heb ik hem 2 weken geleden ingezet.
Helpt wel tegen de mijten, duidelijk niet tegen de vliegen