Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LouiseB

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:39

@Roos: Hunter en Havanna zijn ook al van die mooie Fribi's!

@lr111: ik kan me vinden in het advies wat EmEm geeft. Zelf heb ik in het begin met Nadia ook veel grondwerk gedaan en doe dat nog. Ik vind dat een mooie manier van elkaar beter leren kennen en leren te verstaan. Nadia houdt haar omgeving ook goed in de gaten en is best 'kijkerig'. Ik moet er nog steeds aan wennen dat 'kijken niet gelijk staat aan schrikken'. Bij mijn vorige paard was dat wel zo en gaf mij de nodige spanning, waardoor die nog harder schrok. Ik versterkte het paard daarin. Met Nadia bemerk ik dit ook. Ze doet dit gelukkig veel minder en ik leer haar steeds meer te vertrouwen. Met buitenrijden is Nadia pittig in de zin dat ze enorm voorwaarts is. Ik heb een tijdje met pelham en dubbele teugels gereden en bemerkte dat ik dan net iets meer rem had. Heb nu een ongebroken Kimblewick bit voor buitenrijden en die kan met enkele teugel worden gereden. Het werkwillige karakter is heel herkenbaar en ontzettend fijn! Voor mij geen ander ras meer!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 00:11

Nou ik heb niks te klagen dit weekend! De Kolonel deed het fantastisch dit weekend. Vandaag ging ook al zo fijn. Ben erg trots op hem. :)

Hier onder wat plaatjes. Niet scherp want met telefoon gemaakt maar het geeft een beeld. Hier nog samen aan het zoeken naar de juiste balans, we vliegen de bocht een beetje uit. :D Ik zet hem eigenlijk alleen maar recht zodat hij daarin kan ontspannen. Ik rij nog niet aanleuning toe.

Afbeelding

En hier is de balans gevonden. Goed om dit plaatje te zien want hij mag nog ietsje verder doorzakken.

Afbeelding

Op de dagen dat ik niet rij werk ik aan de hand met hem. Dat kan longeren zijn, maar ook oefeningen aan de hand. Dat doe ik op verschillende plekken op het erf (bak en longeercirkel en paddocks) die hij spannend vindt in zijn eentje. :j

Vandaag ook nog met de trailer gespeeld, die vindt hij ook een beetje spannend. Hij gaat er wel in hoor maar hij vindt het eng. Dus de trailer neergezet en wat gespeeld. Zelf laten onderzoeken en op een gegeven moment stapte hij -per ongeluk- zo achter me aan de klep op en liep hij er vooruit weer uit (we hebben een Ifor Williams met voorlader)! Was echt heel tof, helemaal zonder spanning. Knappe jongen. :)

LouiseB schreef:
Ik moet er nog steeds aan wennen dat 'kijken niet gelijk staat aan schrikken'.

Ja, ik ook. :D

@HH; jemig wat een mooierds weer! :~ Dank voor je meedenken. Hem goed bezighouden helpt inderdaad wel. Voor nu blijf ik even makkelijke situaties creëren waarin hij vertrouwen kan op doen. Dan kijk ik over een tijdje wel weer hoe verder. :)

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:16

@lr111: dat ziet er goed uit! Jullie zijn een mooie combinatie samen. Zo te lezen doe je veel afwisselende dingen en gaat het hartstikke lekker. Je hebt hem idd net een maand en als je bedenkt wat je dan al met hem kunt, belooft dat veel goeds :). Fijn he die Freibergers :D!
Ik wil Nadia binnenkort een keer voor de wagen gaan doen. Volgens mij zou ze dat hartstikke leuk vinden.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:34

Ziet er goed uit Ir111! Vind het beeld al ontspannen hoor! Geef het tijd, beestje moet ook aan zoveel dingen wennen. Maar dat gaat helemaal goed komen zo te lezen!

Ik doe trouwens ook wat beginselen van vrijheidsdressuur met Kiara. We hebben 2 lessen gehad. En werken met de clicker werkt echt goed! Daar kun je je paard ook enge dingen mee helpen overwinnen. Ik hoef niet zo persé te leren steigeren of liggen of zo, maar vind het wel leuk om op een andere manier met mijn paard bezig te zijn en zo te kijken wat ik haar kan leren. Zo kent ze nu al: nee-schudden, hoofd laag, achterwaarts op commando, mee-rennen en stoppen, staldeur openschuiven, voer weigeren (dan moet ze hoofd opzij doen) en beginnen we met leren spaanse pas (maar dat is nu nog niet meer dan been naar voren doen). Maar wel leuk om je paard dingen te kunnen leren dus. Is ook zinvol voor het leren op de trailer bijvoorbeeld of andere enge dingen. Zo loopt Kiara over blauw plastic heen, kan ik met een vlag over haar hoofd zwaaien en zo nog wat van die dingen waarbij ik de clicker ook gebruik. Ach ja, zo blijven we bezig haha.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:03

Dank jullie wel. :) Het ging gisteren ook écht heel fijn. Zo lekker had hij nog niet gelopen.

VD lijkt me ook erg leuk om eens wat mee te doen. Zeker omdat je het kunt inzetten zoals jij zegt EmEm, om spannende dingen te overwinnen. En gewoon omdat het leuk is om dingen naast je paard te doen ipv er op.

Voor de wagen lijkt me ook zo leuk. :D Ik kan zelf niet mennen dus ik hoop dat ik tegen een leuk iemand aanloopt die met de Kolonel wil gaan mennen, zou het tof vinden als hij bv een keer per week aangespannen loopt. Maar dat bewaar ik maar even volgend jaar. Kun jij zelf mennen Louise?

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:27

Lr111: nee zelf nog nooit gemend maar daar waar ik op stal sta, mennen ze met IJslanders. Ze hebben 2 soorten wagens en ook tuigage. De stalhouder wil mij daar wel bij helpen :). Ik denk echt dat Nadia dat super zou vinden. Had op de Feldtest een 8 daarvoor en voor rijden een 7.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:31

Kijk, dat is fijn zo'n staleigenaar Louise!

Vandaag voor het eerst in het bos gereden en hij deed het echt super. :D Hij vond het heel spannend in het begin, de sluipmodus stond aan. Toen ik hem wilde aaien schrok hij zo dat hij een meter de lucht in sprong. :') Het poppeke. :D Maar gaandeweg ontspande hij meer en meer. Stukjes kunnen draven op een rustige manier. Ik ben echt super tevreden. Knappe jongen. <3

Morgen les en komt een vriendin foto's / filmpjes maken dus misschien kan ik jullie binnenkort trakteren op wat beeldmateriaal. :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 23:47

Nou het beloofde film materiaal is er. En ik ben er best trots op. :) Ben dan natuurlijk wel weer zo dat ik het filmpje plaats aan het einde van les, waar hij dus super liep. :D Wat is het een knappe jongen! Hij kon drie weken geleden nog geen rondje recht en ontspannen lopen en kijk dit nu! *D

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 23:52

Lr111: je kunt cker trots zijn! Ziet er lekker ontspannen uit en ik vind jullie een mooie combi :j. Klopt het dat je volgens principe van klassieke dressuur rijdt?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 00:02

Dankjewel! :) Ja wel zo'n beetje denk ik. Ik les al jaren bij dezelfde instructrice, wat zij doet valt wel onder klassieke dressuur denk ik. :j Weet eigenlijk niet hoe mijn instructrice het noemt. :D

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 00:30

Sinds ik Nadia heb, probeer ik ook meer volgens die principes te rijden. Ik merk dat Nadia dit goed oppakt en dit voor haar fijne manier van 'beleren' is. Voor mij een hele omschakeling doordat ik zelf meer 'Engels geschoold' ben.

Jouw manier van rijden ziet er vriendelijk en ontspannen uit. De kolonel doet het er zichtbaar goed op!

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:00

Dat ziet er goed en ontspannen uit. Wat heb je toch een knap paard!!!

Helaas is het voor mij en het paard wat ik op proef had niks geworden wegens omstandigheden aan mijn kant. ik hoop het nieuwe jaar verder te kunnen gaan kijken naar een freiberger want ben wel echt verliefd geworden op dit ras.

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:31

Tundra: wat balen zeg en heel jammer!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:55

Wat jammer Tundra! Hopelijk gaat t je volgend jaar wel lukken.

Wat grappig Louise, jij hebt volgens mij echt het roer omgegooid of niet? Blote voeten, dekenloos en een andere manier van rijden. Hoe ben je er zo toe gekomen om het allemaal anders aan te pakken?

De Kolonel ging super vandaag. Vanaf de eerste minuut was er rust dus we konden gelijk constructief aan de slag. Hij ontspande snel en nam voor veel meer lengte dan normaal. Super want voor nu wil ik dat graag.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 14:23

Wauw Ir111, wat ziet dat er ontspannen uit! erg leuk zeg.

Hier is mevrouw op het moment uiterst hengstig :+, dus ik laat haar maar even met rust nu. Ik doe nu ook veel vrijheidsdressuur, en flemen is echt haar ding. Als ik tegen haar zeg; Wat zeg je?, dan begint het flemen. Bij elk zinnetje wat ik daarna tegen haar zeg hangt ze de clown uit met haar lip omhoog.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:56

@ Ir111, super zeg! Ziet er echt al goed uit! Hij is ook al goed in balans. Heel netjes.
Van wie heb je les?

@Melvinrandy, is je paard lastig met de hengstigheid dan?
Grappig dat flemen. Dat doet Kiara (nog) niet. Hoe heb je dat aangeleerd of fleemt ze sowieso snel?

Jammer Tundra dat het niks geworden is met je paard. Maar wie weet voor de toekomst.

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:20

Lr111: ja klopt! Ik volg meer mijn gevoel en kijk beter wat past. Daarbij ook gelezen dat beter is Freibergers 'sober' en 'natuurlijk' te houden. Qua rijden me ook wat meer verdiept in verschillende manieren en veel elementen vanuit klassieke dressuur spreken mij aan en voel ook wat voor positief effect het heeft op Nadia.

@Melvinrandy: hengstigheid hier ook aanwezig. Nadia wordt dan alerter en wat schrikkeriger. Gister schrok ze van een auto. Normaal ziet ze die niet eens :+ ~~}> Vorig jaar was ze ook rond deze periode alerter, nerveuzer en meer last van hengstigheid dan anders. Gelukkig duurt die periode nooit heel lang! Met Nadia doe ik ook grondwerk. Vrijheidsdressuur lijkt me ook leuk!

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 23:52

Ze is ongeveer 2x per jaar echt vervelend qua hengstigheid. Alsof ze dan denkt dat het echt per direct moet gebeuren :+. En ook echt schrikachtig, zelfs onze eigen auto is opeens eng. Maar verder heb ik er eigenlijk weinig last van gelukkig.

Flemen heb ik per toeval eigenlijk aangeleerd. Ik wou namelijk even haar tanden controleren, en toen pakte ik haar dus bij haar mondhoeken. Ik had mijn handen net gewassen, en daar zat dus nog een geurtje op. En toen begon ze met flemen. Dat heb ik toen snel beloond, en ze had al snel in de gaten wat ik wou wanneer ik haar tegen haar lip tikte. Daarna steeds meer afbouwen qua hulpen en nu doet ze het op commando.

Je moet opzoek gaan naar een manier wanneer ze het dus doet. Het ene paard doet het bij kriebelen bij de lip, de ander bij een bepaald geurtje.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:11

Leuk zo die andere aanpak Louise. Grappig dat je daar zo bewust een omschakeling in aan het maken bent.

Dank voor de complimenten. Leuk om te horen. :) Ik les bij www.stalkarmie.nl Emem. Ben met het paard uit mijn profiel daar terecht gekomen, hij ging 'ineens' heel erg headshaken in het werk. De oplossing lag erin om hem recht te richten dus zodoende kwam ik bij Antoine de Bodt terecht en via hem bij Karmie. Dat is denk ik zo'n tien jaar geleden. In die tien jaar heeft zij zich natuurlijk verder ontwikkeld. Het rechtrichten zoals we dat van Antoine geleerd hebben vormt zeker nog een groot deel van onze lessen maar het ondertussen aangevuld met nieuw opgedane kennis. Daarom vind ik het lastig om te zeggen onder welk kopje de lessen vallen. Feit is dat ik er erg tevreden mee ben, Karmie kan als geen ander haar lessen aanpassen op de persoon/combinatie. Heel knap vind ik dat.

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:29

Wauw, ziet er mooi ontspannen uit! En een super leuk dier ook zo onder zadel!
Ik heb de scheermachine net gehaald, hier moeten ze er (helaas) toch weer aan geloven! Ze zweten te veel na de training..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:40

Wat is het stil hier! Even wat leven in de brouwerij. :D

Gisteren een plaatje gemaakt van De Kolonel met zijn nieuwe hoofdstel. Nu is de outfit compleet (en de bankrekening leeg :roll: Best duur zo'n paard de eerste maanden :D ).

Afbeelding

Hij heeft het gelukkig niet te warm met zijn vacht dus de scheermachine blijft in de kast hier.

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:06

Wauw, mooi!! Ziet er goed uit!
Gister concours gehad met Heros in de L2; hadden 194 pnt en een tweede prijs!! Super blij

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:59

Lr111: gave set! Staat heel chique bij de kolonel! Dure hobby paarden :D

HeidiHeros: mooi resultaat! Krijg je vaak vragen over wat voor ras het is?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:44

Wat goed HH! Ben net als Louise wel benieuwd of je opmerkingen krijgt over het ras. Nu zijn jouw paarden wel iets rijtypischer dan bv de Kolonel volgens mij dus misschien valt het niet eens zo op.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:53

Kolonel ziet er goed uit!
Ja inderdaad, zo'n paard kost een hoop geld! Ach ja hobby mag geld kosten zeggen ze toch altijd?

Ben nog geen echte Freiberger kenner, maar volgens mij is die van jou best rijtypisch hoor.

@HeideHeros: goede score! Super hoor! Mooie Freiberger promotie!

Ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie paarden eten? Ik moet zo opletten bij Kiara dat ze niet te dik wordt. Bij ons op stal is er kuilgras en daar reageert ze niet goed op (opgeblazen, veel lucht), dus voer zelf hooi. Nu was er sinds kort een mooie baal droog kuilgras van een niet bemeste wei. Mooi droog spul, maar wel wat fijn en ruikt nog heeeel licht zuur. Ik meng dat met het hooi, maar heb het idee dat ze alweer meer opblaast.

Wat voor krachtvoer en ruwvoer geven jullie?