juiste hals houding fries .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Re: juiste hals houding fries .

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:07

Ze heeft idd gelijk dat het voor een deel nog vinden van balans is(en dus zoekt ie extra steun op de hand van de ruiter) en gebrek aan kracht, hij loopt nog wat op de voorhand natuurlijk en dan is er zo achter kruipen een logisch gevolg, maar hem zo maar door laten lopen zonder er iets aan te doen is echt zonde!

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:11

Renske_ schreef:
Ze heeft idd gelijk dat het voor een deel nog vinden van balans is(en dus zoekt ie extra steun op de hand van de ruiter) en gebrek aan kracht, hij loopt nog wat op de voorhand natuurlijk en dan is er zo achter kruipen een logisch gevolg, maar hem zo maar door laten lopen zonder er iets aan te doen is echt zonde!

Er moet wel wat aan gedaan worden inderdaad! Verder gaat het gelukkig heel goed, op die houding na dan..
Zal het er is met d,r over hebben :) want verder doet ze het echt prima.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:22

Fijn dat het verder wel allemaal goed gaat :)
En het kan(en hoeft!) ook helemaal niet meteen allemaal perfect te gaan dat kan natuurlijk ook niet, maar hij gaat echt erg diep en daar niets aan doen is zonde dus als ze daar wat aan wil werken zou top zijn!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:49

Renske_ schreef:

Hoe kan een paard in balans lopen als je hem niet de mogelijkheid geeft om zijn hals daarvoor te gebruiken? Hij MOET zo wel steun zoeken. Ben het met
je eens Renske, zonde dat hier niets aan gedaan wordt.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:18

klopt, want ik kan je wel een voorbeeld geven van een driejarige die op deze foto ook 2 weken onder het zadel was :

Afbeelding

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:53

Juist, zo kan een paard zijn hals gebruiken voor zijn balans, zeker in het begin is dat echt nodig!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:58

Dat ziet er veel fijner uit Lott! Die kan tenminste op eigen benen leren lopen!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:27

Dit is een driejarige die nog erg jong is. ik doe er vrij weinig mee, maar hij staat nogal vaak te drammen dat ie aandacht wil. als ik hem rijd is het 20 minuten. en hij vindt het geweldig :D racen we samen door de bak. hij gaat straks eerst het land weer op. en dan haal ik hem 1 keer per week op ofzo

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:50

Dat ziet er veel beter uit inderdaad!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:12

_Lott schreef:
klopt, want ik kan je wel een voorbeeld geven van een driejarige die op deze foto ook 2 weken onder het zadel was :

Afbeelding

fijn plaat je complimenten, vraagje van waar de kneveltrans, en waarom geen leertjes aan de bakstukken?

mol

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:13

je bedoelt bitringen?

yerrel is nogal onbesuisd. en in het begin vloog die echt van de ene kant naar de andere kant. sturen zei hem vrij weinig. en met een kneveltrens begrijpt hij beter wat sturen is. ik ben van plan straks over te gaan op een water/bustrens. maar hij vliegt soms zo alle kanten op, en hierbij blijft het bit wel rustig liggen als ik hem even opzij wil sturen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:19

nee ik bedoel leertje die de knevel aan het bakstuk houden en zou de optimale ligging van het bit veilig stellen, het is zoals ze noemen een trainings bit ik werk er graag mee, en dan met de leertjes zo kan je het bit ook niet onverhoopt door de mond heen trekken en is in het begin met sturen erg fijn omdat het hoofd ook door het bakstuk mee genomen wordt.

mol

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:21

heb je daar een foto van? eerlijk gezegd weinig over gehoord

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:26

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:28

waar kun je dat krijgen, lijkt me niet verkeerd voor hem.

heb hem voor zijn derde eigenlijk nooit gelongeerd. uberhaupt niets mee gedaan. hij had nooit een bit in gehad, nooit iets van een zadel. maar hij doet het echt perfect. heb hem laatst zelfs gelongeerd en dat deed ie prima. het is echt een voorbeeldpaardje

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:32

ik heb ze toen besteld in de ruitersportzaak, vraag er daar eens naar. leuk dat hij het zo lekker aan neemt.

mol

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:03

Knevels, en verder is allles verboden? Ik heb nog nooit gereden met een knevel, maar oh, wee, als ik het woord slof gebruik of S&T? Ik vind knevel veel erger klinken als, zeker in het gebruik van leertjes. Knevelen, mooi werkwoord. Maar laat iedereen dan ook vrij, mits een beetje rijderij (maar hebben jullie dat met kneveltrens?)?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:09

Een hulpteugel of bit is zo scherp als je hem zelf maakt setteke ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:10

Een kneveltrens ligt veel rustiger in de mond dan een normale trens, juist ook doordat de leertjes aan het bakstuk zitten die die rustige ligging garanderen. De werking is heel vriendelijk. Iemand begon over een hefboomwerking bij een kneveltrens maar dat geldt niet bij dit bit.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:17

Ja, Daisies, dat is ook het algehele probleem hier. Helaas. Even reactie op mindfields, waarom heet het knevelen??? Ik ken ook leertjes, die bevestigd worden aan de stang van S&T, slobberriempjes. Hefboomwerking, samenknijping, ik word salami.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:24

Waarom iemand het toendertijd kneveltrens heeft genoemd weet ik niet, ik weet echter wel dat het paard er niet mee gekneveld wordt.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:26

setteke jij snapt echt niet wat een kneveltrens doet he...
En dan haal je er een S&T(hefboomwerking) enz bij maar dat is totaaaaal iets anders dan een kneveltrens
Die ligt juist erg stil, en éxtra stil als je idd die leertjes gebruikt, dan kán je het bit niet eens door de mond heen trekken, iets wat bv bij een watertrens nogal eens vlug gebeurd als een jong dier het sturen nog niet snapt.
Kneveltrens blijft altijd buiten het bit en je stuurt als het ware het hele hoofd mee opzij als je meer druk pakt tijdens het (leren) sturen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:27

En ooit gedacht dat ie misschien wel kneveltrens heet omdat ie zo vast en stil ligt in de mond? en extra vast zit aan het bakstuk als je de leertjes erbij gebruikt... :)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:32

Een kneveltrens doet niks meer dan een gewoon bit, behalve dat het rustig en stil ligt..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:34

Precies Daisies, ligt erg stil en blijft mooi op zn plek, juist fijn voor het paard, maar setteke valt nogal over de naam kneveltrens.

Ach als we dan toch bezig zijn over namen van bitten...
vlinderbitje klinkt erg vriendelijk toch?
maar dat is pas iets waar je snel gemeen scherp mee kan inwerken...