Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KellyR

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:33

Top, dank jullie wel voor de toevoeging!
Ik ben zo aan het kwijlen :Y) Maar moet eerst even goed door de sollicitaties heen komen en een goede stal vinden..
#ongeduldig :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:06

Is er ergens een lijst te vinden met nummers en namen van premiekeuringen?
Ik heb een hele rits fotos doorgestuurd gekregen van de keuring van 2013 maar ik twijfel welk veulen die van mij is en welke haar half zusje O:)
Het is die van Belgie overigens.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:22

Er zijn lijsten. Die zitten normaal sowieso in de Mosquero (boekje van het stamboek).

Ik heb die helaas pas vanaf 2014 liggen, dus met 2013 kan ik je niet helpen (en ik denk dat ze die maar vanaf 2014 hebben uitgegeven).

Wat je wel kan doen is kijken bij het tabblad 'concursos' op de pagina van je paard online (dus bij consulta ejemplares).
Daar staat normaal sowieso de uitslag van je paard (en deelnamenummer) in alle premiekeuringen waaraan ze hebben deelgenomen. (vaak zelfs met foto als die beschikbaar waren).

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:28

Crines schreef:
Er zijn lijsten. Die zitten normaal sowieso in de Mosquero (boekje van het stamboek).

Ik heb die helaas pas vanaf 2014 liggen, dus met 2013 kan ik je niet helpen (en ik denk dat ze die maar vanaf 2014 hebben uitgegeven).

Wat je wel kan doen is kijken bij het tabblad 'concursos' op de pagina van je paard online (dus bij consulta ejemplares).
Daar staat normaal sowieso de uitslag van je paard (en deelnamenummer) in alle premiekeuringen waaraan ze hebben deelgenomen. (vaak zelfs met foto als die beschikbaar waren).

Bedankt voor de info, dan vrees ik dat ze gewoon niet mee waren.
Jammer -O-

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:51

Kan iemand me uitleggen waar de premiekeuring precies voor is? Wat is het verschil met de APTO?

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:23

_Zsazsa_ schreef:
Kan iemand me uitleggen waar de premiekeuring precies voor is? Wat is het verschil met de APTO?

ik denk dat dat eerder al eens aan bod is gekomen zsazsa, maar hierbij even kort:

APTO/APTA: dit komt eigenlijk neer op het volledig opmeten van je paard (kan vanaf ze de kalenderleeftijd van 3 jaar hebben bereikt). Dit gebeurt door een Spaanse dierenarts die speciaal afgevaardigd is door het stamboek.
Zij beoordelen ook de eventuele gebreken van je paard en de rastypiciteit.
Je moet je paard ook voorstellen in de drie gangen, die tevens beoordeeld worden.
Overal worden punten op gegeven en aan de hand van een systeem van : onoverkomelijke gebreken, zware gebreken, ... is er een al dan niet goedkeuring als dekhengst/fokmerrie.
De lijsten met beoordeling kan je op voorhand al online terugvinden.
Het doel hiervan is dus enkel het bekomen van het statuut van fokpaard dit wil zeggen dat de veulens van dit paard ook volle papieren van ANCCE kunnen krijgen (indien beide ouders APTO/APTA).

De premiekeuring is meer zoals een keuring bij andere stamboeken. Soort van schoonheidswedstrijd met als onderdelen:
- morfologie (bouw, rastype, ...)
- beweging (in vrijheid beoordeeld)
- functionaliteit (onder het zadel - enkel van toepassing in de rubrieken die onder het zadel getoond worden, dus vanaf 4 jaarige leeftijd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:25

Ik was ook net aan het typen, maar Crines is me voor :D

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:31

Wow jullie gaan echt snel xO heel veel dingen waar ik ook (spijtig genoeg) niet over kannmee praten zoals keuringen en wie de ouders van mijn Furioso zijn omdat hij geen papieren heeft :/

Wel heb ik te melden dat we vorige maandag wedstrijd hadden waar we met ons viertal dat voor het eerst een combinatie was en een nieuwe proef dat we die gewonnen hebben :D
En in mijn eigen proef in L1 op ons allereerste L1 tornooi ben ik 7de geeindigd en diegene voor me had evenveel punten dus eigelijk 6de van de 20
Wat ik echt niet slecht vind voor mijne Fur en de sterke concurrentie :D
Zondag hebben we weer tornooi in Poppel en dan is het weer tot juli wachten

Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 18:11

Crines schreef:
_Zsazsa_ schreef:

ik denk dat dat eerder al eens aan bod is gekomen zsazsa, maar hierbij even kort:

APTO/APTA: dit komt eigenlijk neer op het volledig opmeten van je paard (kan vanaf ze de kalenderleeftijd van 3 jaar hebben bereikt). Dit gebeurt door een Spaanse dierenarts die speciaal afgevaardigd is door het stamboek.
Zij beoordelen ook de eventuele gebreken van je paard en de rastypiciteit.
Je moet je paard ook voorstellen in de drie gangen, die tevens beoordeeld worden.
Overal worden punten op gegeven en aan de hand van een systeem van : onoverkomelijke gebreken, zware gebreken, ... is er een al dan niet goedkeuring als dekhengst/fokmerrie.
De lijsten met beoordeling kan je op voorhand al online terugvinden.
Het doel hiervan is dus enkel het bekomen van het statuut van fokpaard dit wil zeggen dat de veulens van dit paard ook volle papieren van ANCCE kunnen krijgen (indien beide ouders APTO/APTA).

De premiekeuring is meer zoals een keuring bij andere stamboeken. Soort van schoonheidswedstrijd met als onderdelen:
- morfologie (bouw, rastype, ...)
- beweging (in vrijheid beoordeeld)
- functionaliteit (onder het zadel - enkel van toepassing in de rubrieken die onder het zadel getoond worden, dus vanaf 4 jaarige leeftijd).

APTO was ik Indd mee bekend maar wat is je voordeel dan als je paard naar een premie gaat? Predicaten of prijzen oid? Krijg je iets van bewijs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 18:23

_Zsazsa_ schreef:
APTO was ik Indd mee bekend maar wat is je voordeel dan als je paard naar een premie gaat? Predicaten of prijzen oid? Krijg je iets van bewijs?

:j De 1e prijs is kampioen en de 2e subkampioen. Dit is per onderdeel zoals Crines al uitlegde. Dus bijvoorbeeld Kampioen beweging, of Kampioen Morfologie.

Toch een leuke titel voor je paard :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 19:53

Oke zo, ja dat is wel leuk Indd!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:08

keeyzie schreef:
Jeetje EdkingEzno wat een pech. Kwam de verstopping door de verhuizing of had het daar niets mee te maken?
Fijn dat het nu weer wat beter met ze gaat. Wat heeft Enzo voor operatie gehad?

Enzo is geopereerd aan 2 enorme abcessen die zijn ontstaan na zijn castratie in november.. Helaas ging het herstel erg langzaam omdat zijn bloedwaardes niet in orde waren. Gelukkig gaat het nu steeds beter met hem, ik zie hem echt opknappen!

badeendje schreef:
Ik heb gister met Dantes een heel klein sprongetje gemaakt. Hij vind het heel moeilijk maar wel heel leuk :). Kunnen jullie anda's goed springen? Ik durf zelf niet hoger dan dit :'). Eerst maar eens veel oefenen, cavaletti enzo vind ik ook leuk.

[ [url=m/7KecKX.jpg]Afbeelding[/url] ]

En nog een standfoto. Barokkie!
[ [url=m/7qmQsC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow wat een knapperd! Ik vind m echt prachtig <3

Lynn_Nikita schreef:
Geen idee. Estee keer losbreken in de bak aankoop en hoppa. 2e keer net niet gezien ik stond met de rug naar hem en ineens stond hij op de wei.Nu de draad maar verhoogd en dat gaat prima

[ [url=m/iuHVI5.jpg]Afbeelding[/url] ]
foto van gisteren

Jeetje! Maar wat een knapperd, mooie foto ook!!

_Zsazsa_ schreef:
Oooh wat baal ik van die zomer exceem, Dadivosa is zo'n geweldige merrie. Beest rijd als een trein. Wat was dat een super merrie geweest om mee te fokken :\
[ [url=m/2wFa7U.png]Afbeelding[/url] ]

Oefff wat is ze mooi, ik ben verliefd <3 echt super balen inderdaad van die ZE!

nobje schreef:
Ik kruip even onder mijn-mee-lees-steen uit :)

En EdkingEnzo, ik zag al op FB dat je, je paardje weer terug hebt. Wat ontzettend fijn.... want ik kan me voorstellen dat je, je veel zorgen hebt gemaakt. En leuke foto's had je weer geplaatst. Heb je nou uiteindelijk je start kaart nog aangevraagd ?
En je andere paardje nu weer helemaal hersteld van de slokdarm verstopping.. gelukkig was je er snel bij :)

Ja zo fijn dat hij weer thuis is, mijn zonnetje is weer terug :+: {:} Hihi ik heb nog geen startkaart aangevraagd.. Ik denk dat ik dat in juli ga doen! Na mijn stage. Dan heb ik genoeg tijd er voor. Hoe is het met jou paardjes? Heb je je andere merrie met veulen ook nog?

Wat goed Furioso!! Netjes!

Ik ga even wat fotootjes spammen. Ben erg trots op hoe het rijden nu gaat met Vi. Het voelt zo fijn, er zijn nog genoeg verbeterpunten maar het gevoel was echt goed. Dan heb ik nog een ander leuk nieuwtje. Ik ga een 10 jarige PRE merrie adopteren van de stichting Paard in Nood Spanje :) Heb vanmiddag de aanbetaling gedaan, weet nog niet precies wanneer ze hier heen komt. Er zoeken nog 2 paarden een plekje en dan is de vrachtwagen vol en komen ze deze kant op! Super leuk!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:29

Ziet er netjes uit met Vi, zit zeker verbetering in :j

Diva begint een beetje volwassen te kijken met vlagen, al stuitert ze nog altijd als een jong kalf naast me als ze de wei in mag :')
Afbeelding
Heb haar met nieuwjaar een maandje gereden en ze staat nu weer niets te doe. Er komen langzaam wat meer vetjes en spiertjes op en ik heb de tijd. Haar moeder loopt nog steeds zo nu en dan een stapritje onder het zadel.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:14

Ooooh dat ziet er goed uit EdkingEnzo! Gaaf!
Wat kijkt ze wijs Azmay <3.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:04

Vind haar echt een dametje Azmay. Dat word een leukerd onder het zadel straks!
Edkingenzo, dat ziet er goed uit!

Nou mijn Escalera merries zijn verkocht. Naar 2 hele leuk dames! De 13 jarige heb ik vandaag weggebracht en zal als recreatie/dressuur paard gaan dienen! Mijn zwarte PSL was al langer ovb verkocht maar die mensen hebben ineens de koop afgedaan omdat ze iets anders hebben. Voor mij erg vervelend omdat ik al veel mensen heb gecanceld die haar wilde hebben plus mijn gezondheid is op dit moment niet echt geweldig. Nu maar hopen dat ze snel bevalt dan is die zorg iig weg. En kan ze lekker thuis de wei op.
Wat een gedoe zeg paarden verkopen, zou echt geen handelaar kunnen zijn met al dat gedoe elke keer. Hou het lekker bij Els en Calida en de veulens fokken. Nog steeds in dubio over de hengsten die ik wil gebruiken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:19

Wat jammer Zsazsa, zeker als je gezondheid niet zo fijn gaat..paarden verkopen is inderdaad "echt niet" leuk. Fijn dat die andere twee een goed tehuis hebben gevonden.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:53

_Zsazsa_ schreef:

Nou mijn Escalera merries zijn verkocht. Naar 2 hele leuk dames! De 13 jarige heb ik vandaag weggebracht en zal als recreatie/dressuur paard gaan dienen! Mijn zwarte PSL was al langer ovb verkocht maar die mensen hebben ineens de koop afgedaan omdat ze iets anders hebben. Voor mij erg vervelend omdat ik al veel mensen heb gecanceld die haar wilde hebben plus mijn gezondheid is op dit moment niet echt geweldig. Nu maar hopen dat ze snel bevalt dan is die zorg iig weg. En kan ze lekker thuis de wei op.
Wat een gedoe zeg paarden verkopen, zou echt geen handelaar kunnen zijn met al dat gedoe elke keer. Hou het lekker bij Els en Calida en de veulens fokken. Nog steeds in dubio over de hengsten die ik wil gebruiken.

Proficiat met de verkoop.

Jammer van je gezondheid. Hopelijk snel terug fit.

Ik vind het ook vreselijk die verkoop.

Ik heb gelukkig nog maar 2 keer een paard moeten verkopen. Mijn opknapprojectje (een verwaarloosde draver - dat was echt een heel circus met een heleboel mensen die langskwamen) en dan mijn veulen van 2016.

Het veulen ging gelukkig heel erg vlot aan iemand die hem al volgde sinds zn geboorte (via bokt en sociale media).

Maar toch al die telefoontjes van geïnteresseerden met eindeloze vragen. Versta me niet verkeerd, als iemand oprecht interesse had, vond ik dat helemaal niet erg. En ook op relevante vragen geef ik met plezier antwoord. Maar sommige mensen kunnen echt de stomste dingen eerst vragen en meestal heb je ook al direct door dat het geen goede match wordt. Ik verkoop namelijk toch altijd liefst aan iemand die echt om het ras geeft of aan iemand die op zijn minst bewust kiest voor dit paard en er ook een klik mee heeft.

Ik zie er al tegenop dat het veulen van Esquina straks ook de verkoop in moet. Maarja, dat hoort er natuurlijk bij. Als fokker kan je helaas niet alles aanhouden, hoe mooi en lief ze ook zijn.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 17:09

Ja verkopen is echt niet leuk. Vooral niet omdat ik de PSL een tijdje terug heel goed kon verkopen en dat dus niet gedaan heb omdat ze gereserveerd was. Calida word zadelmak gemaakt maar die is nog wat angstig met hangen. Ben blij als ze thuis komt zodat ik weer kan gaan rijden.
Welk veulen is dat Crines? Die nu geboren gaat worden dan? Jij verwacht 1 veulen toch?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 19:59

Och wat ben ik trots op Kim en mijn vriend, hij had al heel lang niet meer gereden maar heeft vandaag een flinke ronde gedaan. Zelfs een stukje draf erbij en jeetje die dat goed :oo
Hoop echt dat hij wat vaker wil gaan trainen met haar, ze passen super samen :j
Afbeelding

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:25

_Zsazsa_ schreef:

Gefeliciteerd met de verkoop en balen dat die andere koop niet is doorgegaan :(
Ben je nog iets wijzer geworden mbt die oude eigenaresse?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:26

Azmay schreef:
Och wat ben ik trots op Kim en mijn vriend, hij had al heel lang niet meer gereden maar heeft vandaag een flinke ronde gedaan. Zelfs een stukje draf erbij en jeetje die dat goed :oo
Hoop echt dat hij wat vaker wil gaan trainen met haar, ze passen super samen :j
[ [url=m/dhRlZX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh wat fijn om te zien dat het zo goed gaat *\o/* soms kan iemand anders net de match zijn met een paard. Vaak zijn dat mensen waar je het niet van verwacht. Ze begint inderdaad echt al body te krijgen :j

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:27

Edkingenzo: ziet er fijn en ontspannen uit. Spannend een paard adopteren, ben erg benieuwd!! Ze doen enorm goed werk daar!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:31

Afbeelding

Vandaag onze tweede wedstrijd gereden, eerste keer op groot terrein. Wat vond meneer het spannend. Eerste proef was lastig, hij was vluchteling en ik kreeg hem totaal niet gebogen om mijn been, ook de rem was zoek :')

De tweede proef ging een stuk beter, helaas nog wat spanning waardoor ik geen lengte in zijn hals kreeg. Zelfs het halsstrekken deed hij niet, wat hij normaal vol overgave doet. Maar voor een tweede keer ben ik alsnog super tevreden. Beide weer een ervaring rijker, en we hebben zelfs nog een winspunt verdient.
Het is nu gewoon een kwestie van thuis lekker door oefenen en vaker op wedstrijd gaan.

Video: https://youtu.be/NV09EMJuBQM

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:55

Knap hoor keeyzie! Ziet er goed uit!

Gisteren hadden we wedstrijd in Poppel
En samen met Dorien_Boy met onze 2 spanjaardjes zijn we op wedstrijd gegaan :D sinds kort zit ze bij ons in de club en dit was haar eerste wedstrijd met Intruso
Zij is 8ste geworden in B1 en ik ook 8ste in de L1
Onze paardjes zien er zooo verschillend uit maar hebben zoveel dezelfde karaktertrekken <3
Ook is Intruso ong 6j en al bijna helemaal wit en Furioso word 11j en ziet nog zo grijs als een 3jarige :+
Afbeelding

Ook nog even gaan tanken :')

Afbeelding

En het verschil in hoogte _O-

Afbeelding

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 10:30

_Zsazsa_ schreef:
Ja verkopen is echt niet leuk. Vooral niet omdat ik de PSL een tijdje terug heel goed kon verkopen en dat dus niet gedaan heb omdat ze gereserveerd was. Calida word zadelmak gemaakt maar die is nog wat angstig met hangen. Ben blij als ze thuis komt zodat ik weer kan gaan rijden.
Welk veulen is dat Crines? Die nu geboren gaat worden dan? Jij verwacht 1 veulen toch?

Ik reserveer maar als er een contract is getekend en een voorschot is betaald.
Misschien is het beroepsmisvorming, maar ik zie te veel misbruiken van de welwillendheid van verkopers om te reserveren en de onbeschoftheid van potentiële kopers om daar gewoon hun voeten aan te vegen.

Dat is het veulen van mijn bruine merrie, Esquina (1m67) en van de 1m70 grote Escalera gefokte Milagroso *JLE II.

Ze is heel zwaar aan het worden nu en haar banden zijn al slap. Sinds vrijdagavond is de melk ook gezakt naar PH 6, maar zo blijft het en nog steeds geen veulen te zien :')
Dit was nog maar de derde nacht dat ik waak en ik ben al helemaal versleten :o
En ik heb zo het gevoel dat zij het nog wel even kan volhouden *lees een week of twee* |o

Dat lijkt me echt super gezellig Furioso, zo met twee spanjaardjes op wedstrijd :) En amai, Furioso al 11jaar. Ik denk inderdaad steeds dat hij jonger is, waarschijnlijk omdat hij nog zo grijs is ja :+

Wow, knap hoor Azmay, dat had je vorig jaar niet durven dromen hé?
Knap werk +:)+