Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:20

LuciLusitano schreef:
Elisa2 schreef:
.

Ai dat klinkt niet fijn Luci, soms worden ze ook koliekerig van nat gras.

ze staan nog op paddock met slowfeeders gevuld met kuil.
Is al gebleken dat hij niet zo goed tegen kuil kan. Tot nu toe ging het goed met buiten kuil, op stal hooi. Het is niet mogelijk om buiten hooi te voeren helaas.

Nu denk ik eraan om hem maar over te zetten van Vitalbix breed&grow naar Metazoa fitright espracette. Omdat er lucerne brokjes in de Vitalbix zit, misschien kan hij daar niet tegen.
Wat voeren jullie de jonkies?

Is Vitalbix niet ook verkrijgbaar met Timothee nu? Of enkel de DC? De fitright is vergelijkbaar met DC toch? Achteraf over Metazoa verschillende verhalen gehoord dat gezondheidsproblemen daar mee schenen te matchen, ik heb het verder nooit uitgediept - wij voerde het ook toen de stal over ging op een andere leverancier.

Het is sowieso raadzaam om met periodes te stoppen en/of even te wisselen van brok.

Waarom kan er geen hooi op de paddock gevoerd worden als ik vragen mag?
Hoe lang staan ze op de paddock? Als het korte periodes zijn, kan je dan niet overwegen om tijdelijk geen kuil te voeren? Zien hoe dat gaat?
Of zijn er opties dat je zelf je hooinet vult met hooi? Samen koppelen met een paard die ook op hooi staat?

En als je de brokken wilt testen kan je natuurlijk ook gewoon even stoppen met voeren :)

----

Verder gaan jullie onwijs hard. Leuk dat er nieuwe mensen aan gehaakt zijn :)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:52

Lekker aan het rijden Tarzan, fijn!

Huh wat vreemd Jenara! Ze heeft het blijkbaar erg naar haar zin buiten?

Brrr kuil, ik geef echt alleen onverpakt hooi. Maar snap dat het soms lastig is als je ergens in pension staat.

Zetten jullie de Spanjaarden op het gras dit jaar? Ik denk dat ik gewoon elke dag een half uurtje doe en verder gewoon op de paddock met hooi. Ze is al best zwaar en ik ben echt bang voor hoefbevangenheid. Geef wel al Glucobalance bij, daardoor is ze wel wat minder opgeblazen nu.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 15:39

LuciLusitano schreef:
Elisa2 schreef:
ze staan nog op paddock met slowfeeders gevuld met kuil.
Is al gebleken dat hij niet zo goed tegen kuil kan. Tot nu toe ging het goed met buiten kuil, op stal hooi. Het is niet mogelijk om buiten hooi te voeren helaas.

Nu denk ik eraan om hem maar over te zetten van Vitalbix breed&grow naar Metazoa fitright espracette. Omdat er lucerne brokjes in de Vitalbix zit, misschien kan hij daar niet tegen.
Wat voeren jullie de jonkies?

Is Vitalbix niet ook verkrijgbaar met Timothee nu? Of enkel de DC? De fitright is vergelijkbaar met DC toch? Achteraf over Metazoa verschillende verhalen gehoord dat gezondheidsproblemen daar mee schenen te matchen, ik heb het verder nooit uitgediept - wij voerde het ook toen de stal over ging op een andere leverancier.

Het is sowieso raadzaam om met periodes te stoppen en/of even te wisselen van brok.

Waarom kan er geen hooi op de paddock gevoerd worden als ik vragen mag?
Hoe lang staan ze op de paddock? Als het korte periodes zijn, kan je dan niet overwegen om tijdelijk geen kuil te voeren? Zien hoe dat gaat?
Of zijn er opties dat je zelf je hooinet vult met hooi? Samen koppelen met een paard die ook op hooi staat?

En als je de brokken wilt testen kan je natuurlijk ook gewoon even stoppen met voeren :)

----

Verder gaan jullie onwijs hard. Leuk dat er nieuwe mensen aan gehaakt zijn :)

Stalhouders voeren enkel kuil…
Ik heb zelf hooi aangeschaft om in stal te voeren, ze staan hier lekker lang buiten. Van 8.00 tot 17.00 a 19.00 (afhankelijk van het weer). Er wordt niet veel kuil gevoerd buiten, ongeveer 1 grote kruiwagen voor 6 paarden. Luci staat onderaan in rang dus krijgt meestal niet heel veel. Ik haal hem altijd tussen de middag even binnen om hooi te eten, meestal is de kuil dan ook al op.
Het is lastig om hier plek te vinden die helemaal naar je eigen smaak is (overal trouwens).
Er was wel een stal bij vriendin vrij maar daar staan ze veel korter buiten en in kleine 3x3 boxen.
Luci heeft nu een box van 4,5 x 5m. Stal is heel gezellig ook en het is ook fijn dat 1 appje in de groepsapp genoeg is, dat iemand anders hooi geeft oid.

Vandaag was hij weer helemaal fit gelukkig! Liep lekker te spelen buiten.

Zinzi_jewel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 16:26

Ja lastig die stallen allemaal .
Ben zelf nu in elk geval erg blij met de vrije keuze
Loopstal hangen en eten of rondlopen/ grazen op de wei.
Het is verder niks luxe .
Maar wel aan de bossen .

Denk dat onze paarden er haast net zo gelukkig worden / zijn als toen we nog eigen huurweide hadden .

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 17:15

Oh das even eng LuciLusitano!
Kuil werd ook bij mij vorige stallen gevoerd, ik ben er ook huiverig voor. Mijn welsh stond hoefbevangen door het kuil.
Toen zelf balen hooi gaan halen, maar dat doe je nu dus ookal!

Wat gek zeg Jenara!
Misschien de hengstigheid inderdaad die ook een rol speelt?

Ben benieuwd waar je over aan het prakkeseren bent Audesta! :D

Klinkt ideaa Zinzi! Heerlijk aan de bossen!

Ik ben nog steeds aan het denken of ik die stap ga zetten om mijn welshje te verplaatsen naar die stal waar ik ben wezen kijken woensdag.
En om Star daar uiteindelijk ook heen te doen
Het blijft eng..

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:01

Leuk Tarzan, succes met je wedstrijd!

Julie kan goed de hengstigheid zijn hoor, dan is een paard toch leuker dan een mens

Hier mogen ze potentieel laat in het seizoen op gras, maar ligt er een beetje aan hoe mijn weiland er dan bij ligt ivm nieuw ingezaaid stuk

Vitalbix is er idd ook met timothee, hebben ze hier een tijd gehad omdat Jonique niet tegen lucerne kan. Ze hebben nu ander voer en ik evalueer dat weer als we hooi van eigen land eraf hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:20

Hier zijn ze nooit van het gras afgeweest maar ze eten nauwelijks hooi meer. Zo dol zijn ze op het gras nu.

Met de hengstigheid zijn hier de andere paarden ook leuker dan mij. Denk dat dat het is bij Jenara. Had hier trouwens voor de hengstigheid dat ze heel tegendraads was maar dat lijkt gelukkig met de monnikspeper minder te zijn geworden.

Wat vind je er eng aan Jolmer?

Zinzi, een bos is misschien wel het meest luxe en leukste wat er is. :D

Wij voeren ook nooit meer kuil, slechte ervaringen mee. Maar snap dat het lastig is als je afhankelijk bent van de pensionstal. Wij voeren de paarden heel sober krachtvoer. Fibra, vitamine korrel met luzerne.

Tarzan, succes zondag! Dat is wel een fijne eigenschap vind ik, dat heet worden in het werk.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:53

KellyR schreef:

Kun je dit uitleggen?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:14

Dorien66 schreef:
KellyR schreef:

Kun je dit uitleggen?

Ik heb dit eigenlijk altijd aangeraden gekregen via dierenartsen, voedingsadviseurs etc.

Hoe ik het heb opgeslagen:
Geen enkele brok is specifiek op jouw ruwvoer aangepast, dus er zullen altijd tekorten en juist ook een teveel opgebouwd worden van bepaalde stoffen. Een overschot van mineralen kan ook echt problematisch zijn.

Door een stop periode in te voeren krijgt het lichaam de kans om dit zelf weer op orde te krijgen.

Ook met kruiden. Duivelsklauw mochten wij bijvoorbeeld maar 8 weken voeren en dan een stop van 6 weken. En zo werkt dat eigenlijk voor elk kruid/supplement, sommige geef je langer, maar worden altijd opgevolgd door een pauze.

Omtrent de metazoa lag het volgens mij aan het Selenium...

Er zijn ook onderzoeken in omloop dat als je een balancer het hele jaar door geeft, zonder stops dus, dat ze het eerste jaar nog verbeteren en vanaf het tweede jaar verslechteren.

Dat was de laatste stand van zaken zo een 1.5 jaar geleden toen ik mijn neus er stak :+

@Jenara misschien dat het gras ook een groeispurt heeft gehad met de regen van de afgelopen periode, dat dat extra lekker is? Verder weinig merries in handen gehad haha.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 21:35

Interessant Kelly, daar had ik nog nooit van gehoord. Ik laat mijn voer, de hoeveelheid, de kruiden en supplementen altijd uitmeten door Horsecomplete. Dan weet ik altijd precies wat mijn paard nodig heeft. Een poos geleden liet ze haar voer steeds staan en bleek ze inderdaad toe te zijn aan iets anders. Dat eet ze nu nog steeds heel goed.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 21:40

Dank voor je uitleg Kelly.

Toch bevreemd het mij, want je voert toch nooit maand in, maand uit, jaar in, jaar uit exact hetzelfde ruwvoer. Bij ons bijvoorbeeld vliegt het erdoor, met zo’n 50 paarden.

Ik heb trouwens een merrie die zelf geregeld stopt met wat ze aangeboden krijgt, en dan mag ik weer op zoek naar een goed alternatief 8)7

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 21:51

Goeie uitleg Kelly!
Van de duivelsklauw bijv wist ik het. Maar naar mijn idee was dat ook ivm problemen die de duivelsklauw kan veroorzaken aan maag/darmen toch?
Maar er zit wel wat in!

Soms handig zo'n merrie Dorien!
Maar eigenlijk ook weer niet :')

Ik vind het eng om van stal te wisselen omdat ik autist ben denk ik haha.
En met mij mijn Welshje ook :+ en Star denk ik ook eigenlijk wel.
Voor mijn welshje is het echt heel veel verandering afgelopen maanden. Dus wil het nu écht goed doen.
En voor Star natuurlijk ook. Gevoelige merrie, dus wil ik ook graag gelijk goed doen

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 22:19

Ik stop ook nooit meer kuilvoer in mijn paarden. Maar ja ik heb makkelijk praten met ze aan huis, dat besef ik me ook.

Ik wissel idd eigenlijk wel elke 2 maanden van balancer. Maar krijg ook de juiste niet echt gevonden :+

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 22:31

Kuil is voor mij een no-go. Ik zou vertrekken als dat hier ingevoerd werd.

Voor wat betreft krachtvoer/balancer vind ik mijn eigen paard een nuftut. Overigens was mijn vorige merrie net zo’n troel :D

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 22:50

Onverpakt hooi is hier echt een speld in een hooiberg. Ze zijn zo streng op alles, dat het qua opbergen hier haast ondoenlijk is.
Dus ik snap heel goed dat de grotere stallen voor makkelijk kiezen en alles verpakt laten komen.

Mijn keuze is het ook niet, maar ook niet altijd de keuze kunnen hebben.
Als ik hier nu een opfok plek zou kiezen zou ik ook weer meer met kuil komen te staan...
De stallen die het wel aanbieden zijn eigenlijk altijd de PP's. En dan voor een hoop geld, met veel zelf doen. Voor hetzelfde geld stond ik op een luxe stal met binnenbak, aan een ruiterpad. Maar wel met verdomd smerige kuil, ik kan het zo nog ruiken :x

En Dorien, het is zeker zo dat het hooi niet het hele jaar door hetzelfde is. Maar vaak wel dezelfde regio en dat geeft toch wel een redelijke stabiele lijn in bijvoorbeeld hoog/laag fosfor e.d.
Nederlands hooi is ook weer anders dan Duits hooi en op die beurt ook weer anders dan Frans hooi. Ik zeg altijd, doe vooral wat voor jou goed voelt!
Cas was ook super lastig, at Vitalbix en Metazoa. En op het eind gingen er ook kgs kruiden door heen. Ene keer at hij kruiden X wel, andere keer niet. Een labrador paard zou fijn zijn haha

Uiteindelijk was ik ook gestopt met de balancer. Enkel wat mash voor de lekker en verder gingen er kruiden en supplementen in. Als er ooit nog wat komt ga ik hier ook een zomer stop in voeren, enkel in de winter een balancer. In de zomer kunnen er ook weer kruiden geplukt worden voor de afwisseling :)

@Jolmer, wisselen is ook super spannend. Mijn ervaring is dat stal eigenaren vaak niet de hele waarheid vertellen en daardoor ben ik extra achterdochtig geworden haha. Inmiddels weet ik de mensen te vinden die er eenzelfde zienswijze op nahouden, dat geeft veel rust. Ken je mensen op de andere stal die jou gerust kunnen stellen over de eventuele verhuizing?
Misschien heb ik het gemist, maar waarom wil je verhuizen? En wat maakt deze plek beter?
Voor en tegen lijst al gemaakt? Daarmee vinkte ik af wat er voor hem beter was, vaak ging ik er altijd op achteruit haha. En dan de keuze maken of de verhuizing het waard is.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 22:58

Bij kuil denk ik aan die natte, zuur ruikende derrie. Goed voor koeien (denk ik), maar niet voor paarden.
Waar ik sta wordt verpakt gevoerd, ik noem dat voordroog. Het is zo goed als droog, en absoluut niet zo nat als kuil.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 23:40

Elisa2 schreef:
Tarzan, succes zondag! Dat is wel een fijne eigenschap vind ik, dat heet worden in het werk.

Zeker een fijne eigenschap, hij wordt ook niet vervelend maar je kunt er juist fijn aan rijden en hij heeft genoeg drive om ook fijn te kúnnen rijden, heel fijn, ik had het eerder nog niet zo gevoeld bij hem! :D

Vandaag ook weer even losgewerkt met hem, even wat minder dan afgelopen dagen en hij ging heel fijn, hij (en ik) kan het wel <3

Net nog even overlegd met de vrouw die de lymfedrainage gedaan heeft bij Fuego. Ze raadt aan om toch de voeding van Rambo aan te passen, zij denkt dat we daar z’n schrikreactie al wat mee kunnen minderen.
Ze gaf aan dat hij nu altijd ‘aan’ staat en we dat eruit moeten zien te krijgen. Beginnend met de voeding aanpassen en daarna nog een sessie lymfedrainage zodat hij kan gaan loslaten. Dus ik ben benieuwd of het gaat helpen! Wie weet krijgen we de scherpe randjes er toch nog eens vanaf :)

Hier gelukkig ook geen vieze zure kuil op stal, dat ruikt altijd zo vies vind ik, bah!

Jenara, wat vervelend, geen ervaring met merries dus ik kan je helaas niet helpen

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 05:44

Voordroog voer ik ook niet. 1 uitzondering gemaakt toen ik het kon zien voor het verpakt werd.

Maar het hele proces is anders dan dat van hooi dus komen allerlei andere stoffen vrij.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 08:41

Onze paarden hebben een “winterweide” en komen de andere weide(s) pas op als ze 2x gehooid zijn. Ik durf ze hier niet goed op een echte grasweide zetten.

Ons hooi wordt ook verpakt, maar wel pas als het echt kurkdroog is. Anders krijgen we het niet weggezet. Toen we nog trekpaarden hadden ging de voorraad er snel door, maar met onze Portugeesjes nu hebben we best veel hooi over. Ondanks ze quasi 24/7 onbeperkt kunnen knabbelen. Ze zijn echt zo veel zuiniger, en een hele hoop minder mest te ruimen :')

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:07

Het is inderdaad allemaal erg lastig! Op deze stal voeren ze mijn brok, dit zet ik klaar in bakjes. Ik mag mijn hooi er opslaan en voeren. Ik mag de box vol hangen met alles wat ik wil. Hij staat er lekker veel buiten. Het kuil is meestal wel droog maar blijft kuil.
Hij kan de avond/nacht onbeperkt hooi eten, hangt een net waar zo’n 5 plakken in kunnen en een bak waar een plak in gaat. Hij eet gemiddeld 3 plakken hooi per nacht.

Later als ik groot ben komt hij aan huis maar het zal nog wel even duren eer we gevonden hebben wat we willen haha.

Interessant van het stoppen met brok! Moet ik dat zien als een stop week of langer?

Wij hebben overigens ook niet van die gekke regels, vriendin mag dr paard na 15.00 niet meer terug in de paddock zetten.

Tarzan, hopelijk helpt het aanpassen van zijn voeding!

Jolmer, ik zou ook de pro’s en con’s afwegen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:10

Klinkt interessant Kelly, van kruiden en supplementen weet ik inderdaad dat het goed is om dat niet continu te geven. Duivelsklauw heeft dacht ik een slechte inwerking op de lever.

Ik snap het Jolmer, en dat weet je natuurlijk nooit van te voren en iedere verandering geeft stress.

Sommige paarden kunnen wel tegen voordroog maar het is altijd gefermenteerd en sommigen krijgen daar gewoon standaard darmproblemen door. Er kan ook best weleens schimmel in zitten..denk dat de kwaliteit sowieso enorm belangrijk is.

Dat klinkt goed Tarzan, misschien is er met voer en de lymfedrainage idd wel wat te bereiken qua gedrag. Ik ben benieuwd.

Kan me voorstellen dat dit een enorm verschil maakt Pastis, volgens mij eten trekpaarden ook wel drie keer zoveel haha.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:42

De stal waar ik sta voert voordroog. Een hele enkele keer is het wel natter en ruik je het ook. Maar eigenlijk alle paarden doen het er volgens mij goed op. Ik voer Pavo Vital bij en een handje brok als de rest voer krijgt. En ik pluk nu weer onkruiden zoals kleefkruid, zevenblad, paardenbloemen, weegbree etc. Ik geef ook regelmatig HorseFlex Relax met magnesium.

Jenara: volgens mij lijken onze merries echt op elkaar :j De mijne komt eigenlijk altijd, maar op dit moment heeft ze er gewoon niet zoveel zin in. In de wei komt ze wel, maar in de box laat ze soms haar kont zien. Dan wil ze gewoon met rust gelaten worden. Als ik dan haar halster om doe is het oké en gaat ze graag mee.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 12:28

Hier helaas geen gras, maar wel goed hooi, wat volgens mij voordroog is, maar nooit zuur of nat. Heel mooi droog spul. :j

Ik heb besloten het rijden even rustiger aan te doen totdat ik mijn hoofd wat leger heb. Ik ben zelf ook van alles aan het doen op het moment (zoals van baan wisselen), dus dat helpt ook niet mee. Nu reed ik maar 1x per week, maar ik denk wel dat ik te snel te grote stappen wilde maken. Ik wil even terug naar de basis van ontspanning en op eigen benen lopen. Of dat nu aan de longe is of niet, wat maar het beste werkt op het moment. Fysio gaat ook binnenkort langskomen.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 18:55

Jaa die zure kuil. Gadver.
Echt koeienkuil inderdaad, bah.

Ben benieuwd of het gaat helpen Tarzan! Lymfedrainage kan veel doen! En icm voeding is het top!

Goed besluit denk ik Century! Even voor jezelf wat rust creëren in je koppie. Goed van je!

Ik heb inderdaad de voor en nadelen laten afwegen voor een nieuwe stal. Heb veel voordelen en eigenlijk maar 1 nadeel aan de nieuwe stal.
Dus ik denk dat ik het ga doen!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 19:55

Dat klinkt wel als een betere deal dan Jolmer! Ik hoop dat het je bevalt!

Ik heb wel een mailtje gedaan naar een instructrice die ook via TRT werkt. Als ik daar meer mee wil doen, is het denk ik handig om ook lessen daarop aan te sluiten. Anders blijft het zo 'teveel van alles tegelijk', en kan ik wat meer rust/focus vinden. Het is even zoeken naar een instructie die goed bij je (situatie) past, maar hopelijk is dit iets :)
Maar even een paar weken rust(iger) is denk ik ook goed, zeker tot ik een beetje mijn draai vind in mijn nieuwe baan.