Zazu begint ook al meer/bredere schouders en billen te krijgen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Crines schreef:Ik kwam die cremello merrie ook tegen en vond het ook heel duur voor een wever die niet eens een mooi model heeft.
Ik hoop ook altijd maar weer dat mensen eindelijk het verschil zien tussen een 'Andalusiër' en een PRE. Een PRE is een Pura raza Espanola en zoals de naam al doet vermoeden: puur spaans ras, dus geen kruisingen... Deze paarden moeten een vol papier hebben van ANCCE, dat bij de paarden van na 2009 (dacht ik) ook standaard geconfirmeerd wordt via een DNA-test.
Een Andalusiër zonder PRE papieren is gewoon een papierloos paard dat een beetje op een PRE lijkt qua uiterlijk (en soms zelfs dat niet eens). Ik heb vroeger een draver gehad (met papieren) die zo voor een Anda verkocht kon worden door zijn brede bouw en lange manen.
Je weet dus eigenlijk echt niet wat je koopt dan.
Zijn die paarden daarom slecht? Dat zeg ik niet, maar met een PRE hebben ze niets te maken.
Op advertenties zie ik nog steeds dat er heel losjes omgesprongen wordt met deze benamingen. Jammer, want voor iemand die nieuw is in de wereld van de Spaanse paarden is dat heel verwarrend denk ik.
Over prijzen kan altijd gediscussieerd worden natuurlijk en ook ik probeer bij aankoop niet de hoofdprijs te moeten betalen, terwijl ik als fokker wel een nette prijs verwacht voor de enkele paarden die ik verkoop. Dat zal natuurlijk altijd zo zijn.
Zuiver op kleur een paard kopen zou ik zelf nooit doen. Ik geef meer om kwaliteit, maar ik zal er niet om liegen, bij mijn zwarte hengst en merrie speelde hun kleur wel een beetje mee. Ook mijn bruine merrie zie ik liever in het bruin dan hetzelfde paard als schimmel...
Maar 4000 EUR voor een papierloze cremello die weeft... dat vind ik echt gek, aangezien je voor die prijs al een correcte PRE in een minder speciaal kleurtje kan vinden.
En nu we toch reclame aan het maken zijn voor verkoopspaarden: bij mij wordt er midden mei een bruin veulentje verwacht (PRE uit een Escalera vader en een grote goed bewegend moderne, nuchtere moeder). Het veulen kan, hoe prachtig hij ook zou mogen blijken, niet op de fokkerij blijven wegens overtal, dus iemand die een leuk veulen zoekt...
Elisa2 schreef:In Spanje heb je toch nog de zuivere cartujano foklijn? ik vind dat ze nu toch ook wel wat onvoordelig gefokt worden soms. Inderdaad wat uit verhouding, maar ik vind juist dat ranke slanke kwpn type niet zo. Geeft maar maar lekker barok, rond in verhouding en niet te groot.
badeendje schreef:Dantes in de les van vanochtend! Het is al een heuse KWPN'er, zo gestrekt.
[ [url=m/mbeDNs.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dantes is ook een PRE, hoe die exact naar Nederland is gekomen weet ik eigenlijk niet, maar hij is wel erg rastypisch. We hebben nog een anda op stal staan, maar die heeft totaal geen zware, barokke bouw, daarvan geloof je echt niet dat het een anda is. Weet niet zeker of dat ook een PRE is trouwens. Hij showt ook altijd met z'n staart omhoog als die naar de wei gaat enzo, ontzettend knorren, nét een arabier. PRE's van >170 zijn voor Nederlanders wel geschikt, maar hoort eigenlijk totaal niet bij het type paard. Hier in de buurt staat ook een pre hengst, die is wel 1,70, maar die heeft ook enorm lange stelten! Het lichaam blijft vrij fijn.
Figo88 schreef:haf_sjakie schreef:Trots op mijn meisje [ [url=m/oppg5O.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/dcixas.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/l5IrER.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ze is echt echt geweldig, ben zo blij met haar ^_^
Wat een schatje! Hoe lekker nuchter ze daar ook staat![]()
Hoe oud is ze?
_Zsazsa_ schreef:Ik zie die zware barokke pre's juist nog maar weinig. Ze mogen bot en maat hebben. Er zijn gewoon standaard maten waar ze binnen moeten vallen. En voor ons Nederlanders is een Pre van 1.55 vaak gewoon veel te klein. Vooral als je ze dan ook nog slank wil. Rond de 1.60 met massa is prima. Veel groter dan 1.65 zie je ze ook weinig. Ze worden nu ook groter gefokt omdat mensen er mee de ring in willen. Fokken is puur vraag en aanbod en tuurlijk vind er modernisatie in een ras plaats. Papier is gewoon belangrijk om te weten als je wil fokken en het is ook goed om te kunnen opzoeken naar resultaten. Ik vind ook niks mis met een Crusado maar qua fokkerij heb je er niks aan. Ik verwacht nu uit mijn PSL merrie een Veulen van een Pre en de ouderdieren passen goed bij elkaar. Desalniettemin is je veulen dan toch minder waard in mijn ogen tot hij zich bewijst in de sport.
Crines schreef:Inderdaad, als fokker heb je niets aan een papierloos of cruzado die wel goed in elkaar zit.
Ik ga dus voor goed in elkaar zittende, goed bewegende, mooie, gezonde paarden met papieren.
Ik heb zowel heel barok en klein als moderner met maat. Maar stuk voor stuk heb ik hen uitgezocht op morfologie, beweging en niet op zijn minst... karakter!
Ik ben van mening dat er al genoeg paarden rondlopen, van alle rassen.
Fokken om te vermeerderen (voor het geld) doe ik niet aan mee. Ik fok in de eerste plaats voor mezelf. Ik heb enorm moeten zoeken naar mijn eerste PRE. Als slanke, grote dressuurruiter wilde ik een paard waar ik mooi op paste en die niet onmiddellijk een stempel zou krijgen door de jury. Ik wilde een rastypische PRE, die toch moderner was dan de barokke, oude types. Liefst met maat en voor mij was het dressuurtalent vooral van belang.
Uiteindelijk kocht ik een 4-jarige, 1m70 grote smalle bonenstaak met enorme uitstraling en beweging. En ik had er ondanks zijn 'onberijdbaarheid' onmiddellijk een goed gevoel bij qua karakter.
En daar zat ik gelukkig helemaal juist mee. Het is een hengst uit de duizend, loopt groepsdressuur tussen de merries, laat zijn borstelen door mijn kleine neefjes en nichtjes en accepteert mijn irritante jaarlinghengsten in zijn eigen weide en zelfs stal
Dat hij goedgekeurd werd op de apto had ik toen niet eens verwacht (ik was nieuw met het ras) en dan pas ben ik beginnen dromen over de fokkerij.
Door mijn enorme zoektocht heb ik gezien wat voor slechte paarden er te vinden zijn (zowel papierloos als met papier hoor). Ik ben altijd van oordeel geweest "met een papier kan je niet rijden", maar natuurlijk heb je in de fokkerij wel papieren nodig. Die bevatten ook een schat aan informatie qua bloedlijnen (waar ik me nog altijd een newbie bij voel, want jeetje die spaanse bloedlijnen zijn lastig om te leren kennen).
Als er echt goede paarden te vinden waren (want die waren er wel) dan waren ze zo ontzettend duur dat ze niet voor mijn budget waren helaas).
Zo heb ik dus de motivatie gevonden om zelf me te verdiepen in de fokkerij in de hoop om zo mijn ideale droompaarden te fokken.
Mijn merries ben ik ontzettend trots op en allemaal hebben ze enorme troeven. (Helaas heb ik één merrie veel te vroeg terug moeten afgeven, maar jee wat zat zij goed in elkaar - wel een karaktertje, maar je kan niet alles willen denk ik :p )
Er zit geen enkele maaier bij. Ze bewegen allemaal meer dan ruim, met een grote uitstraling en swung. Ze staan correct op de benen en zijn op en top gezond, zelfs mijn 17-jarige kleine barokkie.
Ik fok enkel met combinaties waarvan ik denk dat ze elkaar echt kunnen complimenteren. Fokken is altijd gokken, maar ik probeer echt doordacht te fokken.
Ik ben niet van plan om straks 10 veulens per jaar te fokken met steeds dezelfde combi's (zoals ik helaas vaak zie bij fokkers hier).
Één of twee veulens per jaar zijn voor mij het maximum, ook omdat ik mijn merries niet zuiver als broedmachine wil gebruiken.
Dus de opmerkingen van cambiar begrijp ik wel, uit het opzicht van een ruiter/eigenaar. Daarvoor zou idd enkel het karakter, de kwaliteit en gezondheid van tel mogen zijn. Voor een fokker komt daar het papier bij.
Ik zeg daarom ook niet dat een cruzado niet beter kan zijn dan een volle PRE. Ik heb de afgelopen jaren ontelbare afgrijselijke vol papier PRE's gezien. Dus mij moet je niet overtuigen.
En ook ik ben van mening dat de apto-keuring strenger zou moeten. Daarvan vind ik het bij de lusitano's veel beter geregeld.
En ja ik weet dat het een jong stamboek is, maar de bloedlijnen zijn veel ouder!
Nu dit verhaal is nogal uit de hand aan het lopen... Mijn punt is dus dat het papier wel degelijk van belang is voor een fokker (en ook in de sport want hoe je het draait of keert een paard met papier krijg je gewoon makkelijker verkocht).
Maar het zou fokkers om de kwaliteit moeten draaien. Helaas gaat het daar heel vaak mis. Niet alleen bij de PRE, maar alle paarden, zelfs alle dieren. Hoeveel honden of katten worden er niet gefokt zuiver en alleen voor de verkoop, zonder te letten op verbetering?
Dat is helaas met de paarden niet anders en hoe populairder het ras op dat moment, hoe erger vrees ik...