Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Els_175

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:52

Ja dat zijn mooie verschillen! :o klinkt ook als een fijn gebalanseerd dieet/menu!
Zazu begint ook al meer/bredere schouders en billen te krijgen. :Y)

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 16:28

Elisa, in NL zou ik er ook even over na moeten denken ja, haha.

Maar Fedra moet nog ongeveer 40 dagen. Ze zit morgen (geloof ik) op 300 dagen. Wondjes helen goed gelukkig!

Zij krijgt nu:
1 schep Cavalor FiberForce
1/2 schep Cavalor Probreed
1 1/2 schep Metazoa Superfit Broxxx.

Voordat ze drachtig was en aan het begin kreeg ze:
3/4 schep Cavalor Fiberforce
1/2-1/3 schep Pavo Care4Life
1 schep Metazoa Superfit Broxxx

En 24/7 hooi uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:44

[***] krijgt nu:
- 400gr Esparcettebrok (en dan geweekt)
- Je Paard Gezond & Fit Balancer granulaat (kreeg natuurlijk weer slokdarmverstopping van de brokjesvariant... >;) )
- 45 gr wheypoeder, oftewel essentiele aminozuren; deze krijgt hij sinds begin maart en sindsdien is hij (eindelijk!) enorm gegroeid qua spieren. Begin maart had hij volgens de da/osteo nog steeds maar 40% van de spieren die een rijpaard nodig heeft, vandaag scoorde hij bij de andere osteo al 50% (rug) en 70% (schouders en achterhand) en zijn borst is tussen de benen 50% breder, dus er zit echt kilo's veel meer vlees aan. Veel Andalusische biefstukjes dus. Y)(^) :D
- Mariadistelzaad
- Curcuma
- 150-200gr Pavo Natures Best daar doorheen voor de smaak

Ik heb ook nog olie staan, maar hij werd ineens wat kieskeurig dus nu doen we het zonder.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:10

@Keezie: wat is de vader van Hugo? Hij lijkt enorm op die van mij vind ik.

Die van mij krijgt 2 x een halve kg Granenmix met vitamine korrel en 1x per dag muesli zonder suiker ed, alleen natuurlijke toevoegingen. Veel hooi en een grasarme wei. Zo min mogelijk suiker want daar kunnen ze slecht tegen.

Gisteren een bloesem shoot gehad. Zal snel foto's plaatsen als ik ze heb.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:31

Ik voer Calida en Els nu Vitalbix nutrimash, de daily complete en lucerne. Sochtends de mash en Savonds de lucerne met DC en halve schep pavo natures best. Calida is na een bloedworm besmetting enorm afgevallen. Ze gaat nu weer vooruit, moet nog 100 kg. Hoop dat ze voor de keuring in model is.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:00

Raakte ze makkelijk van de bloedwormenbesmetting af?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:11

Nee helemaal niet, ze heeft er echt ook flink onder geleden. Ze is ontwormd met equest, equest pramox en daarna nog een haarlemmerolie kuurtje en nu is ze schoon. Ze is zoveel afgevallen dat ik twijfel of ik haar nu wel naar de APTO keuring moeten laten gaan. Ze is zo schraal en ze is nog jong. Maar wil haar in juni graag laten dekken en anders moet ik daarmee ook een jaar wachten.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:25

Furioso krijgt 2 scheppen cavalor perfomix, en dan nog pavo supplement musclebuild en nog een vitamine supplement momenteel
Ook staat hij 24/7 buiten op paddock+ wei en krijgt nog voordroog bij tot het op is :+

Nog een leuke vergelijking 2011
Afbeelding

En nu

Afbeelding
Afbeelding

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 00:04

Ik geef niets meer bij aan mijn Iberiërs sedert enkele maanden. Enkel goed hooi en gras.
Moeders die nog zogen en hun jonkies... ze zijn rond en gezond en fit....ben ik dan zo verkeerd bezig?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 00:09

Crines schreef:
Ik kwam die cremello merrie ook tegen en vond het ook heel duur voor een wever die niet eens een mooi model heeft.

Ik hoop ook altijd maar weer dat mensen eindelijk het verschil zien tussen een 'Andalusiër' en een PRE. Een PRE is een Pura raza Espanola en zoals de naam al doet vermoeden: puur spaans ras, dus geen kruisingen... Deze paarden moeten een vol papier hebben van ANCCE, dat bij de paarden van na 2009 (dacht ik) ook standaard geconfirmeerd wordt via een DNA-test.

Een Andalusiër zonder PRE papieren is gewoon een papierloos paard dat een beetje op een PRE lijkt qua uiterlijk (en soms zelfs dat niet eens). Ik heb vroeger een draver gehad (met papieren) die zo voor een Anda verkocht kon worden door zijn brede bouw en lange manen.
Je weet dus eigenlijk echt niet wat je koopt dan.
Zijn die paarden daarom slecht? Dat zeg ik niet, maar met een PRE hebben ze niets te maken.

Op advertenties zie ik nog steeds dat er heel losjes omgesprongen wordt met deze benamingen. Jammer, want voor iemand die nieuw is in de wereld van de Spaanse paarden is dat heel verwarrend denk ik.

Over prijzen kan altijd gediscussieerd worden natuurlijk en ook ik probeer bij aankoop niet de hoofdprijs te moeten betalen, terwijl ik als fokker wel een nette prijs verwacht voor de enkele paarden die ik verkoop. Dat zal natuurlijk altijd zo zijn.

Zuiver op kleur een paard kopen zou ik zelf nooit doen. Ik geef meer om kwaliteit, maar ik zal er niet om liegen, bij mijn zwarte hengst en merrie speelde hun kleur wel een beetje mee. Ook mijn bruine merrie zie ik liever in het bruin dan hetzelfde paard als schimmel...
Maar 4000 EUR voor een papierloze cremello die weeft... dat vind ik echt gek, aangezien je voor die prijs al een correcte PRE in een minder speciaal kleurtje kan vinden.

En nu we toch reclame aan het maken zijn voor verkoopspaarden: bij mij wordt er midden mei een bruin veulentje verwacht (PRE uit een Escalera vader en een grote goed bewegend moderne, nuchtere moeder). Het veulen kan, hoe prachtig hij ook zou mogen blijken, niet op de fokkerij blijven wegens overtal, dus iemand die een leuk veulen zoekt... *D

Puur Spaans ras....tja....die zijn ook ontstaan uit kruisingen :') .
Ik heb ook papierloze PRE x Berber kruisingen. Ik vind ze er beter uitzien dan het gros van de veel te zware, te grote, lompe PRE's. Een PRE hoort niet groot te zijn ( ik zag al 1m65 en groter, bah, ze gaan gewoon de toer van de warmbloeden op) en 'vet' zoals het gros van de PRE's er nu bijlopen. Vetbulten op de konten en gigantische halzen...hoe gezond kan dat zijn, sleep maar eens gans je leven al die overtollige kilo's mee.
Geef mij maar liever een goedgebouwde papierloze, slanke kruising, ipv een veel te grote vetzak met krabbelende gangen voorzien van het nodige papiertje ....maarja, daar verdienen de fokkers geen geld mee...
Niet het papier zou belangrijk moeten zijn, maar het paard zelf. Keuze van de ouderdieren...
Trouwens, cremello is naast een onnatuurlijke bleekscheet, gewoon een mutatie in de genen, hier dus een negatieve mutatie, die je niet hebben wil. Ik vind die mode kleurentrent van bleekscheten niet alleen lelijk, maar ook nog eens nefast voor de fokkerij zelf.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 12:19

Ik zie die zware barokke pre's juist nog maar weinig. Ze mogen bot en maat hebben. Er zijn gewoon standaard maten waar ze binnen moeten vallen. En voor ons Nederlanders is een Pre van 1.55 vaak gewoon veel te klein. Vooral als je ze dan ook nog slank wil. Rond de 1.60 met massa is prima. Veel groter dan 1.65 zie je ze ook weinig. Ze worden nu ook groter gefokt omdat mensen er mee de ring in willen. Fokken is puur vraag en aanbod en tuurlijk vind er modernisatie in een ras plaats. Papier is gewoon belangrijk om te weten als je wil fokken en het is ook goed om te kunnen opzoeken naar resultaten. Ik vind ook niks mis met een Crusado maar qua fokkerij heb je er niks aan. Ik verwacht nu uit mijn PSL merrie een Veulen van een Pre en de ouderdieren passen goed bij elkaar. Desalniettemin is je veulen dan toch minder waard in mijn ogen tot hij zich bewijst in de sport.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 13:58

In Spanje heb je toch nog de zuivere cartujano foklijn? ik vind dat ze nu toch ook wel wat onvoordelig gefokt worden soms. Inderdaad wat uit verhouding, maar ik vind juist dat ranke slanke kwpn type niet zo. Geeft maar maar lekker barok, rond in verhouding en niet te groot.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:38

Elisa2 schreef:
In Spanje heb je toch nog de zuivere cartujano foklijn? ik vind dat ze nu toch ook wel wat onvoordelig gefokt worden soms. Inderdaad wat uit verhouding, maar ik vind juist dat ranke slanke kwpn type niet zo. Geeft maar maar lekker barok, rond in verhouding en niet te groot.

Zuivere Cartujano lijn is vooral een mooi verhaaltje. Dat weten Spaanse fokkers ook wel, maar het wordt gretig in stand gehouden. Mijn PRE merrie is ook Cartujano...de fokker probeerde me het verhaal ook doen geloven maar gaf toen ook toe dat niets bewezen is en het verhaal in stand gehouden wordt, vooral om er centen uit te slaan...
Ik heb niets tegen PRE's...integendeel, heb zelf een ranke slanke, zeer gezonde PRE merrie waar ik super blij mee ben. Slank, energetisch en katachtig snel, mooie barokke gangen zonder dat maaien erin...
https://myalbum.com/album/uP6NZrbarhx0
Laatste vier foto's.
Toch, tijdens mijn zoektocht (ik was absoluut verliefd op de PRE en moest er perse ene hebben), ben ik nogal wat tegen gekomen....
Ik begrijp ergens wel dat als je fokt voor het geld, dat je dan groot wil mét papieren, maar ikzelf wil daar niet aan meedoen. Ik wil weer terug naar de kleinere, zeer behendige, staalharde, compacte iberier, die absoluut niet moet presteren met huppelpasjes in de ring (want 'sport' en 'show' en 'geld' heeft al voor heel wat leed gezorgd binnen de fokkerij), maar zijn plan kan trekken op oneffen terrein en geschikt is voor veldwerk. Niet barok, niet perse te slank, maar gewoon een brokje natuurlijke gezonde energie, goeie benen en mooie hoeven, omdat ik vind dat je vooral moet fokken met oog voor welzijn van het dier en niet als gebruiksvoorwerp voor een toekomstige koper, maar soit, dat is mijn mening...
Ik heb nu gekozen voor berber, van oorsprong is de PRE afkomstig van
Iberische pony's in kruising met Oosterse rassen, zoals de berber er eentje van is. De veulens zijn grandioos en nog veel leuker dan de ouders zelf.
Mijn volgende keuze gaat naar een Sorraia hengst, opnieuw om terug te keren naar dat hele oude, sterke type, van de oer-Iberiers met een grotere genendiversiteit..... Dat daar geen geld mee te verdienen is met mijn papierloze mengelmoezen, kan me geen moer schelen, als ik zie wat voor een super veulens daaruit komen...

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 15:42

Dantes in de les van vanochtend! Het is al een heuse KWPN'er, zo gestrekt :').

Afbeelding

Dantes is ook een PRE, hoe die exact naar Nederland is gekomen weet ik eigenlijk niet, maar hij is wel erg rastypisch. We hebben nog een anda op stal staan, maar die heeft totaal geen zware, barokke bouw, daarvan geloof je echt niet dat het een anda is. Weet niet zeker of dat ook een PRE is trouwens. Hij showt ook altijd met z'n staart omhoog als die naar de wei gaat enzo, ontzettend knorren, nét een arabier. PRE's van >170 zijn voor Nederlanders wel geschikt, maar hoort eigenlijk totaal niet bij het type paard. Hier in de buurt staat ook een pre hengst, die is wel 1,70, maar die heeft ook enorm lange stelten! Het lichaam blijft vrij fijn.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 15:51

Trots op mijn meisje Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze is echt echt geweldig, ben zo blij met haar ^_^

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 17:11

haf_sjakie schreef:
Trots op mijn meisje [ [url=m/oppg5O.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dcixas.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/l5IrER.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een schatje ;-)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 17:15

badeendje schreef:
Dantes in de les van vanochtend! Het is al een heuse KWPN'er, zo gestrekt :').

[ [url=m/mbeDNs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dantes is ook een PRE, hoe die exact naar Nederland is gekomen weet ik eigenlijk niet, maar hij is wel erg rastypisch. We hebben nog een anda op stal staan, maar die heeft totaal geen zware, barokke bouw, daarvan geloof je echt niet dat het een anda is. Weet niet zeker of dat ook een PRE is trouwens. Hij showt ook altijd met z'n staart omhoog als die naar de wei gaat enzo, ontzettend knorren, nét een arabier. PRE's van >170 zijn voor Nederlanders wel geschikt, maar hoort eigenlijk totaal niet bij het type paard. Hier in de buurt staat ook een pre hengst, die is wel 1,70, maar die heeft ook enorm lange stelten! Het lichaam blijft vrij fijn.

Ik weet natuurlijk ook niet of groot perse ongezonder of zwakker is...laatst zag ik een demo working equitation met Miguel Da Fonseca, met een grote, bruine Lusitano. Een hengst. Hij zag er erg groot uit, met mooie, lange benen. Tja, ik vond het ook wel schitterend en erg imposant paard, schitterend en met veel bravoure gereden...mijn ogen vielen bijna uit mijn oogkassen van bewondering ....
Wat ik me dan ook herinner, het tegendeel, was een zeer grote, bruine anda hengst die ik ging bekijken in de Ardennen, die zeer zwak in de achterbenen was....ik
denk dat het vooral scheut geluk is en zeker goede ouder dieren kiezen....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:13

Ik denk dat het belangrijk is dat een paard evenwichtig gebouwd is..{geld natuurlijk voor ieder paard en alle rassen} bij de PRE's zie je vaak zware diep uit de borst komende halzen, slechte ruggen en een slappe achterhand. Terwijl een PRE die in evenwicht gebouwd is juist een mooi front behoort te hebben imo met meer verticaal aangezetten hals. Goede romp en rompdiepte met een rug die sterk is en niet te lang en niet te kort met een krachtige ronde kont en goed beenwerk eronder. Dat is imo mijn droombeeld van een PRE..en de maat maakt dan niet veel uit. Maar ik geloof wel dat deze paarden meestal niet al te groot zijn.

haf_sjakie..dapper is ze!

Leuke foto Lollie, jouwe vind ik nu mooi barok om te zien.

Moeilijk om haar goed te zien op de foto's Cambiar, ik vind het wel grappig dat je naar die oerrassen bent gegaan. Ik heb ook weleens hele mooie berbers voorbij zien komen. Ben wel benieuwd naar je fokproducten.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 22:16

haf_sjakie schreef:

Wat een schatje! Hoe lekker nuchter ze daar ook staat <3
Hoe oud is ze?

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 22:41

Figo88 schreef:
haf_sjakie schreef:

Wat een schatje! Hoe lekker nuchter ze daar ook staat <3
Hoe oud is ze?

Dankjewel :)
Ze wordt aankomende week 3

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 23:59

_Zsazsa_ schreef:
Ik zie die zware barokke pre's juist nog maar weinig. Ze mogen bot en maat hebben. Er zijn gewoon standaard maten waar ze binnen moeten vallen. En voor ons Nederlanders is een Pre van 1.55 vaak gewoon veel te klein. Vooral als je ze dan ook nog slank wil. Rond de 1.60 met massa is prima. Veel groter dan 1.65 zie je ze ook weinig. Ze worden nu ook groter gefokt omdat mensen er mee de ring in willen. Fokken is puur vraag en aanbod en tuurlijk vind er modernisatie in een ras plaats. Papier is gewoon belangrijk om te weten als je wil fokken en het is ook goed om te kunnen opzoeken naar resultaten. Ik vind ook niks mis met een Crusado maar qua fokkerij heb je er niks aan. Ik verwacht nu uit mijn PSL merrie een Veulen van een Pre en de ouderdieren passen goed bij elkaar. Desalniettemin is je veulen dan toch minder waard in mijn ogen tot hij zich bewijst in de sport.

Inderdaad, als fokker heb je niets aan een papierloos of cruzado die wel goed in elkaar zit.
Ik ga dus voor goed in elkaar zittende, goed bewegende, mooie, gezonde paarden met papieren.
Ik heb zowel heel barok en klein als moderner met maat. Maar stuk voor stuk heb ik hen uitgezocht op morfologie, beweging en niet op zijn minst... karakter!
Ik ben van mening dat er al genoeg paarden rondlopen, van alle rassen.
Fokken om te vermeerderen (voor het geld) doe ik niet aan mee. Ik fok in de eerste plaats voor mezelf. Ik heb enorm moeten zoeken naar mijn eerste PRE. Als slanke, grote dressuurruiter wilde ik een paard waar ik mooi op paste en die niet onmiddellijk een stempel zou krijgen door de jury. Ik wilde een rastypische PRE, die toch moderner was dan de barokke, oude types. Liefst met maat en voor mij was het dressuurtalent vooral van belang.
Uiteindelijk kocht ik een 4-jarige, 1m70 grote smalle bonenstaak met enorme uitstraling en beweging. En ik had er ondanks zijn 'onberijdbaarheid' onmiddellijk een goed gevoel bij qua karakter.
En daar zat ik gelukkig helemaal juist mee. Het is een hengst uit de duizend, loopt groepsdressuur tussen de merries, laat zijn borstelen door mijn kleine neefjes en nichtjes en accepteert mijn irritante jaarlinghengsten in zijn eigen weide en zelfs stal :)
Dat hij goedgekeurd werd op de apto had ik toen niet eens verwacht (ik was nieuw met het ras) en dan pas ben ik beginnen dromen over de fokkerij.
Door mijn enorme zoektocht heb ik gezien wat voor slechte paarden er te vinden zijn (zowel papierloos als met papier hoor). Ik ben altijd van oordeel geweest "met een papier kan je niet rijden", maar natuurlijk heb je in de fokkerij wel papieren nodig. Die bevatten ook een schat aan informatie qua bloedlijnen (waar ik me nog altijd een newbie bij voel, want jeetje die spaanse bloedlijnen zijn lastig om te leren kennen).
Als er echt goede paarden te vinden waren (want die waren er wel) dan waren ze zo ontzettend duur dat ze niet voor mijn budget waren helaas).
Zo heb ik dus de motivatie gevonden om zelf me te verdiepen in de fokkerij in de hoop om zo mijn ideale droompaarden te fokken.

Mijn merries ben ik ontzettend trots op en allemaal hebben ze enorme troeven. (Helaas heb ik één merrie veel te vroeg terug moeten afgeven, maar jee wat zat zij goed in elkaar - wel een karaktertje, maar je kan niet alles willen denk ik :p )
Er zit geen enkele maaier bij. Ze bewegen allemaal meer dan ruim, met een grote uitstraling en swung. Ze staan correct op de benen en zijn op en top gezond, zelfs mijn 17-jarige kleine barokkie.
Ik fok enkel met combinaties waarvan ik denk dat ze elkaar echt kunnen complimenteren. Fokken is altijd gokken, maar ik probeer echt doordacht te fokken.
Ik ben niet van plan om straks 10 veulens per jaar te fokken met steeds dezelfde combi's (zoals ik helaas vaak zie bij fokkers hier).
Één of twee veulens per jaar zijn voor mij het maximum, ook omdat ik mijn merries niet zuiver als broedmachine wil gebruiken.

Dus de opmerkingen van cambiar begrijp ik wel, uit het opzicht van een ruiter/eigenaar. Daarvoor zou idd enkel het karakter, de kwaliteit en gezondheid van tel mogen zijn. Voor een fokker komt daar het papier bij.
Ik zeg daarom ook niet dat een cruzado niet beter kan zijn dan een volle PRE. Ik heb de afgelopen jaren ontelbare afgrijselijke vol papier PRE's gezien. Dus mij moet je niet overtuigen.
En ook ik ben van mening dat de apto-keuring strenger zou moeten. Daarvan vind ik het bij de lusitano's veel beter geregeld.
En ja ik weet dat het een jong stamboek is, maar de bloedlijnen zijn veel ouder!

Nu dit verhaal is nogal uit de hand aan het lopen... Mijn punt is dus dat het papier wel degelijk van belang is voor een fokker (en ook in de sport want hoe je het draait of keert een paard met papier krijg je gewoon makkelijker verkocht).
Maar het zou fokkers om de kwaliteit moeten draaien. Helaas gaat het daar heel vaak mis. Niet alleen bij de PRE, maar alle paarden, zelfs alle dieren. Hoeveel honden of katten worden er niet gefokt zuiver en alleen voor de verkoop, zonder te letten op verbetering?
Dat is helaas met de paarden niet anders en hoe populairder het ras op dat moment, hoe erger vrees ik...

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 09:10

@haf_sjakie

Ahw dotje! <3

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:00

Mag ik mij ook weer melden. Ben er aan het begin bij geweest maar al een tijdje weg.

Wij hebben momenteel 9 PRE's 1 Kladruber en mijn oude paardje die een halve Lipizanner is.

De benaming modern en barok klopt niet. Alle types zijn er altijd al geweest en van wat op dat moment het meest in trek is worden ook de meeste geboren. Wat men nu modern noemt was in de jaren 60 ook al heel populair...dus.modern is het niet.

Dat paarden te vet worden gevoerd om barokker te lijken kan het paard ook niks aan doen, dat doet de mens.

De mens wordt groter zeker in Europa door alle goede voeding die we hebben. Dit geldt voor de paarden ook. Daarnaast hebben we het ook nodig omdat we groter worden en wordt veel met de grotere paarden gefokt.
Dit kan ook. Je kan prima goed rastypisch groter fokken. Helaas gebeurd het wel vaak dat alleen groot al goed genoeg is en de rest achter blijft.. ik heb liever een goede kleine dan een slechte grote.
Onze PRE,'s zijn allemaal tussen de 1.60m en de 1.65m niet te klein en er zijn nog goede rastypisch paarden in te vinden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:54

Die van mij zijn denk ik net (geen) 1.55, vind dat een heerlijke maat ik ben meer van de ponys :Y)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:03

Crines schreef:
Inderdaad, als fokker heb je niets aan een papierloos of cruzado die wel goed in elkaar zit.
Ik ga dus voor goed in elkaar zittende, goed bewegende, mooie, gezonde paarden met papieren.
Ik heb zowel heel barok en klein als moderner met maat. Maar stuk voor stuk heb ik hen uitgezocht op morfologie, beweging en niet op zijn minst... karakter!
Ik ben van mening dat er al genoeg paarden rondlopen, van alle rassen.
Fokken om te vermeerderen (voor het geld) doe ik niet aan mee. Ik fok in de eerste plaats voor mezelf. Ik heb enorm moeten zoeken naar mijn eerste PRE. Als slanke, grote dressuurruiter wilde ik een paard waar ik mooi op paste en die niet onmiddellijk een stempel zou krijgen door de jury. Ik wilde een rastypische PRE, die toch moderner was dan de barokke, oude types. Liefst met maat en voor mij was het dressuurtalent vooral van belang.
Uiteindelijk kocht ik een 4-jarige, 1m70 grote smalle bonenstaak met enorme uitstraling en beweging. En ik had er ondanks zijn 'onberijdbaarheid' onmiddellijk een goed gevoel bij qua karakter.
En daar zat ik gelukkig helemaal juist mee. Het is een hengst uit de duizend, loopt groepsdressuur tussen de merries, laat zijn borstelen door mijn kleine neefjes en nichtjes en accepteert mijn irritante jaarlinghengsten in zijn eigen weide en zelfs stal :)
Dat hij goedgekeurd werd op de apto had ik toen niet eens verwacht (ik was nieuw met het ras) en dan pas ben ik beginnen dromen over de fokkerij.
Door mijn enorme zoektocht heb ik gezien wat voor slechte paarden er te vinden zijn (zowel papierloos als met papier hoor). Ik ben altijd van oordeel geweest "met een papier kan je niet rijden", maar natuurlijk heb je in de fokkerij wel papieren nodig. Die bevatten ook een schat aan informatie qua bloedlijnen (waar ik me nog altijd een newbie bij voel, want jeetje die spaanse bloedlijnen zijn lastig om te leren kennen).
Als er echt goede paarden te vinden waren (want die waren er wel) dan waren ze zo ontzettend duur dat ze niet voor mijn budget waren helaas).
Zo heb ik dus de motivatie gevonden om zelf me te verdiepen in de fokkerij in de hoop om zo mijn ideale droompaarden te fokken.

Mijn merries ben ik ontzettend trots op en allemaal hebben ze enorme troeven. (Helaas heb ik één merrie veel te vroeg terug moeten afgeven, maar jee wat zat zij goed in elkaar - wel een karaktertje, maar je kan niet alles willen denk ik :p )
Er zit geen enkele maaier bij. Ze bewegen allemaal meer dan ruim, met een grote uitstraling en swung. Ze staan correct op de benen en zijn op en top gezond, zelfs mijn 17-jarige kleine barokkie.
Ik fok enkel met combinaties waarvan ik denk dat ze elkaar echt kunnen complimenteren. Fokken is altijd gokken, maar ik probeer echt doordacht te fokken.
Ik ben niet van plan om straks 10 veulens per jaar te fokken met steeds dezelfde combi's (zoals ik helaas vaak zie bij fokkers hier).
Één of twee veulens per jaar zijn voor mij het maximum, ook omdat ik mijn merries niet zuiver als broedmachine wil gebruiken.

Dus de opmerkingen van cambiar begrijp ik wel, uit het opzicht van een ruiter/eigenaar. Daarvoor zou idd enkel het karakter, de kwaliteit en gezondheid van tel mogen zijn. Voor een fokker komt daar het papier bij.
Ik zeg daarom ook niet dat een cruzado niet beter kan zijn dan een volle PRE. Ik heb de afgelopen jaren ontelbare afgrijselijke vol papier PRE's gezien. Dus mij moet je niet overtuigen.
En ook ik ben van mening dat de apto-keuring strenger zou moeten. Daarvan vind ik het bij de lusitano's veel beter geregeld.
En ja ik weet dat het een jong stamboek is, maar de bloedlijnen zijn veel ouder!

Nu dit verhaal is nogal uit de hand aan het lopen... Mijn punt is dus dat het papier wel degelijk van belang is voor een fokker (en ook in de sport want hoe je het draait of keert een paard met papier krijg je gewoon makkelijker verkocht).
Maar het zou fokkers om de kwaliteit moeten draaien. Helaas gaat het daar heel vaak mis. Niet alleen bij de PRE, maar alle paarden, zelfs alle dieren. Hoeveel honden of katten worden er niet gefokt zuiver en alleen voor de verkoop, zonder te letten op verbetering?
Dat is helaas met de paarden niet anders en hoe populairder het ras op dat moment, hoe erger vrees ik...

Leuk om te lezen. Ik begrijp je ook wel. Ik weet dat er prachtige zuivere PRE's bestaan met maat. Die kosten centen en met rede. Goed dat er nog mensen zo op kwaliteit fokken, want het is een prachtig ras!

Idd bij de Lusi's misschien beter geregeld, maar hier toch veruit mijn PRE de best in elkaar zittende merrie. Is dus echt paardafhankelijk....

Om te verkopen is papierloos idd waardeloos, je krijgt nog niet eens de helft van je onkosten terug.
Toch, als ik nu mijn veulens zie, heb ik spijt dat ik mijn berber gecastreerd heb.
De berber x PRE was absoluut een accident, niet gepland wil ik zeggen, maar owjee wat is dat een voltreffer geworden.
Gangen van de moeder (heel licht en veerkrachtig met veel souplesse) en super lieve coole karakter van papa.
Is een keuze die je maakt idd. Verschil is ook dat ik niet fok om te verkopen, enige wat ik wil is dat ze goed in elkaar zitten, bedoel dus gezond zijn, met goed karakter. Er is ook een groot verschil tussen jou en mij qua doel, ik wil sterke boscrossers en jij wil goede dressuurpaarden fokken.
Ik ben benieuwd wat het resultaat met sorraia zal opleveren. In Frankrijk een dame die haar zwarte apta merrie met het oude sorraia iberische oer-ras kruist en zij heeft wel papier, via het sorraia mustang studbook. De veulens zijn groot, prachtige bewegingen....en ze blijft binnen het iberische type...
(Laatste foto is de sorraia x APTA PRE merrie, alle andere foto's zijn van mijn veulens)https://myalbum.com/album/ffbPrpYMmyNF
Hier nog een filmpje midden winter, ze lopen ganse winter zonder schuilstal buiten, dus puur natuur en dik in de haren :-)
https://youtu.be/Sr7MCpj-ZgA
Hier de kleine Hijo, dollen met papa berber:https://youtu.be/GOWca83ySGU
Het oudste veulen in onderste link. Moeder is klein en barok, veel te dik en opletten met suikers. Zoon is op bijna alle vlakken een verbetering, groot, slank en zeer energiek. Danku papa Berber.
https://youtu.be/lt2A2kN-uMw