Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:25

Je moet echt een plan hebben met rijden. Waar je naar toe wilt werken. Maar ook hoe de lijnen eruit zien die je wilt rijden. Niet 2 meter voor Abedenken dat je bij A wilt afwenden. Bereid je oefeningen en je lijnen voor. Niet "dom" veel oefeningen rijden, overhaast en onafgerond.
Ik deed dat ook regelmatig, maar dat was mijn doel eigenlijk niet. Ik wil dat ze gehoorzaam is en meewerkt en haar best doet.

Het moeilijkst vind ik om rustig te blijven als het niet goed gaat. Maar hoe rustiger ik blijf, des te eerder krijg ik wat ik wil. Als ik boos of ongeduldig word, dan zij ook en dan gaat het van kwaad tot erger. Maar ik moet wel volhouden met wat ik wil. Niet perse veel groter of heftiger, ademhalen en nog eens proberen. Anders terug naar stap, daar doen wat ik wil en dan weer naar draf of galop.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:30

Sanet. Heel herkenbaar en je hebt helemaal gelijk

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:31

Lauke schreef:
Lastig L_vie. Klinkt een beetje als hetzelfde waar ik nu tegenaan loop alleen doet verna het alleen met de galop. Ik weet helaas ook nog geen oplossing :\
Lastig ook om een oorzaak te vinden. Het kan vanalles zijn al denk ik toch echt dat t bij verna in het koppie zit. Dir is gewoon veel te slim >;)

Ja het zit ook een stuk in haar hoofd.
Maar zie dat er maar eens uit te krijgen. geef nu al een tijdje magnesium en dat werkt aardig. Tot vandaag dat ze weer zo'n bui heeft en ik dan gelijk weer gefrustreerd raak

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:32

Sanet schreef:
Je moet echt een plan hebben met rijden. Waar je naar toe wilt werken. Maar ook hoe de lijnen eruit zien die je wilt rijden. Niet 2 meter voor Abedenken dat je bij A wilt afwenden. Bereid je oefeningen en je lijnen voor. Niet "dom" veel oefeningen rijden, overhaast en onafgerond.
Ik deed dat ook regelmatig, maar dat was mijn doel eigenlijk niet. Ik wil dat ze gehoorzaam is en meewerkt en haar best doet.

Het moeilijkst vind ik om rustig te blijven als het niet goed gaat. Maar hoe rustiger ik blijf, des te eerder krijg ik wat ik wil. Als ik boos of ongeduldig word, dan zij ook en dan gaat het van kwaad tot erger. Maar ik moet wel volhouden met wat ik wil. Niet perse veel groter of heftiger, ademhalen en nog eens proberen. Anders terug naar stap, daar doen wat ik wil en dan weer naar draf of galop.

Nou wat het probleem is, ik rij in een buitenbak met bomen,bosjes en een weg en een wal waar ze net wel overheen kan kijken. Vaak ziet ze opeens iets en galoppeerd ze keihard weg, dat is ontzettend schrikken het komt uit het niets.. Dus ik moet haar echt aan het werk zetten en zoveel mogelijk oefeningen rijden anders let ze niet op mij.

En ze doet dit in stap, draf en galop.. ze is gewoon ontzettend schrikkerig

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:38

Ik weet niet of je vaak savonds rijd maar kan me voorstellen dat de paarden met dit weer en vroeg donker wel weer even moeten wennen

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:39

Jenny_S schreef:
Ik weet niet of je vaak savonds rijd maar kan me voorstellen dat de paarden met dit weer en vroeg donker wel weer even moeten wennen

Heel af en toe. Maar dan zet ik haar eerst aan de longeerlijn. Maar vanochtend was het gewoon licht ;-)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:42

Ja, je moet haar wel aan het werk houden, daar ben ik helemaal mee eens.
Bij mij ging het dan vaak al mis omdat ze zo druk was en ik geen tempo controle had en dan ging ik wel die oefeningen rijden en dan ben je nog niet aan het werk aan de gehoorzaamheid.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:44

Sanet schreef:
Ja, je moet haar wel aan het werk houden, daar ben ik helemaal mee eens.
Bij mij ging het dan vaak al mis omdat ze zo druk was en ik geen tempo controle had en dan ging ik wel die oefeningen rijden en dan ben je nog niet aan het werk aan de gehoorzaamheid.

Ja ik bedoel met oefeningen: achtjes rijden weer een volte weer een kleine volte, zodat ze op mij moet gaan letten.
Maar het gekke is, ze schrikt ALTIJD als ik naar de wal toe rij op de rechterhand. Op de linkerhand schrikt ze nooit. Heel bijzonder..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:52

Ja, ik snap het helemaal. Ze zijn soms zo vlug als water en dat is heel vervelend.
Als ze gaat, wat doe je dan? Rij je gelijk nog eens dezelfde lijn of?

Ik zou die lijn niet perse vermijden, maar wellicht steeds meer opbouwen, of de lijn beginnen en dan toch een volte ofzo?

Ik heb zelf ook veel het klavertje gebruikt, dat is ook fijn omdat je elk blaadje ook een andere kant op kunt maken.
Ken je die oefening?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:18

L_Vie schreef:
Lauke schreef:
Lastig L_vie. Klinkt een beetje als hetzelfde waar ik nu tegenaan loop alleen doet verna het alleen met de galop. Ik weet helaas ook nog geen oplossing :\
Lastig ook om een oorzaak te vinden. Het kan vanalles zijn al denk ik toch echt dat t bij verna in het koppie zit. Dir is gewoon veel te slim >;)

Ja het zit ook een stuk in haar hoofd.
Maar zie dat er maar eens uit te krijgen. geef nu al een tijdje magnesium en dat werkt aardig. Tot vandaag dat ze weer zo'n bui heeft en ik dan gelijk weer gefrustreerd raak

Snap heel goed dat je dan gefrustreerd raakt. Maar dat moet je eigenlijk gaan voorkomen (weet hoe moeilijk dat is). Want dan gaan jullie elkaar versterken.

Ik heb meestal een plan B klaar als ik met moeilijke oefeningen bezig ben en het wil dan niet lukken. Doe ik tussendoor eerst iets wat ze en graag doet en dus makkelijk vind. Om daarna weer met dat moeilijke aan de gang te gaan.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:21

Janet beterschap, hoop dat je wel kunt starten beide dagen. En ja, ik heb veel fijnere tijden als jij idd ;-)

Voor iedereen die concours heeft dit weekend: succes!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:23

Ik ben ernstig jaloers op jouw tijden.
Ik moet maandag voor het werk ook nog op pad, naar Dordrecht... Dus dat wordt ook niet even iets langer blijven liggen. Bah!

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:00

Dat is idd wel balen. Ik ben ook echt niet jaloers op jou hoor! Ik ga morgen pas om 15 uur naar stal, vlechten en poetsen en om 15.45 vertrekken. En dus de ochtend rustig aan doen en zondag hetzelfde.

Ik heb over een uur een afspraak in een rugzorgkliniek waar ze een rugscan gaan doen om te kijken waar er spierspanningsblokkades zitten. Daarna bespreekt de chiropractor de uitslag en wat er mogelijk is aan behandeling. Ben benieuwd.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:02

Ik hoop om 15.45 ongeveer weer in bed te liggen.

Hoe gaat het met je rug eigenlijk ?

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:13

ik voel mijn rug constant, lage rugpijn en als dat even weg is dan heb ik weer een soort van uitstraling in mijn been waarbij voornamelijk mijn grote kuitspier het moet ontgelden. Niet echt heel fijn dus.
Tijdens het rijden verdwijnt de pijn in de rug, uitstraling blijft wel en soms felle steken in die kuitspier. Dus ik hoop dat ze straks iets zien op die rugscan en dat de chiropractor er iets mee kan.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:05

Lauke gefeliciteerd, mooie punten!

Jenny en Sanet succes vanavond / van het weekend en beterschap.
Het klavertje ken ik niet, wat is dat precies?
Misschien heb ik er ook wat aan :)

Caro_Marjah sterkte met je rug!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:16

Klavertje...

Ik ga echt mijn best doen om het uit te leggen. Maar lastig zo op papier.

Om het klavertje te rijden, heb je een halve bak nodig.
Wat je bijvoorbeeld doet is afwenden bij A, je rijdt op de A-C lijn en voor X wend je bijvoorbeeld naar rechts, dat wordt je eerste klaverblaadje.
Die bocht naar rechts wend je door tot aan de hoefslag, die raak je aan en dan draai je gelijk door om de A-C lijn te kruisen. Je kunt dan richting de hoefslag weer bepalen of je nogmaals een bocht naar rechts maakt, maar naar links kan dus ook om ze niet teveel dezelfde kant op te laten draaien.
Dat kun je dus doen totdat je 4 blaadjes hebt.
De bochten kun je gebruiken om je tempo goed onder controle te houden. Je kunt het kruisen of raken van de hoefslag ook steeds gebruiken om van stap naar draf en weer terug te gaan bijvoorbeeld.

Je kunt ook bij elke letter iets anders vragen. Bij A in stap, bij F halthouden en weer stappen, bij B in draf, bij M halthouden en daarna weer in draf. Maar daar kunnen ze ook flink druk van worden. Dus dat werkt beter voor paarden die zich echt afsluiten voor de hulpen.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:23

Sanet schreef:
Ja, ik snap het helemaal. Ze zijn soms zo vlug als water en dat is heel vervelend.
Als ze gaat, wat doe je dan? Rij je gelijk nog eens dezelfde lijn of?

Ik zou die lijn niet perse vermijden, maar wellicht steeds meer opbouwen, of de lijn beginnen en dan toch een volte ofzo?

Ik heb zelf ook veel het klavertje gebruikt, dat is ook fijn omdat je elk blaadje ook een andere kant op kunt maken.
Ken je die oefening?

Ja ik ken hem! Idd wel fijn. Ik rij haar dan op een kleine volte en ga dan gewoon weer langs waar ze weg rende.
Wanneer ik een kleinrondje rij ia ze weer gefocust op mij.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:26

Snap heel goed dat je dan gefrustreerd raakt. Maar dat moet je eigenlijk gaan voorkomen (weet hoe moeilijk dat is). Want dan gaan jullie elkaar versterken.

Ik heb meestal een plan B klaar als ik met moeilijke oefeningen bezig ben en het wil dan niet lukken. Doe ik tussendoor eerst iets wat ze en graag doet en dus makkelijk vind. Om daarna weer met dat moeilijke aan de gang te gaan.[/quote]
Dat is het probleem, het Is voor haar niet moeilijk. Alleen ze schrikt van iets, waarvan ik niet altijd zie wat. En dat gaat zo razend snel.
En vandaag bokte ze gewoon op een grote volte.
Wel fijn al jullie tips hoor! :) leuk dat er word mee gedacht

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:39

Sanet, bedankt snap je uitleg! Ga het eens proberen met name de overgangen erin, af en toe luistert die van mij niet genoeg naar mn been dus is misschien wel een goede oefening voor ons :)

L_Vie, misschien moet je ze nog meer aan het werk zetten of afwisseling doen, gewoon ook tussendoor eens stil zetten en misschien wat achterwaarts, op een volte zetten en ineens de andere kant op rijden etc. echt dingen die ze niet verwacht waardoor ze continue moet blijven opletten en dus ook niet de kans kan krijgen om te schrikken.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:08

update: ik blijk geen hernia te hebben maar een scheefheid in het linkerbekken waardoor het werveluitsteeksel van de laagste rugwervel opzij wordt getrokken en daardoor ontstaan er zenuwpijnen en uitstraling. De chiropractor gaat dit de komende weken behandelen en half januari moet alles weer goed zijn.

Komend weekend start ik 2 dagen net als Janet, tijdens de koudbloedenwedstrijd van het tinkerstamboek in Emmen. Ben benieuwd of ik dan mijn M2-startgerechtigheid kan halen ;-)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:12

Fijn Caro_MarjaH nu kan je werken aan je herstel. Succes dit weekend allemaal. Lauke tot morgen!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:23

L_Vie schreef:

Ik heb meestal een plan B klaar als ik met moeilijke oefeningen bezig ben en het wil dan niet lukken. Doe ik tussendoor eerst iets wat ze en graag doet en dus makkelijk vind. Om daarna weer met dat moeilijke aan de gang te gaan.

Dat is het probleem, het Is voor haar niet moeilijk. Alleen ze schrikt van iets, waarvan ik niet altijd zie wat. En dat gaat zo razend snel.
En vandaag bokte ze gewoon op een grote volte.
Wel fijn al jullie tips hoor! :) leuk dat er word mee gedacht[/quote]

Kan die van mij ook. Laatst nog meegemaakt op buitenrit. En dan is ze zo vlug als water in het omkeren en weg vliegen. Krijg haar gelukkig nu wel snel weer met haar aandacht bij mij en rustig. Maar het zal nooit een paard worden voor een beginner.

Terwijl we nu een 4-jarige te koop hebben staan, die dan wel weer geschikt is voor een beginner. En nog nooit een stap verkeerd heeft gedaan onder het zadel. Ook niet op buitenrit.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:42

Dat vlugge ga je later echt baat bij hebben.
Althans dat zeggen alle geleerden ook tegen mij :)

Ik moet ze dan maar geloven.
Ik heb net de planning voor morgen en overmorgen gemaakt.
Morgen gaat de wekker om 6.15, zondag om 5.45, gaaaaap...

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:42

Fijn dat je nu weet wat het is Caro_MarjaH! Nu op naar een goed herstel :)

Laura1982 schreef:
Fijn Caro_MarjaH nu kan je werken aan je herstel. Succes dit weekend allemaal. Lauke tot morgen!

Tot morgen!