Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:25

Stuur wel, stap en draf ook, galop is echt nog uhm heel heel groen :+

Geen papier, wel uit Spanje (Spaans paspoort).

Zinzi_jewel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:33

Hetzelfde qua africhting als m'n cammi dus eigenlijk.
Maar stuk kleiner en 4 jaar ouder.

Meeste weten welke VP er voor Cam staat.
Voor amper E maat zou ik zeker niet meer durven vragen .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:34

Geen papier en die maat en groen bij die leeftijd daar staan er zat van te koop. Röntgen ggk is wel een plus. Ik zou denk ik beginnen met een bod van e3500,-.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 20:56

Ik houd jullie op de hoogte :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 20:58

Dat lijkt me wel erg weinig, voor dat geld kan je nog geen fatsoenlijke pony kopen en zeker niet al rontgen ggk.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 21:01

Ik zou uitgaan van 4 tot 5. Ik heb die van mij ook voor dat geld, geen röntgen, maar wel verder in de opleiding. Meer dan 5 zou ik er niet voor vragen/geven.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 21:09

Ik vind 4 al echt veel voor een pony die “niks” kan, geen papier heeft en al “ouder” is (ik merk om me heen dat 2 cijfers echt al een grens is, liefst hebben ze onder de 10)

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 21:24

Terwijl ik juist opzoek was naar iets boven de 10 :j
Maargoed, dat zal inderdaad wel de minderheid van de markt zijn.
Ik ga niet eens een serieuze gok doen. Ik heb Star veeeel en veel te goedkoop kunnen kopen, maar de markt tegenwoordig is niet mis heb ik t idee.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 21:26

Ja alleen de meesten die zoeken naar boven de 10 doen dat vanwege de ervaring. Die mist juist bij dit dier. Ik zie haar echt als een net gestarte 3-4 jarige.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 21:29

Ik denk dat het ook wel uitmaakt wat voor mensen je hebt. Een braverd, die ook nog eens röntgen goed is zou ik wel 4 tot 5 voor geven. Juist op die leeftijd leren ze nog makkelijk en snel en zijn ze door het pubergedrag heen. Braaf is dan ook braaf.
Die van mij is nu (bijna) 10. Kon wel gewoon stap, draf, galop. De rem werkt erg goed, stuur nog wat minder toen. Door het opgroeien in Spanje erg gespannen en achter de hand. Maar dat kan je oplossen, karakter niet.

Dus denk dat je vooral moet kijken hoe snel je wilt verkopen en hoe ver je dan bent. Het is uiteindelijk een kwestie van de juiste koper voor je paard vinden.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 21:36

Audesta schreef:
Ja alleen de meesten die zoeken naar boven de 10 doen dat vanwege de ervaring. Die mist juist bij dit dier. Ik zie haar echt als een net gestarte 3-4 jarige.

Zeker waar! Al had ik een brave 4/5 jarige ook overwogen!
Is echt maar net hoe ze zijn.
Maar inderdaad met 10+ verwachten mensen minder 'gekke ' dingen!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 21:43

Precies dat idd, met 10 wil je een paard dat gewoon goed gereden is en al wat gezien heeft

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 22:27

Ik denk ook dat je voor een kleintje van 10 jr en relatief groen zonder PRE papier toch onder de 4 zou moeten blijven. Röntgen is wel een voordeel, maar dat is tegenwoordig ook niet meer heel bijzonder. Vooral de maat zal denk ik de prijs wel drukken. Het is geen kinderpony, maar voor veel volwassenen zal ze te klein zijn.

Vandaag even gekeken hoe Jarana liep in draf. Dat zag er gelukkig al veel beter uit :-) Nog niet helemaal regelmatig, maar de paddock lag ook niet lekker. Ze had in ieder geval weer genoeg praatjes ;-)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 22:45

Op dit moment is de trainingspony minder geschikt voor kinderen, maar voor een volwassene vaak te klein. Voor degenen die wat in de dressuur willen bereiken mss al te oud en diegenen die een braaf wandelpaard zoeken nu nog te sensibel en niet voldoende doorgereden.
Ik denk dat je een grotere doelgroep kan bereiken wanneer de 3 gangen goed bevestigd zijn en ze effectief superbraaf is op een buitenrit.
Ze is wel erg mooi en röntgen goedgekeurd, dat zijn zeker pluspunten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 22:53

Charaz schreef:
Dat lijkt me wel erg weinig, voor dat geld kan je nog geen fatsoenlijke pony kopen en zeker niet al rontgen ggk.

Ik zie zat te koop staan voor minder dan dat.. vooral import, groen, nog moeten aankomen etc.
Niet röntgen gekeurd, dat dan niet maar deze is erg klein en zoals gezegd voor de leeftijd veel te groen. Voor mij zou 4000,- ook de max zijn.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 22:55

Er staan momenteel best wel wat spaanse paarden te koop vind ik, en niet al te duur.

@ Audesta: je gaat ze toch zelf kopen :) ?

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 23:02

Audesta, ik denk max 4. Maat en leeftijd zitten niet echt mee.

Ik heb echt een kneus gekocht zeg… (liefkozend bedoeld).
Vandaag met zeer gevoelige, opgetrokken buik uit de regeb geplukt. Bij aanraking ging de staart al zwiepen en achterbeen omhoog.
Hij had ook een “pijn-uitdrukking”. Colosan gegeven en wat slobber met venkelzaadpoeder. Denk dat hij te gulzig kuil heeft gegeten buiten. Dus op stal met hooi gelaten, vanavond was hij al vrolijker, gelukkig.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 07:57

Fijn dat Jarana al wat beter loopt!

Waarom hechten jullie zo veel waarde aan dat röntgen gekeurd? Doet de gemiddelde koper dat niet toch over als het al even geleden is? Al gekeurd geeft dan misschien meer hoop dat het goed is maar geen garantie.

LuciLusitano oei goed dat je het opgemerkt hebt dat hij niet lekker was

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:33

Omdat je dan in ieder geval weet dat het dier rontgen goed/ gezond is. Het geeft geen garantie maar altijd meer zekerheid dan bij een dier wat nooit gekeurd is. Zo zie ik het althans.

Ai dat klinkt niet fijn Luci, soms worden ze ook koliekerig van nat gras.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:44

Elisa2 schreef:
Charaz schreef:

Ik zie zat te koop staan voor minder dan dat.. vooral import, groen, nog moeten aankomen etc.
Niet röntgen gekeurd, dat dan niet maar deze is erg klein en zoals gezegd voor de leeftijd veel te groen. Voor mij zou 4000,- ook de max zijn.

Eens met Elisa, voor mij zou 4 ook de max zijn. Ze is toch al ouder maar nog wel groen.
De maat zou voor mij prima zijn, maar zo te lezen voor de meesten toch te klein haha.

Aah arme Luci! Wat fijn dat hij in de avond alweer opknapte :(:)

Rambo gisteren weer flink aan het werk gezet, poeh dan heb je je handen vol hoor! Dan kan hij echt super fijn lopen maar moet je er wel echt flink aan rijden. Zit toch denk ik nog veel meer in dan ik er ooit uit kan halen. Ander meisje van stal zei nog gisteren, sow die kan ook wel flink heet worden en lopen he! Zo leuk om dat wat ik voel ook terug te horen van stalgenoten :D
Hoe meer je Rambo aan het werk zet, hoe heter dat hij wordt, maar ten alle tijden heel fijn aan te rijden! <3 Zondag hebben we wedstrijd op stal, dus ik moet even binnnen een paar dagen hem fijn gereden krijgen :+

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:18

Succes alvast :)

Ik ben eea in overweging aan het nemen.
Even wat dingen op een rijtje zetten.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:19

Jullie gaan zo hard!!
Ik kan amper volgen met lezen, laat staan reageren :+

Wel leuk dat het topic zo actief is!

Reageren doe ik later even, voor nu heb ik even iets vreemd voor.
Sinds woensdag loopt Jenara van me weg als ik haar van de weide wil halen :(
Zelfs echt in draf… ik heb haar woensdag dan uiteindelijk wel kunnen meenemen en een speelsessie met wat grondwerk gedaan, niet te veel en proberen leuk te houden. Vandaag loopt ze weer weg :’(
Ze staat ook wel super hengstig, dus mss speelt dat een rol?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:30

Aha Audesta … klinkt als dat je de trainingsmerrie zelf wel heeeeeel erg leuk vindt :D

Ook al ben ik geneigd bij aankoop de röntgen opnieuw te doen, vind ik het toch een hele geruststelling indien het paard al wel röntgen goed bevonden is geweest.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:43

Jenara schreef:
Sinds woensdag loopt Jenara van me weg als ik haar van de weide wil halen :(
Zelfs echt in draf… ik heb haar woensdag dan uiteindelijk wel kunnen meenemen en een speelsessie met wat grondwerk gedaan, niet te veel en proberen leuk te houden. Vandaag loopt ze weer weg :’(
Ze staat ook wel super hengstig, dus mss speelt dat een rol?

Die van mij deed dat dus ook, ik heb idd de link gelegd met de hengstigheid. Nu doet ze het namelijk niet meer...

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:21

Elisa2 schreef:
.

Ai dat klinkt niet fijn Luci, soms worden ze ook koliekerig van nat gras.

ze staan nog op paddock met slowfeeders gevuld met kuil.
Is al gebleken dat hij niet zo goed tegen kuil kan. Tot nu toe ging het goed met buiten kuil, op stal hooi. Het is niet mogelijk om buiten hooi te voeren helaas.

Nu denk ik eraan om hem maar over te zetten van Vitalbix breed&grow naar Metazoa fitright espracette. Omdat er lucerne brokjes in de Vitalbix zit, misschien kan hij daar niet tegen.
Wat voeren jullie de jonkies?