Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:00

Hier geen eczeem gelukkig maar wel veel knutten onder de buik dus heb nu een losse buikflap van Boett voor de warme dagen. Is zo sneu al die bijtende beestjes zeker Kim heeft er heel veel.

Diva stond eergisteren ineens tegen het hoefbevangen aan dus daar heb ik nu ook nog wat extra werk aan. Denk dat ik echt net op het nippertje was, ze had alleen flink warme hoeven en een hartslag in de koot. Was ook vrij snel helemaal weg gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:18

Wat sneu. :(:) Wel fijn dat je het zo snel gemerkt hebt, wat heb je ertegen kunnen doen?

Hier heb ik trouwens hetzelfde meegemaakt als het gaat om het ene paard met gebreken inruilen voor een andere. 8-) Toen ik op zoek was naar een paard kwam er een paardje te koop dat ik al jarenlang volgde via advertenties en dergelijke, maar toen we kwamen proefrijden liep ze volgens mijn dierenarts niet lekker op 1 schouder en haar voorbenen/hoeven waren riskant van vorm; ze was een toontreder (tenen naar binnen wijzend) met te korte tenen maar wel erg breed en plat van vorm. Aangezien de verkoper/fokker ook nog zei dat ze daar maar 1x per jaar bekapt hoefde te worden omdat ze het voor de rest van de tijd vanzelf wel 'kort' hield >;) raadde mijn dierenarts de koop absoluut af.
Vervolgens kwam ik thuis met nog een veel grotere hoopje ellende, namelijk [***]. :')
Maar goed, met hem gaat het na anderhalf jaar (en nadat ik hem sinds zijn laatste instorting, begin maart met essentiele eiwitten ben gaan bijvoeren) nu echt griezelig goed. Hij maakt nu voor het eerst in leven spieren aan en zelfs zoveel dat onze instructrice eigenlijk geen enkele reden ziet waarom we niet binnenkort zouden kunnen gaan rijden. :oo

@Kinke: Het klopt inderdaad dat het wel een risico geeft op hoefbevangenheid. Wij hebben er gelukkig geen last van gehad, maar het wordt wel vaker gemeld. Hoe snel na het inspuiten kreeg jouw Fries daar last van?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:28

Ik weet het niet meer precies xyzutu, ze is toen 2x geënt, er moest een bepaalde tijd tussenzitten? Ik vermoed dat het bij haar een combi was van hoog fructaangehalte en de enting. Ze raakte bevangen in maart, koud en helder vriesweer. Hele dag zon, 's avonds was het helemaal mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:30

Klopt, hier was het ook 2x. Vrij duur voor een experiment, maar ja, op een gegeven moment grijp je echt alles aan als je paardje zelfs met 24/7 deken op blijft schuren...

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:11

ZE is heel naar, hier thuis een hond met allergieën die alleen met medicijnen jeuk vrij is... Lang leve de verzekering :D

Ik kwam deze net tegen op marktplaats
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ichSnippet
Ik vind het best wel bizar dat een Cremello voor nog niet eens 4000 te koop staat, net uit Spanje.
Dat betaal je al snel voor een jaarling.
En dan nog niks te zeggen over de "rijkunsten" van de ruiter.

Vind het zo jammer dat niet gewoon het hele verhaal er opgegooid wordt zodat je weet wat je koopt. Zoals, komt van de slacht, maar we vonden haar mooi.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:13

Ken je bovenstaand paard dan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:43

KellyR schreef:
ZE is heel naar, hier thuis een hond met allergieën die alleen met medicijnen jeuk vrij is... Lang leve de verzekering :D

Ik kwam deze net tegen op marktplaats
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ichSnippet
Ik vind het best wel bizar dat een Cremello voor nog niet eens 4000 te koop staat, net uit Spanje.
Dat betaal je al snel voor een jaarling.
En dan nog niks te zeggen over de "rijkunsten" van de ruiter.

Vind het zo jammer dat niet gewoon het hele verhaal er opgegooid wordt zodat je weet wat je koopt. Zoals, komt van de slacht, maar we vonden haar mooi.

Het is een wever zonder papier die zo te zien ook niet veel kent onder het zadel..dat ze die prijs nog kunnen vragen komt alleen door de kleur..

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:28

@Lollie, nee, maar ben stiekem al een beetje aan het rond kijken voor een PRE. Maar deze viel me op omdat ze niet bij de beruchte stallen vandaan kwam. Maar vind het alsnog een vage advertentie, wat in mijn ogen over komt als een slachtpaard wat door haar kleur is gered. Was benieuwd of ik de enige was.

@Elisa, Is het voor die kleur niet alsnog weinig? Met of zonder papier. Ik bedoel, ideaal om kleurtjes mee te fokken, alleen jammer dat er geen papier bij zit. Wellicht is dat nog aan te vragen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:32

KellyR schreef:
@Lollie, nee, maar ben stiekem al een beetje aan het rond kijken voor een PRE. Maar deze viel me op omdat ze niet bij de beruchte stallen vandaan kwam. Maar vind het alsnog een vage advertentie, wat in mijn ogen over komt als een slachtpaard wat door haar kleur is gered. Was benieuwd of ik de enige was.

@Elisa, Is het voor die kleur niet alsnog weinig? Met of zonder papier. Ik bedoel, ideaal om kleurtjes mee te fokken, alleen jammer dat er geen papier bij zit. Wellicht is dat nog aan te vragen.

Ik vind het juist veel geld voor een papierloos paard, is in principe gewoon een kruising die wat op een PRE lijkt.

Kim loopt overigens inmiddels vrolijk haar buitenritjes, maar jeetje heeft die peper in haar reet :Y)
Diva heeft helemaal nergens meer last van en staat op de arme wei, raaigras blijft ze nog maar even af de komende week.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:41

KellyR schreef:

Zelfde verhaal als mijn merrie, maar zelf met super papier en APTO gekeurd vinden mensen 2000,- al veel door de ZE. Leuk kleurtje of niet, zonder papier is het gewoon lukraak kleurtjes fokken. Ze is ook wel wat slank voor een anda. Vind het ook veel geld, met name ook door het weven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:21

Wevers raak je echt aan de straatstenen niet kwijt is mijn ervaring...tenzij er wel heel veel tegenover staat. Wat bij deze merrie niet het geval lijkt te zijn, persoonlijk zou ik echt veel eerder voor een ZE'r gaan dan. En ik vind een prijs van E2000,- voor deze cremmello ook meer dan genoeg...en papier is niet aan te vragen. Dit is geen orginele kleur van een PRE dus zeker te weten dat het een kruising is..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:24

Elisa2 schreef:
Wevers raak je echt aan de straatstenen niet kwijt is mijn ervaring...tenzij er wel heel veel tegenover staat. Wat bij deze merrie niet het geval lijkt te zijn, persoonlijk zou ik echt veel eerder voor een ZE'r gaan dan. En ik vind een prijs van E2000,- voor deze cremmello ook meer dan genoeg...en papier is niet aan te vragen. Dit is geen orginele kleur van een PRE dus zeker te weten dat het een kruising is..

PREs bestaan toch prima in cremello?
Zijn zelfs dekhengsten met die kleur, al zijn ze zeldzaam.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:29

Tegenwoordig heb je enkele PRE's in cremello maar was lang niet toegestaan en daarom nog aardig zeldzaam. Meesten cremello's zijn dus geen volbloed pre's maar cruzado's, en dat kun je bij deze ook wel zien aan de bouw en hoogte.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:49

Elisa2 schreef:
Tegenwoordig heb je enkele PRE's in cremello maar was lang niet toegestaan en daarom nog aardig zeldzaam. Meesten cremello's zijn dus geen volbloed pre's maar cruzado's, en dat kun je bij deze ook wel zien aan de bouw en hoogte.

Er zijn echter genoeg perlino/cremello dekhengsten die ook gewoon APTO goed zijn gekeurd en vol papier hebben :). Kan ze niet op twee handen tellen iniedergeval.

Vind het paardje van de advertentie niet spectaculair, wever, schraal. Geen mooi dier.

Fedra is van de week in buiten op het harde op haar smoel gegleden (denk ik, was er niet bij) dus die heeft nu op haar kogels achter en in haar oksel wondjes. Echt sneu, dat met die dikke buik ook nog.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:24

Ik kwam die cremello merrie ook tegen en vond het ook heel duur voor een wever die niet eens een mooi model heeft.

Ik hoop ook altijd maar weer dat mensen eindelijk het verschil zien tussen een 'Andalusiër' en een PRE. Een PRE is een Pura raza Espanola en zoals de naam al doet vermoeden: puur spaans ras, dus geen kruisingen... Deze paarden moeten een vol papier hebben van ANCCE, dat bij de paarden van na 2009 (dacht ik) ook standaard geconfirmeerd wordt via een DNA-test.

Een Andalusiër zonder PRE papieren is gewoon een papierloos paard dat een beetje op een PRE lijkt qua uiterlijk (en soms zelfs dat niet eens). Ik heb vroeger een draver gehad (met papieren) die zo voor een Anda verkocht kon worden door zijn brede bouw en lange manen.
Je weet dus eigenlijk echt niet wat je koopt dan.
Zijn die paarden daarom slecht? Dat zeg ik niet, maar met een PRE hebben ze niets te maken.

Op advertenties zie ik nog steeds dat er heel losjes omgesprongen wordt met deze benamingen. Jammer, want voor iemand die nieuw is in de wereld van de Spaanse paarden is dat heel verwarrend denk ik.

Over prijzen kan altijd gediscussieerd worden natuurlijk en ook ik probeer bij aankoop niet de hoofdprijs te moeten betalen, terwijl ik als fokker wel een nette prijs verwacht voor de enkele paarden die ik verkoop. Dat zal natuurlijk altijd zo zijn.

Zuiver op kleur een paard kopen zou ik zelf nooit doen. Ik geef meer om kwaliteit, maar ik zal er niet om liegen, bij mijn zwarte hengst en merrie speelde hun kleur wel een beetje mee. Ook mijn bruine merrie zie ik liever in het bruin dan hetzelfde paard als schimmel...
Maar 4000 EUR voor een papierloze cremello die weeft... dat vind ik echt gek, aangezien je voor die prijs al een correcte PRE in een minder speciaal kleurtje kan vinden.

En nu we toch reclame aan het maken zijn voor verkoopspaarden: bij mij wordt er midden mei een bruin veulentje verwacht (PRE uit een Escalera vader en een grote goed bewegend moderne, nuchtere moeder). Het veulen kan, hoe prachtig hij ook zou mogen blijken, niet op de fokkerij blijven wegens overtal, dus iemand die een leuk veulen zoekt... *D

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:00

Tijdje weer redelijk afwezig..
Zondag hebben Fiscal en ik onze eerste landelijke wedstrijd in het L1, alles is nog niet perfect, heeft nog moeite met galoperen linksom, netjes halt houden is ook een opgave.. soms doet hij gelijk de spaanse pas :') . Maar we gaan het zien!
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:56

Haha even groeten en de spaanse pas..ik zie het al helemaal voor me. Succes alvast!

Kwaliteit en een leuke/goede kleur is natuurlijk het mooiste..ik vind het ook jammer dat er zo losjes omgegaan word met de benamingen andalusier en PRE. Maar vind ook wel dat men zich ook wel een beetje kan verdiepen als ze een paard zoeken..

Zoey, ik ken er maar een eigenlijk in NL van buena suerte geloof ik. Vervelend dat ze gevallen is..hoelang moet ze nog?

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:13

Dankjewel! Hij kan ook nog knielen :') ook leuk bij het groeten :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:19

Bij veel rassen ben ik het ermee eens dat je een Arabier bijvoorbeeld alleen een Arabier kunt noemen als het paard 100% Arabier is, maar bij de Andalusier/PRE/Lusitano vind ik dat toch lastiger omdat die stamboeken nog maar zo ontzettend kort geleden gesloten zijn voor andere/papierloze paarden. Spanje registreerde vanaf 1912 in Spanje/Portugal rondlopende paarden als Andalusier, en pas in 1967 werd er defintief een scheiding gemaakt tussen de PRE en de Lusitano - voor zover ik kan achterhalen vooral omdat Spanje en Portugal het niet eens konden worden over de definitieve naam voor dit paardenras. Dus werden het twee stamboeken zodat elk land zijn eigen naam kon gebruiken.
Je hebt zelfs stamboeken/rasverenigingen die nog steeds het echte 'echte' Andalusische paard fokken, dus een Iberische mix zoals die al eeuwenlang tot 1967 gefokt werd.

Ik zie de cremello merrie dan ook vooral als een paard met een slechte bouw en niet als een typische 'niet-PRE', want ik ken net zoveel PRE's met een slechte bouw. Zo zag ik laatst een foto van een Nederlandse, bruine goedgekeurde PRE dekhengst die ik meteen doorgemaild heb aan mijn zusje omdat ik nog nooit eerder een paard had gezien dat zo sterk op onze (erg slecht gebouwde :') ) Shetlander leek. Zij, als niet-Andalusiermens kon zich niet voorstellen dat dat ooit goedgekeurd was, maar blijkbaar toch echt wel. En ik vermoed dat de meeste PRE/Andalusierkenners niet eens kunnen zien of een paard nou een PRE of een Andalusier (of voor mijn part Iberier ;) ) is, stomweg omdat die scheiding pas 50 jaar echt hard is.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:01

Er zit in Indd erg veel type verschil in de Pre/PSL fokkerij. Met name ook omdat er Indd hengsten goedgekeurd worden waarbij je jezelf afvraagt waarom je in godsnaam met dat paard zou willen dekken. Ik ben me er nu flink in aan het verdiepen. Mijn merries hebben ook allemaal een erg ander type. De schimmel heeft echt nog 2 jaar nodig denk ik om uit te groeien en te zwaren. Toch gaat ze 20 mei naar de APTO keuring samen met mijn drachtige Els. Els is groot barok en beweegt ook groot, maait ook een beetje maar zet haar voeten wel recht neer. Calida is meer een poppetje en daar moet dan ook een hengst met massa op. Je zoekt je echt een ongeluk als je een hengst wil die veel schoudervrijhheid en ruimte heeft en geen krabbelend voorbeen. Niet overbouwd, lengte in de rug, hals niet te zwaar, goede rechte benen en voeten. Maar toch rastypisch is om te zien. Zit echt met mijn lijstje hengsten en weet het nog steeds niet. Favorito blijft wel echt 1 van de betere dus wacht met spanning op het veulen van hem en Els. Als die gaaf is word ze toch terug gedekt met hem.

Ik ben ook benieuwd naar jou veulen Crines!
Hij is leuk Tessjazz, miss krijg je extra punten bij het knielen en groeten :P

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:23

Ik vind het ook lastig zoeken naar een hengst. Er zijn er genoeg, maar worden niet duidelijk ter dekking aangeboden.
En als ik dan denk ; dat is het!! Dan blijkt dat ze het dier niet op naam hebben staan en dat het met de dekbon ook erg lastig wordt etc...

Laat maar denk ik dan weer.
Gelukkig hoef ik nog niks te beslissen want ik zou het nu ook echt niet weten. Eerst de keuring maar eens afwachten :).

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:51

Ja dat ook nog Indd! Ga jij ook de 20e?

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:26

Ik kruip even onder mijn mee-lees-steen vandaan.

Ik heb sinds januari een crusado ruin van bijna 5 op stal en hij maakt echt mooie stappen in zijn ontwikkeling en spieropbouw.
Ik had hem nog op het standaard muesli zonder haver (1/4 per dag) staan en wil hem op een vitaminekorrel zetten. Zat zelf te denken aan de VitalbixDC en ben erg benieuwd naar jullie ervaringen hiermee?

Las dat sommige meer energie krijgen dan nodig?

Hij doet het nu super goed en hij hoeft niet energieker, wil zeker zijn dat hij niks te kort komt zonder hem mega veel te moeten voeren. Blijven immers toch sobere dieren.

Verder staat hij 4 uur op de weide en krijgt hij voordroog/hooi.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:15

Die van mij hebben genoeg aan de Daily Complete, naar eigen inzicht gooi ik daar lucerne, pulp en olie bij.

Met de dames gaat het overigens super, Kim loopt verrassend braaf haar rondjes buiten.
Diva is wat minder braaf, heb haar na 3 maanden weer eens gepakt en ze was heel boos dat ze niet mocht eten en ging krauwen en min of meer bokken onder het zadel. Trut dat het is.
Gisteren tijdens de wandeling ook eerst bijna los geraakt omdat het halster te los zat, daarna met haar achterbenen de sloot in gelopen en toen nog eens dwars over een flink betonblok. Die mag dus voorlopig niet meer met die vrouw op pad denk ik :')
Afbeelding

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:16

Els_175: Die van mij wordt in juni 5, ik merk dat hij nu qua spieren enorm aan het ontwikkelen is.
Hij krijgt zowel s'ochtends als s'avonds twee scheppen geweekte Seniores Sprioris. Onbeperkt hooi en nog vitamine van Pavo (Vitalcomplete). SInds ik dit voer heb ik wel het idee dat hij iets frisser is geworden, maar niet vervelend.

Afbeelding
Hugo met 3 jaar

Afbeelding
Hugo twee weken geleden