[HK] Barokke paarden bokkers zweven verder op hun roze wolk3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laulau85

Re: [HK]Barokke paarden bokkers zweven verder op hun roze wolk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:52

Mies hij is 4 en wordt in juni 5. 6-6 jarig haha
Gaaf hoor Parijs! Wat zijn die redenen dan??

Dankje Angela jammer dat moppie nog zo stijf was.

Dankje Petra

Michelle gelukkig goed nieuws! Hopen dat het allemaal doorgaat!

Frank ben benieuwd naar de filmpjes...
Hoezo daardoor eerder castreren? te klein als dekhengst ofwa?

Banditto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:54

Goedenavond!

Amanda: nice pictures!
Laura: wat een knapperd heb jij! Leuke fotos! Mooie hengstevlecht.

Gister gelongeerd met mn nieuwe zadel. Meneer deed het prima en zadel zit geweldig op hem. Vandaag weer gelongeerd en daarna er even opgezeten en gestapt. Oeh wat zit hij toch heerlijk!
Daarna lekker in langs de dijk gegraast en meneer een lekker prakkie gegegeven met knoflook snippers.....de muggen zijn weer in het land grrrrrrrr

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:56

Jullie crossen echt het topic door! :D

Als het nou van de weer slecht weer wordt zal ik weer poging doen tot bij reageren... 8-)
zit nu zo weinig achter de computer, mooi weer, paardje weer thuis, weer aan het werk...

bedankt voor de leuke reakties op de foto van Fifi en het hoofdstel! *D
Foto heeft vriendje gisteren gemaakt toen ik aan het rijden was, hij wilde even oefenen met de camera, en toen kwam (naast een heleboel andere foto's :D ) dit gave plaatje eruit!

zal morgen even kijken voor nog wat leuke foto's...

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:57

Fijn dat het zadel geweldig ligt en heerlijk zit :D
De muggen zijn er idd weer :(.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:59

Dit paardje rijd ik ook op het moment:

Afbeelding

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:02

Leuk paardje robijntjah :D

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:03

Ik strech juist aan het einde :D .

Ik begin met strechen, de spieren oprekken, lang en laag en een lekker arbeidstempo. Vervolgens gaan we kracht werk doen, ze zijn dan wat meer opgericht, dit komt automatisch door het lagere, meer verzamelde tempo, hier komen ook de zijgangen aan te pas, niet omdat ze het moeten leren, maar ter versterking (oefeningen zijn om het paard te verbeteren, niet omdat ze die zonodig moeten leren). En aan het einde weer laag, lang en voorwaarts (nooit diep en rond bij een barok paard).

Waarom ik het zo doe; bij krachtraining verkort je spieren, ze worden sterk maar kort, sterk is handig, ze moeten de ruiter kunnen dragen enz. Maar door aan het einde weer te strechen zorg je er voor dat ze niet alleen maar sterker worden en dus verkorten. Met het strechen maak je ze weer lang en soepel en zo gaat het paard aan het eind weer "op stal".
Paarden die alleen maar voorwaarts gereden worden zijn ook vaak van die iele spierloze garnaaltjes, paarden die alleen maar terug gereden worden, zijn vaak wel heel bespierd, maar worden op den duur sloom en stijfjes.

Overigens wil ik hier niet beetweterig doen hoor!! Je kan het zo naast je neer leggen wat ik schrijf. ;)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:04

Laura je hebt echt een verrekte knap paard!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:06

Mooie foto's trouwens voorbij zien komen, van super knappe paardjes!

Ik geef aan het eind met rijden ook vaak nog even een aantal rondjes wat meer lengte, lekker even stukje wat lager (en langer) uitdraven op beide handen en dan lange teugel uitstappen...
Zowel aangespannen als onder het zadel doe ik dan in principe wel...

tsjillert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:07

[quote="frankiej"]peet: hoe ouwer hoe gekker he, zeg ik ook altijd over mezelf. lekker zo relaxed door de natuur

he schat pas op he anders ga ik wel naar de ander toe ben niet oud haha :P

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:10

laura: de eisen voor de apto-keuring schrijven minimaal 152 voor een hengst voor. zonder apto mogen pre's geen "stamboekdekkingen" doen.
joyce: fijn dat je zadel goed bevalt, wat voor een heb je?
peet: nee hoor dat bedoel ik ook niet. je komt in elk geval nog jong en energiek over hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:14

Cyrina schreef:
Ik strech juist aan het einde :D .

Ik begin met strechen, de spieren oprekken, lang en laag en een lekker arbeidstempo. Vervolgens gaan we kracht werk doen, ze zijn dan wat meer opgericht, dit komt automatisch door het lagere, meer verzamelde tempo, hier komen ook de zijgangen aan te pas, niet omdat ze het moeten leren, maar ter versterking (oefeningen zijn om het paard te verbeteren, niet omdat ze die zonodig moeten leren). En aan het einde weer laag, lang en voorwaarts (nooit diep en rond bij een barok paard).

Waarom ik het zo doe; bij krachtraining verkort je spieren, ze worden sterk maar kort, sterk is handig, ze moeten de ruiter kunnen dragen enz. Maar door aan het einde weer te strechen zorg je er voor dat ze niet alleen maar sterker worden en dus verkorten. Met het strechen maak je ze weer lang en soepel en zo gaat het paard aan het eind weer "op stal".
Paarden die alleen maar voorwaarts gereden worden zijn ook vaak van die iele spierloze garnaaltjes, paarden die alleen maar terug gereden worden, zijn vaak wel heel bespierd, maar worden op den duur sloom en stijfjes.

Overigens wil ik hier niet beetweterig doen hoor!! Je kan het zo naast je neer leggen wat ik schrijf. ;)

Stretchen doe ik ook aan het einde, maar het terugrijden in het midden zeg maar :')

Dus, ik begin met haar aan mijn hulpen zetten (dit was ze vandaag niet echt := ), hierdoor komt ze na een tijdje fijn in mijn hand, krijg ik fijn contact, en dit kan ik weer verwerken in een fijn paard die ik erna pas terug ga rijden.... En hebben we dat dan helemaal fijn gehad, gaan we lekker aan een lang teugeltje nog draven en stappen, neus over de grond!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:20

hebben jullie madelief d'r hyve al gespot? ze springt zonder tuig met furia. gaaf filmpje

Banditto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:55

Cyrina: helemaal gelijk, mooi verwoord! Zo doe ik het ook met mn bokkie
Frankie: hoe is het nu met Prince........

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:19

Zo,ben weer bijgekomen ;) Ik heb echt een héérlijke mega lange bosrit gemaakt vandaag,en Moreno was echt súper! het eerste stuk wat snuiverig en kijkerig,maar eenmaal in het bos echt héérlijk gereden en saampjes genoten :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:21

Klinkt ook heel fijn Gab :)

Ik ga morgen ook weer buitenritje maken!

Ga nu even aan de knutsel met een topicje!

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:19

Zo ik ga heb vorige week geprobeerd bij te lezen maar jullie gaan zo snel dat het niet gelukt is.
Ik heb van het weekend lekker genoten en gisteren mochten de paardjes voor het eerst hun nieuwe wei op en natuurlijk heb ik dan geen fototoestel bij de hand dus van de week een nieuwe poging.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:16

interessante tips zie ik hier voorbij komen!

Ik begin altijd met even paar rondjes links- en rechts longeren. Dan stap ik op, stap even een paar figuren en dan begin ik te draven. Eerst vooral lekker voorwaarts, begin dan meteen met te schakelen en figuren te rijden, eerst langere lijnen, naarmate we langer bezig zijn en ze fijn geconcentreerd erbij is ga ik korter en kleiner rijden, dus snellere overgangen, meer bogen op de slangevolte. Tussendoor stap ik geregeld even een paar minuten aan de lange teugel. Momenteel werk ik er vooral aan om haar dan voorwaarts neerwaarts te gaan krijgen, dus probeer steeds meer dat neusje eruit te duwen naar beneden zonder dat ze opkruld , zicht eruit drukt of terugvalt in tempo, dat is echt ons werkpunt. Ik merk dat het iedere keer wat beter gaat. Dan op het einde draaf ik zowel links als rechtsom nog even met een lange teugel en probeer haar dan met haar neus over de grond te krijgen, met de teugel op de gesp, probeer haar dan dus helemaal uit te schuiven. In totaal rij ik een minuutje of 20 meestal, kan iets langer zijn.

Soms vind ik het moeilijk om idd het tempo niet te hoog te laten worden, dat ze niet over haar tempo gaat lopen. Heb nog een filmpje, wat vinden jullie? Te hard of lekker voorwaarts? Ik heb hier zelf wel een goed gevoel bij.. Filmpje is trouwens van paar weken geleden en ik zie nu al verschil in de rust en evenwicht die ze in de tussentijd ontwikkeld heeft :) http://www.youtube.com/watch?v=YavpbVbmirE

blackparel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:17

even een ego .....
ik ben erg druk geweest dus sorry voor het niet bij reageren .
kopers voor ons huis gehad donderdag krijgen we te horen of ze het willen kopen of niet ....
heb een filmpje gemaakt voor een vriendin van mij haar paartd is vorig jaar overleden.
zam sam zo heet haar paardt die is vorig jaar door een deur heen gesprongen met een raam er in en hij is met zijn schouder in de deur klink blijven zitten.
hij is zo aan het trekken geweest dat hij wel weer los is gekomen ,maar hij had zo veel verwondingen door het glas op somige plekken keek je zo op zijn bot .
zij heeft zam sam dus in moeten laten slapen .
hij was nog maar 4 jaar ....
http://www.youtube.com/watch?v=BSPB0MZxLHM

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:22

spannend Djemo! Mooi filmpje trouwens echt zielig voor dat beestje. Even kleine opmerking die me opviel (als juf...) op ong. 1 min staat er een keer sam sam weet niet of dat dit de bedoeling was?

blackparel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:26

nee dat hoort niet dat is een foutje maar had geen zin om dat allemaal te veranderen ben er ongeveer 12 uur mee bezig geweest *D

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:30

En toen klikte ik al per ongeluk op verzenden terwijl ik de rest nog moest typen...

@ Kjoetie ik vind het tempo niet verkeerd hoor op je filmpje.

@ Jolijn ga zo je topic bekijken!

@ Gebriella fijn dat je zo lekker hebt gereden!

@ Frank ja ik dacht ook zo iets maar wist niet de exacte maten. Hoe oud is hij nou dan? Want er hoeft dan nog maar een heel klein beetje bij te komen.

@Banditto ja ik heb ook al weer een paar muggen vermoord hihi... Dankje ja hengstenvlecht staat hem wel mooi he!

@ Cyrina Dankje :o

Vandaag lekker vrij!! ze hadden voor een vak een les te veel ingeroosterd dus dat vond ik toch zooooo erg haha!!
Ga zo lekker naar Hincapie toe. Lekker van het zonnetje genieten op de wei en in het bos wandelen denk ik. Zaaaaaalig dit weer!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:31

Ok ja dan zou ik het ook lekker zo laten Marielle! wist niet hoe moeilijk dat dat was dus vandaar dat ik dacht dat ik het effe zou melden haha..

blackparel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:34

laulau85 altijdt goed *D