[HK]GZ: Trotse liefhebbers van alle Barokke paarden :)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lonan

Re: [HK]GZ: Trotse liefhebbers van alle Barokke paarden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:19

Het valt mij op dat de meeste lusitano , hengst blijven, is hier een reden voor of zijn deze hengsten gewoon zo makkelijk in de omgang met andere paarden en onder het zadel.
Ik vind trouwens dat er behoorlijke prijzen worden gevraagt in nederland, is het voordeliger om een paard uit het buitenland over te laten komen? (stukje interesse hoor) Ik vraag dit vooral omdat ik lees dat de meeste van jullie ze uit het buitenland hebben gehaald. Lijkt mij best eng, het moet allemaal maar goed gaan qua transport. En waar ik dan ook nieuwsgierig naar ben, hebben jullie deze paarden van te voren ook eerst bekeken?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:32

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:40

leonietje schreef:

Linkje werkte niet .De tekst is :

Te koop aangeboden: zesjarige bruine lusitano merrie; grote(1.60) rastypische barokke lusitano met extreem veel zwart behang. Komt uit bekende Portugese bloedlijnen en staat ingeschreven in het stamboek aldaar. Erg temperamentvol paard, dus niet geschikt voor onervaren of beginnende paardeliefhebbers! Ze is erg persoonsgericht en bijzonder fijngevoelig. Vanwege het niet klikken met de andere merries in de groep ben ik genoodzaakt om haar te verkopen. Voor meer inlichtingen/foto's kunt u gerust een mailtje sturen.

Advertentienr.:6987445713
http://www.marktplaats.nl

Ze staat bij paarden, als je postcode 9602 intoets en binnen straal van 10 km gaat zoeken staat ze op de tweede pagina.

Ze is wel mooi vind ik.
Zo te zien gok ik dat dit bij meisje (naam ben ik kwijt) Helmes is. Daar achter bij Kikoman Soja.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:54

Fryske schreef:
leonietje schreef:

Linkje werkte niet .De tekst is :

Te koop aangeboden: zesjarige bruine lusitano merrie; grote(1.60) rastypische barokke lusitano met extreem veel zwart behang. Komt uit bekende Portugese bloedlijnen en staat ingeschreven in het stamboek aldaar. Erg temperamentvol paard, dus niet geschikt voor onervaren of beginnende paardeliefhebbers! Ze is erg persoonsgericht en bijzonder fijngevoelig. Vanwege het niet klikken met de andere merries in de groep ben ik genoodzaakt om haar te verkopen. Voor meer inlichtingen/foto's kunt u gerust een mailtje sturen.

Advertentienr.:6987445713
http://www.marktplaats.nl

Ze staat bij paarden, als je postcode 9602 intoets en binnen straal van 10 km gaat zoeken staat ze op de tweede pagina.

Ze is wel mooi vind ik.
Zo te zien gok ik dat dit bij meisje (naam ben ik kwijt) Helmes is. Daar achter bij Kikoman Soja.

He das goed! ik dacht dat zelfde ook te zien en denk ook dat het bij Helmers is idd

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:57

Daar in de buurt kom ik ook nog wel 's rijden. Eerder reed ik erheen met mijn bijrijdtinker...en heel af en toe ga ik naar het Tripsebos met Ensueño wandelen of rijden(bergje op racen Tong uitsteken )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:01

De reden waarom ze hengst worden gehouden is omdat ze niet inzien waarom je zou castreren.
Alleen zeer moeilijke paarden (zeldzaam bij Lusitanos) worden gecastreerd, maar liever gedoodt. Je ziet dus weinig "gevaarlijke" hengsten. Wel castreren vaak ze tuigpaarden om wat meer rust in een span te hebben wat natuurlijk wel heel erg op elkaars lip moet werken.

Je moet niet vergeten dat een Lusitano laat rijp is. Ze worden pas op of na hun 6de jaar gekeurd. Mocht hij dan niet goedgekeurd worden, is het een beetje rare leeftijd om alsnog te castreren.

Het is dus een samenhang van dingen, maar wat d edoorslag geeft is dat ze zo mak zijn. Hier rijden ze gewoon met hengsten door elkaar, ook met merries erbij. En dat is niet met slaag bereikt ofzo. Maar men gaat hier wel normaal met hengsten om en hebben niet dat ontzag wat ik in Nederland wel zo van "Ow een HENGST! (hellup).". Hier is bijna elke rijpaard een hengst, ook op maneges, dus kinderen worden van kleins afgaan gewend aan het feit dat bij paarden alles er nog gewoon aanhangt.

Wat de prijzen betreft, er zijn twee categoriën. De dure en de goedkope, maar het is niet zo dat het persee altijd voordeliger is om hier vandaan te halen. Jew moet hr ook gewoon prijzen neerleggen van 10.000-40.000 voor een beetje paard. Wel denk ik dat je hier makkelijker een byzonder GOED paard kunt tegenkomen dan in Nederland, daar er gewoon minder van zijn.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:00

Maar aan de andere kant volgens mij heet zij anders dan de naam die op marktplaats gebruikt wordt.
Ik twijfel eraan om een mailtje te sturen voor eventueel foto's voor mijn site. Beetje rare situatie denk ik.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:07

die merrie heet utopia en zij heet odemira als ik het goed heb.
er stond heel vele in het verleden over deze merrie op het lusitano forum.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:30

Ik welke zin dan Redina?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:45

Ik heb inderdaad ook al meer over het verleden van deze merrie gelezen, toen ze nog bij de vorirge eigenaar was...
Schijnt geen makkelijk dier te zijn...
Ik heb er toen ergens in m'n achterhoofd nog mee gelopen of ik het erop zou wagen, heb toen ook contact gehad met de eigenaar via Bokt.
Maar ik was toen net met Fifi bezig en dat wilde ik niet zomaar stop zetten...

zal de rest zo even bijlezen, vervelend dat je niet meer terug kunt scrollen...

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:38

Die merrie is idd Utopia, niet de makkelijkste, ik heb toen nog intresse gehad om haar te kopen, ook contact met eigenaren gehad maar ze is toen idd naar Odemira gegaan Knipoog

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:17

DinkeyGirl schreef:
Idra schreef:
Ik kwam net wat grappig tegen, de PRE wereld is toch erg klein... Ik heb 6 maanden in een stal in Benissa gewerkt (vlakbij waar Malin nog met Suev gewoond heeft), en op die stal stonden 4 paarden (3 PRE's en 1 Hispano - Arab) van een 11-jarig Duits meisje met een stinkend rijke papa. Nu staan er op de website van waar ik Licor heb gekocht ( http://www.andalusier.com ) 2 van de 4 te koop. Helaas de 2 mindere (Amistoso en Cantor). Als ze nu haar andere PRE hengst (Fabuloso) te koop had gezet, dan zou ik zelf overwegen om Licor in te ruilen, zo'n knap dier dat dat was! Nou ja, de beste zal ze zelf houden wschlk...
Het is daar precies wel een beetje overal "ons kent ons" want op zich wonen die bemiddelaars in een totaal andere deel van Spanje dan waar ik werkte...

Malin, herinner jij je Cantor niet nog? Volgens mij had jij hem ooit gezien Lachen

Haha dat zou best kunnen, heb daar zo veel paarden gezien Tong uitsteken Misschien als ik een foto zie?

Ik las in mijn history van Bokt terug en toen had jij gereageerd (laaaaaaang geleden Knipoog ) dat je hem had gezien, daarmee. Op de site staat een foto, maar die ligt er precies uit Haha! Je beschreef hem toen als een kruising tussen Licor en Suev Haha!

Utopia is mooi Lachen
Ik heb geen idee wat haar verleden was (ik vind dat Lusiforum zo moeilijk leesbaar, je moet allerlei dingetjes openklikken, dus ik kom er nog zelden) maar ze vragen er iig niet veel geld voor.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:41

Fryske schreef:
Ik welke zin dan Redina?

Dan hebben we het niet over het meisje van Helmers want die heet anders idd.
Kweet niet meer hoe maar wel anders.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:54

Wat ik toen begrepen heb ik dat het een extreem gevoelige en snel gespannen merrie was, waar heel veel geduld en rust voor nodig was...
Ze heeft volgens mij ook een periode op de Balingehof in training gestaan om te kijken of het dan beter zou gaan...

Ze deed me qua karakter en gedrag erg denken aan Fifi, vandaar dat ze me waarschijnlijk trok...
Maar ja, 2 van die paarden vergt wel erg veel...

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:01

leonietje schreef:
Fryske schreef:
Ik welke zin dan Redina?

Dan hebben we het niet over het meisje van Helmers want die heet anders idd.
Kweet niet meer hoe maar wel anders.

WENDY.

Heb me er de hele middag suf over gepiekerd. Bloos

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:21

vandaag weer even wat foto's gemaakt, met een beetje geluk morgen rij fotos Haha!
De poesjes van de buren, t regende ook zo hard haha
Afbeelding

Claudia's nieuwe hoofdstel:
Afbeelding

Een spaanse schone voor Goya:
Afbeelding

Lekker gepoetst:
Afbeelding
Afbeelding

zzzz
Afbeelding
Afbeelding

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:24

Idra schreef:
Ik las in mijn history van Bokt terug en toen had jij gereageerd (laaaaaaang geleden Knipoog ) dat je hem had gezien, daarmee. Op de site staat een foto, maar die ligt er precies uit Haha! Je beschreef hem toen als een kruising tussen Licor en Suev Haha!

Utopia is mooi Lachen
Ik heb geen idee wat haar verleden was (ik vind dat Lusiforum zo moeilijk leesbaar, je moet allerlei dingetjes openklikken, dus ik kom er nog zelden) maar ze vragen er iig niet veel geld voor.

Ooooooh jaaaaaa nou weet ik het weer, dat was een bruine hengst die wij een keer hadden gezien toen we daar bij een wedstrijd zijn wezen kijken. Annemieke en ik stonden daar de hele middag naar te kijken en zij heeft toen ook nog wat foto's gemaakt. Volgens mij is die het dan Haha!

Met Suevo's been gaat het super, je ziet er bijna helemaal niets meer aan, als je het niet weet zie je het niet. Hij is niet meer kreupel en begint nu aardig druk te worden. Is ook zijn manier om aan te geven dat hij het allemaal wel weer kan, want als hij last heeft is hij wel een stuk rustiger. Nog even volhouden, ik denk dat hij na 2 weken echt wel weer in orde is. En dan maar langzaam opbouwen!

Lobke ik twijfel nog over de dekens. Ik wil eigenlijk gewoon een rambo turnout medium voor hem, heb goede ervaringen met die dekens en pasvorm. En met dominick eigenlijk helemaal niet behalve dan die verhalen over brekende enkele voorsluitingen. De rambo heeft trouwens ook een staartflap.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:24

Hahah wij postten bijna tegelijk, leuke foto's!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:32

Soeske, leuke foto's zeg!

Dinkeygirl, ik heb Dominck en Horseware dekens, beide bevallen prima!
Gladde binnenkant, mooie ligging en waterdicht!
Dominick ligt wel wat mooier los op de schouders vind ik.
Met de Dominicks eerder nooit problemen gehad, en ik gebruik ze al een paar jaartjes, en nu inderdaad in 1 winter 2 voorsluitingen stuk...
ik ga maar uit van puur toeval en ongeluk... Clown

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:34

Dank jullie!
Dinkeygirl, gelukkig gaat het weer goed! Lekker rustiga an opbouwen Lachen

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:43

Blijft Goya nog een beetje schoon na het poetsen Soeske? Ik had Frío gisteren gewassen (zijn benen en de mestvlek in zijn hals), maar die waren vandaag alweer vies..... Meneer ligt n.l. heel graag in zijn boks. Gelukkig is die ruim zat, maar ja schoner wordt meneer er niet van Cool

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:48

Leuke foto´s!!!!

Even tussendoor:
Ik hoor meer negatieve verhalen over Lustano merries (in Nederland) dan over hengsten. Zelf heb ik (hier)een "draakje" ingereden die nooit echt betrouwbaar zal worden. Deze was weggegeven door de stoeterij, dus ze wisten het al toen ze 8 maanden was ofzo. Ik vraag me af of jullie nu daar toevallig dat soort "door stoeterij afgekeurde" merries krijgen, of dat de merries die daar gefokt zijn ook soms zo zijn? Hoe zit het met jullie ervaringen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:57

Mijn ervaring ken je...

Maar dat betreft maar 1 merrie (of misschien 2) van de 5 die ik nu ken, en nog 2 die ik een aantal jaar terug heb gereden.
Die /zijn/waren allemaal 'normaal'... Haha!

Ik weet dat het heel moeilijk is om goede merries los te krijgen van Portugese fokkers.
Die willen ze niet kwijt, of ze vragen er verschrikkelijk veel geld voor.

De twee merries die ik ken die 'niet helemaal normaal' zijn, komen beide van een veiling, de andere merries zijn rechtstreeks bij fokkers gekocht en zijn merries die ze eigenlijk niet kwijt wilden...
Een van de merries die ik een aantal jaar terug heb gereden was het eerste in Ned. geboren merrieveulen, dat was ook een probleemloos paard.

Ik heb trouwens wel vaak het idee (uit verhalen, ervaringen van mensen e.d.) dat de hengsten en ruinen vaak makkelijker met rijden zijn dan de merries, maar dat ligt misschien ook net aan de ervaringen die ik heb/hoor...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:39

Wat is Goya mooi wit zeg!! Leuke foto's!

Goed nieuws over Suev zijn been, fijn dat je weer kan gaan opbouwen Lachen

Wb de dekens, ben ook wel bang dat die sluiting gaat knappen, hoor het toch van veel mensen... maar de deken was net in afslag bij Piaffe en had hem toen al besteld (je moet trouwens een maat groter nemen dan normaal, ik heb nu een 205 genomen, normaal een 195).
Rambo verkopen ze hier nergens in de buurt, bestel jij die via i-net?

Die hengst zal het idd zijn!
Site werkt intussen terug:
Afbeelding

Wb Iberische merries: ik heb in Spanje een heel aantal PRE merries gereden (die moesten daar dienen voor de buitenritten en ik moest de jonge merries wat dressuurbasis aanleren) en mijn ervaring is ook dat ze veel drukker en moeilijker zijn dan de hengsten.
Op 1 of andere manier zijn in hun "heet zijn" veel moeilijker te kalmeren. Ik bedoel maar: de hengsten zijn ook erg heet, maar die zijn veel bewerkbaarder dan de merries.
Dat was mijn ervaring, maar ik ben over het algemeen niet echt een merriemens, dus het kan ook daaraan gelegen hebben Haha!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:49

Citaat:
Op 1 of andere manier zijn in hun "heet zijn" veel moeilijker te kalmeren. Ik bedoel maar: de hengsten zijn ook erg heet, maar die zijn veel bewerkbaarder dan de merries.

Idra, dat is inderdaad ook mijn ervaring...
Nou heb ik hoofdzakelijk merrie-ervaring, en daar ervaar ik inderdaad vaak dat die 'moeilijk te kalmeren heet zijn' wat jij beschrijft hierboven.
Ik heb 1 jonge hengst gereden (Lusitano) een aantal jaar terug, en die stond open voor alles wat je hem aanboodt en vroeg, was ook wel eens iets heter, maar nooit té en ook nooit onbewerkbaar of moeilijk bewerkbaar, en dat ervaar ik bij de merries wel regelmatig...