[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:29

Zonnebloem92 schreef:
Merrie is goed gekeurd. *\o/*
Dierenarts vind dat ze erg goede hoeven heeft, wel fijn om te horen aangezien de hoeven van mijn ruin echt om te huilen zijn.

Gefeliciteerd! En goede hoeven zijn heel belangrijk

Jinthe1

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:01

Gefeliciteerd met je merrie! Hopelijk heel veel genieten samen!

Absolem, iedereen moet ergens beginnen en het begint voornamelijk met plezier!! Daarna kan veel geleerd worden en ik vind het echt super dat dit is georganiseerd en dat er mensen deelnemen die normaal niet van het tuigen zijn. Ze maken toch een begin en zullen zich er echt wel in verdiepen als ze verder gaan/willen. Enthousiaste mensen vinden is moeilijk en dus zouden we op iedereen zuinig moeten zijn. Of we nu het gewenste plaatje laten zien of niet. Ik denk dat het voor Appaloosa een hele gave ervaring is geweest en misschien zelf voor herhaling vatbaar :))

Wij hebben inmiddels ons derde veulentje maar komen niet goed uit de naam. Wederom een merrietje en lijkt gezond! Nog even spoedoverleg thuis over de naam dus :=

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:21

Jinthe1 schreef:
Absolem, iedereen moet ergens beginnen en het begint voornamelijk met plezier!! Daarna kan veel geleerd worden en ik vind het echt super dat dit is georganiseerd en dat er mensen deelnemen die normaal niet van het tuigen zijn. Ze maken toch een begin en zullen zich er echt wel in verdiepen als ze verder gaan/willen. Enthousiaste mensen vinden is moeilijk en dus zouden we op iedereen zuinig moeten zijn. Of we nu het gewenste plaatje laten zien of niet. Ik denk dat het voor Appaloosa een hele gave ervaring is geweest en misschien zelf voor herhaling vatbaar :))

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Gefeliciteerd met jullie merrie!! Mooi dat ze gezond is :+: Ben benieuwd naar de naam en foto's! :D <3

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:48

Ik maak snel wat foto's. Heb tot nu toe alleen wat filmpjes maar daar staat mijn mannetje ook op :')
We hebben een paar namen en we mogen van onszelf tot woensdag nog namen verzinnen. Dan in een grabbelton en kiezen we er eentje uit :=
We hadden niet gedacht dat we drie merrietjes zouden hebben _O-

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:55

Haha :D Wat een geluk <3 Mooi :+:

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 17:27

Ja, merrietjes zijn leuk als had mijn mannetje dit jaar eens op hengstjes gehoopt. Hij wil een vierspan en we hebben nu onze inmiddels ruin ingespannen. Loopt nog 1 hengstje in de opfok en dan had hij er van dit jaar gehoopt te hebben. Had dan natuurlijk nog wel wat jaartjes geduurd voordat hij zijn vierspan had gehad maar toch haha
En nu mag en kan ie lekker blijven fokken met zijn vrouwenstapel. _O- Even kijken wat we gaan houden. Het wordt langzaam wat veel zo.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 17:37

Hahaha :P Ja, dat is dan ook weer zo... je kan niet alles houden -O-

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 17:46

Nee helaas. De oudste is 18 dus die zal niet lang meer fokken. Even kijken wat we aanhouden om te fokken. Dit jaar worden er twee gedekt dus hopelijk volgend jaar weer twee erbij. We zijn ook met een extra weiland bezig zodat we zelf een groepje jong spul apart kunnen houden. Dan kunnen er er meer aanhouden. Maar dat is nog in onderhandeling.

Dije diet het echt braaf zag ik. Super fijn! Straks wil je hem niet meer kwijt :Y)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 18:24

Lijkt me het moeilijkste van fokken, dat je moet gaan kiezen... een eigen opfokweitje zou wel perfect zijn!!

Hahaha :P Zou wat zijn :P Heb er zelf nog niet op gezeten, hoop ik misschien deze week of volgende week te mogen ervaren <3 Ben benieuwd!! Hij pakt het super op ja, zó lief.. is wat gevoelig op geluidjes, maar schokt dan een keer en doet verder niets :+: Tis zo'n lekkerding <3

Afbeelding

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 19:34

Gefeliciteerd zonnebloem!!

xIeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 20:32

Van harte gefeliciteerd, Zonnebloem!

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 20:52

Absolem schreef:
Udo zal vast en zeker veel vriendelijker commentaar geven dan ik. :=
Maar ik vind dit geen tuigen onder het zadel....

Ik zie hier gewoon iemand die dressuur aan het rijden is.

Ik mis knie actie. Buiging in het sprongewricht, opwaartse beweging. Paard wordt lang laag gereden terwijl je met tuigen wil dat ie de wereld trots en fier in kijkt. En je hebt geen men hoofdstel in... Maar een normaal hoofdstel met een normaal bit. Dat helpt je ook niet echt.

Met tuigen op de wagen heb je niets anders dan je handen. je verkrijgt de nageeflijkheid en de gedragenheid vanuit je handen. Je zweep vormt je buiten been. Datzelfde principe neem je mee met tuigen onder het zadel. Je probeert zo stil mogelijk te zitten, je paard op stem en zweep te rijden en hem te verfijnen vanuit je handen.

Over twee jaar zal ik laten zien wat ik bedoel. Ik heb nu geen paard waarmee ik kan tuigen onder het zadel.

Dit was voor ons ook een lol competitie en kijken of we het wat vinden. Deze merrie is een aantal maanden onder het zadel en misschien een aantal keer voor de kar wat ze overigens hier niet meer doet en in de training rijden we alleen dressuur maar ik dacht gewoon eens wat anders te doen tussendoor. Ook rij ik niet met zweep en staat er in het regelement dat ik gewoon met een gecombineerd hoofdstel zonder kleppen op mag rijden.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:14

Mooi dat je zo kunt kijken of het jullie ligt :D +:)+

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:33

Leuk appaloosa9 dat je mee hebt gedaan. Altijd leuk om van een andere discipline te proeven. Je moet ergens beginnen en de op of aanmerkingen van Udo brengen je alleen maar weer verder. +:)+

Zonnebloem, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Wellicht heb je het hier al een keer geplaatst hoor, maar ben heel benieuwd naar een foto. :D

Jinhte, gefeliciteerd met je merrieveulens. Ik vind het al lastig om een naam voor 1 veulen te bedenken, laat staan voor 3. :') Succes met de keuze.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:00

Afbeelding

Ik heb vandaag na een jaar weer op Sierou gereden. *\o/* Was weer even vergeten hoe groot ze was. (Valt mee, 1.62) maar het voelde ineens heel erg hoog. :')

Toen ik wist dat ze drachtig was heb ik niet meer gereden. Weet dat het wel kan hoor, maar op de één of andere manier stond me dat wat tegen. :o

Maar het ging erg goed, alsof we geen pauze gehad hebben. Topper.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:37

Wat heerlijk dat je zo kon wegrijden en dat ze zo braaf was na een jaar! Ging het ook met het veulen?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:40

Mijn hopelijk nieuwe aankoop wordt vrijdag gekeurd.
Spannend! Pfff.
Zou toch heel erg balen zijn als we met een lege trailer naar huis gaan.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:37

Jinthe1 schreef:
Wat heerlijk dat je zo kon wegrijden en dat ze zo braaf was na een jaar! Ging het ook met het veulen?

Ja het is echt een heerlijk paard. <3
Nanne deed het ook goed. De eerste paar rondjes hupste hij wel even mee, alsof ie het wat gek vond dat ik erop zat maar daarna bleef hij rustig staan wachten totdat we klaar waren. :D

Spannend Boemel. Hopelijk met een volle trailer weer naar huis vrijdag. :)

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 05:54

Dat is echt super ThornForest!

Boemel, nog een paar dagen in spanning dus. Succes vrijdag!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 06:30

Dank jullie wel :o

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:13

Ik duim boemel!!!

Wat fijn dat je zo lekker hebt gereden ThornForest. Leuk rijden zo met een veulentje aan de voet :P

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:09

Vanavond voor de tweede keer zelf bezig geweest met lange lijnen training met Floris! (Na een keer of 2 met de grondwerk lessen met instructie geoefend te hebben) Alvast het stuur er op maken met het monty roberts halster. Doet iemand hier ook toevallig aan lange lijnen/dubbele Longe werk? Nog even een clown foto van na de training.. om die pionnen lopen bochtjes maken hartstikke leuk, maar een pion op je hoofd nog leuker!
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:25

Yesss, ze is door de keuring gekomen.
Eigenaar van een lieve Wikke x Folkert merrie.

Imke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:28

boemel schreef:
Yesss, ze is door de keuring gekomen.
Eigenaar van een lieve Wikke x Folkert merrie.

Gefeliciteerd! *\o/*

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:02

Zonnebloem92 schreef:
GabberGill schreef:
Voor degene die vroeg over frysk andaluz

Wij hebben de fries die ik rijd bij Stal Mersken gehaald. Daar haalt frysk andaluz ook paarden vandaan.

Een merrie die hun voor 15.000 verkopen kost bij Mersken 8000.

Ja klopt, heeft de eigenaresse van de Merksen ook verteld.
Overigens had ik ook contact met een kleinschalige fokker in België die ook voor relatief goedkoop vrij groene paarden naar Frysk Andaluz verkocht, die zij dan een maand of 2/3 trainde en de hoofdprijs voor vroegen.

Ik ga dit weekend 2 Friezen kijken, voelt wel dubbel nu ik Tom nog heb maar kijk toch alvast rond.

Klopt als een bus.

Wat ik zelf ook heel vervelend daar vind is dat je moet aangeven wat je zoekt. Hun kijken in hun collectie. Kiezen er een paar uit en daarmee moet je het doen en anders zal het volgens hun oog niets voor je zijn. Dit wordt besloten vanaf een email of telefoontje.

Bij stal Merksen gaf ik aan voor wat we ongeveer kwamen en welke prijsklasse. Hij zei heel simpel kom maar langs en dan gaan we er een zoeken. We hebben alles mogen proberen en ook boven het budget was geen probleem. Zelfs nadat we de 1e 3 niks vonden werd er goed gecommuniceerd en kregen we een volgend paard waar we kennis mee mochten maken. Helemaal niet wat we zochten en al helemaal niet wat menig mens had aangeraden, maar toch zagen hun dat dit een paard naar wens kon zijn.

We zochten
6 tot 11 jaar
Beleerd en nuchter
Liefst een Ruin, maar merrie mocht ook.
Gezinspaard

Waar kwamen we mee terug.

Merrie
3,5
Merrie
3 weken onder het zadel.

Maar tot op de dag van vandaag is dit geen tegenvaller en eerder een hele grote meevaller.