Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:19

Altijd leuk die complimenten!
Klaskelover welkom!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:52

Welkom! Zal vanavond weer even uitgebreid reageren vanochtend weer wedstrijd gehad. 1e proef ging echt ruk maar ik denk door gaan want dan kom ik de 2e keer miss wel normaal de baan door. 2e ging voor mijn gevoel wel heel fijn. 1 enge hoek waar ze soms een beetje kijkerig was maar de oefeningen wel goed kunnen rijden. 169 en 174. Laatste viel me wel wat tegen omdat die voor mijn gevoel heel fijn ging. Maar hoger dan een 6 kwam ik niet.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:04

Ah das balen. Gelukkig voor je gevoel wel fijn gereden. Dat vasthouden en op naar de volgende! :)

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:43

He balen zeg. :( volgende keer weer beter ;)

Ik heb vandaag een heerlijke buitenrit gemaakt, was super weer!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:45

marjolein: jammer, weet niet of je al eens een filmpje hebt laten zien. misschien als je het laat zien kunnen we aangeven waarom je ergens een 5 voor krijgt en kan je weer verder oefenen
en misschien had je gewoon pech bij die jury

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:04

Marjolein gefeliciteerd met je punten. Belangrijkste is dat jij tevreden bent. Als er dan ook nog punten op je protocol staan waar je iets mee kan kun je dat weer meenemen in je training. En wat jenny zegt misschien filmpje posten kunnen wij je tips geven.

Hier eerst in de bak gereden en daarna nog rondje bos gedaan het is zo mooi buiten en het weer was ook stuk aangenamer.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:11

Ik heb geen filmpjes van mezelf helaas . Ben er ook niet zo dol op haha. Ik weet dat ik vooral aan mijn houding moet werken ik zit namelijk erg voorover. Maar vorige week een 7 er op en nu een 6. Dus niet bar slecht. Reactie op hulpen kan wel beter. En impuls heb ik ook vaak laag dus daar zal het in het algemeen ook wel te maken mee hebben. Wel heb ik laatst een jury gehad en daar heb ik nu les van genomen.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:16

Oh ik heb wel een filmpje van mijn 1e wedstrijd waarbij ik 144 reed. Voor diegene die die willen zien mogen wel een pb met hun nr sturen dan stuur ik m via whatsapp.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:18

174 is ook nog best oké, dan hoef je maar een paar puntjes te verbeteren. Volgens mij zit er nog wel steeds een stijgende lijn in je proeven toch?

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:32

Nou k blijf steeds in die 176 achtige cultuur hangen haha

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:58

Kun je niet een keer een proefgerichte clinic volgen ergens? Dan zijn het echt nog maar een paar 5'en die een 6je moeten worden.
Wel zuur trouwens, iedere keer net niet. Ben wel benieuwd naar je filmpje van de 144 trouwens, lijkt mij wel heel erg laag gepunt?
Zou in de B toch eigenlijk bijna niet moeten kunnen, 160 is laag genoeg als waarschuwing.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:27

Ja dat is idd misschien wel handig kaula heb ik wel eens vaker aan gedacht. Opzich vind ik rond de 175 niet heel erg maar soms zou je wel graag net even meer willen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:37

Gewoon lekker kilometers gaan maken, Marjolein. Jullie zijn nog niet zo vaak op wedstrijd geweest. Komt wel goed. Ik reed in het begin met dit paard ook niet direct dikke punten. Zat soms zelfs tegen een verliespunt aan.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:38

Eigen gevoel is ook belangrijk Marjolein. Punten komen wel.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:42

175 is echt niet slecht!!
Dan ben je er toch al bijna. Goed netjes op de letters rijden, ronde voltes (niet over de hoefslag!!!) en de overgangen goed voorbereiden dan ben je al een heel eind!

Moed houden! En vergeet niet dat we bijna allemaal zo begonnen zijn of zo'n periode gehad hebben (of nog gaan hebben) ;)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:10

Rijd je behalve op wedstrijden alleen thuis? Dan kan je ipv proefgerichte clinic ook wel een keer een gewone clinic of losse les ergens rijden. Dat heb ik zelf met Arjen gedaan voor m'n debuut, zodat ik direct leerde inspelen op hoe hij reageert op ander terrein. Nou bleek dat prima te gaan, waardoor ik ook veel rustiger m'n wedstrijd/proef in ging. Dat vond ik zelf wel fijn, dus mocht je zoiets nog niet gedaan hebben vind ik dat ook wel aan aanrader! En idd, gewoon volhouden, de ervaringskilometers heb je toch nodig en elk paard reageert anders. Ik rijd nu misschien wel een winstpunt maar hij loopt ook nog lang niet zoals thuis, dat zijn gewoon de ervaringskilometers die ze moeten maken. Anders gewoon de volgende keren op wedstrijd HC starten of gewoon je coupon door iemand anders laten meenemen en niet bekijken, gewoon puur op je eigen gevoel gaan rijden en de beoordeling door een ander eerst laten voor wat het is. Ik evalueer ook eerst m'n eigen gevoel voordat ik m'n punten op ga halen, dat laatste vind ik de eerste wedstrijden echt het minst interessante wat er is, dan moet je gevoel 100% op nr. 1 staan (dat dat met de tijd veranderd is natuurlijk logisch, je gevoel blijft altijd belangrijk maar dan wordt punten rijden ook wat belangrijker, maar daar zou ik in het begin de druk echt helemaal vanaf proberen te halen)

En probeer es wat trucjes... Ik rijd Arjen bv de dagen voor wedstrijd nu extra diep/rond, eigenlijk wat ronder dat ik eigenlijk zou willen. Komt hij op wedstrijd dan wat meer omhoog heb ik nog genoeg marge over en loopt hij eigenlijk juist mooi ingesteld. Daar kwam m'n instructrice mee, daar had ik zelf helemaal niet aan gedacht maar 't is wel heel handig.
En zoals nu merk ik dat hij in de proef toch door de onervarenheid/kijkerigheid wat inkakt dus thuis rij ik gewoon zo en dan op wedstrijd volgende keer toch maar even een spoortje proberen, kijken of ik 'm er dan net even wat lekkerder doorheen krijg. 't is ook een kwestie van proberen/uitvinden wat het beste werkt op zo'n moment.

Ondanks dat de jury zeker moet beoordelen wat ze zien vind ik punten onder de 160 wel echt sneu hoor... Kijk dat je dan geen winstpunt gaat geven is prima en als het niet winstpuntwaardig is moet dat ook niet, maar ik vind zo laag wel echt ontzettend demotiverend. Kan me heel goed voorstellen dat dat aan je knaagt.
Rijd je ook wel friezen wedstrijden trouwens? Niet omdat daar zoveel hoger gepunt wordt ofzo dat zeker niet, maar dan zit je in ieder geval niet met een jury die niks met een fries heeft ;) (dat had ik de eerste keren echt ontzettend demotiverend gevonden namelijk) Ik vind de friezenwedstrijden tot nu toe iig heel erg leuk! :D (of koudbloedenwedstrijden, volgens mij gaat dat ook wel wat gemoedelijker, maar zelf geen ervaring mee)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:40

Hier in de regio worden best wel wat friezen wedstrijden of koudbloedenwedstrijden georganiseerd. Ik heb er ook aan 4 mee gedaan, dit vond ik echter niet echt verschil maken met de 'gewone' wedstrijden. Als jij gewoon goed rijdt, dan kan een jury daar niet omheen, ook al heeft diegene niks met Friezen. Een jury kan ook niks hebben met een combinatie die bijvoorbeeld gewoon een kpwn'er rijdt, dit hangt naar mijn idee niet af van het ras.

Ik vind de wedstrijden inderdaad wel gewoon leuk en gezellig, maar voor het benadelen bij gewone wedstrijden hoeft het niet hoor. De punten die je op gewone wedstrijden rijdt, zal je net zo goed hier rijden bij wijze van spreken.

Ik denk dat je best trots kan zijn op die 175. Maar vaak is het gewoon lastig als je als combinatie moeilijk 7'es scoort. Als je dan een keer een foutje maakt en je krijgt een 4 of 5, dan haal je dit weer zo slecht op en zal je inderdaad uitkomen op die 175. En een foutloze proef rij je zelden, daarom denk ik dat je vooral moet kijken of je van sommige 6'jes, 7'es kan maken. Zo hebben je nog wat speling en het is ook fijn voor de overstap naar het L1 later. Wellicht is dan inderdaad een proef gerichte clinic wel fijn, iemand die jou kan vertellen waarom je (nu) voornamelijk 6'jes krijgt. Een 5 heb je namelijk ook snel te pakken. Maar het is fijn als jou basis op de 7 ligt. Als dan namelijk een overgang niet helemaal netjes is, wil een jury nog wel eens een 6 geven en dan heb je nog steeds geen onvoldoende. Maar als jij voor je basis al rond de 6 zit, dan geven ze sneller een 5 voor als een overgang niet helemaal vloeiend is of een lijn niet helemaal recht.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:56

Thanks voor al jullie motiverende berichtjes! Ik rijd nu sinds kort les op ander terrein. Dat helpt idd wel. Heb ook al eens hc gestart en toen reed ik dus 180. Beetje jammer haha. Heb mn laatste outdoor ook een winstpunt gehaald. Na die 144 zijn we wel direct over gegaan in de 170 gelukkig maar ik merk soms wel dat ik ook wel te graag beter wil.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 08:47

Ik denk dat je laatste zin wel een beetje de sleutel tot succes is... Ik denk dat je daardoor misschien ook onbewust toch anders gaat rijden en iets verkrampt of iets anders doet wat je overbrengt op je paard. Ik heb er zelf ook een handje van hoor, heel herkenbaar! Daarom was de les van Jenny ook zo verhelderend voor mij, sindsdien voel ik zelf wanneer ik spanning op bouw. Paarden merken echt heel veel, meer dan je lief is haha

Toen je die 180 met hc had, liep je paard toen ook anders? Dan zou ik dat toch eens vaker doen, gewoon om daar wat routine in te krijgen, dat het op wedstrijd goed kan gaan, en dan heb je dat vanzelf ook wel als je weer gewoon start.

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:12

Laatste tijd stil meegelezen :o
Binnenkort is er ook weer friezendressuur in Oirschot voor degene die in het zuiden starten
Ben het met sanet eens 175 is echt niet slecht je bent er bijna.
Gewoon goed (proefgericht) oefenen, het resultaat wordt steeds beter ;)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:42

Weer heerlijk het bos in geweest vandaag daarna trailer laden geoefend en hij deed het super goed stang erachter en zelfs klep dicht en heerlijk relaxed. Daarna trailer en auto gewassen zadel hoofdstel gevest en nu is alles weer lekker schoon.

Wil ik net mijn laarzen opruimen gaat mijn rits kapot en ik heb zaterdag wedstrijd morgen maar snel naar schoenmaker brengen en hopen dat ze op tijd klaar zijn

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:15

Goed bezig geweest laura! En heerlijk het bos even in! oliebol dat je laarzen kapot zijn, gaan ze al even mee of zijn ze nog nieuw?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:22

Heb ze bijna 5 jaar dus dat is heel netjes.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:43

Laura succes zaterdag zag je al op de lijst staan

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 08:02

Laura1982 schreef:
Weer heerlijk het bos in geweest vandaag daarna trailer laden geoefend en hij deed het super goed stang erachter en zelfs klep dicht en heerlijk relaxed. Daarna trailer en auto gewassen zadel hoofdstel gevest en nu is alles weer lekker schoon.

Wil ik net mijn laarzen opruimen gaat mijn rits kapot en ik heb zaterdag wedstrijd morgen maar snel naar schoenmaker brengen en hopen dat ze op tijd klaar zijn

Wat onwijs goed zeg!!
Zo door gaan zeg ik :D *\o/*