Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:54

Century: ik herken echt wat je hier schrijft. Ik ben heel hard van mijn vorige PRE merrie gevallen toen ik er voor het eerst thuis opstapte. Ik wist dat ze groen was, maar dat had ik nooit verwacht. Ik stapte op en met het wegstappen liep ze tegen het krukje aan. En toen ontplofte ze. Iemand had haar vast waardoor ze niet kon gaan rennen, maar ze stopte niet met steeds hoger bokken tot ik eraf lag. Later ben ik er nog een keer op zo'n manier af gevallen.

Ik ben toen helemaal opnieuw begonnen met zadelmak maken. Eerst op de grond en toen met hulp van anderen onder de man. Ik heb er de eerst periode niet zelf op gereden, ik heb er toen een bijrijder bij genomen. En langzamerhand ben ik er weer af en toe op gegaan. Eerst alleen uitstappen en zo uitgebouwd tot ik weer alleen durfde te rijden. Helaas heb ik deze merrie in moeten laten slapen met PSSM2 problemen. Het was een superlief dier, maar die kon dus soms om niets ontploffen. Met rijden heeft ze eigenlijk nooit een pas verkeerd gezet tot het weer fout ging. Ik heb mijn bijrijder er toen ook op zo'n manier af zien vallen. Daarna heeft er niemand meer op gereden en een tijdje later heb ik haar in laten slapen.

Nu heb ik dus weer een groene merrie gekocht... Ik heb zelf proefgereden en dat ging prima. Maar de stap om er hier op stal weer op te gaan is toch heel groot. Ook hier dus eerst weer helemaal op de grond begonnen. Ik had ook iemand gevonden die haar in eerste instantie weer zou gaan rijden, maar die is momenteel geblesseerd en er is geen zicht op wanneer ze weer beter is. Ik heb voor nu weer iemand gevonden die straks kan gaan bijrijden, maar ik wil er nu eerst weer een paar keer iemand anders op zien rijden. Dus ik heb nu een "cowboy" op het oog die ik wil vragen er een paar keer op te gaan. Ik verwacht absoluut geen problemen, maar de herinnering aan de vorige merrie zit gewoon in je systeem.

Ik heb wel tijdelijk een ander paard bijgereden, gewoon om je gevoel en balans te behouden. En weer vertrouwen te krijgen in je eigen kunnen.

Nu ligt alles weer even stil door de hoefzweer van Jarana. Het gaat een stuk beter, maar ze is nog niet rad. Er zit ook een flink gat in haar hoef bij de hiel dus ik kan me voorstellen dat dit gewoon eerst moet genezen. Ze mag gelukkig gewoon op de wei dus we hebben nu gewoon samen even vakantie :-)

Ik heb echt wel vertrouwen gekregen door te kijken hoe ze bij een andere ruiter was. Zo braaf dat ik het zelf ook wel aandurfde. En dan zelf alleen maar doen wat goed voelt. Dat is de ene dag ook meer dan de andere dag. En als een ander dan kan zorgen dat zijn spieren en conditie onderhouden worden heb je de tijd om weer vertrouwen te krijgen. En.... ik vind het ook leuk om te zien hoe een ander geniet van het rijden van mijn paard.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 11:50

@Century, ik vind het alleen maar knap dat je dit zo wil delen met ons!
Zoals Elisa al zei, iedereen stuit op problemen tijdens het trainen, als het allemaal vanzelf ging, zouden we er ook niets uit leren!

Ik ben in het 3e jaar dat ik Jenara had, 2x na elkaar echt flink gelanceerd en ik ben toen ook echt even bang geworden van rijden met haar specifiek. En die angst zorgde voor nog meer spanning bij Jenara. Uiteindelijk heb ik ook even een jonge, handige ruiter erop gezet, waardoor ik even (ging over een week of 2) gewoon kon kijken naar wat er gebeurde. Nadien zelf terug opgebouwd en ik ben gewoon begonnen met 5min. erop stilstaand en van daaruit verder gegaan.
Ik denk dat het gewoon even superbelangrijk is dat je dingen probeert te doen die goed voelen, als dat gaan buitenrijden is, gewoon doen! Een vriendin van mij ging aan de hand wandelen en als het goed voelde stapte ze op, voelde het 20m verder weer wat spannend, stapte ze weer af en zo heeft zij ook haar vertrouwen weer teruggevonden. En dus zeker jezelf ook niet té veel pushen als het echt te spannend wordt.

Verder zoals hier al gezegd, zeker ook blijven inzetten op dat grondwerk, zodat je Navaro van daaruit kan helpen met die balans. En echt werken aan de hand, oefeningen doen, hem uitdagen en aan het denken zetten, zoals Maartje suggereerde met balkjes en pionnen. Ik heb zo bv. ooit begonnen met Jenara achteruit terug over balken laten stappen (vond ze vreselijk moeilijk :+ ) zodat ze meer controle en bewustzijn krijgen over dat eigen lijf.

En je er vooral bewust van blijven dat iedereen wel eens tegen zo'n dingen aanloopt :) Dat ben jij niet alleen en het is heel normaal, dus gewoon rustig blijven en verder zoeken, jullie komen er zeker en vast samen door!
--

Verder is het hier echt hard gegaan zeg! Ik heb regelmatig wat bij gelezen, maar even niet de tijd gevonden om te reageren. Wij hadden een weekje "vakantie", wat hier dus wil zeggen "tijd om aan ons huis te bouwen", dus ik heb een weekje lopen metsen :)
Tussendoor uiteraard ook veel naar Jenara geweest en wauww, wat gaan we goed zeg! Haar rug is steeds losser en onze zijgangen voelen steeds iets fijner en stabieler, het is me nog niet gelukt om één van onze trainingen te filmen helaas :'( Ik wissel nu ook echt fijn af tussen buitenrijden, dressuren en eens springen, zo hebben we gisteren ons eerste mini-parcoursje gesprongen :D Stond echt op 40-50cm maar, maar wel 5 sprongen na elkaar met een recht lijntje en een gebroken lijn in :) Sommige sprongen voelen nog heel chaotisch, maar er zitten er ook steeds vaker echt goeie bij :D

Zinzi_jewel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 11:58

Het is erg fijn ieders ervaringen te lezen met hun Spaanse paarden, wat ik sensibel noemt hoort bij ze

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:11

Ik vind het knap hoe iedereen het hier onder woorden kan brengen!

Wat Elisa ook zegt, sociaal media zijn de mooie momenten.
Dat er een dipje is, plaatsen mensen niet. Alleen de leuke en mooie dingen.
Iedereen heeft dit wel eens denk ik. Heel normaal!
En heel goed dat je er zo open over bent en al zover er over nadenkt!

Wat fijn dat Jenara zo goed gaat zeg!
En hard gewerkt aan het huis dus :D

Ik vind die Spanjaarden ook erg sensibel. Wat mooi is maar god, wat moeilijk soms :+
Echt iets waar je mee om moet leren gaan.
Maar ze zijn zo puur!

Hier is Star gisteren voor het eerst naar buiten geweest.
Niet met mij helaas. Maar zo trots op dr!
Braaf met groot verkeer, braaf terug te rijden, zelfs een sprongetje
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Woensdag ook naar een nieuwe stal kijken bij mn nieuwe huis in de buurt.
Heel benieuwd!

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:50

Wat een verhalen, ik ben ervan overtuigd dat je moet doen wat goed voelt. Elk paard, Spaans of niet, voelt het als je onzeker bent. Dat is nooit goed voor het vertrouwen van 2 kanten.

Hier even een dipje, Sun loopt toch nog net niet lekker. Zowel onder het zadel als op het harde. Stap is ze in principe goed, draf niet stokkreupel, maar net niet lekker. Zit me dan echt weer op te vreten of het breukje dan toch is doorgescheurd en en en... Dat zou niet moeten kunnen, maar ik bedenk me nu vanalles.
Dus toch de DA maar even een appje gestuurd voor een follow up incl foto van het been. Wat een zorgen toch, een paard. Dat heb ik in mijn paardloze jaren echt niet gemist...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 14:43

Dank jullie voor de ruimte en voor de reacties, en wijze woorden! Heel lief :+:

Hem door laten rijden door iemand anders denk ik aan. Er is iemand op stal die dat wel wil doen. Maar tegelijk weet ik niet zeker of dat verstandig is, als die persoon niet perse ervaring met Spaanse paarden heeft. Mijn huidige ervaring is dat die toch een tikkeltje anders werken dan een standaard KWPN'er (even lekker generaliserend), en ik wil Navaro niet nog verder in de war maken.

Buitenrijden vind ik nog wel heel erg spannend om als stap te gaan zetten, maar ik zal erover nadenken.

Werken met balkjes en pionnen doen we af en toe, maar kan ik meer oppakken. Dat doet hij in het algemeen heel netjes.
Ik rijd 1x per week nu, en kom er 3-4x per week. De andere keren gaan we meestal wandelen of longeren, af en toe wat handwerk met kaptoom of even los 'spelen' in de bak, balkjes etc.
Het 1x per week er op is ook omdat er altijd iemand bij is nu, en dat is meer geregel. Ik zou dat wel vast willen houden, zodat er niet meer drempel komt.
Stappen en draven is ook prima voor nu, de korte stukjes galop is ook vooral voor mij omdat ook niet een ding te laten worden. Ik sla het ook over als ik denk dat het echt niet helpt voor Navaro, omdat ie bijv. al niet lekker loopt of erg onrustig is.

Ik snap zeker dat ups en downs erbij horen :j ik wil vooral kijken hoe we een stijgende lijn kunnen (vast)houden, ook als daar soms een dipje in zit. Het hoeft niet allemaal morgen, maar ik wil wel graag vooruitgang, ook al is het een klein stapje. Wat dat betreft heb ik een paar heel grote stappen gemaakt recent, en is een pas op de plaats op het moment ook prima.

Poeh Dartel, je had je verhaal geloof ik eens gedeeld maar het blijft heftig om te lezen. Navaro is niet groen, maar heeft nog wel veel te leren over goed gebruik van zijn lijf.

@Jenara: wat fijn om te horen dat het goed gaat met Jenara! En knap van het springen!

@Jolmer: Heerlijk zo naar buiten!

@Tatyana: dat zijn inderdaad zorgen, ik hoop dat het meevalt!

Ik heb trouwens heel veel van Tristan Tucker gekocht aan training, waar ik nog weinig mee doe (omdat ik eigenlijk even teveel tegelijk wilde, en dat werkte niet). Daar kan ik ook eens mee bezig, want vind het een fijne manier van met je paard bezig zijn. En misschien bezig met iets van vrijheidsdressuur. Dat moet Navaro ook helpen beter bewust te worden van zijn lijf, en is voor mij niet stressvol.
Ik ben ook echt op zoek naar wat Navaro nu leuk vindt, want dat is me nog niet zo goed duidelijk. Naar buiten vindt hij volgens mij het mooist, dan loopt hij lekker door en is ook ontspannen.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 15:22

Elisa2 schreef:
Welkom! Volgens mij heb ik zijn advertentie voorbij zien komen het leek me toen ook een leuk dier. Een verassingsveulen.

Hij is ontzettend leuk!
Alleen jammer dat hij al geopereerd moet worden, hadden zij natuurlijk ook niet kunnen weten. En ik vond een rontgologische keuring niet nodig bij een veulen.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 15:37

Century schreef:
Dank jullie voor de ruimte en voor de reacties, en wijze woorden! Heel lief :+:

Hem door laten rijden door iemand anders denk ik aan. Er is iemand op stal die dat wel wil doen. Maar tegelijk weet ik niet zeker of dat verstandig is, als die persoon niet perse ervaring met Spaanse paarden heeft. Mijn huidige ervaring is dat die toch een tikkeltje anders werken dan een standaard KWPN'er (even lekker generaliserend), en ik wil Navaro niet nog verder in de war maken.

Buitenrijden vind ik nog wel heel erg spannend om als stap te gaan zetten, maar ik zal erover nadenken.

Werken met balkjes en pionnen doen we af en toe, maar kan ik meer oppakken. Dat doet hij in het algemeen heel netjes.
Ik rijd 1x per week nu, en kom er 3-4x per week. De andere keren gaan we meestal wandelen of longeren, af en toe wat handwerk met kaptoom of even los 'spelen' in de bak, balkjes etc.
Het 1x per week er op is ook omdat er altijd iemand bij is nu, en dat is meer geregel. Ik zou dat wel vast willen houden, zodat er niet meer drempel komt.
Stappen en draven is ook prima voor nu, de korte stukjes galop is ook vooral voor mij omdat ook niet een ding te laten worden. Ik sla het ook over als ik denk dat het echt niet helpt voor Navaro, omdat ie bijv. al niet lekker loopt of erg onrustig is.

Ik snap zeker dat ups en downs erbij horen :j ik wil vooral kijken hoe we een stijgende lijn kunnen (vast)houden, ook als daar soms een dipje in zit. Het hoeft niet allemaal morgen, maar ik wil wel graag vooruitgang, ook al is het een klein stapje. Wat dat betreft heb ik een paar heel grote stappen gemaakt recent, en is een pas op de plaats op het moment ook prima.

Poeh Dartel, je had je verhaal geloof ik eens gedeeld maar het blijft heftig om te lezen. Navaro is niet groen, maar heeft nog wel veel te leren over goed gebruik van zijn lijf.

@Jenara: wat fijn om te horen dat het goed gaat met Jenara! En knap van het springen!

@Jolmer: Heerlijk zo naar buiten!

@Tatyana: dat zijn inderdaad zorgen, ik hoop dat het meevalt!

Ik heb trouwens heel veel van Tristan Tucker gekocht aan training, waar ik nog weinig mee doe (omdat ik eigenlijk even teveel tegelijk wilde, en dat werkte niet). Daar kan ik ook eens mee bezig, want vind het een fijne manier van met je paard bezig zijn. En misschien bezig met iets van vrijheidsdressuur. Dat moet Navaro ook helpen beter bewust te worden van zijn lijf, en is voor mij niet stressvol.
Ik ben ook echt op zoek naar wat Navaro nu leuk vindt, want dat is me nog niet zo goed duidelijk. Naar buiten vindt hij volgens mij het mooist, dan loopt hij lekker door en is ook ontspannen.

Je hebt hem ook nog niet zo lang toch? Ik denk dat je al heel goed bezig bent! Veel werk aan de hand en wandelen is zo goed om een vertrouwensband op te bouwen!

Ik had een verzopen paardje, hij wilde liever ook niet weer naar buiten (mietje :P mijn vorige paard kon het allemaal niks schelen) dus heb hem maar lekker binnen gelaten. Vanavond nog maar een keer heen om hooi bij te vullen.
(Op stal voeren ze kuil en daar kon hij niet zo goed tegen dus ik koop nu zelf hooi en vul dagelijks een groot net en een bak met hooi. Ik koop ook zijn eigen “kracht”voer want ik voer liever graanvrij, gelukkig ben ik niet de enige op stal die zo pietjes precies is ).

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 15:48

Tristan Tucker heb ik ook recent aangeschaft maar past niet helemaal bij ons (Lissy in dit geval)
Ik denk dat je wel goed bezig bent hoor century, je moet vooral voor jezelf blijven loslaten dat dingen moeten of horen :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 15:51

Interessante dingen TRT , maar ook Rien vd Schaft vindt ik fijne videos maken .
Maar er is online zoveel te krijgen tegenwoordig .

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 17:35

@ LuciLusitano, waaraan moest hij geopereerd worden? En wel vervelend dat je zelf je voer moet regelen, maar fijn dat het kan!

@Maartje: dank je wel, en het moet bij je passen inderdaad.

Ik had zonet een beetje overstuur paard... hij was zichzelf erg aan het opnaaien doordat andere paarden naar binnen werden gehaald. Het draadje dat tussen hem en zijn paddockmaatje staat is ook erg spannend als dat ineens los ligt, en daar wil hij moeilijk langs. In het bos (aan de wandeling) was hij veel aan het hinniken en vroeg ik me af of hij aan het oefenen was voor de piaffe.. heb geprobeerd zijn aandacht bij mij te houden maar ook te ontspannen, niet constant aan het touw hangen. Er kwam wat meer rust in, tot we bij de manege weer waren.
't Is even niet ons weekend denk ik. Woensdag zien we wel weer.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:48

Rien vind ik ook fijn idd! Ik vind bij TRT dat draaien om de voor en achterhand niet echt heel fijn, maar dat is wel waar zijn methode grotendeels op gebaseerd is… mijn paarden hebben best een aardig lichaamsbewustzijn door al het werken aan de hand dus ik vind dit echt niks toevoegen hier :=

Century balen dat het niet helemaal ging zoals je hoopte, maar ook daar leren jullie samen heel veel van!

Wij hebben een dagje beekse Bergen gehad maar net toch nog even Lis gepakt, en die deed het echt bizar knap. Ben zo trots op de stappen die ze nu maakt!

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:57

Century schreef:
@ LuciLusitano, waaraan moest hij geopereerd worden? En wel vervelend dat je zelf je voer moet regelen, maar fijn dat het kan!

@Maartje: dank je wel, en het moet bij je passen inderdaad.

Ik had zonet een beetje overstuur paard... hij was zichzelf erg aan het opnaaien doordat andere paarden naar binnen werden gehaald. Het draadje dat tussen hem en zijn paddockmaatje staat is ook erg spannend als dat ineens los ligt, en daar wil hij moeilijk langs. In het bos (aan de wandeling) was hij veel aan het hinniken en vroeg ik me af of hij aan het oefenen was voor de piaffe.. heb geprobeerd zijn aandacht bij mij te houden maar ook te ontspannen, niet constant aan het touw hangen. Er kwam wat meer rust in, tot we bij de manege weer waren.
't Is even niet ons weekend denk ik. Woensdag zien we wel weer.

Ik dacht dat hij een schieffel had dus liet de kliniek komen om te kijken of het niet te dicht/in pezen zat. Röntgenfoto’s gemaakt en bleek gelukkig een gewone kneuzing maar hij zag een chip zitten bij het kogelgewricht, die wil de arts er graag uit hebben om problemen te voorkomen. Dus we gaan in het najaar een complete OCD screening doen en dan de operatie plannen. Pas in het najaar omdat hij alleen op stal staan niet leuk vindt en tegen die tijd staan ze niet meer 12 uren pd buiten.

Ik hoop dat jullie woensdag beide wat meer ontspanning hebben!

Maartje; niet helemaal nat geregend? Hier heeft het praktisch de hele dag geregend

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:34

Ik leer wel heel veel van TRT en ik denk dat Navaro nog genoeg lichaamsbewustzijn kan kweken :P zo heeft iedereen zijn voorkeur! :j
Fijn dat Lis het zo goed deed :D

@LuciLusitano: gelukkig dat het een gewone kneuzing was, maar dus wel nog even afwachten hoe het verder loopt. Toch wel spannend!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 21:21

We hebben geen druppel regen gehad, we hadden er wel op gerekend dus was een grote meevaller!

Slim dat je de checks uitstelt tot de herfst als niet meer alles op de wei staat

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 22:05

Oh maar ik heb hetzelfde gehad met mijn zwarte hoor century. Heb veel gehad juist aan grondwerktechnieken in mijn rijden en nu rijden we zo lekker rond, vol vertrouwen in elkaar <3

Hier ook geen regen. Was ook wel weer genoeg gevallen dus dit mag blijven deze week.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 22:10

Nou wat een verschil met weer zeg.
Hier soms wat druppels, maar het viel mee.

Spannend zeg LuciLusitano. Gelukkig is het maar een kneusing, maar toch even spannend met de rest!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:51

Oja ik had je topic gezien LuciLusitano, het is natuurlijk altijd spannend of ze gezond 3 worden. Rontgenologisch keuren bij een veulen heeft ook totaal geen zin dus ik snap die keuze.

Century, je kunt het altijd proberen met die bijrijder? Als het een fijn persoon is met gevoel dan kan die zich wellicht wel aanpassen aan het paard? Je omschrijft het mooi, er kan niet altijd een stijgende lijn in zitten..dipjes zijn ook normaal.

Tayana, balen dat ze nog niet helemaal lekker loopt. Het is altijd een zorgelijk als ze iets mankeren.

Jolmer, dat ziet er echt heerlijk uit zo in het bos! Fijn dat ze zo braaf was.

Jenara, wat fijn dat ze zo goed gaat!

En Maartje gaat ook goed, Havanna loopt momenteel ook lekker. Wel vind ze de wei nu interessanter omdat het gras weer groeit en wil ze om de dag mee ipv iedere dag. Vind ik helemaal prima natuurlijk.
Heftig verhaal Dartel!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:44

Wauw wat gaan jullie hard, het is lastig bij te houden.
Straks weer even bijlezen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:27

Ik heb vandaag het trainingsdametje uitgelegd dat je ook gewoon ontspannen langzaam aan kan draven ipv gespannen opgerold en je kont in te trekken haha. Ze liep met de neus over de grond. Nog niet perse heel erg naar mijn hand toe maar dat komt wel.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:43

Stapje voor stapje Audesta ;)

De wei is natuurlijk ook veeeeeel leuker Elisa :+

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 17:07

Gras is veeel lekkerder natuurlijk :+
Wel fijn dat alles goed gaat!

stapje voor stapje Audesta
Maar het is al iets! Haha

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:12

Ja maar dit is nieuw haha, hiervoor was ik altijd leuker dus ik voel me wel een beetje gepasseerd. :P
Spoiler:
(nee hoor, geintje..ben blij dat ze meer lijkt te settelen zo en tevreden staat in de kudde)

Ah gossie, heeft ze nog zoveel spanning Audesta? Is het ook een PRE trouwens?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:42

Ja doet pijn hè, als onze mens-claimende paarden ons dan ineens aan de kant zetten :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 19:17

Lis wilde net gewoon niet buiten staan door de beestjes… steeds een hapje eten en dan in volle vaart weer naar binnen… deken opgelegd en masker op en uiteindelijk is ze wel buiten gaan staan, maar dit heeft ze nog nooit gehad…