Ik ben toen helemaal opnieuw begonnen met zadelmak maken. Eerst op de grond en toen met hulp van anderen onder de man. Ik heb er de eerst periode niet zelf op gereden, ik heb er toen een bijrijder bij genomen. En langzamerhand ben ik er weer af en toe op gegaan. Eerst alleen uitstappen en zo uitgebouwd tot ik weer alleen durfde te rijden. Helaas heb ik deze merrie in moeten laten slapen met PSSM2 problemen. Het was een superlief dier, maar die kon dus soms om niets ontploffen. Met rijden heeft ze eigenlijk nooit een pas verkeerd gezet tot het weer fout ging. Ik heb mijn bijrijder er toen ook op zo'n manier af zien vallen. Daarna heeft er niemand meer op gereden en een tijdje later heb ik haar in laten slapen.
Nu heb ik dus weer een groene merrie gekocht... Ik heb zelf proefgereden en dat ging prima. Maar de stap om er hier op stal weer op te gaan is toch heel groot. Ook hier dus eerst weer helemaal op de grond begonnen. Ik had ook iemand gevonden die haar in eerste instantie weer zou gaan rijden, maar die is momenteel geblesseerd en er is geen zicht op wanneer ze weer beter is. Ik heb voor nu weer iemand gevonden die straks kan gaan bijrijden, maar ik wil er nu eerst weer een paar keer iemand anders op zien rijden. Dus ik heb nu een "cowboy" op het oog die ik wil vragen er een paar keer op te gaan. Ik verwacht absoluut geen problemen, maar de herinnering aan de vorige merrie zit gewoon in je systeem.
Ik heb wel tijdelijk een ander paard bijgereden, gewoon om je gevoel en balans te behouden. En weer vertrouwen te krijgen in je eigen kunnen.
Nu ligt alles weer even stil door de hoefzweer van Jarana. Het gaat een stuk beter, maar ze is nog niet rad. Er zit ook een flink gat in haar hoef bij de hiel dus ik kan me voorstellen dat dit gewoon eerst moet genezen. Ze mag gelukkig gewoon op de wei dus we hebben nu gewoon samen even vakantie

Ik heb echt wel vertrouwen gekregen door te kijken hoe ze bij een andere ruiter was. Zo braaf dat ik het zelf ook wel aandurfde. En dan zelf alleen maar doen wat goed voelt. Dat is de ene dag ook meer dan de andere dag. En als een ander dan kan zorgen dat zijn spieren en conditie onderhouden worden heb je de tijd om weer vertrouwen te krijgen. En.... ik vind het ook leuk om te zien hoe een ander geniet van het rijden van mijn paard.