Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:25

Zo heerlijk herkenbaar, die foto van Dantes! Binnenachterpootje naar buiten, halsje in de krul en sjouwen maar. :D

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:49

En dit is nog een van de betere momenten, want liever draagt hij zijn hals gewoon lekker bovenin.

Mijn instructrice prikte er trouwens zo doorheen wat betreft het andalusier zijn, ze had er zelf niet zozeer ervaring mee maar merkte direct op dat hij zijn rug niet losliet. Ze zei ook direct 'in een proef vind iedereen dit fantastisch maar dit is niet wat je moet trainen want dan zet hij zich helemaal vast'. We werken met les dus vooral aan losgelatenheid, en tempocontrole, want als hij zijn rug eenmaal gebruikt dan raakt 'ie helemaal in trance :').

unbelievable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:07

een goede instructeur prikt daar inderdaad zo doorheen. Je kijkt niet naar de benen maar naar het gebruik van de spiergroepen ! Als instructeur moet het geen verschil maken of je nu een kwpn er een PRE een tinker, fries voor je neus hebt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:44

Ik ben momenteel mijn berber, Lusitano's en PRE aan het grondwerken (bijna fulltime job ). Volgde les van Jossy Reynvoet paar jaren geleden maar heb nood aan feedback. Ik vind het totaal niet simpel ...
Ik las hier dat iemand een revalidatie coach had. Dit is wat het zou moeten zijn..., constructieve revalidatie...nu vroeg ik me af of iemand me tip kon geven waar ik zulke lesgever kan vinden. Ik verdiep mezelf in de biomechanica, maar heb nood aan back up.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:48

Ik heb zelf heel veel aan de lessen van John Erb

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:10

Buitenzinnig, hartelijk dank voor je tip ;-). Ik werk nu al hele tijd op mezelf, maar zou zo graag iemand vinden zoals die therapeutische revalidatie coach. Mijn paarden zijn zo ontzettend verschillend....
Ik vond het ook zo interessant over dat ruggebruik van Iberiers. Dat wist ik niet. Blij om dit te lezen zodat ik mijn paardjes nog beter kan trainen.
Wat zijn schënckelgangers aub?

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:57

Je hebt bij mijn weten twee serieuze revalidatietraining-opleidingen in NL die opgezet zijn door dierenartsen; Equicare Plus (oa van Karin Leibbrandt) en de NSCAH (vanuit Amber Koppen).
Je hebt nog wel meer mensen die kunnen grondwerken en van daaruit zonder medische achtergrond zichzelf ook revalidatietrainer noemen maar dat vind ik persoonlijk niet echt een veilig idee, vooral niet bij paarden met medische problemen.

Als je dus een trainer zoekt die niet alleen leuke oefeningen weet, maar ook weet wanneer je welke oefeningen niet mag gebruiken, zou ik eens op die opleidingen gaan googelen en kijken of er leerlingen/trainers bij jou in de buurt zitten. Zo heb ik dat ook gedaan en vond toen een trainster die beide opleidingen gedeeltelijk gevolgd heeft en die nu in samenspraak met onze osteopaat oefeningen voor ons bedenkt.
Dat vind ik een heel fijn en veilig idee want [***] mag juist een hele hoop oefeningen die je standaard als 'goed' voorgeschoteld krijgt juist niet. Zijgangen of ondertreden op de cickel zijn bijvoorbeeld (nog) geen optie en voorwaarts neerwaarts stofzuigeren mag hij nooit vanuit zijn bouw. Heb je een trainer die dat niet weet/ziet/aanvoelt/snapt of eerder vanuit een methode denkt dan vanuit het paard, dan kun je een gevoelig paard met een zelfbenoemde revalidatietrainer flink in de knoop helpen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:02

Cambiar schreef:
Buitenzinnig, hartelijk dank voor je tip ;-). Ik werk nu al hele tijd op mezelf, maar zou zo graag iemand vinden zoals die therapeutische revalidatie coach. Mijn paarden zijn zo ontzettend verschillend....
Ik vond het ook zo interessant over dat ruggebruik van Iberiers. Dat wist ik niet. Blij om dit te lezen zodat ik mijn paardjes nog beter kan trainen.
Wat zijn schënckelgangers aub?

Graag gedaan. Monya Spijkhoven is ook een goede.

Persoonlijk ga ik liever voor iemand waarbij mensen goede ervaringen hebben dan voor iemand die de benodigde papieren heeft. Ook vind ik ervaring van de trainer een enorme pre.
Heb ook wel les gehad van iemand met bepaalde papieren en alles, maar daar heb ik snel afscheid van genomen.
Ik durf zeker te stellen dat zowel John als Monya door hun jarenlange ervaringen geen papiertje nodig hebben...

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:05

Ik lees alweer een tijdje mee en plaats zo nu en dan ook wat....

Gijs en ik waren ons vertrouwen in mekaar een beetje kwijt helaas, maar naar 3 maanden hebben we mekaar weer gevonden. Vandaag weer heerlijk getraind. Zoals hierboven beschreven prikt mijn instructrice er ook gewoon doorheen. Gijs moet zn buikspieren meer aantrekken en zn kap erin laten vallen en dan op eigen beentjes lopen. Je merkt dat als hij helemaal los iets dat hij enorme swung krijgt. Hij kan dat ook pas gaan doen als hij in aanspanning is en door zn lijf en rug. Als hij er dan zo door loopt kan je er ook makkelijke een uitgestrekte draf ed uitrijden, anders lukt dat niet en dan gaat hij krabbelen. Hij is dan ook in evenwicht en over 4 benen.

Ik denk dat de goedde instructrices/teur hier echt doorheen kunnen kijken. Anders hebben ze, denk ik, geen verstand van lesgeven en het paardenlijf.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:38

Xyzutu, wat voor oefeningen doen jullie wel?

Interessante materie :j

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:55

Ik heb geen ervaring met revalidatietraining.
Merk Indd wel dat instructeurs die geen ervaringen hebben Pre's het ooit lastig vinden. Ze zijn toch wat anders om te trainen, zowel lichaam als mindset. Mijn merries zijn snel beledigd maar leren aan de andere kant heel makkelijk.

Mijn 8 jarige staat nu bij de zadelmakmaker en doet het super. Zo'n ruig paard. Is kei braaf en ze rijden er al los mee in de buitenbak.

Afbeelding
Afbeelding

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:04

Bedankt voor de reactie's. Bj iedankt Xyzutu voor de heel interessante ervaringen die je deelt.
Ik ben van Belgie, maar ga wel eens informeren. Toevallig ken ik zeer goede paardetrainers, misschien kunnen zij mij ook al helpen (ervaring met getraumatiseerde pre's). Wat ik echt niet wist was dat PRE's minder hun rug gebruiken, maar nu ik hier op let, kan dat wel heel goed kloppen. Heel spectaculair smijten ze de pootjes in de lucht, maar is buik-en rugspieren die ze moeten gebruiken...

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:14

Waren we eindelijk lekker op weg om fijn te kunnen rijden, blijkt mn nieuwe aangeschafte Zaldi zadel (2 maand geleden gekocht) veel te groot te zijn :( Nu eerst wachten tot ik weer een nieuw goed passend zadel heb voor we weer verder kunnen.

Mejicano begon steeds vervelender te doen met opzadelen en aansingelen. Ik had vanaf het begin al een beetje mn twijfels over hoe het zadel lag (en mn instructrice nog meer). Maar zadelpasser/verkoopster zei dat het goed lag. En die zal er wel verstand van hebben denk je dan...
Vandaag een andere zadelmaker geweest (die ook Zaldi verkoopt). Blijkt hij ipv boommaat 33/34 maar maatje 28 te hebben
Zadel aanpassen kan niet, dus word weer een nieuw zadel aanschaffen..

Dan nu eerst alleen maar longeren ipv met een veel te groot zadel rijden

Afbeelding

Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:45

He, wat vervelend!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:55

Wie had je zadel aangemeten? Mag ook per pb hoor. Wel balen! Hopelijk geen schade van het niet passende zadel :-(

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:11

Dat is balen dekensenzo. Mijn Zaldi is eigenlijk ook te breed maar kan het voorlopig opvullen met een speciale pad. Wanneer Hugo is uitgegroeid komt er wederom een nieuwe Zaldi :)

Hopelijk heeft hij er niet te veel aan overgehouden en kun je straks fijn aan de slag met je nieuwe zadel.
Hij oogt best breed trouwens, mijne lijkt veel smaller en heeft boommaat 29/30.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:16

Niet passende zadels zijn echt wel balen, heb mezelf er nog niet aan gewaagd een boomzadel te kopen en gezien Kim echt mega is veranderd deze winter is dat misschien maar goed ook.
Heb nu het "ideale" boomloos merk gevonden, Bob Marshall <3

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:15

Pff wat een gedoe @dekensenzo... Ik heb een Custom zadel en die boom is elke x aan te passen omdat die van mij ook zo zwaar aan t worden is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:16

Jeetje, dat is ook een verschil in boommaat! :oo

@ Buitenzinnig: Ik heb weer minder met trainers die op ervaring en gevoel trainen, stomweg omdat [***] een vrij afwijkende bouw heeft. Als een trainer dan op gevoel en ervaring met hem gaat trainen terwijl hij/zij nog nooit ervaring heeft opgedaan met dit specifieke rugprobleem dan gaat er een hoop fout omdat hij de standaard revalidatiedingen dus niet mocht doen. Als een paard zijn rug niet gebruikt dan is het recept wat je vaak voorbij ziet komen om voorwaarts neerwaarts met de neus flink laag te trainen, te longeren en daarbij letten op het midden onder de massa treden van het binnen-achterbeen, zijgangen te doen om de rug te buigen en balkjes te lopen de achterhand te activeren. Dat zijn allemaal dingen die je dus niet mag doen met een paard dat zo verkeerd beweegt dat hij een voelbaar oververhitte tussenwervelschijf in de lendenen heeft.

Als we (toen [***] er in december zo bij stond) een revalidatietrainer erbij hadden gehaald, dan had die moeten zeggen dat [***] de eerste weken tijdens de training uberhaupt niet mocht bewegen maar alleen maar schoftlifts in halt mocht doen en deze steeds langer vol moest houden, en dat net zo lang blijven doen tot hij alle normale bekkenkantelreflexes terug had (die reflexpunten werkten namelijk niet meer, alsof je bij een mens met een hamertje tegen de knie tikt zonder dat het been naar voren schopt). Ik heb het idee dat je daar als trainer toch meer kennis voor nodig hebt dan alleen persoonlijk inzicht of ervaring.
Die fase heb ik gelukkig zonder trainer kunnen doen omdat we gewoon op het trainingsadvies van de osteo af konden gaan (zo ingewikkeld was die training nou ook weer niet :') ). Vervolgens ben ik de schoftlifts in stap gaan vragen en toen dat goed ging, ook in combinatie met het achterwaarts, over balkjes wandelen en zijwaarts.
Pas toen dat allemaal goed ging ben ik ook op zoek gegaan naar een trainer, omdat [***]'s rug daarvoor gewoon te kwetsbaar was en fout advies (+ mijn eigen leerweg en bijbehorende onhandigheden) ons meteen weer terug bij af zou brengen.

Ik ben het trouwens helemaal met je eens dat er genoeg mensen met papieren rondlopen waar je niets aan hebt (zowel het papier als het mens ;)) en dat er genoeg mensen zonder papieren zijn die al 1000en paarden met alle problemen voorbij hebben zien komen en door middel van die paarden geleerd hebben wat wel/niet werkt en dus heel goed onderlegd zijn. Maar als ik moet kiezen dan ga ik in [***]'s geval voor de veiligheid voor iemand die een goede opleiding heeft gehad en veel ervaring heeft, en dan ook in die volgorde.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:15

Ik ken wel een zgn. zadelpasser (v) die dat merk verkoopt en waar veel slechte berichten over zijn. Hoop niet dat het deze persoon betreft want dan ga je van een koude kermis thuiskomen vrees ik.

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:51

Degene waar ik het van gekocht heb krijg ik nu steeds meer berichtjes van anderen over dat t niet echt een succes is om daar te kopen. (mja negatieve dingen gaan altijd harder dat positief natuurlijk)
Mejicano oogt ook vrij breed en is hij ook wel maar op de schoft juist weer totaal niet.. Hij moet ook nog flink spieren gaan krijgen.
Ook met bonje eronder ligt het echt niet goed.
Hoop dat hij straks met een goed passend zadel weer gaat merken dat het niet vervelend is om een zadel op te hebben. Nu loopt hij t liefst al weg als ik aankom met t zadel (mja hij staat vast dus dat kan niet. Dacht eerst t komt van de singel maar met longeersingel niks aan de hand, kan ik zo hard en lomp als ik wil aansingelen en hij geeft geen kik.. (overigens doe ik dit natuurlijk niet zo hard en lomp :D )

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 07:32

Volgens mij heb ik me ooit, aan het begin van het topic eens gemeld, maar was het topic een hele tijd uit het oog verloren :o Kort geleden kwam ik het weer tegen, lees al even mee, ben nou eenmaal meer een meelezer dan een schrijver ;) Maar wilde graag even mee doen nu :+

Cambiar > Waar ergens in België zit je? Want ik denk dat Leandra Teunissen van www.equi-vita.nl je goed kan helpen. Zij is zowel osteopaat als instructrice, hele fijne combinatie, helemaal wat revalidatie betreft :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:10

Och wat ben ik blij, vandaag een buitenritje gedaan met Kim.
Diva aan de hand mee, beide verzorgers in de aanslag zodat vasthouden een optie was en eerst een stuk de verzorgster erop maar toen werd Kim enthausiast en de verzorgster angstig dus ben ik erop geklommen.
Lekker los kunnen rijden en zelfs voorop, ze was mega blij en toch nog te stoppen.
Heb goede hoop dat het helemaal goed gaat komen als Diva ook door gereden gaat worden :D

Afbeelding

Zodra er fotos gemaakt worden moet Kim wel ongelukkig kijken overigens :+

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 15:18

Wat fijn zeg Azmay! Ik ben blij dat het zo goed gaat met Kim en Diva en dat je kan genieten van fijne ritjes.

Hier alles goed met alle Spanjaardjes.
Esquina zit vandaag op 303 dagen dracht, dus die begint wat van een nijlpaard weg te hebben qua buikomvang :')
Ik ben zo benieuwd naar het veulentje. Deze dracht heb ik vaak het gevoel gehad dat het zou mislopen om één of andere reden en hoe dichter we bij de veilige grens van 320 dagen komen, hoe meer ik terug durf adem te halen en te dromen over een lief klein speel veulentje in de weide straks :D

En Imperiosa gaan we volgende week zaterdag opnieuw scannen (2 weken geleden had ze een mooi ei van 44 mm, maar ik vond het toen nog net te vroeg om te dekken (en mijn VA gaf mij daarin gelijk).

De veulens zijn intussen jaarlingen. Furioso is 27 maart al een jaar geworden en Espero verjaart 6 mei. Guapa begint een echt dametje te worden en blaast 29 mei haar eerste verjaardagskaarsje uit :)