Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jolmer20

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 10:17

Zo leuk dat iedereen toch een voorkeur heeft he voor merrie en ruin.
Ik heb dan beide, voor beide is wat te zeggen :')
Aan een merrie moet je iets vragen, van een ruin kan je iets eisen :+

Het klinkt wel als een uitkomst voor Cam denk ik.
Zou fijn zijn als het qua gedachte niveau matcht met dat van jou. Dan kan dit toch ook voor jou rust geven misschien

Riverland Horsefarm klinkt wel als iets interessants zeg!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 10:24

Ja ik kan haar (Elena) echt aanraden.

Legt ook echt heel begrijpelijk uit en is gewoon een leuk persoon ook nog haha. Lessen met haar paarden is ook mogelijk overigens.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 11:50

Waar in Nederland zit ze ergens?
Wellicht een keertje leuk en interessant!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:06

Beneden-leeuwen. Voor mij ook ruim een uur met de trailer maar zo af en toe echt de moeite waard.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:10

Ohh zou vanaf mn nieuwe huis 45 minuten zijn.
Zou zeker wel eens waard zijn denk ik :j
Dankje!!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:19

Alstublieft! Ze heeft ook een website.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:20

Ja misschien is het wel juist voor Cam , enige maar die ik ergens nog voel , ze hecht zich enorm aan haar mens .
De stijl van de mevrouw past wel bij de visie die ik ook heb .
Eerst maar afwachten of zij überhaupt ziet zitten om Cam in België in te voeren
En wat vervolgens een röntgen keuring brengt want ze wil röntgen keuring.
Ik heb haar nooit Röntgen laten keuren

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 19:14

Dat is ook wel spannend Zinzi.

Beneden-Leeuwen is voor mij nog wel te doen voor een keer, zal ik ook onthouden in de toekomst. Ik heb wel echt een simpel niveau, is dat een probleem?

Vandaag weer gereden, dit keer minder aan de voorkant en meer proberen te rijden. Maar echt rijden durf ik nog niet merk ik, niet van de longe af. Met longe eraan gaat dat beter.
Navaro liep echt (zeker linksom) alsof ie op kolen loopt, heel korte pasjes, strakke rug. Veel geprobeerd de ontspanning erin te rijden en we hadden gelukkig wel wat ontspannen stukjes. Maar ik vind het wel echt heel lastig op het moment, merk ik. Het doet emotioneel ook wat me. Mijn angst wordt er ook niet beter van, op zo'n gespannen elastiekje rijden (zo voelt ie).
Toch een galopje geprobeerd (aan de longe), en daar ging hij ook stuiterig en rennerig er vandoor, wel teruggereden zelf naar een normale galop en dan weer draven (en belonen). Maar ook dat helpt niet met het vertrouwen.
Ik weet dat ik flinke stappen heb gemaakt recent met nu al volledig losrijden (op galop na), en dat het niet vreemd is om even een pas op de plaats te doen nu en eerst uit te vogelen hoe het nu werkt, samen rijden, maar ik vind het moeilijk. Ik wil zo graag gewoon onbezorgd genieten :\

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 19:18

Ja, ik denk dat zij jullie juist heel erg kan helpen eigenlijk. Ook met ontspannende technieken, die je eventueel kan oefenen met haar paarden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 19:31

Komt ze ook op locatie? Want trailerladen is nog een dingetje dat ik niet meer geprobeerd heb sinds ik hem heb, en op andere locatie rijden is me nog een stap te ver. Is wel een half uur rijden.

Woensdag komt er ook een instructeur voor een kennismakingles, dat afwachten lijkt me sowieso verstandig, al wil hij volgens mij vooral op de grond beginnen (en dat snap ik heel goed), maar ik zou ook graag wel elke week willen blijven rijden om mijn angst te lijf te blijven gaan, en heb daar eigenlijk ook even heel concreet hulp bij nodig.

De fysio heb ik ook benaderd voor weer een sessie, dat kan sowieso geen kwaad. Hij gebruikt zijn lijf ook niet lekker. Liep zelfs een pasje kreupel hier en daar. Dat is met name rijtechnisch vermoed ik (teugelkreupel, als hij ontspant, meer doorloopt en lager loopt is het weg), maar ik weet dat ie ook wel vaak vast zit rechts, dus dat weer los laten maken is sowieso goed.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 19:40

Dat durf ik je niet te vertellen. Wel weet ik dat haar technieken voor het rijden echt al spanning kunnen wegnemen bij paard en je die dan makkelijk onder het zadel ook mee kan nemen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 19:45

Je kan ook lessen op haar paarden toch? Misschien dat een les op een ander paard mij ook weer even wat vertrouwen terug kan geven en ze me tips kan geven die ik dan op Navaro kan toepassen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 19:47

Ik denk zeker dat dat een optie is ja.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 20:02

Ik denk ook dat juist vanaf de grond starten met Navaro jullie gaat helpen. Dat hij eerst leert zijn lijf beter te gebruiken voor hij het in combinatie met jouw gewicht moet doen. Ik snap dat je graag onbezorgd wil rijden, maar daar is dit zo te horen niet het paard voor nu of zijn jullie niet de combinatie voor op dit moment.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 20:04

Weer helemaal vanaf de grond starten met Neva is echt goed geweest voor haar en onze band. :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:04

Heb hetzelfde als Century , ondanks dat ik best kan rijden , voel ik me bij cam niet zeker genoeg.
Heel lastig te omschrijven want ze is gewoon eerlijk en eigenlijk braaf .

Maar we werken rustig verder op de grond .
Tot heden hebben we ze dagelijks even uit de groep gehaald met hun 3 , vanaf woensdag Willen we proberen ze ook apart er even uit te halen om iets te doen al is het maar even borstelen . Ze kleven nu als 3 musketiers samen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:29

Jullie hebben een goed punt. Er zijn echter een paar dingen die meespelen in mijn hoofd, als ik het hier mag uitschrijven (wil het topic niet kapen ;)).

Juist omdat het rijden misliep vanaf het begin heb ik die stap terug gedaan en zijn we op de grond verder gegaan. Elkaar leren kennen, gewoon tijd doorbrengen, wandelen etc. Navaro is ook erg tot rust gekomen en zit weer goed in zijn vel.
Sinds januari ben ik weer bezig met erop gaan, maar echt kleine stukjes, omdat ik helaas veel (irrationele) angst had opgebouwd specifiek richting hem. Dat was zwaar, maar ik kan nu wel los met hem rijden zonder al teveel spanning (muv galop). Daar ben ik heel erg blij mee (en ook wel trots op). Ook voor Navaro leek het me goed om het vertrouwen samen onder het zadel terug te vinden en niet te lang stil te staan.
Nu loop ik dus tegen een rijtechnisch probleem aan; we kennen elkaar niet goed onder het zadel en we snappen elkaar gewoon niet. Daar zoek ik dus hulp bij.
Balans is altijd een dingetje van Navaro geweest, heb ik ook gehoord van andere mensen. Hij was helaas ook enigszins scheef/vast toen ik hem kreeg. Echter is hij wel gewoon gereden tot en met ik hem kreeg, ik heb hem zelf ook proefgereden. Toen hadden we deze problemen niet zo als nu, al was het zeker niet zo dat hij de sterren van de hemel liep. Ik heb wel geprobeerd de afgelopen maanden wat meer aan zijn balans te werken, maar vooral aan onze band / elkaar leren kennen.

Als ik hem nu weer 'stil' ga zetten, gaat dat vooral voor mij niet goed zijn. Ik ben bang dat ik dan mijn angst niet genoeg overwonnen heb en en er een enorme drempel gaat komen er weer op te gaan. Dat zou ik erg jammer vinden. Een ander paard rijden gaat hierbij niet helpen, want mijn angst is echt aan Navaro gekoppeld (bedankt, hoofd -O- ).
Ik snap zeker het 'hij moet beter zijn lijf gebruiken voor hij ook nog iets met een ruiter moet', en daar ben ik het mee eens. Maar dat botst wel met bovenstaande. Daarnaast werd hij dus wel gewoon gereden tot en met augustus, dus het is ook niet dat hij groen is hierin. Ik denk dat het vooral onze combi is, zoals Maartje ook zegt. Niet specifiek mij of specifiek Navaro, maar wij samen die het op het moment even niet kunnen vinden, en dan zijn balans weer boven komt drijven als een probleem.

Enige wat ik kan bedenken is idd even niet meer bakrijden, maar gaan kijken of ik kan uitbouwen naar buitenrijden. Bos rijden zal hij vast en zeker mooi vinden (wordt rijden ook weer leuk voor hem én hopelijk ook voor mij, en minder frustratie), iets minder krappe voltes die er vaak nu onbedoeld uit komen, en even wat meer rechtuit. Maar daar was ik nog niet aan durven beginnen, dus dat is behoorlijk spannend. Maar dat zal wel helpen met mijn angst kwijt te raken om in het zadel te zitten, denk ik.

Het 'ik wil graag onbezorgd rijden' is ook gewoon even emotie die eruit komt. Ik snap dat het pad er naartoe langer is dan als ik een doodbrave haflinger had gekocht bij wijze van. Ik zie nog steeds de potentie in Navaro en ons specifiek samen, maar dat betekent niet dat de weg soms best wel lastig is, en ik het 'onbezorgde rijden' wel wat mis. Maar daarom lijkt een les bij iemand op een ander paard wel even fijn. Gewoon weer even rijden en ook naar mezelf zien dat ik het best kan en dat ik kan genieten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:49

Ik denk eigenlijk dat een goede instructeur je met een paar lessen echt wel vooruit kan helpen, zowel aan de hand als ohz. Ik snap heel goed dat je liever blijft rijden en denk dat het in dit geval ook goed is.

Denk alleen dat hij zijn lijf wel wat beter kan gebruiken. Het zou ook kunnen helpen als hij naast jou doorgereden wordt door een goede ruiter.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 23:03

Wat moeilijk Century..
Ik snap je punt wel. Maar dat buitenrijden uit gaan bouwen klinkt me niet eens gek in de oren.
Wat zekerheid creeren samen door iets leuks te doen. Iets minder iets te 'moeten'.
Maar wellicht net als Elisa zegt, iemand die hem nog erbij rijdt.
Lekker loswerkt en inderdaad zijn lichaam leert gebruiken?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 23:08

Ik zou echt Elena benaderen want die weet ook met kleine leuke oefeningen juist aan die balans te werken en kan wellicht ook wat soelaas bieden in het weer leuk maken onder zadel.

Juist werken met balken, pionnen ed kunnen hier onwijs bij helpen, bij zowel paard als jezelf.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 07:25

Ik denk dat je zelf al heel goed duidelijk hebt hoe het zit. Knap onder woorden gebracht! Ik weet niet of ik perse een andere ruiter er bij zou zoeken. Ik zou de balans in de manier van werken aanpassen aan iets wat nu goed werkt. Dus eerder 2/3 grondwerk en 1/3 rijden. En dan bij het rijden je focus anders leggen. Niet een “ik moet/wil” gevoel maar een “het is goed om dit te doen” idee. Wat helpt hem nu om zijn lijf beter te gebruiken? Wat Audesta ook zegt; werken met balkjes of pionnen om de focus te leggen op samenwerken/balans/correct door de wending etc. Al stap je een half uur. Who cares? Als dat is wat je nu nodig hebt…

Als ik de haf van de kinderen rij, ben ik soms ook alleen maar een half uur aan het stappen om haar beter te verbeteren. Maar dat is wat ze dan dus nodig heeft

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 08:12

Ik denk dat je er zeker op moet blijven gaan. Weer stoppen met rijden vergroot de drempel alleen maar weer. Al stap je bij wijze van maar een rondje, maar dat je er toch weer even op hebt gezeten.

Die angst is niet rationeel (heb het zelf ook) en als ik 2 weken niet heb gereden stap ik weer met zenuwen op mijn paard, terwijl ik het braafste paard van de wereld heb.

Tuurlijk is grondwerk prima, maar blijven rijden lijkt me in deze situatie ook belangrijk zodat die angst niet terug komt/erger wordt.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 08:39

Century, allereerst; je kaapt het topic niet. We zijn hier om te kletsen over onze Iberiërs en alles wat daarmee te maken heeft. Jouw uitdaging heeft daar ook mee te maken. Daarbij is het lenen van een paar ervaren koppen heel erg belangrijk, als je maar niet vergeet om uiteindelijk je eigen pad te blijven bewandelen!

Al eerder gezegd: blijf je gevoel volgen. Als je wilt blijven rijden, dan doe je dat. Al is het voorlopig maar 2 minuten stappen in een hoekje van de bak. Durf je naar buiten? Doen! Dat balansprobleem kun je nu toch niet oplossen, want je focust geheel begrijpelijk op je eigen angst. Zodra je daar goed mee om kunt gaan, komt de rest ook wel. Daarbij, regelmatig lang rechtuit stappen en draven doet ook wonderen voor beider lijf, conditie, vertrouwen in elkaar en bewustwording. Waar je weer profijt van hebt als je gericht zo’n balansprobleem gaat aanpakken. Je verliest er dus niets mee, ook geen tijd.

Weet je, als ik twijfel aan mijn rijderij en dan met name aan rechtgerichtheid en mijn balans, denk ik geregeld aan Joop Stokkel. Ooit van gehoord?
Als 7-jarige zijn linkerarm en rechterbeen kwijtgeraakt maar wel meerdere hippische medailles gewonnen op drie opeenvolgende para Olympische Spelen. Waaronder een keer goud. Deze man kan onmogelijk een gelijke gewichtsverdeling hebben. Nou zeg ik niet dat je olympische ambities moet hebben hoor, maar Joop heeft mij laten inzien dat je niet perfect hoeft te zijn om een goed resultaat te behalen. En wat het doel is, bepaal jij.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 21-04-25 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 08:45

Wat is je laatse regel mooi gezegd Dorien

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:01

Mee eens, en daar aan wil ik toevoegen dat iedereen weleens problemen ervaart in de training..op sociale media delen mensen natuurlijk altijd de goede dingen. Maar het is echt niet zo makkelijk allemaal, ups en downs horen er bij en problemen zijn er om op te lossen.