Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:18

Moet nu kunnen aantonen dat ze een prof handelaar is. Ze zegt namelijk dat ze dat niet is. Wil ik het consumentenrecht laten toepassen moet ik hard maken dat ze dat wel is. Ze heeft geen kvk, wel websites en een beerput die omhoog komt via bokt. Heb nu erg veel bewijs maar moet nog meer mensen Zien te vinden die van haar gekocht hebben. Echt een lastig gedoe allemaal.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 15:53

Over 2 weken verwachten we ons eerste veulen van de PSL merrie Alegria drachtig van de Pre hengst Abocado. Ben zo benieuwd. Het veulen blijft maar de merrie word verkocht. Blijf toch liever bij de Pre's.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 18:06

Dat is inderdaad een goed gevuld buikje. :D
Wat maakt dat je toch voor PRE's kiest?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 19:45

Ik ken de Pre beter en vind ze zeer bijzonder qua karakter. Hun gangen zorgen dat ik pijnvrij kan rijden en dat is me ook veel waard. Ik heb 4 merries dus daar kan ik lekker mee gaan fokken en rijden. Mijn Escalera merrie word nu opgepakt en ben heel erg benieuwd hoe ze het gaat doen, hele aparte beweger.

unbelievable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:58

Ik heb een tijd alleen mee gelezen, ondertussen heb ik mijn pre ook in moeten laten slapen. En ben ik op zoek naar een nieuwe PRE maar ik vind het echt drama hier in Nederland. Zit er over te denken om naar Spanje te gaan om te kijken, maar ook dat vind ik best een risico. Weet iemand een betrouwbare tussenpersoon ( liefste Nederlands sprekend) in Spanje?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 22:01

Nombrado, Cyrina en nog een aantal hier op bokt. Je kunt ook kijken of een advertentie plaatsen bij Pre/Andalusier vrienden forum op Facebook.
Naar wat voor iets ben je op zoek?
Sterkte met je verlies iig, wat mankeerde je Pre?

unbelievable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 22:18

_Zsazsa_ schreef:
Nombrado, Cyrina en nog een aantal hier op bokt. Je kunt ook kijken of een advertentie plaatsen bij Pre/Andalusier vrienden forum op Facebook.
Naar wat voor iets ben je op zoek?
Sterkte met je verlies iig, wat mankeerde je Pre?

Dank je! Mijn pre kwam vanuit Spanje bij iemand terecht, hij had een trauma en op een gegeven moment heeft ze besloten om hem weg te doen, hij liet zich niet pakken en was heel schuw. Met rijden zag je dat ook terug en liep hij niet rad. Ik heb hem overgenomen als project. Het was een super lief dier, maar achteraf bleek dus dat hij veel pijn had. Hij heeft nog 2 mooie jaren gehad bij mij, maar toen hij voor de neus van mijn vriendin omviel heb ik besloten dat het klaar voor hem was.

Ik ben op zoek naar een PRE die goed zadelmak is en het liefste al veel buiten is geweest. Dressuurmatig hoeft hij nog niet veel te kunnen alleen van belang dat hij goed stilstaat met op en af stappen en niet sterk is in de hand. Dit ivm met mijn handicap aan hand en arm. Max 1.65m hengst ruin merrie en kleur maakt niet uit.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 22:27

Unbelievable, ik kan je Mariette Stegwee aanraden. Rijdt met je door het prachtige Andalusie en gaat voor de juiste match.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 23:29

Mariette of cyrina inderdaad!

unbelievable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:11

Dank jullie wel. Ik zal eens contact met hun opnemen!

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:07

Hoi iedereen!
Ik zou graag willen meekletsen hier! Ik heb een kruising PRE als bijrijdpaard!
Hij is moment 6 jaartjes jong en denk zo'n jaar onder het zadel nu
Afbeelding
Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:05

WoW mooi paard!

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:44

claudiadvx schreef:
Hoi iedereen!
Ik zou graag willen meekletsen hier! Ik heb een kruising PRE als bijrijdpaard!
Hij is moment 6 jaartjes jong en denk zo'n jaar onder het zadel nu
[ [url=m/wCNR3K.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PlOHJI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh correctie hij is 4 :+ ik was in de war met mijn eigen Shetlander.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 19:28

Zo trots op mijn yuna,ze gedraagt zich voorbeeldig als handpaard bij mijn stalgenootje en haar tinker. Dat wilde ik toch even showen hier al lees ik voornamelijk mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:47

Prachtige fotos haf_sjakie hoe oud is Yuna?
Ze loopt geweldig goed mee als handpaard.

claudiadvx mooi paard <3

Zo ook ik weer terug van weggeweest.
De maanden november, december en januari was er alleen maar regen hier en elke keer als mijn longeercirekel weer opgedroogt was begon het weer te regenen.
Maar sinds eind februari zijn we weer aan het werk gegaan en morgen ga ik er voor de eerste keer op :=
Hier wat foto´s van de afgelopen tijd, ze gaat geweldig en heeft zin om te werken <3 :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:44

@blensink, yuna word 3 deze maand.
Hoe oud is jouw knapperd? Ziet er super uit hoe jullie bezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 00:20

@ Blensink: Als je die foto's ziet dan is het bijna niet voor te stellen dat het daar ooit regent. :')
Ziet er heerlijk ontspannen uit. :j

Wat ik me laatst trouwens weer eens afvroeg; worden Andalusiers wel begrepen door instructeurs en ruiters?
Als ik op Bokt/Marktplaats/Facebook rondkijk dan zie ik vaak dat mensen vertellen hoe fijn Andalusiers/PRE's sjouwen en hoeveel ruimte ze in het voorbeen hebben en hoe actief het achterbeen onder de massa treedt, zonder dat ze lijken te beseffen dat Andalusiers juist een ster zijn in sjouwen met de benen zonder dat ze daar ook maar één ruggenwerveltje gebruiken. Dus dan zie je bijzonder akelige hangruggen met spectaculaire benen, maar dat eerste lijken mensen niet te zien?

Ik snap het ook wel; als je als instructeur KWPNers gewend bent die behoorlijk wat werk vereisen voor ze gaan zitten met een actief achterbeen of je bent gek op bijvoorbeeld verzamelde rijkunst, dan is het misschien lastig om door de bubbel heen te prikken als je geconfronteerd wordt met een paard die dat alles als vanzelf aan lijkt te bieden (alleen dan zonder ruggebruik). Dus ben ik wel benieuwd naar ervaringen van anderen met instructeurs en Andalusiers/PRE's (of die instructeurs nou van jezelf zijn of van anderen)?

Edit: daarmee bedoel ik trouwens niet dat alle foto's/filmpjes perfect moeten zijn, maar soms krijg ik het idee dat instructeurs het lastig vinden om door dat sjouwen heen te prikken, misschien omdat ze gewoon niet beseffen dat Andalusiers Schenkelgänger bij uitstek zijn?

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:22

xyzutu2 schreef:
@ Blensink: Als je die foto's ziet dan is het bijna niet voor te stellen dat het daar ooit regent. :')
Ziet er heerlijk ontspannen uit. :j

Wat ik me laatst trouwens weer eens afvroeg; worden Andalusiers wel begrepen door instructeurs en ruiters?
Als ik op Bokt/Marktplaats/Facebook rondkijk dan zie ik vaak dat mensen vertellen hoe fijn Andalusiers/PRE's sjouwen en hoeveel ruimte ze in het voorbeen hebben en hoe actief het achterbeen onder de massa treedt, zonder dat ze lijken te beseffen dat Andalusiers juist een ster zijn in sjouwen met de benen zonder dat ze daar ook maar één ruggenwerveltje gebruiken. Dus dan zie je bijzonder akelige hangruggen met spectaculaire benen, maar dat eerste lijken mensen niet te zien?

Ik snap het ook wel; als je als instructeur KWPNers gewend bent die behoorlijk wat werk vereisen voor ze gaan zitten met een actief achterbeen of je bent gek op bijvoorbeeld verzamelde rijkunst, dan is het misschien lastig om door de bubbel heen te prikken als je geconfronteerd wordt met een paard die dat alles als vanzelf aan lijkt te bieden (alleen dan zonder ruggebruik). Dus ben ik wel benieuwd naar ervaringen van anderen met instructeurs en Andalusiers/PRE's (of die instructeurs nou van jezelf zijn of van anderen)?

Edit: daarmee bedoel ik trouwens niet dat alle foto's/filmpjes perfect moeten zijn, maar soms krijg ik het idee dat instructeurs het lastig vinden om door dat sjouwen heen te prikken, misschien omdat ze gewoon niet beseffen dat Andalusiers Schenkelgänger bij uitstek zijn?

Heel eerlijk? Ik heb dat ook gedaan. :o
Mijn merrie heeft veel kwaliteit in haar beweging, ik kan echt genietend naar haar kijken.
Maar sinds kort heb ik les van een revalidatie instructeur en zij kon mij heel duidelijk laten zien dat wanneer zij met "heel veel" achterbeen liep, eigenlijk veel te veel beweging maakte omhoog en amper onder trad waardoor zij haar onderrug vast zette en totaal geen ruggebruik meer had. Dus ik herken je verhaal wel, het oogt al snel spectaculair en ruim, terwijl er eigenlijk veel gebeurd in de benen, maar weinig in het lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:26

Grappig dat je dat zegt; sinds we met [***] eindelijk echt aan de revalidatietraining konden beginnen is hij veel 'saaier' gaan lopen. Eerst vlogen de beentjes elke kant op en liep hij voor met knieactie en campaneo, maar sinds hij zijn eigen rug optilt in beweging loopt hij veel vlakker en efficienter. Waarschijnlijk zit hij nu gewoon steviger in elkaar waardoor hij niet meer zo hypermobiel met pootjes zwaait. 8-)

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:30

xyzutu2 schreef:
Grappig dat je dat zegt; sinds we met Rio eindelijk echt aan de revalidatietraining konden beginnen is hij veel 'saaier' gaan lopen. Eerst vlogen de beentjes elke kant op en liep hij voor met knieactie en campaneo, maar sinds hij zijn eigen rug optilt in beweging loopt hij veel vlakker en efficienter. Waarschijnlijk zit hij nu gewoon steviger in elkaar waardoor hij niet meer zo hypermobiel met pootjes zwaait. 8-)

Precies hetzelfde met mijn merrie inderdaad :P
:+

Ook zij is vrij stijf in haar bekken, zit vast in het heiligbeen en kan dus ondanks haar probleempjes heel goed voor de dag komen. Nu ik haar zo train, wordt ze minder "spectaculair" maar je ziet haar rug rechter worden tijdens het trainen nu. Ze blijft nog steeds heel erg ruim, maar lijkt vlakker inderdaad
Edit: Ik heb een poging gedaan foto's te vinden..

Hier was ze nog wel extreem dik, maar veel achterbeen, gebeurd weinig in de rug.
Afbeelding

Oke... en dit is overdreven.. Rupa haar halve draai met elastieke achterbenen.
Afbeelding

Dit was tijdens de eerste les, het mag net iets voorwaartser, maar hier willen we wat naar toe werken.
Afbeelding

Overdrijven kan ze goed....
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door lovelance op 04-04-17 15:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:38

Toen de Anda van mijn moeder te koop stond kreeg ik een reactie van iemand die letterlijk zei: hij viel me op omdat het eindelijk eens een andalusier is die goed over de rug gereden word.

Maar inderdaad, ze lopen heel snel in een "houding" waarbij ze hun rug wegdrukken en waarbij het er "mooi en spectaculair" uit ziet.
Je kunt precies zien aan degenen die ze rijden/ trainen hoeveel kaas ze daadwerkelijk hebben gegeten van de africhting van een paard. {en dat gaat bij veel kwpn's ook al mis..}

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:40

@ Lovelance: Wat grappig dat dat weer zo overeen komt! :D
Leuk als je zo samen op hetzelfde traject zit. Komende zondag hebben wij weer een revalidatielesje en dan gaan we (na de eerste 2 lessen aan de hand gewerkt te hebben, eerst alleen in stap, de tweede les ookin draf) ook eens kijken naar vierkant longeren. Ik ben heel benieuwd.

Helaas accepteert mijn leencomputer mijn camera niet en kan ik geen foto's maken, maar [***] heeft ook echt een 'lagere schoft' gekregen. Beter gezegd; de schoft is nog even hoog maar zijn rug is omhoog gekomen. Echt bizar hoe zo'n paardenlichaam in elkaar zit, en ook hoe snel je dat effect ziet. Gisteren heb ik zijn oude zadel weer eens op zijn rug gelegd en dat is zo grappig; dat zadel was ingesteld op een hoge schoft en dus holle, verzonken rug met een hoog liggende ruggengraat. Als ik het zadel er nu op leg dan liggen de voor- en achterkant los omdat zijn rug nu hoger en rechter ligt en zijn schoft niet meer zoveel ruimte aan de voorkant over heeft.

Ik mis die zwaaiende en maaiende en Spaanse draffende pootjes trouwens wel tijdens het losgooien, nu is het net een gewoon paard. :')

@ Elisa2: dat is toch ook leuk om te horen!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:14

Hahaha, die Rupa maakt het wel heel bont. Mijn merrie heeft overigens precies hetzelfde.
Vandaag kreeg ik nog een compliment over Indy haar draf, dat deze eigenlijk heel mooi is voor een PRE. Ik weet nog dat toen ik haar net had dat ik haar benen zo hechtisch vond. Dat is gelukkig echt niet meer zo, alleen wanneer ze een stressmomentje heeft bijvoorbeeld. Haar huidige draf is wellicht een stuk 'saaier' voor het oog, maar nu gebeurt er tenminste wel iets in haar lijf :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:10

Deze foto is echt geniaal... _O- :')
Afbeelding

Ook grappig dat je op de laatste foto weer ziet dat het veel makkelijker voor PRE's is om gewoon flink opzij scharend 'onder te treden' met het binnenachterbeen en het veel moeilijk voor ze is om gewoon de rug te gebruiken in de bocht en met de achterhoeven netjes in het spoor van de voorhoeven volgen. [***] doet zijn voltes het liefst in een soort schouder binnenwaarts met flink naar buiten tillend binnenachterbeen (wat er erg spectaculair uitziet maar nergens op slaat 8-) ), terwijl met de achterhoeven netjes in het spoor van de voorhoeven blijven en de bocht juist in zijn rug te maken veel moeilijker is. Maar dat krijgen we nu ook langzamerhand onder de knie, waarbij ik zelf het meeste moest leren want ik wist wel dat Andalusiers Schenkelgänger zijn, maar ik had vanuit het (academische) rechtrichten toch ook wel de tik meegekregen dat als een paard met zijn binnenachterbeen onder zijn navel (dus naar buiten treedt, dit altijd goed want gymnasticerender zou zijn dan gewoon de afdruk van de voorhoeven volgen.
Alleen deed [***] dat zogenaamde ondertreden natuurlijk met drie hoeven in zijn neus omdat hij zijn lichaam dan lekker scheef kon houden. 8-)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:17

Inderdaad, ik beaam dat! Heftige bewegingen is allemaal helemaal prima, maar gewoon in balans, op vier benen waarbij de achterhand in het spoor van de voorhand komt en de rug losgelaten wordt.... nou, doei!

Afbeelding