Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 08:56

Welkom! Volgens mij heb ik zijn advertentie voorbij zien komen het leek me toen ook een leuk dier. Een verassingsveulen dus..

Ahja dat schiet niet op Maartje!

Dat zou leuk zijn als hij een beetje kan gaan spelen met die andere ruin Century.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:30

Er zit een heel sprekend koppie op iig! <3

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 13:40

LuciLusitano welkom! Wat een schatje!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 16:39

Vandaag les gehad, conclusie: osteo is nog niet nodig, we kunnen best wachten tot ze uitgezwangerverlofd is :+ probleem is ook opgelost dus hahaha

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 20:05

Hahahha ohjee Maartje. Lekker losjes nu dus? :+

Star is zo braaf met dr deken :')
Afbeelding
Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 20:07

Oh dat is fijn Maartje, wat heb je gedaan?

@Jolmer: net een badmuts zo :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 20:51

Probleem zat hem in de communicatie, in het feit dat Lis een pre merrie is die gewoon vast wat gaat doen als het voor haar te saai of te moeilijk is en het feit dat ze gewoon haar schouder niet zo goed wil plaatsen op rechts. Dus kwestie van snel zijn, scherp zijn en duidelijk zijn. En toen konden we wel rechtsom draven :+

Hahahaha oh arme Star :))

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 21:16

:')

Die merries ook hahhaha.

Lymfedrainage is zeker iets waar ik naar ga kijken maar het wordt wel een opstapeling zo bij een merrie die echt heel bang is van vreemden.

Maar goed eerst maar eens door die verharing heen.

Ben vandaag naar riverland horsefarm geweest met mijn zwarte en wat deed ze het weer goed. Lekker weer wat grondwerk technieken geleerd die ik kan toepassen onder de vrouw. Ze ging me er fijn van aan.

Heb er ook meteen wat van meegenomen naar de trainingspony.

Lekker dagje zo.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 21:38

Zag er ook echt fijn uit Audesta! Hopelijk knapt je witte wat op na de verharing

Elevada is trouwens niet goed momenteel dus daar doen we even rustig aan mee. Toch besloten de zadelmaker voor haar af te zeggen… ze is nu 18 en met haar ‘mankementen’ is een zadel dan wel best weer een investering. Feit dat ze nu terug valt geeft voor mij aan dat het niet 100% goed zit en dan kunnen we net zo goed op de bbp blijven rijden op de momenten dat het wel kan

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 21:47

Merries :')
Waarom beginnen we daar ook aan he :+

Hopelijk knapt ze na verharing wat op jaa.
Geef je al wat ondersteunends voor haar?

Snap dat dat dan een investering is weer even Maartje.
Je voelt het zelf het beste aan, als bbp ook een optie is, is dat alleen maar lekker natuurlijk!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 22:04

Al vrij veel. Medicatie voor de Cushing, supplementen en kruiden voor de hormonen, vochtafdrijving, bijnieren en nog van alles meer.

Thanks Maartje <3

Ik snap het helemaal. Het kost ook allemaal zat zullen we maar zeggen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 22:06

Mijn juf vond al dat ik volgende keer maar een ruin moet kopen :+

We rijden prima op de bbp maar ik weet niet of ik daarop durf te galopperen met haar. Maar goed, misschien is galop nooit een optie meer dus dan maakt het ook niet uit.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 22:13

Ik vind ruinen echt een stuk saaier :+

Hmmm ja. Kun je niet ergens iets low budget op de kop tikken? Ik heb voor het springen een simpel springzadeltje bijvoorbeeld. Veel hoger dan 60 cm gaan we toch niet :')

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 22:14

Ahh ja snap ik. Dacht ik al wel inderdaad...
Dacht wellicht konden we meedenken.

Snap ik Maartje
Gebeurd toch niet, je gaat toch voor een merrie :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 22:19

Zo heeft iedereen zijn voorkeur haha. Ik heb het liefst ruinen!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 22:33

Ik ben ook echt een ruinen mens! Heerlijk! Alleen jammer dat ze soms wel eens willen dekken :')

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 00:04

Ik wilde eigenlijk een ruin en heb nu 4 merries :')

Maartje, als ze braaf is met de bbp dan zou ik daar lekker verder mee gaan. Tenzij je de investering van een zadel voor je andere paarden evt. Ook zou kunnen gebruiken, maar zo niet dan zou ik het ook niet doen.

Audesta, wat is riverland horsefarm precies? Klinkt wel als een leerzame dag :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 00:30

Als ik zie wat een drama de merries soms kunnen maken heb ik toch echt liever een stabiele ruin. Maar ik kan me voorstellen dat anderen die weer saai vinden!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 07:55

Century schreef:
Als ik zie wat een drama de merries soms kunnen maken heb ik toch echt liever een stabiele ruin. Maar ik kan me voorstellen dat anderen die weer saai vinden!

Quote van mezelf een tijdje geleden :)
Dorien66 schreef:
Ik dacht bij mijn eerste paard dat ik nooit anders wilde dan een ruin. Toen kwam het tweede paard, weer een ruin, en wat voor een :x Na zelf bijna te zijn verongelukt, en vervolgens ook een prof die ik erop zette bijna verongelukte, was het voor mij duidelijk: überhaupt geen paard meer.
En toen kwam mijn eerste merrie op mijn pad. Wat een kanjer bleek dat te zijn. 15,5 jaar van mogen genieten. Nu met Taruga hoop ik in de herhaling te mogen gaan, en het lijkt erop dat het gaat lukken :D

Er bestaan absoluut dramaqueens. Maar ik heb dus een andere ervaring.
Hoe luidt het gezegde ookalweer? Een ruin vertel wat te doen, een merrie vraag je iets… of iets dergelijks (hoewel dat bij mijn tweede ruin dus niet opging)
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 20-04-25 07:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 07:55

Haha, ik heb zowel bij de koop van mijn vorige paard als deze gedacht dat ik een ruin zou kopen. Nog mooier, ik wilde vroeger een schimmel springgefokte ruin, met een makkelijke galop... Ik heb toen een bruine draver merrie gekocht.

Nu wel bewust een E maatje gekocht, maar wilde wat makkelijks en stabiels voor mijn dochter. We werden allebei verliefd op deze schimmel (inmiddels wilde ik liever geen wit meer ) merrie, die nog geen maand in Nederland was en zo stabiel als een poffertje. Ze is wel heel lief en goud eerlijk, maar mijn dochter heeft flink moeten leren in de afgelopen maanden. Ze is nooit gevaarlijk, maar zeker niet makkelijk of stabiel en over de hengstigheid maar niet te praten...

Ik zou lekker op de BBP doorgaan Maartje, als het zover komt tijd genoeg om een budget vriendelijk zadeltje aan te schaffen.

Audesta, fijn kunnen rijden, lekker! Eerst de verharing maar door ja, kan je haar makkelijk scheren? Anders is dat misschien een optie, dan kost het wat minder energie.

En ook nog een heel schattige vosje langs zien komen op de foto, welkom!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 07:58

Haha keuze merrie of ruin , ik ben altijd voor merries gevallen .
Hebben er nu 3 lopen .
Luna ( onbekende mix, maar vermoed zeker scheut spaans of Portugees erin ) onze Cam met Cruzado paspoort en dan Tiney een gigantische Gelderse merrie .

Onze dames lijken wel gelukkig in de groep waar ze nu staan , zijn nog wel volop aan t zoeken, waar ze staan in de groep , maar ze hebben elkaar .
Her en der een klein krasje .

Maar wennen in de groep zal tijd nodig hebben , ze kleven nu wel erg aan elkaar . Dus even geen werk nu voor ze .

Kreeg wel een geïnteresseerde voor Cam , ze was zeer enthousiast maar ... ze zou haar verder opleiden en dan toch ook weer doorverkopen naar leerlingen van haar .
Dus dat is voor ons bedenken of dat is wat we willen .
T is zo een lief paard en dat het rijden niet echt wil ligt aan mij niet aan haar .

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 08:01

Tuurlijk ga ik weer voor een merrie :+ ik heb echt minder met ruinen haha
Gister bij de les was het motto een beetje: je hebt altijd een keuze, maak gewoon de juiste. Alleen voor een merrie zijn er dan 100000 opties :+

Elevada heeft geen heel makkelijke rug dus ik denk niet dat ik iets op Lissy en Elevada passend krijg, maar zou een optie kunnen zijn. Maar eigenlijk weet ik gewoon welk zadel ik wil en dat ga ik niet goedkoop 2e hands op de kop kunnen tikken en de vorige keer paste dat niet op Lis. Hoop stiekem nu ze wat meer gegroeid is wel, want dat is zo’n fijn zadel!
En tja, met haar leeftijd en verleden moet ik het misschien ook een beetje loslaten.

Klinkt op zich niet als een slechte optie voor Cam? Stabiele basis meekrijgen en dan weer naar een fijn huisje?

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 08:09

Ik zou denk ik dan even insta langsgaan en kijken hoe zij opleidt en wat voor leerlingen ze heeft. Ligt dat in lijn met wat jij denkt dat past voor Cam, zou dat voor mij zeker een optie zijn. Handel hoeft niet slecht te zijn, als het doordacht gebeurt.
Mijn merrie komt ook bij een handelaar vandaan. Maar particulier had ik haar denk ik niet gekocht, juist omdat ze bij een proffesionele stal vandaan kwam die kennis hebben en een goede reputatie was voor mij de keuze simpeler. Zij hebben ook wel eens een ander paard geweigerd, omdat ze wisten dat ze daar geen goed passend huis voor zouden kunnen vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 08:45

Ze heeft denk ik wel meer kansen om goed terecht te komen als ze goed opgeleid is, de meeste mensen die kunnen opleiden zoeken in een andere categorie als ze voor zichzelf kopen.

Mij maakt het echt niet uit merrie of ruin, heb met zoveel paarden gewerkt inmiddels en allemaal zijn ze uniek. Ken dramaqueen ruinen en zeer coole en stabiele merries en andersom. Alleen sommige merries kunnen wel erg last hebben van hun hormonen en dat is sneu en soms wat lastiger voor de mens. En Havanna is iets aparter door haar jaloersheid..dat is volgens mij wel meer een merrie ding.

Fijn dat het oplost is met les Maartje en jammer dat Elevada niet goed is, ik snap de overweging wbt het zadel.

Zo te lezen doe je er al van alles aan Audesta, hopelijk is het gewoon een tijdelijke dip.

Arme Star met haar deken haha, ik vind het zulke ondingen om om te doen die ecxeem pakken. :+

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 08:48

Ik zou er ook voor gaan, zeker in deze markt. Liever iemand die ze goed opleid en in eigen netwerk weer verkoopt dan zo maanden laten staan lijkt me.

Riverland horsefarm is van een een dame uit Italië die hier veel nh en dressuur lessen geeft. Die combinatie vind ik erg leuk en fijn. Zeker met merries :+