Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:47

Ik wil me ook graag melden! Ooit wel meegepraat maar ben niet meer zo actief hier.

Erg he Zsazsa dat die handel nog gewoon doorgaat! Als ik weer op zoek moest ga ik naar Spanje, hier in Nederland kan ik niet vinden wat ik zoek.
Zijn wel wat betrouwbare fokkers hier maar die hebben veelal jonge/onbeleerde paarden en heb zelf liever 1 die al zadelmak is.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:03

Prachtige foto's Duende!

Zsazsa: het lijkt niet meer te zijn dan vroeger,... was voordien ook al zo dat er heel wat slechte verhalen circuleerden.

Ik heb ook slechte ervaringen met Bussum trouwens...

Daarom ook mijn fokdoel: gezonde, degelijk, mooie en vriendelijke paarden fokken met aanleg voor dressuur :j

cynthia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:51

_Zsazsa_ schreef:
Is het jullie ook niet opgevallen dat er zoveel verhalen de laatste tijd omhoogkomen met miskopen in de Pre handel? Ik ben natuurlijk veel aan het zoeken geweest op internet omdat ik ook met een probleem zit. Maar wat een verhalen kom ik tegen zeg. De stallen in Den Haag, Zeeland, Olmen, Bussum staan zo slecht aangeschreven. Ik ben nu met veel mensen in gesprek hierover en wat me op valt is dat vele van de paarden wel door de standaard keuringen komen. Maar vervolgens met verborgen gebreken zitten. Zomer exceem, kissing spikes, artrose in de nek(überhaupt ergens artrose) mondproblemen, kapot gereden/bang en ga zo maar door. Hoe kan het dat dat zolang door kan gaan? Die stallen zouden nu toch zo'n slechte naam moeten hebben dat haast niemand er meer koopt.

Ik zit zelf ook door naïviteit nu ook met de gebakken peren en eindeloze dierenarts kosten. 5 merries gekocht voor mijn fokkerij. Na 5 dagen 1 dood, 1 met wss Zomer Exceem, 2 die zadelmak zouden moeten zijn en het niet zijn en allemaal bloedwormen. Gelukkig kan ik het betalen om ze alle zorg te geven maar je wil niet weten wat ik kwijt ben hieraan. Veeartsen, tandartsen, 8 wormkuren en onderzoeken, nu zijn ze op de zomer excemer na allemaal goed en nagekeken maar ben flink wat armer. Wijze les voor mezelf en een dikke motivatie om gezonde Pre's te gaan fokken. Met gezonde harde merrie en goede hengsten.
Weet niet wat ik hiermee wil bereiken maar het lucht wel op. Vieze handel over de rug van dieren. Mijn paarden gaan gezond de deur uit als ze moeten gaan. Maar nu zit ik met een ZE-er en ik weet niet wat ik er mee moet. Die oplichtster is geen afspraken mee te maken. Plus dat ik al een rechtzaak heb met haar.. iemand btw nog tips voor een Pre met zomer exceem qua voeding? Of iemand die aan de kust woont en voor een nette prijs een Escalera merrie van 13 wil hebben. Apta gekeurd en klinisch goedgekeurd. Ik wil niet fokken met een ZE-er dus voor mijn fokkerij is ze niet geschikt. Bovendien woon ik midden in de bossen. Dat is niet eerlijk voor haar.

Ik heb op een nrps merrie gereden die veel last had van zomer exceem. Wij zijn toen overgestapt en hebben haar biergist gegeven. Dit heeft haar erg veel goed gedaan en daarna niet tot nauwelijks last

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:53

Ja, dat denk ik ook wel hoor Crines. Alleen door alle social media komt er meer na buiten denk ik.
En misschien dat mensen ook meer durven, het is ten slotte niet netjes om slecht te praten over een bedrijf maar als het de spuigaten uitloopt heeft een bedrijf dat aan zichzelf te danken. En als je eenmaal een slechte naam hebt kom je er niet meer vanaf. Tenzij je je stalnaam veranderd zoals mijn oplichtster -O-

@Cynthia, ik zal eens kijken!

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:46

Ik durfde het haast niet te zeggen, maar in de tien jaar dat ik nu meeloop in de Lusitano/PRE/Andalusierwereld hoor ik het ook steeds vaker bij de laatste twee. Inderdaad gedragsproblemen, rugproblemen, beenproblemen en ga zo maar door. Het kan niet alleen aan het internet liggen, want bij de Lusitano hoor je er namelijk nauwelijks over. Pre's zijn goedkoper, worden en masse geimporteerd, naar papieren wordt nauwelijks gekeken en de hengstenkeuringen stellen bovendien veel minder voor dan bij de Lusitano dus een goedgekeurde hengst wil ook niet zoveel zeggen... Ik wist dat [***] 'kapot' was toen ik hem kocht, maar ik kocht ook bewust hem omdat hij in Nederland gefokt is en niet na 8 jaar vaag verleden in Spanje in NL van de trainer stapte. Bij de sta waar ik [***] kocht hadden alle geimporteerde Andalusiers 'in Spanje alleen buitenritjes gelopen met touristen waardoor ze superbraaf waren en goed hard beenwerk hadden gekregen'.
Right... Dat Spanjaarden de superbrave touristenpaarden met mooi hard beenwerk zelf zouden houden voor die buitenritten komt blijkbaar niet in mensen op.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 00:45

Ik vind al die verhalen rondom Pre's erg verontrustend. Ik heb mijn hart verloren aan het ras en als Etreros niet herstelt van zijn blessure, zou ik niet weten waar ik moet beginnen met zoeken naar een nieuwe (goede) Pre.

(Etreros blijft trouwens sowieso voor aaaaaaltijd bij me hoor, om mijn part als grasmaaier, clown of gezelschapspaard ;) maar ik zou ook graag willen rijden)

Ik weet niet of ik het zo nog aandurf -O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 08:04

ZsaZsa, als de merrie nu al erge jeuk heeft dan belooft dat niet veel goeds vrees ik. Mijn eczeemdame staat nu nog zonder deken en heeft nog nergens last van. Een absolute must bij een eczemer vind ik een eczeemdeken. En dan kun je daarna verder gaan puzzelen met de voeding. Niet op het gras of maar heel kort (en dan bedoel ik ook heel erg kort) en voor de rest ouderwets hooi. Verder dan 2x per dag de plekken waar geen deken zit inspuiten met een goede anti-vlieg. Uier, navel, liezen, maantop, hoofd en misschien moet je haar pas naar buiten doen halverwege de ochtend en voor het einde van de middag weer naar binnen doen. Als ze nu al zoveel last heeft dan zou ik haar dit jaar helemaal geen weidegang geven, of alleen kort in de winter. HET wondermiddel bestaat helaas nog niet. Ik heb inmiddels bijna 15 jaar ervaring met eczeempaarden en kan ze inmiddels heel goed lezen qua gedrag en weet inmiddels ook heel goed te voorspellen aan het weer wat een slechte of goede dag is, maar als je net begint met zoiets is het knap lastig. Zoek nog wel een nieuw maatje voor mijn merrie maar een echt extreem geval daar zou ik echt nog 10x over nadenken eerlijk gezegd. Kijk op bokt eens onder "medisch", daar loopt een zomereczeem topic.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 08:45

Bij de nederlandse fokkers zijn genoeg goede paarden te vinden maar die zijn vaak wat duurder, snap niet dat mensen bij die vage handelaren blijven kopen.

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 08:58

Ik heb mijne bij Domahipica vandaan, zag dat ze weer een aantal knapperds binnen hadden :j

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:08

@ SandravdB, ik denk dat mensen gewoon niet weten dat er zo'n vuile handel achter zit. Tot je een kat in de zak koopt en gaat zoeken.

@Kinke, dat is mooi klote, heb nog nooit een ZE gehad. Mijn paarden staat 24/7 buiten met een grote inloopstal aan huis aan de bosrand op een weiland waar altijd gras op staat. Relatief kort dan maar dat gaat groeien dadelijk. Misschien kan ik iets aparts maken voor haar. Maar de omstandigheden zijn voor haar verre van ideaal.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:30

Villa heeft ook ZE. In het begin zo erg dat hij zichzelf helemaal open schuurde. Hij woonde toen nog nabij het bos.
Nu hij bij mij woont (woon hemelsbreed ongeveer 5km van het Ijsselmeer vandaan) wordt het eigenlijk ieder jaar beter. Hij staat op het gras, dag en nacht buiten, heb vorig jaar vrij laat zijn ZE deken pas om gedaan. Toen was het wel nodig.
Enige wat ik wel moet doen is zijn manen eraf halen.. Hij jeukt ze helemaal kapot en krijgt ook jeuk van de deken..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:32

Mwah zo gek vind ik het niet hoor, in Spanje exporteren ze vooral alles wat "over" blijft en de echt goede dieren komen op die manier niet in NL tenzij je ze inderdaad bewust in Spanje koopt. Dus heel gek is het niet dat er dan "iets" aan mankeert. Daarnaast word er niet zo streng op gezondheid gefokt zoals bij kwpn'ers en dat zorgt natuurlijk ook niet voor een gezondere populatie en soms zie ik ze ook zo gefokt met slechte ruggen dat je wel zeker weet dat er aanleg voor KS is.

Niet om het goed te praten hoor, de handelaren springen gewoon in op het gebrek aan kennis van de kopers. Mooie paarden verkopen altijd wel..

MissDD, gewoon hulp zoeken van iemand die er verstand van heeft..er zijn ook echt wel goede anda's te koop.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:06

MissDD schreef:
Ik vind al die verhalen rondom Pre's erg verontrustend. Ik heb mijn hart verloren aan het ras en als Etreros niet herstelt van zijn blessure, zou ik niet weten waar ik moet beginnen met zoeken naar een nieuwe (goede) Pre.

(Etreros blijft trouwens sowieso voor aaaaaaltijd bij me hoor, om mijn part als grasmaaier, clown of gezelschapspaard ;) maar ik zou ook graag willen rijden)

Ik weet niet of ik het zo nog aandurf -O-

Een bokker heeft een goede eigen gefokte hengst van vijf jaar te koop, zeer goed dier en al gekeurd maar daar hangt dan ook bijpassende prijs aan.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:48

Voorlopig blijf ik hopen op een volledig herstel van Etreros, mocht um dat niet worden dan kijk ik dan wel weer verder. Geld is op zich niet zo'n issue, maar het feit dat je, je gaat hechten aan zo'n dier, ook als ie niet ok blijkt te zijn, dat weerhoudt me en verontrust me.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:57

Elisa2 schreef:
MissDD, gewoon hulp zoeken van iemand die er verstand van heeft..er zijn ook echt wel goede anda's te koop.

Ik ben nieuwkomer, Etreros is mijn eerste Pre, dus helaas ken ik niemand die verstand van zaken heeft. Ook het administratieve gedeelte is zo te horen nogal een dingetje. Al mijn paardevriendinnen rijden Kwpn-ers en snappen mijn keuze voor een Pre überhaupt niet :D

Maar goed zoals ik al aangaf is er op dit moment nog geen sprake van het aanschaffen van een nieuw paard.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:36

MissD: komt gewoon terug helemaal goed met die knappe Etreros :j :(:)

Ik heb een vraagje dat mss niet helemaal on-topic is, maar aangezien mijn tripje Equitana last-minute in het water is komen te vallen -O- ...vroeg ik me af waar jullie je spaans materiaal aankopen?

Ik ben vooral op zoek naar voorbrenghoofdstellen met ketting onder de kin.

Ik ken ruitershop Iberica, barockshop, ... Maar ik vind het daar nog redelijk prijzig :o Iemand die misschien een tip voor me heeft?

Eventueel zelfs een spaanse webshop die gewoon verstuurt naar België?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:37

Zaldi?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:51

_Zsazsa_ schreef:
@Kinke, dat is mooi klote, heb nog nooit een ZE gehad. Mijn paarden staat 24/7 buiten met een grote inloopstal aan huis aan de bosrand op een weiland waar altijd gras op staat. Relatief kort dan maar dat gaat groeien dadelijk. Misschien kan ik iets aparts maken voor haar. Maar de omstandigheden zijn voor haar verre van ideaal.

Dat klinkt inderdaad niet ideaal. Hoe eerder je de jeuk probeert in te dammen, hoe beter. De jeuk bouwt zich ook op gedurende het seizoen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:11

Ze heeft nu een exceemdeken op. En heb Sweet Itch gekocht. Ook Allergie van puur geef ik nu bij. En zo droog mogelijk hooi en voer van vitalbix. Hopen dat ik het ik kan perken.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 06:05

Sowieso lijkt het wel 10x erger zodra ze op gras komen.
Ik heb ooit een verzorgpaardje gehad en vanaf april mocht hij op de weide en binnen no time waren zijn manen/voorpluk en staart eraf geschuurd terwijl het daarvoor nog goed ging.

Pfff, zomereczeem is zoiets vreselijks :(

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:46

Een tijdje even geen tijd gehad voor bokt.
Wat gaat het hier snel.. Zal straks even wat terug gaan lezen.

Zsazsa, hoor en lees inderdaad de laatste tijd ook veel verhalen over miskopen in de PRE handel.
En zelf helaas ook meegemaakt, (in Zeeland). Ook te naïef geweest en niet goed laten keuren, na 3 kwart jaar paard moeten laten inslapen. Kon met korting wel een 'nieuwe' van ze krijgen maar over keuren werd moeilijk gedaan.. Toen opzoek naar een nieuw PRE bij verschillende handelsstallen in NL geweest maar voor mij nooit meer een PRE van een handelsstal. Had bij de 1 nog een slechter gevoel dan bij de andere.
Ik snap ook niet dat die stallen er nog steeds mee weg komen.

Voor mij alleen nog maar een paard zelf in Spanje uitzoeken of van een bekende fokker in NL.
Jij had je 5 paarden bij die 'handelaar' uit Belgie vandaan toch?
Heb helaas geen plek voor een merrie (heb 2 hengsten staan), ZE-ers doen het wel goed hier. Hoop dat je iemand vind of dat je met voer en een deken het goed onder controle dan houden.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:16

Ja uit België. Had nog zo goed gezocht op haar stalnaam maar kon niks vinden buiten de Website. Bleek dus later de stalnaam veranderd te zijn. Haar vorige naam kende ik wel van horen van. Grote fout van mezelf en daar betaal ik nu voor. Gelukkig is de rest nu helemaal goed maar van die overleden is wil ik mijn geld terug maar dat is ze niet van plan.
Rotmensen..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:15

Ik hoop dat jullie de slechte ervaringen hier dan ook op Bokt delen, inclusief de namen van die stallen. Hoe meer mensen gewaarschuwd zijn hoe beter.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:06

Volgens mij mag dat niet toch? Ik heb net een rechtzaak aangespannen dus ik noem nog geen namen totdat dat afgerond is. Maar de plaatsnamen die ik noemde geven volgens mij al veel prijs. Probleem is natuurlijk dat er ook genoeg mensen kopen die geen probleem ondervinden. Ik heb ook mijn vorige Pre is Zeeland gekocht en die was 100% gezond en heel braaf. Kei fijn dier. Maar ondertussen hoor je over die stal ook zoveel slechte verhalen. Dus het is denk ik maar net wat je hoort en van wie. Normaal gezien gaan de slechte verhalen rond en de goede hoor je niet of nauwelijks. Ik zou nu ook nooit meer bij zo'n stal kopen, Maarja je moet wel weten waar je dan moet zoeken naar een goede Pre.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:14

Als er een rechtzaak is aangespannen dan zou ik inderdaad wachten :)