Lusitana schreef:utjelover schreef:Hij hoort gewoon lekker in de wei. Lekker kunnen ontspannen. Dat is toch waar wij paarden voor hebben?
Daar heb ik schapen voor, om een wei te vullen. Paarden heb ik gewoonlijk om op te rijden.
Oke
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lusitana schreef:utjelover schreef:Hij hoort gewoon lekker in de wei. Lekker kunnen ontspannen. Dat is toch waar wij paarden voor hebben?
Daar heb ik schapen voor, om een wei te vullen. Paarden heb ik gewoonlijk om op te rijden.
Lusitana schreef:Ellende schreef:Ik denk toch dat het een kwestie van 'gewoonte van het land' is. In Nederland 'rijd iedereen nu eenmaal op ruinen en merries' en zijn hengsten een uitzondering. De enige hengsten die 'men' kent zijn de hete KWPN'ers, en daar hebben stalhouders die de 'geen hengsten' regel aanhouden waarschijnlijk hun slechte ervaringen mee opgedaan. Als mensen al verschillende ruinen gehad hebben, en van hun leven nog nooit een hengst hebben meegemaakt, is de keuze voor een barokke ruin 'logischer' dan die voor een barokke hengst.
Klinkt heel logisch, maar waarom dan geen twenter kopen en castreren ipv van een volwassen paard die operatie laten ondergaan?
Toen ik in Nederland woonde vond ik het ook allemaal gewoon, hoor, castreren, maar als je dan in een anti-castratie land woont, ga je er andere tegen aan kijken en is het allemaal zo logisch niet meer. Vandaar deze discussie om achter de motivatie van mensen te komen, om ze ook even na te laten denken over iets wat zo logisch lijkt, maar het helemaal niet is!
Zeker als het zulke zachtaardige doetjes betreft.
Lusitana schreef:
Ik denk niet dat het handig is om landen te bepreken. Je kunt niet iedereen over een kam scheren.
Paraat schreef:
Hiermee insinueer je dus dat de hele nederduitse paardenfokkerij drastisch karaktergerichter moet fokken.
Barcelano schreef:Ik bedoel er meet te zeggen.dat als een mens zo kan denken waarom een paard niet.
En komen hormonen niet ergens vanuit de hersenen??
Lusitana schreef:Ik denk niet dat je een volwassen hengst een plezier doet met een operatie. En ik denk ook dat het zijn trots kwijt raakt en iets breekt in hem. Anders hoefde je niet te castreren...dat gedrag is gewenst, dat onderdanige. Als het gedrag niet veel veranderd...en die kans is groot bij een volwassen hengst, waarom zou je dan castreren?
Citaat:dat even voorop en een mens is geen dier. Een mens heeft een heel andere sexdrive dan een paard.
Citaat:En echt niet alle paarden zijn gelukkig in de wei (ik ken er genoeg die totaal gestressed raken) en een paard dat niet in de wei komt, hoeft niet persee ongelukkiger te zijn.
En terwijl jullie zo vechten om een paard dan zogenaamd zo "natuurlijk" mogelijk te houden (niks natuurlijks aan koeienweides trouwens), hebben jullie geen probleem met tegennatuurlijk castreren... Beetje dubbel.
Lusitana schreef:Alles even in de context houden. Dat was een reactie op een aanval waarom de hengsten zo lang te koop staan op mijn site alsof ik graag wilde dat mensen hengsten kochten omdat ik ze anders niet kwijtraakte. Oog om oog tand om tand. Als iemand mij een sneer geeft, kan hij er een terug verwachten.
Lusitana schreef:Er zijn veel manieren waarop je een paard kunt breken.Ook een paard heeft gevoel van eigenwaarde, dat is niet alleen een menselijke eigenschap.
De sexdrive, ja, dat zeg ik, ze hoeven geen sex voor het plezier, en daarin verschillen ze van mensen. Weet niet waarom je dat herhaald?
"Jullie" is wie zich aangesproken voelt.
De verkeerde reden:zie de titel van het topic, bv.
Voor de rest heb ik geen zin om mezelf te herhalen.
Loolapelooza schreef:Ja tuurlijk vinden ze dat leuk, maar mag ie er ook op als ze NIET hengstig is???
Citaat:Verder lijkt het me dat dit een kwestie is van Iberisch vs. "koud europees" om het zo maar even te noemen, dus je verzoek het alleen over Iberisch te laten gaan maakt het een onmogelijke discussie.
Citaat:En dat er niet wordt gecastreerd betekent niet dat elke iberische hengst een snoepje is, net als dat niet iedere KWPN-er een valse hengst is. Het valt niet te ontkennen dat het in Ned. veelal paardvriendlijker is te castreren.
Cassidy schreef:En toch heb ik weleens meegemaakt dat dat makke paard ook als een blad aan een boom om kon slaan. Dus waarom niet logisch? Je haalt daarme wel een extra onzekerheidsfactor weg. Paarden zijn zo al onberekenbaar genoeg.