mening over friezen in de dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:06

Ik ben het met je eens.
Overigens in 't algemeen: Friezen zijn van oorsprong rijpaarden voor de ridders, daarna hebben de boeren ze omgetoverd tot vrij zware landbouwpaarden, en daarna zijn ze omgetovert tot tuigpaard. Er is dus al zoveel gewisseld in gebruik van de fries, waarom maken we er geen mooi allround dressuur/tuigpaard van?
Waarom zou een fries niet kunnen mennen zonder 'hackney-gangen'. Zijn die opgetrokken hackney-gangen nou wat menig friezen liefhebber nou zo leuk vind aan het ras? Is dat waar nog meer op gefokt moet worden? ik ben niet zo voor dat conservatieve.. Ik vind andere eigenschappen van het ras vele malen belangrijker.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:27

Pletje123 schreef:
Sportpaarden of tuigpaarden? Als je er tussen in gaat zitten dan krijg je het vaak net niet... Als je iets doet moet je het goed doen en niet voor de helft

Horseyfries: waarom vind je dat een brug te ver? Jij wilt toch ook graag een Fries die goed kan galoperen?

Ik zie net zo graag een fantastisch Fries tuigpaard en die hoeft dan van mij geen meter te kunnen galopperen. Vandaar dat ik het een brug te ver vind om alle merries ook op galop op de gewone keuringen te selecteren. Daarvoor vind ik de Ibop een beter instrument omdat je dan kan kiezen of je gaat voor de tuigproef of de rijpaardproef.

Het is maar wat je definitie is van "iets goed doen". Wij zijn in de eerste plaats een raspaardenfokkerij en ik denk dat we het pas goed doen als we dat op de eerste plaats zetten. Ik vind niet dat je een bepaalde richting (tuigen, dressuur) zou mogen bevoordelen door alleen daarop te letten, maar dat we de toptalenten in beide richtingen moeten koesteren.

"Mennen zonder hackneygangen" is niet hetzelfde als een tuigpaard rijden hé, de speciale Friese tuigpaardrubrieken vragen juist die verheven gangen!

miekske

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:30

ik vind als je en mooie fries hebt, dat het heel goed kan. soms kan ie zelfs nog beter lopen als een sprortpaard.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:32

Dat heel goed wat kan?

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:02

Een Fries in de dressuur, daar ging dit onderwerp immers over?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:04

Haar zin was nou niet bepaald duidelijk

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 03:27

christel1857 schreef:
Ik ben het met je eens.
Overigens in 't algemeen: Friezen zijn van oorsprong rijpaarden voor de ridders, daarna hebben de boeren ze omgetoverd tot vrij zware landbouwpaarden, en daarna zijn ze omgetovert tot tuigpaard. Er is dus al zoveel gewisseld in gebruik van de fries, waarom maken we er geen mooi allround dressuur/tuigpaard van?
Waarom zou een fries niet kunnen mennen zonder 'hackney-gangen'. Zijn die opgetrokken hackney-gangen nou wat menig friezen liefhebber nou zo leuk vind aan het ras? Is dat waar nog meer op gefokt moet worden? ik ben niet zo voor dat conservatieve.. Ik vind andere eigenschappen van het ras vele malen belangrijker.

Friesenfokkerij is gelukkig een rasfokkerij, als je dat ras wilt behouden lijkt het me geen oplossing om die verheven gangen er maar uit te fokken onder het motto we willen dressuren.

En ja je hebt ondertussen genoeg friesen die op z'n minst tot het Z-niveau goed meekunnen, maar om dan gelijk te gaan roepen dat het een geweldig ras is voor de dressuursport is ook weer lichtelijk overdreven.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:28

Verheven gangen zijn helemaal in in de dressuur tegenwoordig dus laten we die vooral houden......

Verder heb je tegenwoordig genoeg Friezen die tot op ZZGP niveau goed meekunnen, alleen komen ze helaas lang niet allemaal bij een ruiter van ZZGP niveau terecht!
Er is geen enkel ras zo geweldig voor de dressuursport dat ALLE paarden ervan ervoor geschikt zijn, ook de Friezen niet.

Laten we het zo stellen dat er een behoorlijk aantal Friezen zeker geschikt zijn voor de dressuur en zelfs tot op Grand Prix niveau kunnen presteren.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:59

Ja een aantal ja. Er zijn ook Haflingers die het tot de Z1 schoppen. Dat maakt het Friese paard op zich niet een ideaal dressuurpaard

imhotep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:59

De fries geen ideaal dressuurpaard! zo ook voor de kwpner. Het is maar net wat je in huis hebt die hier geschikt voor is.
De fries kwpn verhouding is niet gelijk onder de dressuurruiters, dus zal je niet zo vaak een fries op dit niveau zien. Neemt niet weg dat de fries in opkomst is voor de dressuur vanwege de moderne fok. Snap best dat er mensen zijn die geen fries willen zien in de dressuur maar ik raad aan dat je daar maar aan moet wennen.

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:11

Karl66 schreef:

Friesenfokkerij is gelukkig een rasfokkerij, als je dat ras wilt behouden lijkt het me geen oplossing om die verheven gangen er maar uit te fokken onder het motto we willen dressuren.

En ja je hebt ondertussen genoeg friesen die op z'n minst tot het Z-niveau goed meekunnen, maar om dan gelijk te gaan roepen dat het een geweldig ras is voor de dressuursport is ook weer lichtelijk overdreven.
[/quote]

Heb je mij dat ergens horen zeggen? Volgens mij niet hoor! Ik ben alleen niet zo'n fan van het oude type fries. ( van jaren geleden dus ) En dan met name de korte draf met veel knieactie maar weinig beweging. Ik vind wel dat de fries zeer geschikt is voor de dressuur, ze hebben zelfs bepaalde voordelen, maar die zullen hier al eerder zijn besproken in dit topic. Over de knie actie nog even:
Ik vind dat dat er absoluut niet uit gefokt moet worden. Wel vind ik dat de draf meer ruimte moet hebben, en daarmee dus moet kunnen verruimen, als daarbij de knie meer word gebogen moet dat voor een goede jury niet uit maken.

xLuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:55

weten jullie misschien een site waar je de afstammeling kan opzoeken van een Friese paard?

(www.paardenfokken.nl is niet van friezen!)

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:27

Afstamming zul je bedoelen denk ik Geen idee...

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:33

@ Pletje123: vind jij dan dat friezen ongeschikt zijn voor de dressuur?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:43

Ik vind niet dat ze ongeschikt zijn, maar erg overtuigd dat ze geschikt zijn ben ik er ook weer niet van!

Er zijn er zeker een paar die het zwaardere werk wel aankunnen

Toch mis ik bij de Friezen het elegante wat je bij de KWPN-ers/rijpaarden wel weer hebt. Het ziet er naar mijn mening altijd net even wat moeizamer uit, terwijl ik het juist geweldig vind te zien dat een dier bijna moeiteloos de zware oefeningen doet!

De goede rijpaarden die ik heb gezien, steken nog altijd met kop en schouders uit boven de goede Friezen die ik heb gezien.

Het gemak van bewegen van zo'n goed rijpaard heb ik bij een Fries nog niet waargenomen. Wellicht komt dat op een dag eens, maar tot op heden is het er nog niet van gekomen

Ik heb wel ontzettend veel respect voor diegene die met een Fries op hoger niveau presteert! Want in mijn ogen heb je een ontzettend goed ruitergevoel nodig, om een Fries op dat niveau goed te laten lopen!

EDIT: ik heb de KWPN-ers, Oldenburgers, Hannoveranen etc maar even voor het gemak rijpaarden genoemd. Anders werd het verhaal misschien een beetje warrig. Steeds al die rassen en types opnoemen

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:05

Pletje123 schreef:
Ik vind niet dat ze ongeschikt zijn, maar erg overtuigd dat ze geschikt zijn ben ik er ook weer niet van!

Er zijn er zeker een paar die het zwaardere werk wel aankunnen

Toch mis ik bij de Friezen het elegante wat je bij de KWPN-ers/rijpaarden wel weer hebt. Het ziet er naar mijn mening altijd net even wat moeizamer uit, terwijl ik het juist geweldig vind te zien dat een dier bijna moeiteloos de zware oefeningen doet!

De goede rijpaarden die ik heb gezien, steken nog altijd met kop en schouders uit boven de goede Friezen die ik heb gezien.

Het gemak van bewegen van zo'n goed rijpaard heb ik bij een Fries nog niet waargenomen. Wellicht komt dat op een dag eens, maar tot op heden is het er nog niet van gekomen

Ik heb wel ontzettend veel respect voor diegene die met een Fries op hoger niveau presteert! Want in mijn ogen heb je een ontzettend goed ruitergevoel nodig, om een Fries op dat niveau goed te laten lopen!

EDIT: ik heb de KWPN-ers, Oldenburgers, Hannoveranen etc maar even voor het gemak rijpaarden genoemd. Anders werd het verhaal misschien een beetje warrig. Steeds al die rassen en types opnoemen

Ik ben het eigenlijk best wel met je eens, sommige dingen zijn nou eenmaal zoals ze zijn en rijpaarden zijn inderdaad gewoon geschikter ( het is ook een RIJpaard) Alleen vind ik een beetje heftige beweging of zoals mijn moeder dat zegt: 'geweld'' tijdens de beweging, je weet wel dat stoere. Vind ik dus echt schitterend om te zien. Mits ze het graag uitvoeren uiteraard. Een fries die kan overigens heel lichtvoetig bewegen hoor ( niet allemaal maar je hebt er tussen zitten ) . tja en een rijpaard heeft een ding dus niet:
SOKKEN! en MANEN! haha

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:06

Hahah

En ik weet dat het een rijpaard is, maar anders liep het zo door elkaar

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 23:30

Er is geen enkel ras wat alleen maar ideale dressuurpaarden fokt, het is dus wel erg raar dat blijkbaar alle Friezen geschikt moeten zijn voor de sport voordat we mogen zeggen dat Friezen geschikt zijn voor de dressuur? Als je zegt dat KWPNers geschikt zijn voor dressuur, dan bedoel je toch ook niet elke manegeknol?

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 03:08

imhotep schreef:
De fries geen ideaal dressuurpaard! zo ook voor de kwpner. Het is maar net wat je in huis hebt die hier geschikt voor is.
De fries kwpn verhouding is niet gelijk onder de dressuurruiters, dus zal je niet zo vaak een fries op dit niveau zien. Neemt niet weg dat de fries in opkomst is voor de dressuur vanwege de moderne fok. Snap best dat er mensen zijn die geen fries willen zien in de dressuur maar ik raad aan dat je daar maar aan moet wennen.

Een recreatieruiter kijkt misschien naar ras en afstamming, topruiters kijken naar de bewegingen en uitstraling ipv naar ras of papieren. Zodra de topruiters regelmatig een fries gaan pakken ipv een sportpaard omdat de bewegingen net zo goed maar de uitstraling beter is, kan je zeggen dat een fries een sportpaard is.

Ik ben alleen bang dat de echte fries op dat moment het loodje heeft moeten leggen voor een nieuw sportras, waar sportprestaties belangrijker dan raskenmerken zijn.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 03:15

horseyfries schreef:
Er is geen enkel ras wat alleen maar ideale dressuurpaarden fokt, het is dus wel erg raar dat blijkbaar alle Friezen geschikt moeten zijn voor de sport voordat we mogen zeggen dat Friezen geschikt zijn voor de dressuur? Als je zegt dat KWPNers geschikt zijn voor dressuur, dan bedoel je toch ook niet elke manegeknol?

Da's de pech van de KWPN-fokkerij, elke gek met een KWPN-merrie kan ermee fokken en het veulen in het stamboek laten opnemen. En helaas lopen er veel te veel "fokkers" zonder kennis rond die een modenaam belangrijker vinden dan de fokkwaliteiten van een hengst.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 06:28

horseyfries schreef:
Er is geen enkel ras wat alleen maar ideale dressuurpaarden fokt, het is dus wel erg raar dat blijkbaar alle Friezen geschikt moeten zijn voor de sport voordat we mogen zeggen dat Friezen geschikt zijn voor de dressuur?
Als je zegt dat KWPNers geschikt zijn voor dressuur, dan bedoel je toch ook niet elke manegeknol?

Waar heb ik dat gezegd dan

Had het over de goede paarden van dat KWPN stamboek die ik heb gezien. Niet over de manegeknollen, want helaas zijn er bij het KWPN ook minder goede paarden ingeschreven. En daar ben ik ook heus wel van op de hoogte

Moeten ALLE Friezen geschikt zijn voor de sport? Wie beweert dat? Ben die tekst in dit topic nog niet tegengekomen hoor...

Wat betreft dat ideale sportpaard: KWPN-ers lijken mij, indien ze talent hebben, idealer voor de dressuur dan een Fries met talent...

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:05

Karl66 schreef:
horseyfries schreef:

Da's de pech van de KWPN-fokkerij, elke gek met een KWPN-merrie kan ermee fokken en het veulen in het stamboek laten opnemen. En helaas lopen er veel te veel "fokkers" zonder kennis rond die een modenaam belangrijker vinden dan de fokkwaliteiten van een hengst.

Ten eerste geldt die "pech" voor bijna elke fokkerij, alleen bij staatstoeterijen heb je kans dat dit anders geregeld is. Bij de Friezen geldt die regel net zozeer.
Ten tweede: ook al zou er één fantastische fokker voor elke KWPNer mogen bepalen waarmee gefokt wordt, dan nog zal het nooit zo zijn dat er een 100 % succes score gehaald gaat worden en er alleen maar topsportpaarden uit voort komen. Zo werkt het nou eenmaal niet in de fokkerij.

Pletje: niet alles gaat over jou, ik zeg nergens dat jij dat specifiek gezegd heb maar het valt me wel op dat de laatste pagina's de bijdragen van verschillende personen verzanden in opmerkingen als "dat er sommigen wel geschikt zijn, maar niet allemaal en dat je ze daarom toch niet geschikt voor dressuur kan noemen". Daarmee spreek je jezelf (in overdrachtelijke zin, dus niet JIJ alleen) dan dus eigenlijk tegen, als er Friezen wel geschikt zijn voor de dressuur dan zijn er dus Friezen geschikt voor de dressuur en kun je niet meer zeggen dat ze per definitie niet geschikt zijn voor de dressuur.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:11

Ik ben van mening dat die Friezen de uitzondering zijn! En dan bedoel ik hen, die in het ZZGP lopen

Maar de enkele Friezen die het daar op dat niveau overleven, maken nog niet het Friese ras op zich echt geschikt voor de dressuursport

Samar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:47

Pletje123 schreef:
Wat betreft dat ideale sportpaard: KWPN-ers lijken mij, indien ze talent hebben, idealer voor de dressuur dan een Fries met talent...

Ik ben van mening dat die Friezen de uitzondering zijn! En dan bedoel ik hen, die in het ZZGP lopen

Maar de enkele Friezen die het daar op dat niveau overleven, maken nog niet het Friese ras op zich echt geschikt voor de dressuursport

Overleven?? Vind ik wel erg negatief en oneerbiedig gesteld. Waar baseer je dat op?

Dat KWPN-ers over het algemeen genomen geschikter zijn voor de dressuur dan Friezen betekent toch niet dat Friezen dan per definitie NIET geschikt zijn voor de dressuur.

Ik vind dat Friezen wel geschikt zijn voor de dressuur en de praktijk bevestigd dit.

Daarnaast zijn ze ook geschikt voor andere disciplines. Ik vind Friezen daarentegen niet geschikt voor de springsport, al zijn er Friezen die goed kunnen springen. Maar dat is een andere discussie.

Monchou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:52

Ik ben het met Samar eens...
Ik vind Friezen wel geschikt voor de dressuursport...
Sommige Friezen hebben er nou eenmaal ze bouw niet voor...
Maar dat hebben sommige KWPN`ers ook niet...