Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pletje123 schreef:Sportpaarden of tuigpaarden? Als je er tussen in gaat zitten dan krijg je het vaak net niet... Als je iets doet moet je het goed doen en niet voor de helft![]()
Horseyfries: waarom vind je dat een brug te ver? Jij wilt toch ook graag een Fries die goed kan galoperen?
christel1857 schreef:Ik ben het met je eens.
Overigens in 't algemeen: Friezen zijn van oorsprong rijpaarden voor de ridders, daarna hebben de boeren ze omgetoverd tot vrij zware landbouwpaarden, en daarna zijn ze omgetovert tot tuigpaard. Er is dus al zoveel gewisseld in gebruik van de fries, waarom maken we er geen mooi allround dressuur/tuigpaard van?
Waarom zou een fries niet kunnen mennen zonder 'hackney-gangen'. Zijn die opgetrokken hackney-gangen nou wat menig friezen liefhebber nou zo leuk vind aan het ras? Is dat waar nog meer op gefokt moet worden? ik ben niet zo voor dat conservatieve.. Ik vind andere eigenschappen van het ras vele malen belangrijker.
Karl66 schreef:
Pletje123 schreef:Ik vind niet dat ze ongeschikt zijn, maar erg overtuigd dat ze geschikt zijn ben ik er ook weer niet van!
Er zijn er zeker een paar die het zwaardere werk wel aankunnen![]()
Toch mis ik bij de Friezen het elegante wat je bij de KWPN-ers/rijpaarden wel weer hebt. Het ziet er naar mijn mening altijd net even wat moeizamer uit, terwijl ik het juist geweldig vind te zien dat een dier bijna moeiteloos de zware oefeningen doet!
De goede rijpaarden die ik heb gezien, steken nog altijd met kop en schouders uit boven de goede Friezen die ik heb gezien.
Het gemak van bewegen van zo'n goed rijpaard heb ik bij een Fries nog niet waargenomen. Wellicht komt dat op een dag eens, maar tot op heden is het er nog niet van gekomen
Ik heb wel ontzettend veel respect voor diegene die met een Fries op hoger niveau presteert! Want in mijn ogen heb je een ontzettend goed ruitergevoel nodig, om een Fries op dat niveau goed te laten lopen!
EDIT: ik heb de KWPN-ers, Oldenburgers, Hannoveranen etc maar even voor het gemak rijpaarden genoemd. Anders werd het verhaal misschien een beetje warrig. Steeds al die rassen en types opnoemen
imhotep schreef:De fries geen ideaal dressuurpaard! zo ook voor de kwpner. Het is maar net wat je in huis hebt die hier geschikt voor is.
De fries kwpn verhouding is niet gelijk onder de dressuurruiters, dus zal je niet zo vaak een fries op dit niveau zien. Neemt niet weg dat de fries in opkomst is voor de dressuur vanwege de moderne fok. Snap best dat er mensen zijn die geen fries willen zien in de dressuur maar ik raad aan dat je daar maar aan moet wennen.
horseyfries schreef:Er is geen enkel ras wat alleen maar ideale dressuurpaarden fokt, het is dus wel erg raar dat blijkbaar alle Friezen geschikt moeten zijn voor de sport voordat we mogen zeggen dat Friezen geschikt zijn voor de dressuur? Als je zegt dat KWPNers geschikt zijn voor dressuur, dan bedoel je toch ook niet elke manegeknol?
horseyfries schreef:Er is geen enkel ras wat alleen maar ideale dressuurpaarden fokt, het is dus wel erg raar dat blijkbaar alle Friezen geschikt moeten zijn voor de sport voordat we mogen zeggen dat Friezen geschikt zijn voor de dressuur?
Als je zegt dat KWPNers geschikt zijn voor dressuur, dan bedoel je toch ook niet elke manegeknol?
Karl66 schreef:horseyfries schreef:Er is geen enkel ras wat alleen maar ideale dressuurpaarden fokt, het is dus wel erg raar dat blijkbaar alle Friezen geschikt moeten zijn voor de sport voordat we mogen zeggen dat Friezen geschikt zijn voor de dressuur? Als je zegt dat KWPNers geschikt zijn voor dressuur, dan bedoel je toch ook niet elke manegeknol?
Da's de pech van de KWPN-fokkerij, elke gek met een KWPN-merrie kan ermee fokken en het veulen in het stamboek laten opnemen. En helaas lopen er veel te veel "fokkers" zonder kennis rond die een modenaam belangrijker vinden dan de fokkwaliteiten van een hengst.
Pletje123 schreef:Wat betreft dat ideale sportpaard: KWPN-ers lijken mij, indien ze talent hebben, idealer voor de dressuur dan een Fries met talent...
Ik ben van mening dat die Friezen de uitzondering zijn! En dan bedoel ik hen, die in het ZZGP lopen![]()
Maar de enkele Friezen die het daar op dat niveau overleven, maken nog niet het Friese ras op zich echt geschikt voor de dressuursport