Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 14:59

@tarzan immu boost van phytonics!

Wat naar Dais, sterkte voor jou en Quinta

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:18

Oke, dankjewel Maartje voor de tip, ga hier eens naar kijken!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:16

Gewone vitaminen spuiten kunnen ook helpen voor de weerstand.

Afbeelding

Afbeelding

Hier zijn er ook twee (ik) heel blij dat de bodem weer zacht is. :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:27

Wat een leuke foto’s Elisa, heerlijk als ze zo uit hun plaat kunnen gaan <3

Dan ga ik denk ik maar zo’n spuit halen, als dat niet genoeg helpt kan ik de immu boost nog proberen :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:49

Hier is de bodem nog steeds wel hard hoor, helaas…

Ik heb immu boost standaard in mijn kast liggen, voor als ze net even niet lekker gaan. Ik vind het echt top spul

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:56

Hier is de bodem nog steeds hard! Net poging gedaan tot rijden maar ging gewoon niet helaas..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:14

Ah jammer, ik was er ook bang voor hier maar gelukkig was ie zacht. Het was eigenlijk gelijk al bokken haha.

Dankje Tarzan!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:40

Hier oogt het wel ok, maar als je er op loopt is het echt nog kei hard. Ik had de paarden even in de bak, die is vlakker dan de paddock, met het idee dat ze even los komen, maar dat deden ze dus allemaal nog niet

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 21:26

Dais wat verschrikkelijk ;( Veel sterkte!

Jenara: ik merk aan Neva dat de bovenlijn verstrakt. Beetje te vergelijken met wanneer wij mensen onze schouders optrekken zeg maar. Lastig uit te leggen haha.

Beterschap voor Fuego! Ik weet niet of het met bloedafname goed te controleren is wat er precies aan de hand is. Is voor Rambo een fascia release behandeling niet een idee? Neva was onregelmatig op rechtsvoor en uiteindelijk op alle vier de benen, omdat ze haar lichaam inderdaad niet goed gebruikte.

Bodem hier ook nog hard :j

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 23:56

Bodem is hier goed te doen, de paarden hebben gelukkig de hele week overdag gewoon buiten kunnen lopen. Vandaag was de bak ook weer goed en ben ik met longeren begonnen. Mijn paard kent dit helemaal niet, maar de begint het te begrijpen.

Tarzan, ben je bekend met Horsecomplete? Je kunt daar een voermeting, kruidenmeting en pijnmeting laten doen. Nooit meer zoeken naar het juiste middel maar gewoon precies weten wat je paard nodig heeft. Ik zou niet meer anders willen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:31

Wat vinden jullie Spanjaarden van de sneeuw? :brr:
Voor die van mij was het helemaal nieuw, die stond wel even raar te kijken vanochtend. Gelukkig heeft ze geen ijzers en kon ze gewoon lekker naar buiten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:33

Stom :+ Mijn Haflinger en Welsh staan buiten maar de Spanjaarden doen niet mee :')

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:16

Hier blijft geen sneeuw liggen ...
Jenara heeft denk ik 1x sneeuw gezien en heb niet aan haar gemerkt dat ze het raar vond ofzo.

@Jorinda, dat is wel een goeie indicatie inderdaad! En is best goed uitgelegd!

Jenara liep gisteren plots vrij stijf in haar achterhand gisteren, vooral rechtsachter ... Mijn verzorgster had zaterdag nog gereden en stuurde me dat ze toen supergoed liep, dus ofwel heeft ze daar wat spierpijn van, ofwel heeft ze iets raars gedaan op de weide ... In stap en draf merkte ik er op de grond eerst niets van, in galop zag ik het wel vrij duidelijk. Had dan even gereden en buiten dat ze niet goed voorwaarts wou in draf, voelde ik niet echts in, behalve ook weer in galop, ze sprong echt niet goed door ... Snel mee gestopt dan ook.
Hopelijk is het niets en vandaag al weer beter!

Was wel even schrikken, heb het geluk gehad dat Jenara eigenlijk nog nooit kreupel is geweest (hout vasthouden)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:31

Betekent hout vasthouden hetzelfde als afkloppen?

Wel balen zeg, hopelijk is het onschuldige spierpijn.

Die van mij heeft de sneeuw goed geinspecteerd, eerst even met schrapen en sneeuw eten en kijken met schrapen wanneer er ijs onder zat. Geen idee of dit de eerste keer was, in ieder geval wel bij mij.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:53

Gelukkig blijft de sneeuw tot nu toe hier niet liggen. Ik weet niet hoe Izarra er mee is, dat kom ik ook niet te weten. Als de sneeuw blijft liggen heb ik zelf huisarrest, want dan is het te glad buiten voor om rond te lopen.

Jenara ik duim mee dat het spierpijn is!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:06

Hoop dat het spierpijn is Jenara!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:12

Oei dat is schrikken Jenara, hopelijk valt het mee.

Hier blijft het wel liggen, hoop niet dat er nog veel meer komt.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:15

Jenara schreef:
Hier blijft geen sneeuw liggen ...
Jenara heeft denk ik 1x sneeuw gezien en heb niet aan haar gemerkt dat ze het raar vond ofzo.

@Jorinda, dat is wel een goeie indicatie inderdaad! En is best goed uitgelegd!

Jenara liep gisteren plots vrij stijf in haar achterhand gisteren, vooral rechtsachter ... Mijn verzorgster had zaterdag nog gereden en stuurde me dat ze toen supergoed liep, dus ofwel heeft ze daar wat spierpijn van, ofwel heeft ze iets raars gedaan op de weide ... In stap en draf merkte ik er op de grond eerst niets van, in galop zag ik het wel vrij duidelijk. Had dan even gereden en buiten dat ze niet goed voorwaarts wou in draf, voelde ik niet echts in, behalve ook weer in galop, ze sprong echt niet goed door ... Snel mee gestopt dan ook.
Hopelijk is het niets en vandaag al weer beter!

Was wel even schrikken, heb het geluk gehad dat Jenara eigenlijk nog nooit kreupel is geweest (hout vasthouden)

Huh wat gek! Ik had op mijn laatste ritje met Peet precies hetzelfde... Gelijk paniek dat er iets mis is... Ik hoop nu zelf dat het de bodem was die hij niet vertrouwde.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 08:27

Balen Jenara, hopelijk loopt ze snel weer goed!
Hier is al een flink pak sneeuw gevallen en er komt morgen en overmorgen nog veel meer aan :=
Fuego geeft er niks om, die heeft dit liever dan tegen heb ik het idee.

Ik heb overigens iemand benaderd die aan Lymfe Drainage doet voor Fuego, ik had iets gelezen bij iemand en toen dacht ik, dat kan een oplossing zijn. zij komt zaterdag langs dus even duimen dat ze hem weer wat op weg kan helpen naar een betere weerstand!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:07

Dais, wat verschrikkelijk. Heel veel sterkte voor jou en je merrie -O-

wat vervelend dat ze niet helemaal lekker loopt Jenara. Even een paar dagen rustig aan doen dan maar!

Hier ook wat sneeuw gevallen maar ook wel weer veel gesmolten. Nero geeft er ook niet zo heel veel om.
Wij gaan vrijdag een weekendje weg, met Nero, dus er mag best sneeuw vallen maar niet zo veel dat het te glad/gevaarlijk is om met de trainer te rijden :Y)

Ben benieuwd Tarzan wat de Lymfe Drainage doet voor Tarzan!

Hier gisteren weer les gehad. Ging goed! Heel langzaam begint hij op mij te wachten met wijken in plaats van dat hij zelf alvast begint :') (en dat is in de wending want dat is makkelijker :D )
We zijn ook bezig met verzamelde galop, maar ik merk dat ik het lastig vind om ontspannen te zitten. Blijkbaar hou ik heel veel spanning vast. Hebben jullie tips hoe ik daaraan kan werken? Een les op een joker-paard staat al op de planning!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:18

Tip om te ontspannen: ademen, blijf ademhalen richting je buik.

Ik ben benieuwd hoe dat gaat zo’n drainage en of het helpt Tarzan.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:24

Ik heb als tip gekregen heel vaak "braaf" zeggen. en dan vooral met een diepere stem. Dan adem je automatisch iets dieper en je stelt jezelf en paard gerust!
En als het niet helpt, tijdens het galopperen bewust je schouders bewegen en laten zakken, zelfde met ellebogen en knieën. Ik had er ook altijd last van in de galop maar nu een heel stuk minder!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:00

Dat zijn goede tips, dank jullie! Ja klopt Flubberboot, als ik vanuit mijn schouders ontspan (of inderdaad beweeg) ontspan ik veel beter. Vanavond gelijk gaan oefenen :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:12

Een liedje zingen helpt ook ontspannen :Y)
Wel gaaf hoor Autumnn dat jullie zo goed gaan!

Ik ben ook heel benieuwd hoe de lymfe drainage gaat en wat het gaat doen.
Ze wilde extra snel komen toen ze alles hoorde en gaf aan dat ze al veel paarden met allerhande klachten heeft kunnen helpen en ook de weerstand weer op peil kan krijgen.
En aangezien hij al opgegeven is denk ik, baadt het niet dan schaadt het niet! Ik duim natuurlijk stiekem wel dat het positief uitpakt!

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:26

Ik lees heerlijk mee, zeker nu ik al een week ziek ben. Maar ben benieuwd Tarzan, hoe de lymfe draignage behandeling gaat werken. Hoor er vaak wel positieve reacties op, en fijn dat ze zo snel komt!

Autumn, wat betreft de ontspanning/spanning. In mijn coachings is een van de vele oefeningen een body-scan: eigenlijk een continue aanwezigheid en bewustwording van je hele lijf. Soort hoofd-schouders-knie-en-teen. Ik zeg altijd; belangrijk om dit niet alleen op het moment te doen dat je merkt dat er spanning is, maar ook daarvoor al. Zo oefen je spanning herkennen in je lijf en daar ook sneller op te reageren en weer te ontspannen. Focus op je lijf en actieve ontspannen van spieren d.m.v de eerder gegeven tips zoals ademhaling en zingen.

Supertof dat jullie zo lekker gaan, succes ontspanning oefenen *\o/*