Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
opisop_shop schreef:Die cap lijkt mij wel een lastige keuze, hoe doe je dat dan op wedstrijd want dan zul je toch met cap moeten rijden?
pien_2010 schreef:Poekkie schreef:Is het eigelijk gebruikelijk dat een manege toestaat om met hengsten en merries samen in de piste te rijden?
Lijkt me dat de ruiter van de merrie ernstig verwond kan worden als die hengst opeens springt, los van alle andere gevolgen. Ik begrijp niet dat een manege dat zomaar toelaat noch dat die mensen met die merries dat risico uberhaupt willen nemen. Zeker met een hengst die daar al staat te brommen en te trippelen.
Op veel maneges mag het niet, zij nemen ook geen hengsten aan. Wij hadden heel bewust een manege gezocht die heel veel hengsten had, want wij vroegen ook een stuk begeleiding en les in het omgaan met een hengst.
Paard in de rijbak heeft nog nooit gehinnikt, gebromd of getrippeld, zowel niet bij mij als bij mijn dochter. Wel was hij aan de hand erg fel en hebben we hem met hulp van de hengstenhouder moeten opvoeden totdat hij zicht rustig naar de hengstenwei achterin liet brengen (met ketting in het begin door de mond zo fel was hij in het begin daarop). Was na twee dagen opgelost, na een week ketting gewoon rond zijn neus, na 2 weken gewoon met halster touwtje zonder extra iets, maar wel als verlengstukje ketting die gelijk weer erom heen kon zo nodig.
Onze hengst verdroeg al die merries niet om hem heen en al die manegeruiters niet die hun merries gewoon lieten knipogen voor zijn neus als we in de poetsplaats waren etc. Hij was een vader hengst volgens de hengstenhouder. Op een dag in de lente reed ik met hem naar buiten, we reden langs een wei met trekpaarden en mijn hengst wilde die wei in. Ik ben er af moeten springen, heb moeten slaan met de springzweep→ kei hard, en gelijk hengstenketting door zijn mond erbij moeten pakken en toen ik met hem naar huis lopen.
Hengstenhouder zag ons aankomen lopen, ik in tranen, sloeg arm om mij heen, hielp me met afzadelen en nodigde mij uit voor een kop koffie bij zijn vrouw en hem in de keuken. Het was tijd voor een ernstig gesprek.
Wat bleek, zijn zonen en hij hadden de avond ervoor een gesprek gehad want met binnenhalen van onze hengst vonden ze hem te fel en de ervaren mannen die altijd met hengsten werkten hadden hun handen vol aan hem. Ze vonden hem een vader hengst en hadden niet het idee dat wij te soft met hem waren of te onduidelijk. Hij had ongelooflijk veel testosteron en ze verwachtten dat dit alleen nog maar erger zou worden.
Dus hadden ze besproken dat advies zou zijn: "of we met hem gingen fokken→ kregen we alle hulp→ ging hij bij de hengsten achterin afgescheiden van de merries", of "we lieten hem ruinen en dan werd het een leuk gezinspaardje". 24 uur later stond hij al in de kliniek en is hij geruind want voor ons was het immers de bedoeling een leuk gezinspaardje te hebben.
Helaas voor mij was ik erg vroeg op pad met hem zodat dit advies nog niet gecommuniceerd was met mij iets dat hij erg sneu vond.
Ik beschrijf dit, want ik had veel te zeggen over hem. Hij had nooit getrippeld of gebromd en bij mij liep hij zo mak als een lammetje mee naar de hengstenweide.
Met buitenrijden uit het niets, had ik niets maar dan ook helemaal niets meer te zeggen. Waarschijnlijk was een van die merries hengstig. Het is de meest angstaanjagende ervaring in mijn leven geweest. En geloof me, wij waren echt geen watjes met hem en werden super goed begeleid, + hij was erg braaf met rijden.
Dus hou je ogen open en weet wat voor een testosteron geweld uit het niets los kan komen. Heb dus altijd een hele harde zweep bij je (hadden wij gekocht op advies van hengsten houder) en gebruik hem ook echt als het nodig is. Veiligheid voor alles.
En misschien is die van jullie wel heel erg braaf en gaat het goed.
Wij namen ook onze verantwoordelijkheid, en reden altijd zelf een volte, of sloegen af als de anderen ons de voorrang niet gaf.
_Penotti schreef:Chanelle007 schreef:Voor de tweede keer wij nemen ook de verantwoordelijkheid.
Nee je zegt dat je dat doet om het vervolgens op de ander te schuiven, want die doen niet wat ze moeten doen.
Had er gestaan: Dat doen we ook. Wij nemen de verantwoordelijkheid. Punt. Dan was het wat anders.
Earth schreef:Jeetje, wat een discussies hier. Maar het lijkt me wel leerzaam voor TS.
TS, zoals eerder gezegd, is het niet alleen maar leuk om een hengst te hebben, maar het kan ook gevaarlijk worden. Het allerbelangrijkste is dat je hengstengedrag leert kennen en herkennen. Want door dit te leren, kun je hem beter corrigeren. Zoals bijvoorbeeld dat hinniken onder het zadel, of misschien aan de hand.
Verdiep je eens in filmpjes op youtube over hengstengedrag, of ga eens op bezoek bij een hengstenhouder.
Ik zocht trouwens op dat filmpje van zo'n parade waarbij een hengst op een merrie springt terwijl er mensen op zitten. Maar ik kan dat filmpje niet vinden.
Maar goed, dan is dit wel even een voorbeeld, misschien een heftig voorbeeld, maar zo gevaarlijk kan het wel worden.
[ Video ]
Earth schreef:Ik merk dat er op Youtube minder te vinden is dan ik dacht. Dan is het echt misschien eens leerzaam om iemand te zoeken die je er eens het een en ander over kan vertellen, zoals een hengstenhouder
Chanelle007 schreef:Earth schreef:Jeetje, wat een discussies hier. Maar het lijkt me wel leerzaam voor TS.
TS, zoals eerder gezegd, is het niet alleen maar leuk om een hengst te hebben, maar het kan ook gevaarlijk worden. Het allerbelangrijkste is dat je hengstengedrag leert kennen en herkennen. Want door dit te leren, kun je hem beter corrigeren. Zoals bijvoorbeeld dat hinniken onder het zadel, of misschien aan de hand.
Verdiep je eens in filmpjes op youtube over hengstengedrag, of ga eens op bezoek bij een hengstenhouder.
Ik zocht trouwens op dat filmpje van zo'n parade waarbij een hengst op een merrie springt terwijl er mensen op zitten. Maar ik kan dat filmpje niet vinden.
Maar goed, dan is dit wel even een voorbeeld, misschien een heftig voorbeeld, maar zo gevaarlijk kan het wel worden.
[ Video ]
Dit heb ik ook al gezien. Ik zoek ook de informatie die nodig is
Poekkie schreef:_Penotti schreef:
Dat meisje heeft heel veel geluk gehad dat ze dat heeft overleefd. Jammer dat zij moet boeten voor iemand die per se met een hengst tussen andere paarden moest gaan rijden.
anjali schreef:Ik heb die twee filmpjes bekeken ,tja dat ziet er gevaarlijk uit. Ik zou mijn merrie ook beslist niet laten dekken door hengsten die dergelijk gedrag vertonen. Bij Kwpn-keuringen krijgen ze ook een punt voor gedrag toch.Maar,de schuld ligt eigenlijk bij de onverantwoordelijke eigenaren.Het bezitten van een hengst is een groot voorrecht en dat moet je bewijzen waard te zijn.
sevke schreef:Hij mag daar niet op reageren. Niet brommen, roepen, trippelen, whatever. Als ik erbij ben dient hij zich te gedragen als een ruin. Als er iemand een knipogende merrie voor zijn neus zet, en ik zit op hem, dan nog mag hij daar niet op reageren.Hij mag bijvoorbeeld ook niet uitschachten als er mensen omheen staan, behalve dan als we een cap ophebben, want dan mag hij gaan dekken, dat weet hij.