CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:19

Ik moet dat even navragen binnen de vereniging.ik zelf zit niet in de trekpaarden.maar ik zal er achter aan gaan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:25

Tja, mijn merrie heeft zeer waarschijnlijk ook CPL, maar die is al 26 en heeft op wat mijt af en toe na echt geen last. Flynn heeft wel de kenmerkende ribbels en af en toe wat jeuk, maar verder ook nog niet heel erg last. Hij is nu 9. Dus in hoeverre het wat zegt dat een ouderdier het heeft... Jes gaat eerder ten onder aan die rottige artrose dan aan de CPL...

timmyturner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 19:06

ik heb 2 tinkers en 1 heeft CPL, had hier nog nooit van gehoord. ik heb hem nu 3 jaar en zit al 3 jaar in de ellende en ben heel blij met alle ervaringen van andere eigenaars. Ik weet dat hij er nooit meer van afkomt. maar wil zijn leven zo jeukvrij mogelijk maken. ik heb zijn benen gister behandeld met Frontline en vond het vandaag een stuk rustiger, minder aan het stampen en geen maden gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 19:05

KoudbloedKim schreef:
Wel een beetje lastig nu dat men denkt dat ik het topic heb geopend. :o

Maar dat heb je toch ook???

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:36

zorro schreef:
Ik heb een trekpaard, wel eens gehoord van CPL, maar simpelweg nooit bedacht dat mijn paard daar gevoelig voor zou kunnen zijn. Ik controleer haar sokken/ huid er onder regelmatig omdat je gewoon niet kan zien of ze mok heeft door de grote hoeveelheid haar. Dat doe ik ook bij mijn andere paard, gewoon voor de zekerheid. Beide paarden hebben geen mok of mokachtige klachten of iets wat op CPL duidt.

Toch lees ik graag even mee, om mijn kennis wat te vergroten. Ik hoop maar dat ik er verder nooit mee in aanraking kom.

Marloes is 9 jaar, maar ik begrijp dat het op elke leeftijd plotseling kan beginnen?

-O-

Onze Marloes heeft ook CPL. Paar weken geleden het eerste wondje gevonden, een week later waren de eerste ribbels er al. Toen gelijk DA gebeld en jawel CPL. Ze heeft een injectie gekregen, twee weken later nog een.

Ik heb de sokken geschoren en ben de wondjes gaan behandelen. Ik heb de benen nu helemaal dicht, en de ribbels lijken de laatste tijd niet te verergeren.

Ik was 1x per week met betadine of greenxl, spuit 1x per week met greenxl, en gebruik groene leem op de open wondjes. Als ze dicht zijn een creme van de DA. Sokken houdt ik kort, dat werkt met de warmte beter en ik kan beter behandelen.

Gisteren heb ik een cursus lymfedrainage gedaan, en heel veel geleerd. Morgen of maandag start ik met het behandel plan, en ik ga natuurlijk de benen opmeten om hopelijke vorderingen goed op te kunnen merken.

Ik heb meegelezen in dit topic en weet dat er hier meerderen geinteresseerd zijn in lymfedrainage. Als jullie het interessant vinden wil ik de behandeling en hopelijke vorderingen hier best delen, zodat jullie een idee hebben of het de investereing waard is. Laat maar weten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:47

Gloa schreef:
[naam] schreef:
Wel een beetje lastig nu dat men denkt dat ik het topic heb geopend. :o

Maar dat heb je toch ook???
Nee, dat heb ik niet. :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:31

Ik zou dat heel interessant en nuttig vinden Zorro, graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 23:46

Interessant, Zorro!

Ik heb ook contact gehad met een vrouw die aan lymfendrainaige doet.
Zij komt uit Utrecht, meen ik, en vraagt 45 euro per behandeling voor CPL paarden.
Mocht iemand interesse hebben, kan ik haar naam doorgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:19

@Kbk; bij mij geeft ie jou aan als TS en de eerste post is ook van jou dus vandaar. Als dat niet zo is misschien beheer vragen dat recht te trekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:32

Het is een gesplitste discussie.
Er was een topic over Trekpaarden, daar werd het onderwerp CPL aangesneden en omdat dat offtopic was, werd dat deel omgezet naar dit topic.
Toevallig met mijn bericht als eerste, maar ik heb dit topic dus niet zelf geopend en was ook niet de eerste die over CPL begon.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:48

Beetje blond misschien, maar maakt t uit wie het topic opende? Of heb je dan bepaalde 'verantwoordelijkheden'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:49

Ik merk dat er nu al een paar keer wordt geopperd om [naam] te laten testen etc.
Maar ik heb liever dat dit gewoon een algemeen topic blijft. :) Dus niet specifiek over mijn paarden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:02

Ah, op die manier. Ik snap t idee wel, maar dan heb je de uitslag van de test en is hij positief. En dan? Spuit je hem af? Verkoop je hem? Hou je hem zelf? Je hebt volgens mij niet zoveel aan die voorkennis. Je hebt al ervaring met Kim. Ik neem aan dat je op voerbeleid etc let en verder ben je -door je ervaring met Kim- er snel bij om in te grijpen.

Dus inderdaad: moving on en verder met het algemene CPL topic.

Wat me zelf wel aan het denken zet. Want mijn Beau heeft t ook heel erg gehad. De maden kropen uit zijn benen (en niet zuinig ook), in zijn koot heeft hij dikke ribbels, maar sinds ik zijn darmen dus onder controle heb en bij de eerste tekenen van mijt de frontline erbij pak, heeft hij echt nergens meer last van. Dat is al een jaar of 3-4 stabiel. Maar kan dat zomaar ineens terug komen? Hij heeft echt helemaal geen verdikkingen verder op zijn benen. Moet er wel bij zeggen, dat zijn sokken wel een stuk minder lijken te zijn dan voorheen. En heb er tich niks mee gedaan. Is dat zijn volwassen omvang? Hij is nu 6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:05

Precies en er is geloof ik niet eens een test.

Kim krijgt tegen de mijt om elke 2 maanden een injectie Doramectine, als ik het goed schrijf.
Dit helpt wel wat en als ik haar daarnaast was met byemite, scheelt dat aanzienlijk.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:29

Ik hoop het voor je Fabster. Hij is nog redelijk jong, je ziet vaak dat vanaf een jaar of 9 het ineens flink doorzet. Bij die van mij dus bij 11 jaar.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:01

Dan moet ik het maar goed in de gaten houden. Hij heeft al zoveel pech, dus een echte doorbraak van CPL hoeven we er ook niet nog eens bij.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:22

Ik hoop het ook niet fabster. Hier heb ik tot nu toch geen dramatische uitbraken gehad. Hij is nu 13. Heeft wel ribbels maar nu met de zwavelolie geen kortsen/schilfers meer. Dus het hoeft niet!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:29

Gefeliciteerd met je verjaardag, Darkofoitzik!

En ik hoop er inderdaad maar het beste van.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:34

Dankje.... alweer zo oud Y)(^)

Ja komt vast goed. Ik merk wel dan hij nu wat meer kortjes krijgt. Geen idee waarom. misschien het aanhoudende warme weer.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:41

Ik zie dat je de perfecte leeftijd hebt bereikt (in mijn ogen tenminste :D )! Zo oud ben ik in gedachten altijd gebleven. :o

Tja, volgens mij ishet met die cpl toch een kwestie van kijken wat er gebeurt. Uiteraard probeer ik de omstandigheden zo gunstig mogelijk voor hem te houden. Meer kan ik er niet aan doen, denk ik.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 14:23

Ik vind dit echt zo een leeftijd waarbij dit gaat vergeten. Toen mijn oma vroeg hoe oud ik werd moest ik toch echt even nadenken.

Precies. Ik zie het net als een hartinfarct. Sommige dieren zijn er gevoeliger voor maar je kunt wel de factoren beperken.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 22:07

Gefeliciteerd Darko!

Ik houdt jullie op de hoogte, wil voor mezelf toch alles uitgebreid bij gaan houden, en ik hoop dat het positief uitpakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 22:10

Gefeliciteerd!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 07:33

Dank jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 11:28

Pffff is het weer mijten seizoen ofzo -O- . Bij ons op stal staan de fries, noriker en mn trekpaardje weer te stampen. Morgen Floor dus maar weer in de bye-mite zetten.

Ik zou het wel zeer nuttig vinden om al voordat er symptomen zijn te weten of mijn paard CPL drager is. Denk dat je preventief door goede huisvesting, voeding en mijten controle al een heel eind bent. Maar als je weet dat je dier CPL drager is dan zou je ook nog extra dingen kunnen ondernemen om de kans op een enorme uitbraak te verkleinen. Want een eenmaal opgezwollen been heeft zoveel schade in de weefsels dat het voor het lichaam wel heel veel is om te herstellen. Daarnaast zou zoiets indien mogelijk eigenlijk verplicht moeten worden gesteld voor elk fokdier.