Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charly85

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:52

heel mooi al die sneeuw foto's!
Hier geen sneeuw:( Anders had ik vast ook zulke mooie foto's gehad:)

Troy heeft een dunne deken op, meer omdat ik het anders zielig vindt:) (ben een doetje!)

unbelievable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:50

Helaas, hier is t ook ellendig door de sneeuw, salvador staat nu ook veel binnen. Hij heeft een dikke deken op, want meneer is een ontzettende Spaanse koukleum. Dus staat lekker ingepakt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:32

Prachtige foto's Dorien!

Candor staat ook onder een deken, 300 gram op het moment, en zelfs daar is zijn wintervacht nu onder aan het groeien, hij voelt er ook niet echt "warm" onder. Als het weer gaat vriezen overdag gaat er een 400 gram op. Bij ons zijn ze ook een paar dagen binnen geweest omdat het een ijsbaan geworden was buiten. Gelukkig sinds vandaag wel weer buiten. Wel iedere dag 1 of 2 keer gereden, maar het was duidelijk te merken dat meneer zijn vrije tijd tussen de merries had gemist.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:21

Adorno staat nu onder een 200 gram waterdichte deken.
Maar hij is niet een koukleum.
Als het overdag ook vriest krijgt hij zijn 370gram op.

Omdat ze waterdicht zijn voelen ze wel warmer aan.
En hij heeft snachts een hals op (staat in een buitenstal).

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:58

Hallo allemaal,

Ik meld me ook hier samen met mijn Spaanse schone Decorosa XXV. Geweldig ras ik wil nooit iets anders meer, nog nooit zo'n eerlijk en gevoelig paard meegemaakt. Deco heeft een behoorlijk trauma uit Spanje meegenomen maar daar denken we maar niet meer aan terug.. Deco is heel erg smal voor een PRE ze is nu 7 en stiekem hoop ik dat ze nog iets meer uitgroeit, vergeleken met hoe ik haar kocht is ze nu een olifant maar goed. Ook is ze niet groot toen ik haar kocht 156 maar denk dat ze nu wel groter is.

Maar Decorosa kan ontzettend zenuwachtig zijn en is haast niet moe te krijgen. Soms heeeel vervelend maar je kunt er zo enorm veel van leren. Deco gaat nooit meer weg die hoort er gewoon bij. Misschien koop ik er ooit een spaans vriendje voor ons bij :) maar dat zijn toekomst dromen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zo kochten we haar |( ze was toen al 4,5 ze leek wel 2
Afbeelding

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:06

Dank je wel Angela, hij is zo fotogeniek en knap . Ik ben heel trots op mijn eigen fok :-)

Calida heeft met barre sneeuw en regen een ongevoerde regendeken op maar over het algemeen staat ze zonder deken. Kazan een gevoerde regendeken 300 gram geloof ik Rioja staat gewoon zonder deken en heeft een mooie dun hengstevelletje wat altijd glanst, Elegante natuurlijk ook.
Donneke is geschoren en draagt een regendeken met voering maar zijn beentjes zijn nog gewoon lekker harig.
Kazan heeft na zijn castratie niet meer zo'n mooie glanzende dunne vacht dat vind ik wel jammer maar als je ziet hoeveel sociaal contact hij ervoor terug heeft gekregen,dan hoor je mij niet klagen.
Mijn paarden hebben altijd een plekje om te schuilen of uit de wind te kunnen staan .

Vandaag staan ze vroeg binnen, gaat de radio op hard en de lampen aan. Vorig jaar kon ik de DA bellen omdat Kaz totaal over de zeik was en daarvan koliek kreeg. Dat wil ik niet meer, 2014 begon slecht op deze manier....

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:52

Vanavond maar afwachten wat meneer van het vuurwerk vindt. Op de wei vandaag had hij weinig aandacht ervoor, die maffe Hollanders!

Op buitenritten valt ons op dat hij echt moet thuiskomt, waarschijnlijk ook van alle nieuwe indrukken die hij opdoet. In de bak is hij wel redelijk pittig, dat schijnt hij gewend te zijn.

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:59

Falcao staat nu al lekker onder 400 gram, hij heeft het ook altijd koud.

Overdag is vuurwerk ook niet spannend hier, ben benieuwd vannacht.

Zo, lisa, decorosa is echt mooi opgedroogd!!

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 12:17

Ik wens iedereen een mooi, gezond en liefdevol 2015 toe. De paarden hebben het hier super gedaan gelukkig, de stress viel heel erg mee. Ze keken wel naar het vuurwerk, soms was dat echt grappig om te zien.

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:05

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:09

Vandaag alweer het eerste ritje van 2015 gemaakt.

Zonder zadel lekker op de deken, neusriem van m'n hoofdstel afgehaald, touwhalster met teugels eronder. Heb zo goed als de hele tijd met beide teugels lang gereden, af en toe de teugels van het touwhalster erbij moeten pakken en een keer die van het bit. Merk echt aan Fedra dat ze het leuk vind, had een jaar geleden er niet zonder zadel op moeten gaan zitten haha.
Had een jaar geleden ook niet verwacht dat ik dit ooit met haar zou kunnen.

Afbeelding

Iedereen gelukkig nieuwjaar :D Op naar een heerlijk Spaanse paarden jaar ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 00:22

Allemaal de beste wensen :)

Modesta is geschoren en staat nu ook onder 400 gram. Zij gaat er in de winter juist uitzien als een ontplofte teddybeer en dan kan ik serieus 4 uur gaan zitten wachten tot ze droog is. Daar heb ik echt geen tijd voor :=
En aangezien in- en zeker uitstappen altijd lastig is voor haar, los ik het liever met scheren op!

Vandaag het jaar goed begonnen, ben er afgevallen vanmiddag :')

En nog wat jaaroverzichtjes gebouwd van mijn lieftallige witjes <3

[EJL-ITP] Quarab Painted Twice van veulen naar 2 jarige!

[EJL-ITP] PRE Modesta, mijn steun en toeverlaat door 2014 heen...

MaluH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 09:15

Allemaal de beste wensen en dat 2015 maar een geweldeig jaar gaat worden met de paardjes en alles eromheen.

duifje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:57

De mijne lijkt ook net een shetlander in de winter.
Maar omdat hij 24/7 buiten staat wil ik hem niet scheren, dan krijgt ie het te koud!
Dus rijden we gewoon wat langer :9
Wat me opvalt is dat ie ook niet zo snel bezweet is met dit weer, maar dat kan ook zijn omdat ie zich de laatste tijd niet zo druk maakt.

Imaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:38

Pandora2 schreef:
Mooie paardjes weer ! <3
Imaan die van jou lijkt wel op mijn propje in z'n jonge jaren ... van model en van kleur...grappig ! :)

Hier ook dekens op ... een 100 of 200gr weidedeken...aangezien ik geen schuilstallen heb op de weides.

Hey Pandora even teruggezocht naar de foto van jouw paard, mooie jongen!!

Charly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:18

Iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar!:)

Robijntje, hopelijk niet hard gevallen? goed begin van het nieuwe jaar;)

leuk de jaar overzichten:)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:23

Imaan schreef:
Pandora2 schreef:
Mooie paardjes weer ! <3
Imaan die van jou lijkt wel op mijn propje in z'n jonge jaren ... van model en van kleur...grappig ! :)

Hier ook dekens op ... een 100 of 200gr weidedeken...aangezien ik geen schuilstallen heb op de weides.

Hey Pandora even teruggezocht naar de foto van jouw paard, mooie jongen!!

Ze lijken wel wat op elkaar, toch ? Alleen heeft de mijne de appeltjes nu in plaats van toen hij nog jong was :D

Verder zie ik weer hele leuke foto's langskomen <3
Decorosa is echt wel heel erg opgeknapt, Lisa ! Van spagettispriet naar stoere dame, mooooiiii ! En springen kan ze ook :wow:

Zoey ik vind die kleine zwarte ook zo leuk :D

Robijntjah zet het jaar al goed in }> Hopelijk geen schade aan lijf en leden ?

Vandaag weer gereden met mijn vriendje...de 3e keer na de sneeuw en ijstijd van vorige week :+ Hij zag er niet echt het nut van in...de wei en vakantie is vele malen leuker 8-) :')

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:15

Jullie allemaal de beste wensen! Bij ons zijn alle paarden de nieuwjaarsnacht rustig doorgekomen gelukkig. Candor heeft gisteren even "gestofzuigd" aan de longe en vandaag heb ik weer gereden. Was super braaf. Dochterlief (6 jaar) heeft daarna nog even gestapt en 2 lange zijdes gedraafd. Daarna even gekke vijf minuten:

Afbeelding

Candor is zijn gewicht echt dubbel in goud waard. Wat een geweldig paard. Mega eigenwijs, super eerlijk, super braaf en gaat voor je door het vuur.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:03

Dat roze staat 'm goed, Angela :+ :D
Wat een schattig dochtertje heb je !

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:41

Thanks Pandora :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:44

Op een fantastisch nieuwjaar allemaal! Wat een schattige foto hierboven :D.
Ik ben gister verder gegaan met grondwerken, ben nu bezig met het zadel er langzaam weer op kunnen leggen zonder wegrennen en in paniek raken. De vorige keer dat ik met het zadel bezig was heeft hij een kwartier aan de longe moeten rennen, bokken en springen om alle spanning eruit te krijgen. Nu heb ik precies hetzelfde gedaan en echt 0,0 reactie meer. Zo leuk om te merken dat de angst afneemt! Hoop binnenkort het zadel er weer op te kunnen leggen want ik mis het rijden echt wel, maar het is fijn om te zien dat hij steeds minder angstig wordt :D. Ook het dekje en de singel waren in het begin dra-ma, maar nu staat hij daar heel koel bij te kijken: 'Ik ken dit wel hoor menspersoon, je hoeft niet te doen of het nou zo'n dilemma is, zo'n stukkie stof op mijn rug/kont/schoft/nek' :D.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:29

Wat heb ie dan aan de hand dat de angst er zo inzit Lollieloes? Ik heb misschien wel ergens iets gemist, maar ik zag in je profiel hele leuke rijfoto's...vandaar... :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:44

Klopt! Wat het precies is weet ik niet, maar hij is erg angstig, heeft ook al verschillende problemen gehad waar je echt je vraagtekens bij zet, hoe zo'n lief dier zoiets kan overkomen. Die angst zie je op foto's gelukkig niet af, maar als ik hem bijv. op de poetsplaats achter de touwen zet en de karabijnen waarmee ze zijn vastgemaakt maken geluid dan staat ie bijna op z'n achterbenen/springt hij opzij omdat hij dat geluid zo eng vind. Het zadel en dekje waren ook een grote issue, als ik hem op de poetsplaats gewoon consequent en vlug benaderde werd hij er niet bang van ofzo, maar je merkte gewoon dat het hem dwarszat. Met het rijden is hij verder onwijs lief en rustig, alleen bij schrikken ging hij altijd heel hard rennen. Na een poosje had hij meer vertrouwen in de ruiter en hoefde ik alleen nog maar: 'hooo' te zeggen als hij er vandoor ging.
Vorig jaar hielp de eigenaresse me t/m mei ofzo altijd met opstappen, maar ik ben er toen mee aan het oefenen gegaan en nu kon ik zelf goed opstappen. Alleen op een gegeven moment ging hij weer lopen en het ging van kwaad tot erger, dat terwijl het zadel goed lag, die hebben we toen nog laten controleren. Toen ik weer leskreeg van m'n instructrice heb ik gevraagd of we puur en alleen aan het opstapprobleem konden gaan werken. Dat hebben we de hele les gedaan en uiteindelijk zat ik er nog steeds niet op. Zo ben ik dus verder gegaan op een gegeven moment bleef hij keurig rustig staan en ben ik er in alle rust weer opgegaan. Hij is toen enorm aan de kletter gegaan, dat ik ben blijven zitten vind ik nog steeds heel bijzonder, maar toen besloot ik dat we echt even vanaf 0 moesten beginnen want alles was gewoon eng en anders deden we steeds half werk. Op het begin was het aaien met een dekje al HEUL eng, die kan ik er nu zo opleggen, geen problemen meer. Ook de singel was een extreem gevaarlijk object, liever niet mee in de buurt komen! Gaat nu ook prima. Vandaag ben ik weer geweest en heb het zadel er voor het eerst ook werkelijk opgelegd ipv alleen maar aangeraakt. Daarna het singeltje vastgemaakt en aan de longe geklikt. Net een paard wat net beleerd wordt, zoveel spanning moest eruit. Maar uiteindelijk was het goed en klaar, werd ie weer rustig. Morgen gaan we weer verder. Zodra de angst echt weg is en ik hem gemakkelijk kan benaderen met het zadel wil ik weer poging doen om op te stappen, maar nu moet ik echt even de tijd nemen om dit hele probleem op te lossen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:55

hahahahaha, heel herkenbaar !
Ze weten je maar aardig voor de mal te houden.
Streng en consequent is het juiste antwoord in deze.
Bij brave reactie meteen belonen. Aan de kletter met opstappen is uit den boze...dan kan je beter het paard in de hoek van een bak zetten met opstappen en evt. belonen als je erop zit en hij stil is blijven staan. Slimmer worden dan de paarden hahaha

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:20

nombrado schreef:
hahahahaha, heel herkenbaar !
Ze weten je maar aardig voor de mal te houden.
Streng en consequent is het juiste antwoord in deze.
Bij brave reactie meteen belonen. Aan de kletter met opstappen is uit den boze...dan kan je beter het paard in de hoek van een bak zetten met opstappen en evt. belonen als je erop zit en hij stil is blijven staan. Slimmer worden dan de paarden hahaha

Klopt, soms zie ik ook dat ie gewoon ondeugend is, hahaha! In de hoek opstappen en dergelijke geeft echter dezelfde reactie, enorm angstige ogen, opspannen en zowat piafferen op de plek. Het stomme is ook, dat ik het er met mijn instructrice over heb gehad, ze zei ook: Als je dan zit direct heel goed belonen en weer afstappen. Maar daar was dus geen tijd voor, want toen waren we al weg :P.
Wel heel leuk om te zien hoe blij ze worden van positief belonen inderdaad, dat werkt eigenlijk nog wel het beste! Hij loopt dan ook zo mooi trots terug naar z'n stal haha. En veel tijd nemen :).

Edit: Wij hebben ook een hele grote bal voor in de paddock, sinds hij 1x hem met zijn hoofd dat ding vooruit heeft geduwd en weet dat hij daar positief voor beloond wordt doet hij dat ook steeds liever :"). Zo grappig om te zien, een paard die heel bedenkelijk kijkt naar zo'n bal en hem dan uiteindelijk een por geeft :').