LouiseB schreef:Lr111: hoe gedraagt de Kolonel zich dan precies als je alleen gaat rijden in de bak? Alleen steeds hinniken naar de paarden? Hopelijk is hij gauw op zijn gemak!
Erg hinniken en om zich heen kijken. Hij doet echt zijn korte nekje recht omhoog en zijn met hoofd draait nog nét 360graden rondjes om alles te bekijken. Hij wil stoppen bij de uitgang, gaat traag weg van het hek en zet de sokken erin als hij richting de uitgang gaat. Hij blijft wel braaf hoor, niet rennen of wegspringen. Maar hij wordt als hij erg onrustig is redelijk onbestuurbaar, en is gewoon niet fijn om op een paard te zitten wat op alles let behalve op jezelf.
De situatie is ook echt moeilijk, onze bak ligt achter de stallen in de weilanden, aardedonker behalve de bak zelf. Soms op de korte zijdes ziet hij om het hoekje net iemand lopen met een kruiwagen, of hij ziet een paard. Dan gaat dus die nek zo omhoog. Als er dan ook nog af en toe een paard over het pad langs de bak loopt is het echt onmogelijk om te door te rijden.
Ik vind het sneu voor hem want hij is duidelijk niet zelfverzekerd genoeg om dit te kunnen. Dus ik ben nu begonnen met zelfvertrouwen kweken (bij ons allebei
). Gisteren samen met een weidemaatje gereden, dan hij veeeeel ontspannener. Vanmiddag gaat mijn vriend mee en die zet ik midden in de bak, dat helpt ook al veel, dan is er toch een 'kudde' waardoor hij zich veiliger voelt. Dit blijf ik even zo doen om te kijken of hij dan wat meer zelfvertrouwen krijgt waardoor alleen rijden ook weer een optie is.
Het heeft gewoon tijd nodig, hij is net een maandje bij me. Toen ik met mijn laatste paard van stal verhuisde duurde het een half jaar voor echt ontspannen en op zijn plek was. Dus een maandje is niks. Voor de Kolonel is er dan nog meer veranderd dan alleen de stal, de hele omgeving, voeding, de manier van omgaan, het werk en de taal (
). Logisch dus dat dat moet bezinken.
@HH, ik merk aan de Kolonel ook dat hij zó bereidwillig is! Echt zo fijn, ik moet daar echt aan wennen. Alle paarden zijn bereidwillig maar de Kolonel neemt dat nog een stapje verder. Overigens leuk jouw uitleg over de Feldtest. Mijn topper heeft een 7-6-8, het is inderdaad geen bewegingswonder maar dat compenseert hij ruimschoots met zijn karakter. 
Tot zo verder zondagochtend overpeinzingen jongens.