Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:26

Trouwens nog een vraagje: wat voor maat / merk hoofdstel hebben jullie? Mijn Kolonelleke heeft erg brede kaken maar een bescheiden kopje. Een fullsize zit alles op het kleinste gaat en dan is keelriem eigenlijk nog te kort. Was bij twee merken zo, Kieffer en een eh... ander merk. Ervaren jullie dit ook?

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:40

@lr111: wat fijn dat het zo goed gaat met rijden! Gedrag wat je omschrijft, herken ik ook wel bij die van mij. Alleen als ze hengstig is doet ze zo. Ze blijft verder ook braaf en herpakt zich over het algemeen snel! Ik leer ook steeds beter de juiste 'knoppen' te vinden :j

Qua hoofdstel had ik me ook vergist. Dacht dat ze Cob zou hebben maar was bij neusriem veel te klein := . Heb ook een Kieffer maat full en een Dobert ook maat full en beiden zitten goed :j Dus herken het niet echt. Mss hoofdstel op maat laten maken voor de Kolonel?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:20

Maatwerk wil ik later doen. :)) Een vriendin van mij kan dat, heeft een heel tof hoofdstel voor mijn vorige paard gemaakt dat wel aangepast kan worden voor De Kolonel maar het is voor nu nog wat te minimalistisch. Is nl alleen bakstukken en frontriem. Merk dat De Kolonel het prettiger vindt als er een neusriem aan zit bv. Dus rij ik nu weer met een 'ouderwerts' hoofdstel. Is geleend dus ik moet ondertussen echt zelf wat gaan aanschaffen.

Grappig trouwens dat jij het gedrag herkent! Ik denk dat De Kolonel eerder altijd met zijn 'troepen' er op trok (voor de kar of met de groep naar buiten). Nu moet hij alleen op verkenningstocht en daar wordt hij toch wat zenuwachtig van. :Y)

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:43

Grappig, want ik herken dat gedrag ook. In de binnenbak was nooit een probleem, daar ziet ze de andere paarden nog. In de buitenbak gilde ze de eerste paar keren alleen maar. En dat doet ze nog wel een beetje als ik alleen buiten ga rijden (vind ze niet echt gezellig :) ).
Onderweg met de trailer hoor ik haar ook regelmatig hinniken. Hoewel die van mij dus meer gilt dan hinnikt :).
Maar is dus ook een kwestie van oefenen en wennen.

Ik heb een full hoofdstel (Tekna), daar zit wel bijna alles op z'n kleinst. Sommige van mijn halsters zijn cob-maat. Haar hoofd zit er een beetje tussenin dus. Da's wel eens lastig.

En nu we toch bezig zijn: wat voor zadels hebben jullie (met die brede ruggen)?

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:11

Net even gereden. Nadia was lekker fris met dit weer := . Vorig jaar had ze ook zo'n periode dat ze iets rillerig was. Denk dat door overgang van het weer komt :j

Heb een Kent & Masters dressuur zadel erop liggen. Is goed passend op haar rug en ik zit er heel fijn op.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:28

Ik heb vanavond wat aan de hand gewerkt in de bak. Deed hij erg goed, er liep nog een paard in de bak dus het was wel makkelijker voor hem. Maar hij ontspande echt dus ik ben erg tevreden over hem.

Uiteindelijk heb ik een Kieffer hoofdstel gekocht. Cob maat. De neusriem gaat net wel / net niet passen. De keelriem zit aan beide zijden met een gesp vast dus die kun je makkelijk vervangen voor een langere als hij niet past.

Ik heb een Thorrowgood Cob op zijn rug liggen. Speciaal voor brede paarden. :D Zit erg breed en daar moet ik nogal aan wennen. Maar onderhouds arm en heel licht. Ik kijk over een paar jaar wel verder. Als blijkt dat ik meer buitenrij dan bak rij switch ik naar een lichtgewicht endurance.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:33

Ik heb toendertijd dit hoofstel voor mijn Fribi gekocht:
Afbeelding

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:51

@Piecon: ontzettend gaaf hoofdstel!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:51

Dat is niet helemaal mijn smaak. Ik ben gewoon saai voor dit gegaan (in het zwart met wit onderlegd):
Afbeelding

Vandaag binnen gekregen dus morgen passen. Ben echt zo benieuwd. :D

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:15

Mooi Kieffer hoofdstel Ir111! Ik had voorheen ook een Kieffer hoofdstel voor mijn andere paard en dat is altijd super bevallen. Mooie kwaliteit leer.

Leuk om te zien wat jullie allemaal voor jullie paard hebben. Ik heb ook een gewoon simpel hoofdstel van Tekna (kunststof) in het bruin. Dat is niet duur en heel handig (kun je gewoon afspoelen). Al die leren bruine hoofdstellen die ik mooi vind kosten de hoofdprijs! Dus vandaar nu even deze keuze.

Mijn zadel is op maat gemaakt door Ninon Schutte. Is echt super! Echt heel blij mee! Zit heerlijk (ook voor lange buitenritten). Een aanrader!

Afbeelding

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 23:05

Oh, een kunststof hoofdstel spreekt me ook wel aan. Lekker makkelijk. Ik hou niet zo van poetsen. :D Maar doe het wel braaf. :+

Ziet er mooi en comfortabel uit jouw zadel EmEm. Ik ken Ninon Schutte helemaal niet. Welke regio zit jij?

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 07:15

Prachtig zadel EmEm, ziet er idd comfortabel uit en ook mooi dekje eronder!

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:53

Ik zit in Noord Brabant.

Zadelatelier Schutte zit in Epe, maar reist door Nederland. Echt een aanrader. Veel kennis van zaken en komen afspraken na. Je moet natuurlijk wel even op het zadel wachten, maar dat had ik er graag voor over. Kreeg ook gewoon een leenzadel in tussentijd.

Dat dekje, Cal Rei, is trouwens ook echt super! Ik heb er 2. Kosten veel geld, maar zijn ze echt waard. Zeer mooi materiaal, verdeeld druk en ventileert goed. Blijven ook mooi na het wassen.

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 17:11

Hallo Allemaal,

Even voorstellen. Ik ben Roos, en ook een gelukkige die het freiberger ras heeft mogen leren kennen.
Wij hebben zelf een paard uit Zwitserland gehaald, inmiddels al 10 jaar geleden. De merrie was toen drachtig en daarna hebben we zelf ook nog eens drie veulens gefokt hier in Nederland! Erg leuk!

Ik rijd met de 10 jarige merrie Heidi inmiddels zz-licht dressuur. En met de 5 jarige ruin Heros L2. Ook kunnen ze beide een leuk sprongetje maken en voor de wagen staan.

Wij zijn lid van de Nederlandse vereniging welke ook een Facebook pagina heeft. Elk jaar in mei maken we er een gezellig weekend van met onze paarden en treffen we elkaar om dit mooie ras met elkaar te delen!

Hierbij wat foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 17:27

Oh en wat betreft de cijfers; deze zijn bijv 7/7/7 en staan voor: type, beweging en karakter. Een veulen moet eigenlijk minimaal 21 punten halen wil hij goed genoeg bevonden worden. Later op drie jarige leeftijd is er de Feldtest en worden deze punten opnieuw beoordeeld. Daarnaast krijgen de paarden cijfers voor het aan de hand lopen, de proef onder zadel en de proef voor de koets.

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 20:40

Roos: gave Fribi's! Heel veelzijdig zo te zien en te lezen. En ZZ-licht dressuur :wow:! Ik ben onder de indruk! Ik zou ook ooit wel een keer willen starten. Nadia heeft altijd voor de wagen gelopen en is onder het zadel nog vrij groen. Daarbij ben ik zelf ook geen 'Anky' := . We moeten nog leren aanspringen in galop onder het zadel :'). Ooit gaat het er van komen......

Leuk dat je je meldt in dit topic :j

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:14

Jeetje wat een knapperds roos en zo hoog in de sport knap hoor!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:11

Welkom HH! Ik heb foto´s van jou met Heide gezien, ik denk op de FBpagina van de Freiberger Vereniging. Erg gaaf om te zien. Is niet mijn doel, wedstrijden, maar het kriebelt dan toch wel een klein beetje.

Maar eerst de Kolonel maar eens op zijn gemak zien te krijgen thuis. Van de week ging het allemaal niet zo best, alleen rijden in een donkere bak. Vandaag liep hij samen met zijn vriendinnetje in de bak en toen liep hij heel fijn. Mooi ontspannen en zakken en heel licht te sturen. Ben onder de indruk van hoe snel hij dat oppakt. Geen bakervaring en ik heb er pas een keer of zes opgezeten.

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 08:53

Lr111: hoe gedraagt de Kolonel zich dan precies als je alleen gaat rijden in de bak? Alleen steeds hinniken naar de paarden? Hopelijk is hij gauw op zijn gemak!

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 09:38

Dank jullie wel
Super leuk om te lezen dat er eindelijk wat meer freiberger amazones in Nederland zijn.
Iedereen rijd lekker op zijn eigen manier en heeft zijn eigen doelstellingen; zolang je maar geniet. Dat vind ik het belangrijkste. Toen ik met Heidi begon had ik nooit gedacht dit te kunnen bereiken en was het ook zeker niet mijn doel.
Doordat het ras zo werkwillig is en ze nooit opgeven heb ik het toch kunnen doen met haar. Super gaaf!
Hoop hier veel leuke verhalen te lezen!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:41

LouiseB schreef:
Lr111: hoe gedraagt de Kolonel zich dan precies als je alleen gaat rijden in de bak? Alleen steeds hinniken naar de paarden? Hopelijk is hij gauw op zijn gemak!

Erg hinniken en om zich heen kijken. Hij doet echt zijn korte nekje recht omhoog en zijn met hoofd draait nog nét 360graden rondjes om alles te bekijken. Hij wil stoppen bij de uitgang, gaat traag weg van het hek en zet de sokken erin als hij richting de uitgang gaat. Hij blijft wel braaf hoor, niet rennen of wegspringen. Maar hij wordt als hij erg onrustig is redelijk onbestuurbaar, en is gewoon niet fijn om op een paard te zitten wat op alles let behalve op jezelf.

De situatie is ook echt moeilijk, onze bak ligt achter de stallen in de weilanden, aardedonker behalve de bak zelf. Soms op de korte zijdes ziet hij om het hoekje net iemand lopen met een kruiwagen, of hij ziet een paard. Dan gaat dus die nek zo omhoog. Als er dan ook nog af en toe een paard over het pad langs de bak loopt is het echt onmogelijk om te door te rijden.

Ik vind het sneu voor hem want hij is duidelijk niet zelfverzekerd genoeg om dit te kunnen. Dus ik ben nu begonnen met zelfvertrouwen kweken (bij ons allebei :D ). Gisteren samen met een weidemaatje gereden, dan hij veeeeel ontspannener. Vanmiddag gaat mijn vriend mee en die zet ik midden in de bak, dat helpt ook al veel, dan is er toch een 'kudde' waardoor hij zich veiliger voelt. Dit blijf ik even zo doen om te kijken of hij dan wat meer zelfvertrouwen krijgt waardoor alleen rijden ook weer een optie is. :) Het heeft gewoon tijd nodig, hij is net een maandje bij me. Toen ik met mijn laatste paard van stal verhuisde duurde het een half jaar voor echt ontspannen en op zijn plek was. Dus een maandje is niks. Voor de Kolonel is er dan nog meer veranderd dan alleen de stal, de hele omgeving, voeding, de manier van omgaan, het werk en de taal ( :') ). Logisch dus dat dat moet bezinken.

@HH, ik merk aan de Kolonel ook dat hij zó bereidwillig is! Echt zo fijn, ik moet daar echt aan wennen. Alle paarden zijn bereidwillig maar de Kolonel neemt dat nog een stapje verder. Overigens leuk jouw uitleg over de Feldtest. Mijn topper heeft een 7-6-8, het is inderdaad geen bewegingswonder maar dat compenseert hij ruimschoots met zijn karakter. <3

Tot zo verder zondagochtend overpeinzingen jongens. :D

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 16:41

@IR111 hoe oud is Kolonel?
Niets is vervelender dan geen stuur meer hebben. In zo'n geval zou ik een tijdje met slof rijden. Niet om hem de hele tijd in te laten werken, maar alleen als hij zo met z'n kop in de lucht gaat lopen. Dat helpt om hem weer laag te krijgen en iig stuur te houden. Waarschijnlijk kan je hem dan snel weer los doen. Zelf ook wel eens kort gebruikt met fijn resultaat. Verder zou ik veel overgangen en voltes rijden zodat hij z'n aandacht bij jou kan houden en niet afgeleid wordt door z'n omgeving. Heros deed dit ook erg in t begin! Gaat nu al een stuk beter.

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 17:54

Kan het niet laten onze andere twee freibergers ook nog even te delen. De bovenste twee foto's zijn van Hunter. Hij is verkocht naar Noord Holland. De onderste twee zijn van Havanna een 4 jarige merrie. Haar zijn we aan het beleren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:26

Prachtige paarden HeidiHeros! En je niveau met Heidi is echt top!
Heb je Hunter en Havanna zelf gefokt? Hoe kwam je 10 jaar geleden bij een Freiberger uit?

Ik ben trouwens ook lid bij de Freiberger club. Ik kreeg nu een uitnodiging voor het weekend vlg jaar mei. Kun je me iets meer vertellen over hoe zoiets gaat? Kan ik ook gewoon met de buitenrit meedoen, zonder overnachten? Hoe lang is de buitenrit?

@Ir111, ik zou gewoon rustig aan opbouwen. Kolonel heeft duidelijk nog niet genoeg vertrouwen in de situatie in de bak. Misschien kun je hem er ook een keer longeren, wat met hem wandelen. Misschien daar loslaten met wat hooi, zodat hij de plek leert kennen en vertrouwen. Die van mij is ook niet graag alleen, maar ik heb haar nu wel zover dat dat prima gaat. Alleen buiten is ze wel meer afgeleid, ze ziet graag alles. Inderdaad veel overgangen en wendingen rijden. ik vind de oplossing van iemand in het midden zetten wel heel slim :) Met zo'n meewerkend paard gaat dat vast helemaal goed komen!

Leuk al die Freibergers hier!

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:40

Hunter, Heros en Havanna hebben we zelf gefokt met diepvries sperma uit Zwitserland. Albina, de moeder van alle paarden was drachtig van Heidi toen ze hier heen kwam. Haar hebben we ook nog. Eigenlijk ook puur toeval dat we bij de freiberger uitkwamen.
Ja je kan ook alleen de buitenrit doen. We gaan op zaterdag en zondag rijden. Op zaterdag maken we de langste rit en die is dus het leukst. Als je in de buurt van Apeldoorn woont zou ik lekker mee gaan! Super leuk! We rijden tussen de 20 en 30 km, prima te doen!