juiste hals houding fries .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: juiste hals houding fries .

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:19

klopt, probleem is vaak dat wanneer je onervaren bent je het niet merkt. ik merk dat ik nu heel anders omga met protest dan voorheen, en dat ik het ook anders bekijk.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:22

_Lott schreef:
klopt, probleem is vaak dat wanneer je onervaren bent je het niet merkt. ik merk dat ik nu heel anders omga met protest dan voorheen, en dat ik het ook anders bekijk.

de tijd en ervaring zijn onze beste leermeester en hele goeie instuctie.

mol

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:42

ik heb afgelopen zondag een clinic van Jenny Veenstra gehad heel leerzaam!!Mijn vraag was dan ook om te leren dat mijn paard zijn hals laat vallen (die loopt liefst hoog boven met een valse knik). Door de les kwam ik er dus achter dat ik mijn teugels langer moet laten kneep en mijn handen (niet optrekken) naar beneden duwen tijdens kneep (kan het niet uitleggen kwestie van leren en voelen, meeste van jullie kennen Jenny veenstra wel en weten hoe ze te werk gaat). wat me wel opviel is dat ik mijn paard een beetje in zijn eigen tempo moest laten lopen (voor mijn gevoel eigelijk te traag). Teadse deed het wel stukjes zijn hals laten vallen vooral in de stap ging het goed, tijdens draf hadden we er beide toch moeite mee. ach ik heb weer iets om aan te werken!De galop hebben we echt nog moeite mee.
Ik blijf het lastig vinden bij de ene moet je voorwaarts rijden, en teugels op korte lengte (voor mijn idee normaal ben niet anders gewend). Moet ik heel veel been geven en zo min mogelijk met mijn zweepje (maak je het paard toch ook weer lui mee?) en bij een ander is het weer andersom!?

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:45

Ik moet van mn instructrice ook met een wat langere teugel rijden! Al doet mijn paard het al heel makkelijk hoor! :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:55

Ieder paard is anders en ieder paard heeft verschillende hulpen nodig :) daar ontkom je toch niet aan

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:16

_Lott schreef:
Ieder paard is anders en ieder paard heeft verschillende hulpen nodig :) daar ontkom je toch niet aan

denk dat je dit verkeerd verwoord, ieder paard is niet het zelfde dus de benadering van de training is nooit gelijk.

mol

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:58

de hulpen moet je toch ook anders geven? de ene zal je toch bijvoorbeeld zachter moeten benaderen dan een ander paard. denk dat we hetzelfde bedoelen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:03

de hulpen blijven op elk paard gelijk, dat het eene paard sneller leerd dan het ander uiteraard, en dat je bij het eene paard wat duidelijker moet zijn ongetwijfeld echter is de hulp opzich gewoon het zelfde daar verander niets aan

mol

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:05

klopt, maar de hoeveelheid hulp veranderd wel. en het ene paard is ook gevoeliger

als ik bij jara mijn been iets naar achteren leg gaat ze rillen. ze vind dat dus ook erg vervelend. ik moet er dan ook altijd goed opletten dat ik niet teveel wissel met mijn been als ik bijvoorbeeld wil aanspringen in de galop

terwijl ik bij Rika wel gewoon mijn been kan wisselen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:16

dan zou ik liever werken met het paard wat zoals jij zegt rilt, deze is vattelijker voor de feinabstelung, lijk me heerlijk zo'n paard, daarom werk ik graag met Anda's.

mol

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:17

die zijn ook gevoeliger?

het is soms wel lastig.. vooral in het begin omdat ik toen teveel been gaf en zij daaruit protesteerde en ik haar dan op haar kop gaf

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:18

werken de eerste tijd met stem hulpen is daar in erg prettig het dier schrikt niet en je kan het zo de been hulpen op een rustige manier leren.

mol

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:19

maar het probleem was dat zij niet reageerde op het been. en ook niet op de stem.

nu is beide eigenlijk erg fijn :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:42

Oh!! Dit vind ik wel een heel erg interessant topic, kom zo ff binnenvallen.
Heb een aantal pagina's gelezen en zou graag overal nog op willen reageren enzo, maar dat heeft geen nut.

Aangezien Lott en Moll er zo te zien wel enig verstand van hebben zou ik aan hun wat willen vragen, uiteraard mag iedereen erop reageren :Y) Hihi

Mijn Fries heeft heel veel moeite met rechtlopen, nja.. Zo lang hij referentie heeft, zoals een bakrand of sloot gaat het prima. Maar als ik hem dan in een grote wei rijd oid, snapt hij het ineens niet meer.
En ik ben niet kundig genoeg om hem hierin te helpen. Hebben jullie misschien tips?

Nogmaals in de bak, waar ik les krijg, gaat het wel prima :P Haha

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:02

recht gaan richten op de 2e en 3e hoefslag is een begin om je paard recht te gaan richten.

mol

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:07

Moll schreef:
werken de eerste tijd met stem hulpen is daar in erg prettig het dier schrikt niet en je kan het zo de been hulpen op een rustige manier leren.

mol

Heeft bij mij super geholpen, zo heb ik hem galop vanuit draf en galop vanuit stap aan kunnen leren zonder dat hij meteen helemaal stressig werd van de beenhulpen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:51

ik zou beginnen in stap, en dat daarna doorbouwen. het blijft toch voor een paard zoekend. mijn paard loopt M2 en zoekt nog steeds een rand. terwijl ik bijna niet op de hoefslag rijd!

je zou ook slangevoltes kunnen rijden en dan stukken rechtuit en dan weer een volte. zo stuur je, en hou je hem toch stukken recht

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:57

Ok, thnx! Ga ik es proberen :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:48

het gaat om gevoel van de ruiter, valt het paard over de buiten schouder stuur je het naar binnen en visa versa, als dit onder de knie is kan je langzaam aan gaan werken aan de achter hand maar dat is pas de volgende stap.

mol

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:26

Ik heb een vraag. Wij zijn nu zo,n 1 maand bezig met onze friese ruin, waarvan 2 weken onder het zadel.
Alles goed prima opzich, alleen gaat hij heel erg diep lopen. Ik rij hem niet zelf in trouwens.
Wat doe je nou precies tegen dat te diep lopen? Hoe doen jullie dat?
Hier een foto ervan ;
http://i950.photobucket.com/albums/ad34 ... to0144.jpg
Aanleren is makkelijker als afleren dus dit wil ik wel voor zijn!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:33

is dit paard 2 weken onder het zadel? laat het dier dan maar gewoon los dus de teugel langer als ik de foto ziet kan hij ook geen ander kan op dan die zo lopen, eerst nederig voorwaards neerwaards.

mol

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:48

Loslaten, hij kan ook nergens anders heen zo straks als de ruiter hem houdt...

Losser laten, lekker van achter naar voor rijden en laat hem maar die lengte opzoeken.
ophouding maken 'omhoog en van je af' om hem daarmee uit die krul te krijgen zal hij nu ook nog niet echt snappen met 2 weken onder t zadel zijn.
En als ie nog niet zo braaf is en de ruiter hem daarom zo kort pakt dan nog ff aan de longe of beugelriem om de nek of wat dan ook, maar hem zo strak pakken terwijl hij net onder t zadel is dat is gewoon zonde.
Paard leert nú al dat dit dus 'goed' is...

Sorry maar als het mijn paard was ging die ruiter er af en ging ik er zelf op!

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:55

Ja, moeilijk moeilijk. Omdat ik er vanuit ga dat zij er ervaring mee heeft en het dus wel goed zal zijn... Erg moeilijk.. Dit is ook onze eerste fries dus heb zelf ook echt geen idee... Maar zo lopen is echt niet oke...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:00

Wat zegt zij er zelf van dat hij zo diep loopt?
Doet hij het ook in stap&galop? En wat doet ze er aan om hem minder diep te krijgen of laat ze hem gewoon zo zn rondjes lopen?

Snap dat t moeilijk is om er wat van te zeggen, maar iets afleren is echt moeilijker dan het aanleren en je paard denkt nu dus dat dit is wat hij moet doen...

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:05

Renske_ schreef:
Wat zegt zij er zelf van dat hij zo diep loopt?
Doet hij het ook in stap&galop? En wat doet ze er aan om hem minder diep te krijgen of laat ze hem gewoon zo zn rondjes lopen?

Snap dat t moeilijk is om er wat van te zeggen, maar iets afleren is echt moeilijker dan het aanleren en je paard denkt nu dus dat dit is wat hij moet doen...

Dat dat allemaal wel goed komt en dat dat onbalans is. Maar zoals je zegt aanleren is makkelijker als af....
Stap hetzelfde ja, galop nog maar 1 keer gedaan onder het zadel. En ze doet er tot nu eigenlijk niks aan nee...