Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 22:16

Audesta schreef:
Ohja in ons bos ook veel mugjes dus heb de nieuwe preventief al ingepakt.

Ik was trouwens zeer ontevreden over bovenstaande deken en heb geïnvesteerd in weatherbeta en bucas.

Oei ja is handig dan Maartje. Heb je al een vervangende van de vaste? Anders kan ik je iemand aanraden :)

Dat geloof ik gelijk inderdaad ja.
Wat een piep deken zeg.
Maargoed, ik hoop dat het niet nodig is te investeren. Ze staat hier tijdelijk en hoop nog altijd dat het de warmte was :=

Succes met kiezen inderdaad!
Ik vind dat altijd wel iets hoor. Dagtaak :') zoveel mensen die zo kundig zijn! Of lijken te zijn.

Klopt inderdaad! Ik sta bij Natasja!
Goede vriendin van me, zij rijdt haar voorlopig zolang ik het niet kan en mag met mn rug. En omdat ik niet wist wat ik kocht mocht zij eerst dr leven wagen :') En ik kom daar vaak zat alsnog, dus kan ik dr zelf ook vaak pakken!

Zinzi_jewel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 08:13

Onze 3 paarden zijn gisteren hals over kop verhuisd .
Kreeg ineens dikke drama met de stal houdster. En was ook de kalme 3e merrie een ongeleid projectiel aldus haar .

Ik was helemaal verbaasd en zei , goh misschien ligt het dan aan de mensen die ze buiten en binnen begeleiden.

En toen was ze boos en wilde ze dat ik vertrok .
Er was al wat aan vooraf gegaan ook .
Diverse drama dingen zoals los lopende hond die achter de witte staarten aanging waardoor mn Cam al bang was geworden .

Nu staan ze in kudde met totaal 25
Op mega weide met loopstal met stro en grote harde voerplaat waar onbeperkt hooi is .

Ze waren alle 3 zo enorm blij . Eerst 10 minuten rond rennen voor ze t hooi ontdekte .
Zo maar eens kijken bij ze .

Er komen vrijdag mensen voor Cam , kijken wat dat wordt. Wordt dat niks laat ik ze eerst even landen .
Ze heeft weer eea meegemaakt door onkunde stal .
Arm dier
Net of ze elke keer een paard uitkozen als pispaal daar .

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 08:40

Pfff jeetje zeg!!
Wat een vrouw joh...
Wel heel fijn dat je zo snel ergens anders terecht kon!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 08:49

We hadden die plekken al besproken .
De dag dat hij dieren aan de groep toevoegde maakte voor hem niet uit .
Wilde alleen nog uitzingen op huidige plek . Heb natuurlijk wel stal geld betaald voor ze .
En zou 25 of 26 april verhuizen .

En moet zelf kast regelen voor de spullen op de nieuwe plek en dat ging ook niet zo snel . Heb er thuis ook niet echt plaats voor eigenlijk.

Maar na de gebeurtenissen gister wilde ik echt weg . Mijn dochter had zelfs angsten dat ze onze paarden niet meer zouden verzorgen als we zouden blijven .

Mn 3e paard laad niet makkelijk, had al contact gezocht met een professional om te gaan trainen daarmee, maar gister moest ze dus de trailer op .
Ik weet als ze erop staat, reist ze prima .
Na tijdje kalm proberen ging het echt niet . De klep is spannend en ze gaat er half op . Maar dan draait ze haar achterhand opzij .
Uiteindelijk oud boeren middeltje gebruikt en haar geladen.
T was maar 9 minuten op de wagen .
Luna en Cam lopen er zo op allebei gelukkig want wilde nog wel wat daglicht als ik daar zou arriveren en ze de groep in gingen .

Maar dat is gelukt.
Cam en Lu waren super blij meteen en de vos was al daar , en ondanks dat ze nog niet samen hebben gestaan in wei herkende de vos de 2 schimmels en ging ze begroeten en samen rennen .
Zalig , m'n hart maakte een vreugde sprongetje en ondanks dat t spannend is ze zo in een groep te gooien heb ik eindelijk weer eens goed geslapen vannacht .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:03

Oh wat fijn Zinzi! Dan is de verhuizing dus echt een opluchting..het lijkt me zo naar om zoveel drama te hebben op stal. Kan me dat van vroeger ook nog wel herinneren van de pensionstallen dat het af en toe behoorlijke soapseries waren.

Verstandig Jolmer! Onze Tinker heeft ZE maar die heeft nu een hele fijne lichte Bucas deken..het is net een wandelende theedoek maar het werkt goed. :D

Tarzan, ja je weet maar nooit of die donkere gesproeide vlekken in de bak ineens sinkholes worden he? :+

Is rechtsom de bolle kant Maartje? Havanna heeft ook wat moeite met buigen/ lengtebuiging..had het idee dat dit bij de andere paarden altijd wat makkelijker ging.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:05

Snap wel dat je dochter daar bang voor was..
Zou niet moeten mogen, maar je hoort zoveel gekke dingen.
Wel fijn dat het dan nu al kon, zonde van je stalgeld daar. Maar goed voor je paardjes en jullie zelf gekozen!

Gelukkig is t laden gelukt! Dan maar even 'valsspelen' maar snap dat je daar nog wat daglicht wilde.
Fijn dat je ook voor jezelf nu rust hebt!
Lijkt me ook een heerlijk gezicht <3

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 10:12

Wat een gedoe Zinzi... was jij niet laatst ook al verhuisd of was dat iemand anders?

Elisa ja en ze is rechtsom altijd wel lastiger geweest maar dit slaat wel een beetje alles... Kan ook wel dat er een deel spanning onder zit van het oefenen met het krukje maar ik vind het niet grappig als ze iedere keer op haar achterbenen tegenover me staat :=

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 13:19

@Elisa2
Ik klop het af maar hij gaat heel erg goed!
We hebben wel een zware periode gehad.
Hij heeft een cyste in zijn straalbeen en het heeft een tijdje geduurd voordat we dit goed onder controle hadden.
Vorig jaar is er EOTRH bij hem vastgesteld en zijn er een aantal tanden getrokken.
Behalve dat zijn tong soms uit zijn mond hangt doet hij het er verder heel goed mee.
Dus ik durf eigenlijk wel te zeggen dat hij enorm goed loopt en heel goed in zijn vel zit.

Dit is toevallig een recente filmpje.

@Audesta, wat lief!
Ik ben ook nog iedere dag zo blij met hem!

@Jolmer, welkom!

@Tatyana ook welkom! Mijn paard was vroeger wel een allrounder maar ik ben zelf te bang om te springen haha.
Dus we hebben dressuur, buitenritten en grondwerk gedaan altijd, en nu nog trouwens.
Overigens was Dor vroeger ook snel overprikkeld maar in de duinen echt een stuk relaxter.

@Flubberboot, grondwerk is fantastisch voor het vertrouwen en de band met je paard.
Juist ook door de zweep gewoon als een verlengde van je arm te gebruiken.
Adorno had heel veel angsten en extreem vluchtgedrag dus ik heb ontzettend veel tijd geïnvesteerd in het krijgen van zijn vertrouwen.
Overigens heb ik Adorno ook aan de hand weer helemaal opgebouwd toen hij niet goed was van zijn cyste.
Toevallig plaatste ik heel recente op mijn insta en FB dat mijn biggest flex is dat ik het vertrouwen van mijn paard heb met dit filmpje erbij

@Jenara, ik ben echt nog van het eerste uur uit dit topic.. Ik heb Adorno alweer 15,5 jaar dus zo lang geleden haha
Ik film ook heel vaak, geeft je echt nuttige info.

@Dartel wat ontzettend vervelend dat Jarana niet goed loopt.
Die onzekerheid is altijd killing

Pfff haha julli kletsen een hoop.. ik ga zo de rest bijlezen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 17:52

Ja Maartje we stonden er nog niet zo lang.

Heb wel mn advocaat gesproken en aangezien ze dreigde mn paard aan de paal te knopen als ik ze niet zou halen die avond.
Zonder gegronde reden .
Dus ze moeten mn betaalde stalgeld terug betalen.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:39

Jeetje wat gaan jullie snel ineens haha. Ik heb (gelukkig) geen ervaring met eczeem of jeukers. Weet wel dat een vorig stalgenootje ook een keer zo’n spot-on behandeling heeft gedaan voor mijten, zonder te wassen was dat. Moest van voor pluk/tussen te oren t/m staartwortel alleen aan de bovenlijn aangebracht worden.

Neva is altijd heel hengstig geweest, maar lijkt dit jaar rustig te zijn wat dat betreft (klop dit gelijk even af). Monnikspeper trekt ze haar neus voor op, eet dan gelijk niks meer van haar eten. Ik heb hele goede ervaringen met Moody Mare van Wendals. :)

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:54

Ja de liefde van jou voor dit paard spat er altijd zo vanaf Kelly, ik herken er ook heel veel in.

Mijn witte dame lijkt het op het moment wat minder goed te maken en ik weet niet zo goed wat wijsheid is. Cushing (met anderhalf jaar geleden zeer hoge waardes maar ook een zeer gestresst paard zodra ze een dierenarts ziet), een terugkerend einschuss been, astma en sinds vorige week heb ik iriscysten ontdekt.

Ik vind haar op het moment niet echt fijn eruit zien maar goed midden in de verharing dus is ook geen moment om beslissingen te nemen denk ik.
Het houdt me stevig bezig. Mijn zielenpaard <3

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:30

Wat ziet dat er goed uit Kelly!
Knap!!
En wat een mooi filmpje!

Groot gelijk dat je je advocaat gesproken hebt. Goed dat je je stalgeld terug moet krijgen!

Dat spot on ken ik alleen van de schapen eigenlijk haha.
Heb er niks van gehoord met paarden, maar wie weet uiteindelijk een optie!
Mn merrie doet tzelfde met monnikspeper. Dan eet ze niks meer :')

Ahh Audesta.
Moeilijk om te zien..
Hopelijk als de verharing voorbij is knapt ze nog wat op

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 07:12

Wat een nare situatie zinzi! Gelukkig kon je meteen ergens anders terecht!
Kelly, prachtig filmpje, ik volg je al op insta en jullie zijn zo’n mooie combinatie <3
Audesta, dat is wel echt sh.t zeg! Zou lymfedrainage niet kunnen werken misschien?

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 11:03

Zinzi: pffff, dat is heftig! Ik ben benieuwd of de mensen die vandaag komen kijken voor Cam gaan. En ik kan me voorstellen dat je anders toch echt even rust wilt hebben.

Kelly: wat een leuk filmpje!

Audesta: wat een zorgen om je witte dame :-( Het is zo lastig als het een opeenstapeling van gezondheidsproblemen wordt. Wanneer is het genoeg en wanneer kijk je het nog even aan?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 11:13

Poeh Zinzi, dat is niet fijn :\ wat een raar gedoe. Gelukkig dat je nu een fijne plek hebt!
Kelly, dat ziet er heel fijn uit! Ondanks de nare periode, fijn hoe jullie verder kunnen zo!
Audesta: bah, wat vervelend zulke zorgen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 14:37

Navaro is gisteren van paddockmaatje gewisseld. Niet op mijn initiatief, maar ze wilden een aantal samenstellingen aanpassen omdat die niet lekker liepen. Navaro werd ook wel veel opgejaagd de laatste tijd, dus ik vind het een fijne ontwikkeling. Ook dat ze er zelf mee komen en het zelf voorstellen.
Hij staat nu bij een ruin, ook wel enigszins dominant, maar vooral wat enthousiast. Die ruin was nog iets te veel voor Navaro (die vlak daarvoor ook flink had zitten rennen doordat zijn paddockmaatje overstuur was van de veranderingen). Dus even met een draadje ertussen nu, en nu eten ze samen uit een bak.
Ik ben benieuwd, hij heeft wel minder ruimte nu maar mogelijk een fijnere sociale connectie, dus ik vind het wel een verbetering.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 15:35

Vaak werkt dat beter, twee ruinen en twee merries bij elkaar.

Altijd naar dat soort dingen Audesta, leven moet geen lijden worden maar sommige dipjes zijn tijdelijk.

Hij ziet er super uit Kelly-Taco en de piaffe is duidelijk zijn talent! Met die cyste hebben jullie dan wel geluk gehad denk ik, die kan voor grote problemen zorgen. Hopelijk kan hij zo nog een lange tijd mee in goede gezondheid.

Maartje, dat klinkt inderdaad echt niet grappig..is ze al eens behandeld geweest?

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 16:51

Klinkt als een goede ontwikkeling zo!
Hopelijk is dat het sociaal wat fijner voor Navaro!

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:35

@Kelly, lekker aan het rijden en al zo lang bij je, heerlijk!

@Audesta, wat een zorgen om je Witje. Ik duim voor jullie en hoop dat het maar een kort dipje is. :(:)

@Zinzi, wat een zorgen zeg. Heel bizar dat je zo op straat gezet wordt. Hopelijk leuke mensen gehad vandaag en anders idd eerst even settelen.

@Century, fijn dat ze zo meedenken en hopelijk vindt hij zo wat meer rust en ontspanning!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:40

Ik hoop het ook, misschien kunnen ze zelfs samen spelen, dat zou helemaal tof zijn. Hij heeft nu ook andere buren, maar één daarvan is zijn buurvrouw van stal, en daar stond hij ook al fijn mee te neuzen.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 18:12

Hi!

Ik volg graag dit topic!
Sinds Januari trotse eigenaresse van een Spanjaard (moeder Lusitano, vader PRE). Hij is net 1 jaar oud!

Afbeelding

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 18:15

Welkom hier!
Wat een mooi jonkie heb je daar. Kun je wat meer over hem vertellen?

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 18:26

Welkom!
Wat een knapperd zeg!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 18:59

Welkom, leuk dier!

Elisa ze is al regelmatig behandeld geweest alleen mijn osteo is met zwangerschapsverlof :+

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 20:20

Dorien66 schreef:
Welkom hier!
Wat een mooi jonkie heb je daar. Kun je wat meer over hem vertellen?

Wat wil je weten? :D

Luci was een cadeautje wat meegereisd is met zijn moeder uit Spanje. Ze wisten niet dat ze drachtig was en dus is Luci midden in de winter in een paddock paradise geboren.
De (half spaanse) eigenaresse van de merrie ging op onderzoek uit en vond de (Spaanse) vorige eigenaar en heeft met hem gebeld. Zo kwam ze te weten dat de vader een PRE is, zijn buurman had hengsten en hij bracht daar af en toe een merrie om te laten dekken.
In Januari moest ik mijn 25 jarige NRPS laten inslapen door longkanker waardoor ik rustig op zoek ging naar wat anders, dit ging wat sneller dan verwacht want ik was meteen verliefd op hem.

Het is een kleine clown en erg slim, alhoewel klein.. met zijn 13 maanden leeftijd meet hij al 1.50m