Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 11:24

denk ook meer met vertrouwen
Doutz plette mij hiervoor ook tussen de stal deur of ging maaien met voorbenen en gillen.
Ik heb haar op advies van andere met zweep hard een mep verkocht en sindsdien weet ze dat ze het niet mee hoeft te flikken. En probeerd ze het een paar maanden later weer (geheugenverlies) krijgt ze opnieuw een oplawaai ;)
niet lief maar werkt wel. hoef me sindsdien geen zorgen meer te maken ook niet voor andere.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:06

Ik ben niet echt veranderd in het doen en laten.
Maar ik pak nu wel meer door.

Helemaal nu met dat wondje. Staan is staan.
Maar ook grondwerk. Volgen is volgen. Achteruit is achteruit. Ect.
Maar ze krijgt ook niet eerder beloning tot het gewenste resultaat in zicht komt.

Zoals Flemen, doet ze nu volledig, en eerder kreeg ze n snoepje als ze nog met dr neus in de lucht was. Nu krijgt ze n snoepje wanneer ze gefleemd heeft en met hoofd weer naar beneden is.

Kort om, we bouwen alles wel gewoon uit.

Met longeren ben ik ook kordaat en consequent.

Maar we gaan nog wel over op ander voer.
Want dit voer zit veel te hoog in zetmeel en suikers.
Wel 31% wel te verstaan. Met 11% aan eiwitten.
Hier krijgt ze ook nog eens n halve kilo van.

Eerder bij de vorige eigenaren kreeg ze van 17% suiker en zetmeel, maar 2 handjes op 1 dag.

Geen wonder dat ze zo lekker voorwaarts is!

We hebben nu 3 voeders op het oog. Met alle 3 minder dan 13% suiker en zetmeel, en minder dan 11% eiwitten. (Zomer eczeem...)

Laagste is 10.4% aan suiker en zetmeel, en 4.5 % aan eiwitten... Met een hoge vitaminen gehalte.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:09

Ik heb vorig jaar zomer les gehad van een mevrouw die instructie geeft op de manier van Antoine de Bodt/ Monty Robberts. Helaas ben ik nooit meer aan het rijden toegekomen met mijn kwpn'er, maar heeft zij mij wel geholpen met het grondwerk. Hier heb ik veel van geleerd en ben ik ook een stuk steviger door in mijn schoenen gaan staan tegenover het paard.

Ik liet al nooit over mij heen lopen, maar kan nu goed doormiddel van mijn houding naar het paard duidelijk maken wat ik wel en wat ik niet wil. Daarnaast wil ik ook nog wel eens een wat zwaardere stem opzetten, die werkt ook aardig haha.

Zo mogen paarden tijdens het longeren of wanneer ze los zijn best naar mij toekomen, maar niet eerder in 'mijn bubbel' tot ik dat aangeef.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:12

@Maralyn, ik zou echter nog niet bezig zijn met dingen als flemen (ik weet niet of je hem nog meer trucjes leert?). Nu heb ik het sowieso niet echt met al die trucjes, maar ik denk dat het bij jou belangrijk is dat je basis goed is. Voordat je hem gaat belonen voor dingen die jij hem aanleert. Eerst moet jullie verstandshouding goed zijn en als ik het zo begrijp is deze nog niet zoals je het graag zou willen zien.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:14

DewiRox schreef:
@Maralyn, ik zou echter nog niet bezig zijn met dingen als flemen (ik weet niet of je hem nog meer trucjes leert?). Nu heb ik het sowieso niet echt met al die trucjes, maar ik denk dat het bij jou belangrijk is dat je basis goed is. Voordat je hem gaat belonen voor dingen die jij hem aanleert. Eerst moet jullie verstandshouding goed zijn en als ik het zo begrijp is deze nog niet zoals je het graag zou willen zien.

Wat is volgens jou de basis?
En waarom zou ik geen truucjes aan mogen leren?
En wat zie allemaal als truucjes?

Juist dit soort dingen, heeft mij en haar wat dichter bij elkaar gebracht.

Vraag mij liever, hoe ik dit aanleer, wat ik aanleer, en waarom ik dit aanleer, voor je een conclusie gaat trekken.

Ik snap jou post eigenlijk verre weg van niet... sorry.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:16

Waarom niet, DewiRox. Als zij daardoor een betere band krijgen, vind ik het juist goed.
Snap net als maralyn jouw post niet.

Je moet ook naar het paard kijken. Als je een paard hebt wat uitdaging nodig heeft, dan kun je dit soort dingen heel goed doen. Houd de geest bezig als ze een blessure hebben, zoals die van maralyn heeft.

Hier krijgen ze ook een knal als ze niet willen luisteren naar een normale terechtwijzing. En meestal is dat maar 1 keer nodig. Daarna weten ze al bij de waarschuwing dat ze zich moeten gedragen.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:33

Ik trek geen conclusie en het is ook zeker niet aanvallend bedoeld hoor.
Je vraagt zelf of ze je nu meer zal vertrouwen. Ik denk dat die vertrouwensband nodig is, voordat je begint met het paard trucjes te leren. En blijkbaar voel jij die vertrouwensband nog niet volledig.

Ik zal dan dus eerst aan die vertrouwensband gaan werken en trucjes daarbij achterwege laten. Je zegt dat dit jullie juist dichter bij elkaar brengt, daar kan ik natuurlijk niet over oordelen, maar ik denk dat er andere manieren zijn waarop jullie veel dichter bij elkaar kunnen komen en waarbij die vertrouwensband opgebouwd kan worden.

Daarvoor moet eerst de basis goed zijn en met de basis bedoel ik jullie houding tegenover elkaar. Nu kan ik natuurlijk ook niet oordelen hoe die is, maar als ik in jou berichten opmaak heb je nog niet het volledige vertrouwen in elkaar. Het paard moet zijn ruiter uit vrije wil als leider kiezen, wat zorgt voor meer ontspanning, rust en respect.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:40

Jullie hoeven mijn post ook niet te snappen. Maar Maralyn vraagt of het paard nu meer vertrouwen in haar begint te krijgen. Ik geef daarop alleen antwoord met dat ik nog niet bezig zou gaan met trucjes als dit vertrouwen er nog niet 'helemaal' is, maar dat ik juist eerder met grondwerk aan de slag zou gaan. Ik vind trucjes meer een bijzaak, maar ik snap ook dat je daardoor dichter bij elkaar zou kunnen komen.

Naja laat maar, ik kan zo niet goed verwoorden wat ik bedoel en blijkbaar kom ik aanvallend over terwijl dit zeker niet mijn bedoeling is. Ik weet namelijk hoe lastig het is als deze vertrouwensband er niet helemaal (meer) is en juist daarom weet ik dankzij mijn lessen dat bijv. grondwerk je veel dichter bij elkaar kan brengen dan het oefenen van trucjes als flemen. Dat is namelijk echt iets wat je aanleert aan de hand van beloning en niet vanuit jou leiderschap.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:41

FriesWytske schreef:
Waarom niet, DewiRox. Als zij daardoor een betere band krijgen, vind ik het juist goed.
Snap net als maralyn jouw post niet.

Je moet ook naar het paard kijken. Als je een paard hebt wat uitdaging nodig heeft, dan kun je dit soort dingen heel goed doen. Houd de geest bezig als ze een blessure hebben, zoals die van maralyn heeft.

Hier krijgen ze ook een knal als ze niet willen luisteren naar een normale terechtwijzing. En meestal is dat maar 1 keer nodig. Daarna weten ze al bij de waarschuwing dat ze zich moeten gedragen.

Super... jij begrijpt mijn instelling, dankjewel.

Daarnaast voel ik me ook niet geroepen om iets te verantwoorden waarom ik iets precies met mijn paard doe. Ze heeft hier geen hinder van.
Sterker nog! Ze wordt hier juist prettiger van.

Bij mij is de basis al aan de hand aan de orde.
Mee lopen, stil staan, wachten, omdraaien op commando, en zelfs het vertrouwen van achteruit lopen.
Klinkt stom, maar ook dit zijn voor mij de standaard truucjes, om maar bezig te zijn.
Slalommen om strobalen heen, achteruit weer terug. Zeiwaarts (JAA echt waar!) poging doen om er tussen door te gaan. Enkel op mijn handdruk, stemdruk en mijn touch stick.

Daarna komt het op afstand commando, ofwel longeren.
Ook daarin heb ik een basis, waarmee ik uitbreid.

Zelfs in rijden zit een basis, waar ik op dit moment niets meer kan, maar straks weer voor volle 100% in geholpen ga worden.

Het is een merrie, die een leider nodig heeft. Hier waren we eerder niet van bewust, omdat ze dit nooit heeft laten zien bij de vorige eigenaren. Ook niet op proef.

Ze kwam uit een groep, waarbij ze niet is geaccepteerd, en is nu in een groep als baas.
TEvens is haar hormonale systeem op hol geslagen, doordat ze nu verkering heeft.
Jaja, een ruin die ook dol op haar is!
Hiervoor heeft ze nu monnikspeper. En voor mijn gevoel, doet het al een beetje zijn werking
Ze is niet meer zo heftig geweest, als voor het gebruik.

Wij, vriend en ik, zoeken bevestiging bij ruiters en paardenhouders met ervaring hier in.
Zowel grondwerken als met rijden.

We maken wel overwogen keuzes. Maar dat sluit niet uit, dat ik niet hier in dit forum mijn gedachten neer leg, over hoe ik iets het beste kan aanpakken.
Of nog beter, mensen die hetzelfde ervaring hebben opgedaan.

We kunnen elkaar goed helpen.
Maar dan moet het ook stevig onderbouwd worden met krachtige argumenten.

nogmaals. De keuzes die ik maar dewirox, zijn wel zeer overwogen en doordacht.

Zij is namelijk niet de enige met een blessure.
Ikzelf loop in de winter periode ook erg bemoeilijkt en mijn handen worden stram.
Hiervoor zal ik spoedig naar een dokter gaan, om dingen uit te sluiten of juist aan te stellen.

Hopelijk is mijn post zo duidelijker ;)

Ow... BTW... Wanneer vind jij dat een vertrouwen er volledig is?
Ik... niet... Daar is geen wanneer voor.

Je hebt het gevoel van samen zijn, of je hebt het nog niet.
En als je het nog niet hebt. Moet je er voor zorgen, met een eigen weg, om daar te komen.
Dat pad, kan niemand anders bewandelen als ikzelf.
Mensen kunnen mij helpen... Maar meer ook niet.

Mijn "Truucjes" Gebruik ik JUIST om samen met mijn paard te zijn.
Juist om haar te leren, dat het allemaal niet zo eng is, als dat het allemaal lijkt.

Ook in de bak, waarbij we schriktrainingen doen.
Mensen zien dit als een schriktraining.
Ik zie het als "Paard... als je naar mij luistert, komen we er door heen."

Een samenwerking dus.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:49

Gewoon lekker doorgaan op deze manier, maralyn. Zoals ik het lees heb je genoeg mensen in je omgeving die je kunnen helpen. Of die je terugfluiten, als je iets doet wat niet juist is.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:39

Wat lekker Berdien dat Isanne nu een
nieuw plekje heeft. Hoe gaat het eigenlijk met haar.

Maralyn, ik weet niet of het al werkt zo snel.
Wel mooi om je filmpje te zien. En je stem valt wel mee hoor.

Ik kan me enerzijds wel wat vinden in dewi haar post.
Maar ik snap het voor jou ook wel Maralyn, als dit voor jou
goed werkt moet je daar vooral door niemand niet laten storen.

Hier gister op les geweest. Het was een harde woei dus allemaal
vreemde geluiden natuurlijk. Toch best lekker gereden.
Ze was eerst wat nerveus, maar het oplossen ging wel redelijk goed.
Ik merk zelf nu heel erg dat we elkaar aan het versterken zijn.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:42

Zijn er ook nog mensen die veulentjes krijgen trouwens volgend jaar.
Ben me zelf af en toe aan het verdiepen voor een leuke hengst voor Caroliene over een aantal jaar.
Ze heeft een Tsjalle veulen gehad waar ik wel erg weg van was, en dit jaar zou ze een Epke veulen krijgen
maar is leeg gebleven.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:58

M_arjolein schreef:
Wat lekker Berdien dat Isanne nu een
nieuw plekje heeft. Hoe gaat het eigenlijk met haar.

Maralyn, ik weet niet of het al werkt zo snel.
Wel mooi om je filmpje te zien. En je stem valt wel mee hoor.

Ik kan me enerzijds wel wat vinden in dewi haar post.
Maar ik snap het voor jou ook wel Maralyn, als dit voor jou
goed werkt moet je daar vooral door niemand niet laten storen.

Hier gister op les geweest. Het was een harde woei dus allemaal
vreemde geluiden natuurlijk. Toch best lekker gereden.
Ze was eerst wat nerveus, maar het oplossen ging wel redelijk goed.
Ik merk zelf nu heel erg dat we elkaar aan het versterken zijn.

Beter om!!

Ze krijgt het nu ongeveer een dikke week... Monnikspeper.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:22

Nee wij krijgen geen veulentje maar het lijkt me wel super leuk maar als ik eraan begin moet ij eerst het nodige gaan uitzoeken.

Wil je het veulen zelf houden Marjolein of is het voor de verkoop?

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:30

Maar Maralyn, dat wist ik ook niet hea. Mijn post is ook alleen gebaseerd op de post die jij daarvoor plaatste. En ik mag inderdaad geen conclusie's trekken, maar dat was ook heel mijn bedoeling niet. Ik zei alleen wat ik ervan vind dat jij vraagt of ze je al wat meer zal gaan vertrouwen en het feit dat je haar wel leert flemen. Daar is niks op tegen, maar dat was ook de enige informatie dat ik had en daarop zei ik dat grondwerk in mijn ogen belangrijker is dan trucjes.

Maar zullen we dit verder laten? Blijkbaar ben ik 'verkeerd' begrepen en zo te lezen is het dus ook niet van toepassing, maar dat wist ik van te voren ook niet.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:33

Ik vind vrijheidsdressuur wel leuk, maar heb ook veel mis zien gaan
zoals ongewenst met voorbeen maaiende paarden
die band is wel leuk, maar staat wel buiten respect hebben voor je denk ik
ze doen het meestal alleen voor de beloning

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:44

DewiRox schreef:
Maar Maralyn, dat wist ik ook niet hea. Mijn post is ook alleen gebaseerd op de post die jij daarvoor plaatste. En ik mag inderdaad geen conclusie's trekken, maar dat was ook heel mijn bedoeling niet. Ik zei alleen wat ik ervan vind dat jij vraagt of ze je al wat meer zal gaan vertrouwen en het feit dat je haar wel leert flemen. Daar is niks op tegen, maar dat was ook de enige informatie dat ik had en daarop zei ik dat grondwerk in mijn ogen belangrijker is dan trucjes.

Maar zullen we dit verder laten? Blijkbaar ben ik 'verkeerd' begrepen en zo te lezen is het dus ook niet van toepassing, maar dat wist ik van te voren ook niet.

Geeft niet.
Je bent ook nog niet zo lang actief in dit topic. En ik zit hier nu al bijna een halfjaar tussen te bléren, haha.

Ik snap super goed, dat het je het goed bedoelde.

Ze mist hier en daar vertrouwen, omdat anderen dat haar vroeger niet kon geven.
Mijn vriend heeft ze tot zich genomen. Voor de wagen kan hij alles met haar.
Onder het zadel kan hij haar echter niet begeleiden, daarbij laat ze hem weer niet toe.
Qua op de grond, staan we nu, op dit moment, redelijk gelijk.

Met rijden groeien we enorm. Bosjes die vroeger en waren, kan ik nu bij langs met haar, alsof het niets is.
Maar donker winderig weer blijft enorm spannend voor haar.
Daarom was het voor mij zo fijn, dat ze gisteren geen pas verkeerd zette.

Ze laat niemand zo maar snel toe, tot vertrouwen. Wel het leiderschap met wandelen, met poetsen. Maar als iets eng is, is het voor haar nog erg moeilijk, om dit los te laten.
En dat gaat steeds beter.

En dat er eerder te weinig met haar is gedaan, is voor ons ook een domper geweest.
We kregen dit pas 10 maanden na de koop te horen, wat ze er nou werkelijk wel en niet mee hebben gedaan.
En als je er dan bij stil staat, dat we haar nu een jaar en een week hebben?

*\o/* ik ben er blijf er blij mee, wat ik bereikt heb *\o/*

En juist die kunstjes, omdat we nu niets kunnen, is foccussen op mij. En niet op de omgeving, wat ze ook zo sterk kon.
Alle paarden waren belangrijker. Nu volgt ze mij gewoon.
Plastick flessen op de grond, een zeiltje met wat water (Geen succes, want dat vind ze geweldig...)
Een gordijn met slingers en ballonnen.

Hier wat flemen. Daar wat achteruit. En dan links om draaiend vanuit de achterhand, en verder linksom draaiend vanuit de voorhand. Dat zijn onze truucjes.

Ik wil haar deze winter periode nog leren om een bal naar voren te duwen. Om zelf een rondje om de pylon te lopen.

Ook dat is voor mij leiderschap.

*\o/* en daar.... wordt ik blij van *\o/*

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:49

Jenny_S schreef:
Ik vind vrijheidsdressuur wel leuk, maar heb ook veel mis zien gaan
zoals ongewenst met voorbeen maaiende paarden
die band is wel leuk, maar staat wel buiten respect hebben voor je denk ik
ze doen het meestal alleen voor de beloning

Ja, en dat is iets, waar ik ontzettend mee oppas.
Ik zie wel eens dingen gebeuren om me heen, waarvan ik denk : Zo... jij had dood kunnen zijn!

Mee rennen met je paard. LEUK!! Paard bokt opzei, in je gezicht, bam... je leven is over!
Jambette er voor gaan staan, zonder commando: BAM in je knie, knie kapot, jij in het gips.
Steigeren, niet over te spreken. Bahh, dat komt bij mij verkeerd uit mijn keel...
Steigeren? Zou nooit, maar dan ook nooit in mijn woordenboek voorkomen. Ik moet er niet aan denken.

Maar de spagaat aanleren... Zichzelf aan haar staart laten aanraken... een buiging op de correct manier aanleren. Achteruit lopen op stem commando.
Daar zie ik het probleem niet van in.

Uiteraard moet het paard het eerst doen op conditionering, en dan op, omdat hij snapt wat hij moet doen.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:01

Ik lees inmiddels ook alweer een tijdje mee ;). Maar dat maakt verder niet uit. Ik denk ook wel dat we wat andere gedachten hebben over bepaalde dingen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:04

DewiRox schreef:
Ik lees inmiddels ook alweer een tijdje mee ;). Maar dat maakt verder niet uit. Ik denk ook wel dat we wat andere gedachten hebben over bepaalde dingen.

Hihi, dat denk ik ook inderdaad.
Maar dat maakt ons mens toch?

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:07

Jamiejoyce het veulen zou ik voor mezelf willen. Niet voor de handel. Ik moet ook nog het een en ander uitzoeken en verdiepen. Maar altijd wel interessant om wat een en ander over andere veulens te weten.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:03

Kwa trucjes, ik snap beide posters. Het zal ook per paard en combinatie verschillen of dit slim is of niet.
de een gaat er onwijs misbruik van maken, de ander ziet het als vertrouwen.

Ik ben een jaar geleden met een heel angstig paardje bezig geweest (inrijden). Dit paard had echt heel veel vertrouwen nodig. Ik weet niet wat er mrt haar gebeurd was, maar dit is iig wel een traumatische ervaring voor haar geweest. Na heel veel grondwerken ben ik ook met de kleine trucjes bezig geweest. Dit vond ze prachtig en daar werd ze en stuk zekerder van, doordat ze precies wist wat ze moest doen. Dit heeft het voor ons onder het zadel ook makkelijker gemaakt. Als ik dan veel spanning of onzekerheid voelde dan vroeg ik een paar pasjes achteruit, door licht te schudden aan het touwhalstertje of dan mocht ze even schudden. Dan vloeide de spanning even weg.

maar bij verna zal ik dit bijvoorbeeld nooit doen. Die zal er alleen maar misbruik van maken en lomp worden.

ik denk dat je goed bezig bent maralyn :) jij kent je paard het beste.

kwa veulens, wij krijgen volgend jaar een epke veulen uit een reinder merrie. Dit jaar hadden we een bartele x jasper die ook super gelukt is :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:37

Ben erg benieuwd naar de aankomende veulens!!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:43

Ik moet sommige berichten van maralyn even extra lezen (je komt uit België toch?) Ik snap dewirox wel en ik snap ook dat maralyn dingen eigen maakt. De strekking van dit topic is volgens mij niet om elkaar de les te lezen maar tips en trucs zodat we weer verder kunnen en ervaringen delen.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:26

Ik zou denk het veulen ook niet meer weg kunne doen ik hecht me te snel, heb je al wel een hengst om het oog Marjolein?