Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cyrina schreef:andamoon schreef:Interessant, maar wat betekent dat smokey-black dan ? Beetje echt donkergrijs of juist stekelharig ?
Grappig hoor dat dit kan..... Ik weet wel dat destijds bij mijn PRE hengst Grafito dit ook is onderzocht i.v.m. het doorgeven van zijn schimmelkleur of juist niet...... Daarom vroeg ik er ook naar.. Jij hebt je er een beetje in verdiept. Hij is geloof ik wel zo zijn dat zelfs schimmelvaders met een bewezen zwartgen (dat heet zo toch ?) Op basis van een 50 - 50% kans geeft op een donkerblijvende nakomeling bij een donker gekleurde moeder...... Aangezien jij er waarschijnlijk veel meer van weet, hoop ik dat je me kunt vertellen of dat ook zo is.
Smokey black is een zwart paard met een verdunningsgen. Dus het gen waarmee ee nbruine valk, of een vos palamino wordt. Smokey Black zie je niet echt bij de paarden, ze lijken gewoon zwart, ze dragen alleen dus wel dat gen, waardoor ze hem door kunnen geven.
Een hetrozygoot schimmel (dus naast het schimmelgen een kleurgen) geeft idd bij gekleurde paarden 50% kans op een gekleurd paard ,ondat hij of het ene of het andere gen doorgeeft. 2 hetrozygote schimmels kunnen samen ook een gekleurd veulen krijgen, de kans hierop is 25%. Fok je met een homozygote schimmel geef taltijd allee nmaar schimmelnakomelingen, omdat schimmel dominant is over alles.