[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:43

Wat spannend Hylkje. Sierou had ook geen voortekenen.
Vanmorgen weer bij Nanne en Sierou in de wei geweest. Zo’n geluksgevoel dan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Merk dat ik nu voornamelijk foto’s maak van Nanne maar Sierou mag er ook nog zijn hoor. :D

Wat vliegen betreft gebruik ik ook een deken en een vliegenmasker. Ook meerdere spray’s geprobeerd maar dat werkte naar mijn idee niet.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:49

kusvoorjou schreef:
Jaaa het is gelukt! Voor het eerst gewassen!

Ik dacht hem al te herkennen op facebook :D knap hoor!

Wat een heerlijk beeld xHylkje :o

xXutopiaXx

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:16

Maskers heb ik wel inderdaad, voor de vliegen, als die straks weer in grote getallen aan komen zetten -O- Maar nu nog iets voor de dazen.. zie het toch niet zitten om ze altijd met deken om te hebben staan...

Kan me voorstellen dat je je dan een geluksvogel voelt :+: Hoop het ook ooit te mogen ervaren <3

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:03

xXutopiaXx schreef:
Maskers heb ik wel inderdaad, voor de vliegen, als die straks weer in grote getallen aan komen zetten -O- Maar nu nog iets voor de dazen.. zie het toch niet zitten om ze altijd met deken om te hebben staan...

Kan me voorstellen dat je je dan een geluksvogel voelt :+: Hoop het ook ooit te mogen ervaren <3

Bij ons op de veluwe worden ze ook overdag gek van het gezoem en gedoe. Dus jels heeft nu gewoon 24/7 een deken op. Tot nu toe houd hij hem heel. Alleen als hij met Ed de wei op gaat dan doe ik hem wel Af.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:16

Jaa, als ze er de hele dag last van hebben is de keuze snel gemaakt inderdaad :j Dat is hier nog niet het geval... vorig zomer ook niet gelukkig. Echt alleen met zonsondergang.. een sterkte kortdurende spray zou dus perfect zijn.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:19

Je zou ultra shield kunnen gebruiken. Maar inderdaad, ik heb ook nog geen enkele spray gehad die alle beestjes weghield.

Wat een ontzettend knap veulen heb je daar! Heel wijs <3

Hopelijk binnen een paar dagen hier ook het eerste veulen **\O/**

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:25

*sterke, typefoutje :=

Whoee, dat zou leuk zijn :):) Ben benieuwd :D Welke combinatie ouders zou als eerste ter wereld moeten komen? <3

xHylkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:25

Inderdaad spannend Jinthe, voor jullie ook! Succes met het wachten nog... Duurt mij al weer veel te lang :Y) Rimke heeft een keer eerder een veulen gehad, maar het wordt de eerste keer voor onszelf, dus we zitten er boven op! Ik hoop dat het allemaal goed mag gaan, als alles maar gezond is, dan zijn wij al heel blij! :)

Wat een mooi koppie heeft Nanne zo ThornForest! Ik snap dat je daar heel gelukkig van wordt :D

Wij hebben hier nog geen tot weinig last van de vliegen en dazen (afkloppen). Als het van de zomer erger wordt hebben wij ze overdag buiten staan met deken en 's nachts binnen zonder. Behalve als het heel warm is, dan andersom :)

Qua vliegenspray gebruiken wij af en toe Veerust, die heeft m'n vader voor de koeien staan. Het helpt even, maar niet een hele dag...

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:08

Het eerste veulen wat we verwachten is een Menne veulen uit een Dries stermerrie. Dan nog een Jehannes uit een stermerrie en Matthys uit de sterpreferente merrie.
Gelukkig geven de merries het goed aan en is er pas 1 veulen ooit geboren zonder dat er iemand bij was. De rest nog allemaal op kunnen vangen :))

Ik zag dat Dije ook al iemand op zijn rug heeft gehad. Wat een braaf paard **\O/**

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:14

Mooi :+: Menne heb ik nog niet veel van gezien, ben benieuwd! :D Hopelijk kunnen jullie deze ook allemaal opvangen :)

Jaa klopt :D Mijn vriend is er van 't weekend op gekropen :D Hij is inderdaad heel braaf _/-\o_

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:37

Super, kun je langzaam weer een stapje verder +:)+

Mijn zadel past niet meer goed en ik zit er zelf niet meer lekker op. De zoektocht kan dus beginnen. Kan nu een testzadel gebruiken van Custom maar ik hoor daar toch ook veel negatieve dingen over. Geen idee meer wat te doen :')

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:31

Ohhh ja, ben zo blij met mijn zadel... het zoeken van een goedpassend zadel voor beide kan echt drama zijn... Kan je er weinig zinnigs over zeggen :Y)

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:59

Jinthe1 schreef:
Super, kun je langzaam weer een stapje verder +:)+

Mijn zadel past niet meer goed en ik zit er zelf niet meer lekker op. De zoektocht kan dus beginnen. Kan nu een testzadel gebruiken van Custom maar ik hoor daar toch ook veel negatieve dingen over. Geen idee meer wat te doen :')

Negatieve dingen over custom? Ik hoor zelden iets slechts over custom. Ben toch wel benieuwd nu. Ik wilde over twee jaar ook een custom laten aanmeten omdat ie mee kan groeien met paard de eerste paar jaar.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:07

Scheef aangemeten of snel scheef zakken. Het kalfsleer al binnen een jaar moeten vernieuwen. Moeilijke service. Ikzelf vind het hele fijne zadels maar door die negatieve dingen twijfel ik toch.

Misschien al bekend maar zo niet dan is het wellicht leuk voor sommige die interesse hebben:
https://www.phryso.com/doe-mee-aan-de-k ... wedstrijd/

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:21

Jinthe1 schreef:
Scheef aangemeten of snel scheef zakken. Het kalfsleer al binnen een jaar moeten vernieuwen. Moeilijke service. Ikzelf vind het hele fijne zadels maar door die negatieve dingen twijfel ik toch.

Misschien al bekend maar zo niet dan is het wellicht leuk voor sommige die interesse hebben:
https://www.phryso.com/doe-mee-aan-de-k ... wedstrijd/

Hmm dacht dat voornamelijk anatomica was die scheve zadels leverde. Dit is wel een beetje een domper.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:30

Ja, maar zou dat niet bij alle merken voor kunnen komen? Natuurlijk is het balen als je zoiets aan de hand krijgt maar ik denk dat dat bij andere merken evengoed kan voorkomen. Bij mij op stal nu iemand die een jaar geleden een nieuw Custom zadel aan heeft laten meten. Deze week is het zadel al voor de tweede keer terug naar de fabriek gegaan. Eerste keer omdat het scheef zakte en tweede keer omdat het leer van de zitting al scheurtjes vertoonde ;( Het valt wel onder garantie en het wordt ook opgelost maar toch... Ze heeft er best wat voor betaald.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:00

Mijn zadel (KM Worldriding) zakte ook scheef, maar dit kwam achteraf door scheve bespiering van mijn paard. Na +/- 3 keer aanpassen elke driekwart jaar en tussendoor goed, gericht trainen, ligt mijn zadel nu als een huis.
In de eerste instantie dacht ik ook dat het aan mijn zadel (en zadelmaker) lag, maar hij bleek toch gelijk te hebben dat het aan mijn paard lag ;)

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 21:36

Dat kan natuurlijk ook ja, een scheef paard. Maar dat was bij die ik ken niet het probleem. Ach ja, als het netjes opgelost gaat worden dan is het ook goed.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:05

Goedemorgen! Mag ik hier even komen binnenvallen? :-) Zijn er ook mensen die een sportcoupe bij hun fries hebben? Ik weet dat het niet hoort, maar vanwege zomereczeem en wat korte manen die niet goed in een hengstenvlecht kunnen overweeg ik het. Ik ben op zoek naar voorbeelden :)

xIeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:53

cijsalover schreef:
Goedemorgen! Mag ik hier even komen binnenvallen? :-) Zijn er ook mensen die een sportcoupe bij hun fries hebben? Ik weet dat het niet hoort, maar vanwege zomereczeem en wat korte manen die niet goed in een hengstenvlecht kunnen overweeg ik het. Ik ben op zoek naar voorbeelden :)

Is een topic van! “Lange manen in een sportcoupe”. Staat ook een foto van een Fries met een sportcoupe in.
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=1761192&sid=85d41b6f94cbede6137ebac9bb5c0d45

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:33

Goed bezig die vriend van jou xXutopiaXx! Mijn stalgenootjes zijn erg blij met de vliegenspray van Kramer, heb hier zelf geen ervaring mee. Tot nu toe heb ik spray gebruikt met hertshoornolie erin, maar ik heb niet het idee dat dit echt werkt. Behalve dat mijn paard op de plekken waar ik het spuit nog bruiner kleurt -O- .

Cijsalover, geen sportcoupe maar ben wel erg benieuwd. Mocht je dus overstag gaan, ik zie graag foto's :D

Bij mijn zoektocht naar een zadel kreeg ik ook te horen dat de custom zadels kwalitatief niet super zijn. Ik heb n jaar geleden een tweedehands Fryso Legacy gekocht, ben er erg blij mee.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:18

Ik ken mensen die zweren bij Custom zadels, maar heb inderdaad meerdere verhalen over scheefheid in de boom gehoord. Hoewel ik wel netjes in een Custom zit, vind ik ze niet echt aangenaam zitten.

Ik heb zelf een Sella zadel voor mn Fries en hoor over Fryso ook goede dingen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:45

Voor degene die vroeg over frysk andaluz

Wij hebben de fries die ik rijd bij Stal Mersken gehaald. Daar haalt frysk andaluz ook paarden vandaan.

Een merrie die hun voor 15.000 verkopen kost bij Mersken 8000.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:54

GabberGill schreef:
Voor degene die vroeg over frysk andaluz

Wij hebben de fries die ik rijd bij Stal Mersken gehaald. Daar haalt frysk andaluz ook paarden vandaan.

Een merrie die hun voor 15.000 verkopen kost bij Mersken 8000.

Wat een verschil in prijzen zeg!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:29

Afbeelding

Zo nou jelske was not impressed. Over een half jaar mag die hem weer op dan gaan we 'm bitwijs maken en lange lijnen in het bos. :D