Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:39

Extensions! Misschien moet ik maar gewoon een stuk staart in [***]'s maantop hangen, dan lijkt het tenminste nog wat. 8-)

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:24

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:00

Oei, dat is heel erg. Ken het verhaal niet, gelukkig heeft hij jou! Je kent hem beste, als hij vitaler wordt dan is het nog eens gelijk door wat het dan komt...
Ik vind zes maanden ook veel dat de micro organismen in de darmen nodig hebben om zich aan te passen. Persoonlijk denk ik dat het beetje paardafhankelijk is, net zoals bij de mensen. Deze met zwakker, darmstelsel/immuunsysteem langer dan de andere.
Die aanpassing betreft zeker niet alleen krachtvoer, maar alles wat ze eten, enkele voorbeelden zijn: te snelle overgang van ene soort hooi op het andere ( hier vorig jaar paard die 2 x kolieken deed door veranderig na eifelhooi, mijn andere paarden hadden er geen probleem mee, na aanraden van veearts getopt en terug naarvertrouwde hooi. Daarna geen kolieken meer), seizoensmatig veranderen van hooi naar gras, beweiding van ene gras naar andere....
Daarom probeer ik zoveel als kan vaste afspraken te maken met mijn hooi leverancier om dat swytchen tussen hooisoorten te vermijden!!
Verandering is voor paarden het slechtste wat er is is mijn ervaring na al die jaren paarden houden. Constante, stabiele kudde, voer op zelfde tijdstippen en niet veranderen van voedingspatroon.
Neen, je hoeft niet alles afzonderlijk te geven en er 5 maanden tussen te laten. Want dan ben je weeral aan het swytchen. Als je wat geeft, gewoon bij zelfde blijven. Iemand die bvb zupa geeft moet ook niet alle lijnzaad, bietenpulp en grasbrokken schijden :-) en daar 5 maand tussen laten, of dat je uit het hooi alle kruiden schijdt van het gras enz....
Als je een mengeling maakt bedoelde ik, probeer dan niet constant te switchen.
Esparcette ben ik gaan geven omdat mijn merrie plots drastisch vermagerde en erg lusteloos werd, depri zelfs.... Eiwit tekort dus, maar zeker ook vetten door melkgift.
Dus ben ik mengeling gaan zoeken om eiwitten, maar ook vetten en vit E op natuurlijke wijze te gaan bijvoeren!
Ikzelf ben chronisch vermoeid en twee jaar geleden getraind voor zware fietsrit. Mijn snoepen wat gelaten en heel veel muesli en groenten met hempseed (lekker!!) en spirulina. De dokter raadde me namelijk aan meer eiwitten te gaan eten. Ik raakte in topvorm en fietste er zelfs enkele mannen af. Kicken :-)!!! Ik heb enorm veel aan de hempseed gehad dus.
Dokter Verhelst, een kennis die zeer erg bezig is met kruiden en supplementen en er ook een boek over geschreven heeft, raadde me aan (omdat ik alles zo natuurlijk mogelijk wil doen), om lucerne met wat chlorella te geven. Ik dacht: ik ga de esparcette geven, die een geschiktere /hoogwaardigere eiwit bron is voor paarden, supplementeren met de hempseed oil en spirulina omdat ik daar zelf ongelofelijke resultaten mee had!!
Hemp olie is echt een wondermiddel. Mijn vriend en ik zijn hier erg mee bezig. Hij maakt ook olie zelf (medische cbd olie) en meng het met de hempseed uit een fles (koop er met kenissen 10 flessen van, want kost 21 euro per fles). Je moet maar eens nalezen, maar hempseedoil is echt ongelofelijk goed. Ik gaf het voor de gezonde vetten, maar ook voor het volledige pakket aan eiwitten, is zeer goed voor de darmen (mijn iberiers zijn daar erg gevoelig, sober ras, anekdote, cbd olie is enige wat bij mij helpt tegen de ongelofelijk pijnlijke spastische colon waar ik al meer dan 25 jaar aan lijd), ontstekingswerend (bvb, eerst geloofde ik het niet, maar mijn vriend heeft zijn hond, die een dikke poot had door artrose en niet meer kon stappen, na 1 week terug genezen. Ik stond echt paf en toen ben ik ook de golioli gaan geven. ), ook helpt het bij huidproblemen, ik ben nu aan het zien of het ook helpt bij seme bij een paard...
Bij mij hielp de golioli ook bij mijn melkzuur probleem (verzuurd lichaam helaas :-)). Ik hoorde zelfs dat meer wielrenners dit nemen om sneller te herstellen ivm melkzuur.
Het lichaam bevat dezelfde cannabenoiden die in hemp zit en daardoor accepteren lichaamsreceptoren gemakkelijk deze stoffen. Bij problemen is er een tekort aan deze stoffen en deze worden op natuurlijke wijze terug aangevuld door de hemp cannabenoiden.

Hier kun je ook een en ander lezen over hempoil:http://www.chiadegracia.fi/epages/chia.mobile/en_GB/?ObjectPath=/Shops/2014111704/Categories/Kotimainen_hampunsiemen&Locale=en_GB
Zeg nu zelf, ze staan toch niet slecht? De hele kudde is energiek de winter doorgekomen, zonder schuilstal!
https://youtu.be/Sr7MCpj-ZgA

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:51

Wat een stoere foto op die schimmel :D

Mijn vriend heeft me eergister een mini-hartaanval bezorgd. Ik ben een idioot die zonder zadel en hoofdstel op Diva gaat zitten. Allemaal leuk en aardig maar hij komt binnen en zegt dat hij op Diva heeft gezeten. Ik nog heel onschuldig "ow lag ze lekker". "Nee zegt hij bij de voerbak" WAT :x
Is hij zonder zadel of halster op Diva gesprongen op de tegels, goddank is die knol braaf _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:20

@ Cambiar: Wat grappig dat je ook CBDolie/hennepolie gebruikt!
Ik gebruik dat zelf ook en het is inderdaad een wondermiddel, alleen heb ik geen goedkope bron gevonden om het ook aan paarden te geven, en aangezien [***] nu geen problemen meer heeft zie ik ook geen reden om hem dit te geven. Welk merk is die van 21 euro/fles, en hoeveel geef je daarvan per dag aan je paarden?

Spirulina/chlorella heb ik [***] afgelopen voorjaar een tijdje gevoerd, maar hij vond het niet lekker en liet dan te vaak zijn eten staan en dan krijgt hij nog minder van alles binnen. -O- Bovendien bestaan deze algen vaak (afhankelijk van het merk) voor 50% uit ijzer en bevatten ze ook selenium, en beide wil ik niet overdoseren. Hij krijgt namelijk al een vitamine/mineralensupplement en ik heb geen hooi/grasanalyse en dus geen idee van hoeveel hij van die mineralen in praktijk al binnenkrijgt, dus was dat voor mij de reden om voor whey te kiezen aangezien daar alleen maar aminozuren in zitten en verder niets.

Als ik terugkijk op de 1,5 jaar dat ik [***] nu heb, dan denk ik dat hij gewoon heel erg slecht is/was in het opnemen van vitamines, mineralen en eiwitten. Hij kreeg super vitamine/mineralen/eiwittenbalancers en lijnzaadbrok + bijna onbeperkt gras en hooi het hele jaar door, en zag er volgens de dierenarts/osteopaat qua bespiering uit als een paard dat 23 uur op stal stond en zijn hooi uit een hoge hooiruif at. Alleen staat hij al meer dan een jaar 24/7 met vriendjes buiten en loopt hij de hele dag met zijn neus op de grond. Dus dan klopt er iets niet... >;)
Hij had natuurlijk zijn rugprobleem waardoor hij de rug verkeerd gebruikte en de bovenlijn niet goed bespierde, maar het feit dat hij überhaupt niet de normale spiermassa voor een 24/7 buitenpaard aanmaakte gaf mij het idee dat er ook qua vertering van het eten iets niet klopte. Vandaar dat we van luzerne naar esparcette zijn gegaan, ik de F4F balancerbrokjes vervangen heb door vloeibare Liquihorse balancer aangezien mineralen in vloeibare toestand beter opgenomen zouden worden, en omdat er geen eiwitten in de Liquihorse zitten ben ik die gaan supplementeren met de whey poeder. En nu is hij een soort plofkip; :wow: niet dat hij van normale bespiering naar XXL bodybuilder is gegaan, maar dat hij er nu voor het eerst qua bespiering uitziet als een paard dat 24/7 buiten staat met vriendjes en vrijwel onbeperkt ruwvoer krijgt. Ik had geen idee dat de vorm van zijn vitaminen/mineralen/eiwitten voor hem zo belangrijk was, want hij kreeg al alles wat hij nodig had qua ruwvoer en balancers, alleen kon hij daar blijkbaar niet uithalen wat erin zat en raakte hij qua bespiering alsnog ondervoed.

Waarschijnlijk heeft zijn stofwisseling toch een grotere klap gekregen van zijn logeerpartij op de handelsstal waar ik hem kocht dan we dachten. Toen ik hem anderhalf jaar geleden kocht, was zijn stofwisseling sowieso zo ongeveer verwoest, kreeg hij dagelijks een dubbele dosis merriebrok, onbeperkt kuil en een dubbele dosis maismix om hem 'vet te mesten', alleen viel hij daardoor alleen maar verder af en zag hij er toen ik hem kocht als vierjarige zo uit:
Afbeelding

Na een maand kwam er al wat spek op zijn lijf, kon je niet meer alle wervels afzonderlijk vastpakken en zag hij er zo uit:
Afbeelding

Dus er zat zeker vooruitgang in, alleen kwam hij vervolgens qua achterhand en bovenlijn de rest van het jaar niet verder dan dit:
Afbeelding
Dat puntje bovenop is niet zijn schoft, maar de doornuitsteeksels van het heiligbeen. Die 'hoor' je niet te zien, maar ja, als hij er niets omheen aanmaakt ondanks alle voer en training, is hij dan toch nog stiekem ondervoed of is dit gewoon zijn bouw? Blijkbaar dus toch het eerste, want nu hij zijn voedingsstoffen in een andere vorm aangeleverd krijgt komen die normale hooi/graseet en rondloopspieren ineens wel terwijl hij verder niets anders doet qua beweging. Dus blijkbaar had hij als paard dat alles kreeg wat hij nodig had nog steeds tekorten omdat hij niet uit zijn voer kon halen wat erin zat. :(:)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:49

Margot: Mooie foto's weer, wat heb jij toch een stel gave beesten he? Met Ali alles weer goed nu?

xyzutu2: Jeetje als ik dat zo lees heb je wel heel erg veel pech gehad qua opname van voeding met dit paard.

Hugo krijgt nu onbeperkt hooi en 2x daags een schep senioris spriores en een bekertje vitaminekorrels. Je ziet hem nog steeds elke week bijkomen. Hiervoor kreeg hij pulp maar heb het idee dat dat nog net te weinig voor de hoeveelheid arbeid die hij nu verricht.

Hiervoor altijd Fjorden gehad dus het is voor mij ook enorm wennen, die stonden eigenlijk constant op dieet. Ik durf wel eerlijk te zeggen dat Hugo het met alleen hooi niet zou redden. Ik ben benieuwd hoe hij het straks in het voorjaar/zomer gaat doen op het gras. Hoop dat hij daar nog wat meer van gaat bijkomen. Daarnaast moet ik wel in mijn achterhoofd houden dat hij pas 4 is en dat alles vanzelf breder gaat worden. Maar ik wil in ieder geval zeker weten dat het niet aan de voeding heeft kunnen liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:01

Het is inderdaad extra lastig als ze nog jong zijn, want jonge paarden zijn nou eenmaal smaller, maar hoe smal is qua spieren te smal als ze verder wel gewoon een vetlaag hebben?
Als ik dat dan vergelijk met mijn shetten dan zijn die zo makkelijk; het maakt niet uit wat je erin schuift, ze vreten alles en worden hoe dan ook dik. 8-) Doordat ik pony's gewend ben ging ik er ook altijd van uit dat eigenlijk elk paard gewoon van hooi + gras kan eten en ze ook allemaal met de juiste omschakeling zonder dek kunnen staan. En nu heb ik dus een watje dat onder een deken moet want anders krijgt hij rugpijn en als je hem alleen hooi + gras voert dan krijgt hij geen spieren. >;)
Gelukkig lijkt onze zoektocht naar voer wat [***] kan verteren nu eindelijk tot een eind gekomen te zijn. Vingers crossen... 8-)

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:15

Ook even een minder blij stukje van mijn kant, Etreros is uitgegleden in zijn gekke kwartier en nu stokkreupel -O-
Eerst maar even rust gegund, toen fysio laten kijken en helaas, hij moet naar de kliniek voor een kreupeltest en wss een echo of foto.
Aan het been zelf (links achter) is niets te zien, te voelen of wat dan ook. De fysio zei (ik hoop dat ik het een beetje kan reproduceren) er zijn 3 pezen, twee diepliggende en 1 oppervlakkige, de twee diepe kon ze wel redelijk beknijpen, de oppervlakkige niet, dat vond ie zeer vervelend en ze voelde ook wat warmte er van af komen.
Ze heeft hem verder nog even gecheckt, alles dikke prima, rug, lendenen, bekken, bips en alles goed in de spieren.
Maar ze kon hem nu niet behandelen :(:)
Dus nu naarstig op zoek naar trailer en auto + chauffeur en het hele cabaret maar naar de kliniek toe.
Bah!

Bullymonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:55

Sanne: het was heel gek, de dierenarts sprak over een zware luchtweginfectie. Ali viel bijna om van benauwdheid, maar een dag later leek het al beter. Heb voor de zekerheid weinig gedaan, maar morgen weer les, dus dan zullen we zien of het beter gaat. Ik heb het gewoon echt getroffen met mijn paarden. Ze hebben super fijne karakters. Killie en Boti ken ik van jongs af aan, weet ik veel van af en ik heb nog steeds heel intensief contact met hun geweldige fokkers. Ook dat werkt zo mee.

Voor Hugo: heb je rijk hooi? Dat helpt wel met voeren. Het grootste wonder doet zich straks voor als hij ouder wordt. Dan gaat het vanzelf. Aliso was vroeger ook dunner, later nooit problemen gehad en nu merk ik dat hij meer nodig krijgt weer, maar hij werkt heel zwaar en dat nog steeds maar op hooi en 2 kg sportbrok.

missdd: hopelijk valt alles mee, sterkte!

Hier morgen weer een rondje z1 met bijna 6jarige Boti en met Ali de training weer oppakken, volgende week weer een rondje zzz proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:49

Bullymonster schreef:
Sanne: het was heel gek, de dierenarts sprak over een zware luchtweginfectie. Ali viel bijna om van benauwdheid, maar een dag later leek het al beter.

Hier hebben we dat twee keer gehad met een Shetlander. Blijkbaar zat er iets in het hooi wat een soort allergische benauwdheidsreactie uitlokte. 's ochtends hadden ze hooi gehad, vervolgens begon hij steeds meer te hoesten en toen de dierenarts er was kon hij nog maar 2 passen lopen en moest dan stoppen vanwege zijn benauwdheid, en zei ze dat zijn longen bijna helemaal vol zaten met vocht. Hij kreeg volgens mij een injectie, is op nat gras gezet en de volgende dag was hij weer 100% de oude.

De tweede keer precies hetzelfde scenario, alleen toen kreeg hij het 'foute' hooi 's avonds en wilden geen enkele spoeddierenarts langskomen (die zijn hier allemaal wegbezuinigd -O- ) terwijl het precies hetzelfde was als de keer ervoor en hij ook niet meer echt kon lopen. Toen hebben we een boom het verst van de (natuurlijk stoffige) paddock natgespoten net als het gras eronder en hem die nacht onder die boom laten staan. Volgende ochtend nergens meer last van. :o?
Heel apart...

@ MissDD; hoe krijgen ze het voor elkaar... :(:)
Sterkte met het hele circus!

[***] heeft ook weer eens een terugvalletje; gisteren heeft hij in 2 uur 6 millimeter regen over zich heengehad zonder dat hij zijn hals omhad. Gevolg: toen ik langskwam was de voorkant van zijn deken helemaal ingeregend en stond hij met een koude, zeiknatte dekenvoering om hals en borst. -O-
Hij had het koud en had zelfs onder de deken zijn haren opgezet dus heb ik hem een dikkere deken plus liner gegeven, maar toen ik die vandaag afdeed dacht ik: waar zijn mijn spieren gebleven???? :x
Hij heeft dus toch te lang in de verkleumstand gestaan en zuigt dan meteen al zijn bovenlijn- en kontspieren naar binnen dus daar is dan niks van over... >;) Dus was hij vandaag enorm stijf, en natuurlijk kwam juist vandaag de bekapper. Dus heb ik hem maar vantevoren een biertje gegeven en een Fedimax warmtedeken opgedaan en toen heeft hij heel braaf het hele hoefsmidgebeuren over zich heen laten komen. :(:)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:53

Oei kneusjes MissSS en Xyz sterkte er maar weer mee :(:)

Diva had net bedacht dat ze kan bokken, blij dat ze dat bij mijn vriend dus niet deed maar nu maar weer even met zadel gaan rijden :')

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:45

Thx voor de foto's Xyzutu. Soms moelijk te zien maar idd, zo scherp dat hij staat...zo ongelofelijk erg...hij stond precies ook helemaal alleen...
Ik vond mijn PRE erg mager, maar valt dan nog mee als ik het zo vergelijk...
De olie is van Cressana. Wat leuk dat jij het ook geeft en er baat bij had!!!

Jiildou23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:23

Wat veel interessante informatie over die vitaminen en extra voeding. Echt heel erg interessant. Maar hoe merk je nu precies dat je paard de vitaminen niet goed opneemt? Wij hebben onze PRE sinds augustus en hij krijgt thuis morgens en avonds een halve kilo basisbrok en een handje wortels en door de dag heen krijgen ze kuilvoer gemixt met wat stro, omdat de kuil nogal rijk is en daar doet hij het op. Hij begint nu met de training wat meer spieren te krijgen. Vooral in de kont, maar ik ben wel benieuwd hoe ik er bijvoorbeeld achter zou komen dat hij niet genoeg vitamines binnen krijgt. Merk je dat aan je paard? Want Garito is verder niet dun/mager of te dik bijvoorbeeld en hij eet goed. Hoe merken jullie dat hij bijvoirbeeld dan niet die vitaminen en mineralen opneemt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:28

Ik denk dat je dat eigenlijk alleen merkt door je paard maandenlang te volgen en dan te kijken of zijn spierontwikkeling gelijk oploopt met aan de ene kant andere paarden, en aan de andere kant de belasting. [***] was te mager bespierd voor een 24/7 weidepaard en kreeg niet over zijn hele lichaam meer spieren als hij meer getraind werd. Eerst denk je dan dat dat komt omdat het winter is en hij weinig/minder rijk gras krijgt, dan wordt het zomer en is dat nog steeds zo en ga je meer olie bijvoeren want misschien helpen de vetten wel, en als je hem in de herfst gaat herinrijden en ook dat zorgt niet voor nieuwe spieren, dan is in mijn geval de conclusie dat er iets niet klopt in de voeding.
Maar als jouw paard gewoon een normale bespiering heeft en ook meer spieren krijgt als je traint, dan klinkt het alsof hij genoeg vitamines/mineralen en aminozuren binnenkrijgt voor spiervorming, en dat is een heel goed tegen. Ik zou me daar in jullie geval dus ook niet druk om maken. :)

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 18:22

Afbeelding

Even een ego foto van vandaag :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 18:25

Mooie foto <3

Diva kan met dit weer eindelijk zonder deken staan, nu zie ik pas echt met het zonnetje er op hoe ze er aan toe is. Had slechter gekund, ribben zijn zichtbaar als ze beweegt in de zon en haar bovenlijn is wat treurig. Maar als het een beetje droog blijft kan ze zich deze lente snel rond eten en spiertjes lopen op de weide :j

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:31

Zijn er meer mensen die maar de APTO keuring gaan in Mei? Ik ga met Els en Calida. Ben heel erg benieuwd. Vooral voor Els want die is dan redelijk hoogdrachtig maargoed dat zien we dan wel. Calida wordt nu getraind voor de keuring, zon ongelofelijk lieve merrie is dat. Moet alleen nog even flink bijkomen. Dus moet flink gevoerd worden. Wilde de 8 jarige eigenlijk ook laten gaan maardat wordt een beetje teveel van het goede.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:51

Nee, ik ga niet.. het is een heel eind rijden voor mij..
Succes alvast!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:34

Hoe weet je nu dat het een heel eind rijden is terwijl de locaties nog niet bekend zijn?

Ik sta wel ingeschreven voor deze keuring, maar het valt nog te bezien of ik echt kan gaan. We zijn hard aan het oefenen, maar ik vrees dat de keuring te vroeg komt voor ons. Sinds haar peesblessure van vorig jaar heeft ze niet meer gegallopeerd en dat is wel een verplicht onderdeel op de keuring, net als stilstaan wat ze ook niet echt kan... :+

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:42

Ja dat is lastig Dais_. Ik ben ook erg benieuwd waar de keuring is. Wat voor hoofdstel/halster moet je om?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:14

Met een ruin heeft het geen zin om mee te doen aan die keuringen of wel?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:06

Er is een ruinenrubriek

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:07

Het is al een aantal jaren in Heeze

marleenA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:12

Jullie verwarren denk ik de premiekeuring met de apto/apta keuring.
De laatste is alleen voor merries en hengsten tot 7 jaar om opgenomen te worden in het stamboek om mee te mogen fokken. De premiekeuring is in Heeze en is meer een soort "schoonheidswedstrijd". Daar wordt gekeken welke merrie/hengst/ruim de mooiste of beste is.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:23

Excuses. Ik dacht inderdaad dat het om de premiekeuring ging