Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 09:30

@Dorien: dat is fijn als je aansluiting hebt! Succes!

@Tatyana: ik zou superblij met jou zijn, ook als ouder. Ik ben niet fanatiek, maar wel serieus en wil altijd graag verbeteren. Natuurlijk zijn hoge punten fijn, maar dan moeten ze verdiend zijn. We moeten - wat mij betreft - een beetje af van die participatie-cultuur...

@Elisa: goed punt, het was helemaal niet mijn bedoeling van voor naar achteren te rijden, maar inderdaad, het belangrijkste - juiste tempo/impuls - is niet in orde. Komt denk ik ook doordat we natuurlijk supervoorzichtig begonnen zijn vanwege mijn angst. En bij het proefrijden, toen ik nog geen angst had, was hij ook niet de snelste uit zichzelf. Ik nam alleen buitenteugel een beetje aan, ik was niet aan het trekken, maar kan me voorstellen dat zonder been dat voelt als een rem voor Navaro. Normaal gaat ie dan ook op de rem, maar gisteren ging hij er dus van gestresst raken.
Zoals je zegt, het is even zoeken voor ons beiden.

Ik ga mijn instructrice een appje sturen :j

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 09:38

Ik twijfel nog aan de monnikspeper. Mijn vorige PRE merrie werd er volkomen neurotisch van. Die heb ik er na een goede week weer vanaf gehaald. Een andere merrie bij mij op stal kon er ook niet tegen, die werd ook heel erg nerveus. Ik geef het nu wel aan Rana omdat ik het idee had dat ze tijdens de hengstigheid wat last had van koliek. Ik weet nog niet of het werkt.

Helaas gaat het niet beter met de kreupelheid. Ze stond gister (zondag) avond echt heel erg kreupel. Zaterdag leek het al wat minder, maar liep ze nog redelijk. Ik kreeg al bericht dat ze zondag op de wei niet goed liep. En zondagavond toen ik kwam lag ze in de box. Ze wilde echt liever het been helemaal niet belasten. Ook was het been boven de kogel wat dikker en warm. Haar temperatuur was 38,4, dus lichte verhoging. Het goede nieuws is wel dat dit typische symptomen zijn van een blein/ontsteking.

Vandaag de hoefsmid gebeld, die komt vanmiddag. De veearts belt me nog terug. Het is zo sneu om haar zo veel pijn te zien hebben. Ook komt alles van Gayo, mijn vorige ruin met zijn gebroken hoefbeen, wel weer heel erg boven.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 09:44

Jullie gaan zo snell!

Ik heb het gelezen, maar met mn maandaghoofd niks onthouden :+

Enige zag ik iets langskomen over hengstigheid en monnikspeper.
Die van mij lust geen monnikspeper :+ die laat alles netjes liggen dan.
Ik geef Cycle o' calm van paardensupplementen.nl

Ahh wat vervelend zeg Dartel..
Hopelijk kan de hoefsmid of de dierenarts wat doen.

Hier heeft Star manen geschuurd :=

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben bang zomer eczeem
Ze stond bij de vorige eigenaar in zeeland. Nu in de bossen.
Maar wellicht is de warmte ook wel het probleem.
Staart schuurde ze niet, alleen de manen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:21

Century als je oude instructrice niet wil, Eva geeft ook rijles :)

Ja super lastig Elisa, normaal zijn ze niet heel zichtbaar hengstig dus wil er ook niet meteen wat aan gaan doen nu, gaat vast weer over haha

Wat rot Dartel, hopelijk knapt ze snel op!

oei schuren is niet tof, hopelijk geen heftige zomereczeem

Gister deed Lis het echt super knap naast de kruk! Even kijken of ik vandaag tijd kan maken voor nog een rondje

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:41

Oh Jolmer, ik hoop dat het meevalt! Jeuk is zo naar.

@Maartje: zal ik in gedachten houden! Ik heb haar helaas even op pauze gezet omdat ik teveel dingen tegelijk aan het doen ben, en het me niet goed lukte om de oefeningen te doen met juiste focus. Dat Navaro de oefeningen ook echt stom vond, hielp niet zo mee :\

Fijn dat ze het goed deed met de kruk! Loopt of draait ze normaal? Of wil ze niet in de buurt komen?
Ik heb de tip van mijn zadelpasser opgevolgd, en zet Navaro in de hoek. Dan kan hij niet draaien en kan ik opstijgen zonder problemen, en de kruk staat ook gelijk aan de kant.
Gisteren opgestegen zonder hulp op die manier, zonder issues, dus dat was wel even een fijn momentje :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:12

Ze bouwt spanning op naast de kruk, zo erg dat ze echt in zichzelf keerde en zich helemaal afsloot voor haar omgeving. We werken dus nu aan ontspannen naast de kruk en gister waren we op een punt dat we naar de kruk liepen, ik haar er naast parkeerde en ze direct aan het afkauwen was. Enorme groei dus, want vrijdag begonnen we nog met een hoog en afgewend hoofd bijvoorbeeld.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:15

Oh dat is echt een enorme verbetering in zo'n korte tijd, wat fijn!
Navaro begon ook met spanning, maar nu maakt hij er een spelletje van. Hem in de hoek zetten lost dat voor nu op en kan ik fatsoenlijk opstijgen zonder aan het zadel te trekken :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:16

ja kwestie van zoeken naar de juiste methode en die hebben we nu; als ze ontspant bij de kruk gaan we hard aan het werk (bijvoorbeeld even aan de longe of aan de hand) en dan weer terug naar de kruk. Doel is dan dus kruk = ontspannen = dus leuk

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:19

Slim! Soms is het echt gewoon kijken wat werkt voor jóuw paard. :j dat kan zo verschillen per paard.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:43

Wat fijn dat het goed ging Maartje!
Klinkt als een goede vooruitgang!

Mn andere pony heeft luizen, Star en hij staan nog niet samen.
Maar die vandaag maar even gewassen.
2 pony's met jeuk :=
Even een foto stiekem van t kleine verzopen spook.
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:41

Oh luizen zijn zo oliebol, ik had ze begin dit jaar bij de haflinger, maar ik heb altijd spulletjes waarmee ik niet hoef te wassen :=

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:59

Ohh echt?
Heb expres nog gevraagd of er andere middeltjes waren
Want ze zitten voornamelijk in zn voorpluk. Dus vind t eng met zn ogen.. maar neee
Goed opletten, dit is t enige..

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 14:03

Niet van de dierenarts, maar de anti-parasiet van de paardendrogist. Werkt als een tierelier, je borstelt ze er dan zo uit

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 14:26

Maar de luizen zelf of de eitjes ook? Zijn bij hem nu vooral de eitjes..
Maar ik ga er eens naar kijken, klinkt ideaal om sowieso in de kast te hebben staan!
Dankjewel!!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 16:03

Ehm, weet ik niet, maar ik spuit vaak gewoon een paar dagen na elkaar en dan na een week weer een keer en dan is het vaak wel klaar :+ ze had dit jaar best veel op 1 plek en ik had haar voor het rijden ingespoten en tijdens het rijden vielen ze gewoon allemaal uit haar vacht :=

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 17:08

Er bestaan ook echt middelen tegen luizen zonder te hoeven wassen! Een spot on - wordt verkocht voor vee. Dus een DA met enkel gezelschapsdieren en enkel paarden daar naast heeft het vaak niet.
De dierenartsen die ook bij de boeren komen wel.

Ik ben de naam vergeten :=

Wij hebben dat toen preventief gedruppeld. Enkel de twee met zwakke weerstand hadden last van de luizen, de rest allemaal niet. Het schijnt dat elk paard wel een luis heeft, maar door een goede weerstand pakken ze verder niet oid. En omdat we dus waarschijnlijk wel een enkeling hadden, hebben we gedruppeld, zodat de zwakkere niet meteen opnieuw besmet konden worden, eerst werken aan de weerstand.

Betreffende de anti jeuk
Vitalbix heeft ook anti jeuk waar ik veel goede verhalen over heb gehoord!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 17:18

Maartje_M schreef:
Ehm, weet ik niet, maar ik spuit vaak gewoon een paar dagen na elkaar en dan na een week weer een keer en dan is het vaak wel klaar :+ ze had dit jaar best veel op 1 plek en ik had haar voor het rijden ingespoten en tijdens het rijden vielen ze gewoon allemaal uit haar vacht :=

Zo, das best spul dan :')

KellyR schreef:
Er bestaan ook echt middelen tegen luizen zonder te hoeven wassen! Een spot on - wordt verkocht voor vee. Dus een DA met enkel gezelschapsdieren en enkel paarden daar naast heeft het vaak niet.
De dierenartsen die ook bij de boeren komen wel.

Ik ben de naam vergeten :=

Wij hebben dat toen preventief gedruppeld. Enkel de twee met zwakke weerstand hadden last van de luizen, de rest allemaal niet. Het schijnt dat elk paard wel een luis heeft, maar door een goede weerstand pakken ze verder niet oid. En omdat we dus waarschijnlijk wel een enkeling hadden, hebben we gedruppeld, zodat de zwakkere niet meteen opnieuw besmet konden worden, eerst werken aan de weerstand.

Betreffende de anti jeuk
Vitalbix heeft ook anti jeuk waar ik veel goede verhalen over heb gehoord!

Het is wel een dierenarts die ook bij boeren komt, maar heb ze er niet over gehoord
Maar de dierenarts komt morgen weer. Even bloedprikken.
Nadat mijn vorige pony is overleden heeft hij een hele klap gehad en kwakkelt hij.
Dus even door de molen weer.

Thanks voor het meedenken in ieder geval!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 17:42

Dat van veeartsen is vaak wel heel heftig spul hoor.

Ik neem vanavond de trainings merrie mee naar de club. Ben benieuwd :+

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 17:51

Les was eigenlijk niet echt les. We hebben treintje gereden, juf op haar paard, ik op Taruga.
Maar ook dat hebben we niet echt gedaan, want Taruga is heel zelfstandig en vond volgen niet nodig en juf hoefde ook niet aan te duwen :D

Kortom, we hebben gezellig samen gereden, en dat ging op zich prima. Geen anker meer, maar het gaspedaal was niet bepaald actief (maar ook niet nodig, ze liep vanzelf).

Maar weer even doordenken hoe we het beter kunnen gaan aanpakken.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 17:58

Dat spul dat ik heb, verlamt de luis, dus vandaar dat ze eruit glijden ;)

Veel plezier audesta!

Hm dat was niet de meest effectieve aanpak dus Dorien, op naar optie 2

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 21:17

Hoe ging het Audesta?

Fijn dat je wel lekker hebt gereden Dorien. Even weer kijken hoe je het verder aan kan pakken inderdaad!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 21:44

Kijk toch weer een stapje Dorien. Lekker verder puzzelen haha.

Ja, het ging niet slecht. Heenweg had pony al best veel spanning, in de les 20 minuutjes meegereden en kon uiteindelijk een cm of 10 uitschuiven in draf dus toen afgerond. Daarvoor ook nog een galopje meegepakt maar dat is vooral nog zo snel mogelijk met die benen klungelen uit onbalans :')

Het is wel echt een knapperd hoor!

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 19:04

Audesta schreef:
Een Andalusiër :+

Een andalusiër is het zelfde als een pre.

Dus als moeder of van de pre/andalusiër is dan is het een cruzado. Of als dit van beide ouders niet bekend is.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 20:55

Nee, een PRE is ingeschreven in het stamboek. Een Cruzado is een kruising met een PRE en een Andalusier is gewoon iets Spaans zonder stamboek. Althans, zo heb ik het geleerd :=

Lis dacht vandaag echt: dikke middelvinger _-:( had mijn handen vol aan haar aan de longe :=

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:18

Klopt Maartje. Andalusiër is een verzamelnaam voor een Spaans paard. Zonder papier dus ook :+
Een pre kun je wel Andalusiër noemen, een Andalusiër eigenlijk geen pre.

Hahhahaa oeps. Felle lis!

Ik heb er 5!!! Gewerkt vandaag. 2 gereden en 3 aan de longe gehad.

Maar heel fijne dag zo. De bak was echt lekker na dat buitje <3