Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:58

marleenA: echt een leuk veulen hoor, had hem ook al gespot.
Mag je trots op zijn als fokker :) Hopelijk vind je snel een leuke thuis voor hem.

Ik heb ook een PRE met een ezelstand :') Mijn jaarlinghengstje Furioso. Als die ergens niet heen wil dan zet hij echt zn hoeven in de grond en gaat al gereed in ezelpositie staan :=

TessJazz: proficiat met de punten van jullie eerste wedstrijd.

Klitten haal ik er ook slechts weinig uit, waarschijnlijk zelfs niet 1x per maand, eerder 1x/2 maand. Gewoon met antiklit.
Esquina heeft hele lange manen en die worden ook heel snel vuil, waardoor het haar ruw wordt en nog meer klit. Terwijl ze deze winter een deken droeg, heb ik haar manen in losse, dikke vlechten gedaan en dat beviel goed.
Maar zo zonder deken, heb ik eigenlijk liever dat het gewoon los hangt (ik heb altijd schrik dat ze ergens blijven hangen en een hele vlecht af trekken). Tot nu toe heb ik daar ook geen problemen mee gehad. Maar ze is voorlopig nu ook enkel maar weidepaard (drachtig) en hoeft niets te doen. Dus ik kan me wel voorstellen dat als je echt vaak aan het werk gaat met je paard, je de manen wel wat netter wil.

_Zsazsa_

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:31

Leuke foto's en verhalen weer! Blijkt maar dat het soms best een apart ras is. Mijn 7 jarige groene merrie is ook zo'n apart portret. Wat een karakter zit daarin zeg. Je kunt er echt mee lachen maar dat word geen beginnerspaard. Het is wel een paard voor het hogere werk dadelijk denk ik. Ik wil haar zsm wegbrengen om door te rijden en dan gaat ze de verkoop in. Vind het zonde om te laten staan. En doorrijden kan ik nu zelf niet.

Mijn schimmeltje wil ik laten dekken volgende maand maar ik weet niet door wie. Ik wil graag een vergrotende hengst met barok uiterlijk omdat zij wat popperig is. Maar wil niks op beweging inleveren aangezien zij echt mega draaft en galoppeert. Haar karakter is ook al geweldig. Zo ongecompliceerd.
Afbeelding
Afbeelding

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:59

marleenA: Wat een knappies samen zo!

Dais_: Ik ben er nog niet uit wat nu het beste is. Toen hij kwam hebben ze altijd los gehangen. Heb toen hij kwam de dode punten eruit geknipt. Heb ze nu afwisselend los of in vlechten. Alleen heb het idee dat ze met vlechten juist meer afbreken dan zonder. Dus ze gaan binnenkort gewoon weer los. Ik gebruik trouwens Wella anti-klit. Is eigenlijk voor mensen maar daar zitten geen siliconen in. Heb ze 2x gewassen dat scheelt ook enorm in klitten.

_Zsazsa_: Ik kan je helaas niet helpen qua hengstkeuze, ben wel erg benieuwd wat daaruit gaat komen. Als ik het goed begrijp heb je ze nu allemaal nog toch?

xyzutu2: Dat naar voren groeien herken ik inderdaad wel. Zo heb ik ook geen stuk weggeknipt achter de oren, ik trek dat vaak bij zijn voorpluk.

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:12

_zsazsa_ : hele leuke paarden ook! Ik ben ook benieuwd welke hengst keuze je kiest, ook ik kan je daarmee niet echt helpen, ik zit meer in de kwpn'rs dan toch in de barokken :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:38

ZsaZsa, super!
Tess, gefeliciteerd met de punten!
Dais, ik merk tijdens verhaarperiode dat Villa ook meer manen los laat. Ik heb ze vorig jaar af geknipt (niet omdat ik het wilde, maar er miste hele happen uit vanwege eczeem). Anders regelmatig vlechten, verder niet zoveel eigenlijk..Zomers was ik ze met groene zeep, goedkoop en enige zeep die de modder er in 1x uit haalt (en verder weinig tot geen toegevoegde meuk heeft)

Hier rustig, paar dagen niet gereden ivm drukte, maar ga vandaag weer. Gister mijn eigen hoofdstel even gerepareerd, dus mogelijk die even passen. Verder zelf bezig met mijn bitloze hoofdstel maken (maar eerst de hondenriem voor de hond van mijn ouders afmaken, haha)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:06

Voor Els zit ik in aan de vos van Cyrina te denken. Misschien ook wel leuk voor het schimmeltje. Ik twijfel nog, ik heb al heel veel interesse voor het veulen van Els en Favorito. Die zal dus hoogstwaarschijnlijk verkocht worden.
De zwarte lusitano, en de 2 bruine escalera's gaan de verkoop in. Al twijfel ik nog om de 13e jarige misschien ook te dekken. Lastige keuzes allemaal.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:56

Luxeproblemen :D

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:05

Haha dat wel ja.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:21

Wat een leuk topic, wat een prachtige paarden. Ik heb naast lusitano's en berber ook een PRE (cartoghano) merrie'tje, met veel furie :-), die me vorige zomer onverwachts het mooiste geschenkje gegeven heeft, een uiterst lief en deugeniet valkzoontje :-), de Benjamin van de kudde
https://myalbum.com/album/uP6NZrbarhx0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:28

Wat een mooi valkje! <3
Hij zou bijna door kunnen gaan voor cream. Is hij donkerder geworden toen hij zijn veulenvacht verloor?

@ Keeyzie; ik dacht afgelopen zomer dus slim te zijn en besloot wel zo'n pluk manen achter de oren weg te knippen. Geen idee waarom, ik had ook meteen spijt. :')
Het aparte is alleen dat dat stuk meteen als een tierelier aangegroeid is en nu weer net zo lang is als de rest - alleen die rest wordt dus niet langer. :+
Maar goed, er is nog 1 hoop; sinds anderhalve maand zijn we overgestapt op een ander vitaminen/mineralensupplement waar hij het 10x beter op doet dan op de oude variant, dus misschien dat die ook weer wat meer fut in zijn kapsel brengen, vooral een voorpluk zou erg leuk zijn... >;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 17:59

Thx Xyzutu ;-)
Ik kan blijkbaar mijnalbum niet meer openen...eerste foto staat ze bij het veulen van de alfa Lusitano haar veulen, die is idd donkerder geworden. Is toch die niet die je bedoelt?
Haar veulen is eigenlijk niet valk maar dunskin, papa (berber) is dunkleurig met 1 creme gen. Het veulen is bleek, zoals het fjordenkleur, met tweekleurige manen, een aalstreep en donkerdere zebra streepjes op zijn benen. Hij is idd zo bleek gebleven. Ik vind het heel grappig, zo'n bleekje uit twee donkerkleurige ouders, daarom heb ik hem genoemd naar het liedje, Hidjo De La Luna, over de zigeurvader die een albinokleurig kind had bij een zigeunervrouw en het kind verwierp, waarna de maan het kindje adopteerde. Ik noem hem altijd: mannetje van de maan :-). Het is de enige die nog wat opvalt in het donker :-)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:20

Xyzutu: Zou ik mogen weten wat je nu voert aan vitamines? Ik voer nu namelijk sinds kort Pavo.
Ik geloof dat de manen van veel Spanjaarden om die reden ook worden gekortwiekt. Zodat ze daarna voller en langer terugkomen. Groeit dat stuk waf je had weggeknipt nu wel langer dan de rest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:38

Zou dat echt werken, dat kortknippen vollere manen oplevert? Dat kortgeknipte stuk groeit inderdaad een stuk harder dan de rest. Of beter gezegd; de rest blijft gewoon even lang want die slijt blijkbaar net zo hard als dat ze groeien, terwijl het kortgeknipte stuk waarschijnlijk nog niet die afslijtlengte heeft bereikt. Ik zal morgen eens de haarkwaliteit beter onderzoeken. 8-)

[***] krijgt de Balancer van Je Paard Gezond en Fit helaas niet goed weg, dus stond hij op Formula 4 Feet wat een van de best uitgebalanceerde vitamine/mineralenbrokjes is, maar het lijkt alsof hij de vitaminen/mineralen/aminozuren daar niet goed uit kon opnemen. Hij maakte in elk geval maar heel beperkt spieren aan toen hij die kreeg en bleef te slank bespierd.
Zes weken geleden ben ik overgegaan op Liquihorse (bevat namelijk geen ijzer en vloeibare mineralen/vitaminen zouden makkelijker opgenomen worden) en toen kreeg hij voor het eerst echt spieren op de plekken die door training gestimuleerd werden. Toen werd het dus een slank paard met een flinke trapezius, 8-) een beetje zoals een slank mens met een flinke biceps. Op zich leuk, maar nog steeds niet goed genoeg.
Dus ben ik opnieuw in de voeding gedoken en ontdekte ik dat Liquihorse geen essentiele eiwitten bevat en dat een paard juist die nodig heeft voor spiergroei omdat ze die zelf niet aan kunnen maken, en kwam er gelukkig achter dat lactose-arme Whey het voor paarden meest complete profiel van essentiele eiwitten heeft en ook in de juiste verhoudingen. Dus ben ik dat een week of drie geleden erbij gaan voeren (helaas voor de portemonnee :roll: ) en nu krijgt hij toch ineens een spiermassa over zijn hele lichaam... :wow:
Niet alleen die trapezius, maar voor het eerst in zijn leven heeft hij ook een kont, en dat terwijl we alleen maar revalideerwerk doen in ho en stap en nog niet eens longeren. Blijkbaar moet [***] alle vitaminen, mineralen en eiwitten echt allemaal binnenkrijgen in de juiste hoeveelheid/verhoudingen/vorm voor hij er qua spiergroei iets mee kan.
Afgelopen jaar was hij ook absoluut niet mager, maar het enige wat hij aanmaakte was vet en geen spieren, dus we waren al van grasbrok naar luzernebrok (meer eiwitten) naar esparcettebrok (nog meer essentiele eiwitten) gegaan, maar de Liquihorse en de Whey bleken voor hem de missing link te zijn.

Nu hopen dat het ook als Pokon werkt voor zijn voorpluk.. :')

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 01:21

Vandaag weer wezen rijden. Eerst maar aan de longe gedaan; er gebeurde van alles rond de binnenbak. Maar goed ook,hij maakte toch een paar lucht sprongen!
Daarna nog even lekker gereden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 02:03

En jullie hebben blijkbaar weer wat hogeschool sprongen geoefend. 8-)
Wel fijn dat hij die stress ook weer los kan laten.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:27

xyzutu2: Jeetje, zo heb ik me er nog nooit in verdiept. Die van mij krijgt op het moment hooi, seniores spriores en vitaminebrokjes van Pavo :D that's it. Hoe oud is die van jou?

Buitenzinnig: Fijn! Zolang ze dat allemaal aan de longeerlijn doen en niet met mij erop vind ik het pirma :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:36

Haha, ja, die hogeschool sprongen altijd...
Hij doet het eigenlijk nooit als ik er op zit. Daar denkt hij wel om. Maar hij laat altijd even weten dat hij samen met mij aan de longe wil gek doen en spelen. Dus dat is wel fijn!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:41

@Xyzutu, Ik las even vol interesse je tekst over de toevoegingen van eiwitten. Vooral omdat je er in zulke korte tijd zulke zichtbare resultaten mee behaalde.
Ikzelf ben ook erg op zoek naar de juiste eiwitbronnen omdat mijn PRE merrie super afgevallen is door het zogen en zeer scherp is op de rug en ribben. Eiwittekort dus. Ik vond je bericht dus zeer interessant.
Echter, als dat mag heb ik paar bedenkingen bij hetgene je schreef.
Paardedarmen zijn hyper gevoelig. Bij veranderingen in de voeding, wat dat ook moge zijn... hebben de darmen ten minste zes maanden nodig om zich aan te passen. Ik schrok toen ik dit op een lezing over voeding in Merelbeke hoorde. Je schreef dat je na de equilife (trouwens erg goed, ik gaf het ook), Liquihorse bent gaangeven. Hoorde ik ook veel goeds over. Toch, dat de esparcette en de Liquihorse te weinig eiwitten bevatten en je daarvoor na paar weken terug overgeschakeld bent op wat anders, namelijk lactose arme Whey.
Ik schrik dat er wordt geexperimenteerd op zo korte tijd met zoveel verschillende toevoegingen. Je paardje is sober, de paarden in dit topic zijn sober en die hebben echt geen overmaat aan eiwitten nodig. Vooral niet-lacterende of zwaar presterende paarden moeten toch niet overstelpt worden door eiwitten? In de natuur halen ze ook hun bouwstoffen uit schrale voeding, overleven het ook zonder whey producten.
Ook schreef je dat je op slechts drie weken tijd zichtbaar verschil merkte in de dikte van de spieren. Spieropbouw van jonge paarden behoort langzaam te gaan, met de nadruk op rode spiervezels die met O2 verbanden. Dat doe je door actief die spiervezels te laten bewegen, over een grote amplitude. Ok dat je dit proces steunt met gezonde en goed opneembare eiwitbronnen, maar dit, als je het goed wilt doen, is een proces van maanden, jaren....
Naast spiervezels, moet het jonge paard ook de ligamenten en botten sterken. Dat doe je door aerobe trainingen op afwisselend harde en zachte grond. Wat je wil zijn, lange, rode spiervezels en geen korte, al te zichbare witte spiervezels. Je wil dus absoluut geen krote, bolle spieren die zichtbaar zijn, maar platte, rode, met zuurstof verbrandende rode spiervezel die niet zo zichtbaar is. Vergelijk het met een lange, pezige man, die zware zakken draagt. De kracht en de gezondheid van spieren zitten niet in bulk en dikte van de vezel, maar in het soort spiervezel.
Ook is Whey van dierlijke oorsprong en wel een zeer complete eiwitbron, maar de nadelen die eraan hangen zouden me persoonlijk tegenhouden om dit product te geven. Het is onmogelijk om alle lactose uit whey te halen, ook zitten er tal van allergenen in, om nog maar te zwijgen van de de stoffen die erin zitten die koeien de dag van vandaag bijgevoerd krijgen in de bio industrie. Ook heeft whey de vervelende bijwerking dat het gassen in de darmen geeft...
Het is niet omdat een supplement niet al la minute werkt, dat het daarom niet goed is....
Ik geef nu ook esparcette, samen met hempseedoil en nog plantaardige eiwitmengeling. Ik geef het toch vier a vijf maanden de tijd om resultaat te zien. Natuurlijke producten moet je altijd meer tijd geven, maar het resultaat is natuurlijker.....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:54

Bedoel over een grote BEWEGINGSamplitude

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:06

Interessant stuk Cambiar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:55

@ Keeyzie; ooooh, ik ben zo jaloers op jouw paard... :')
In december stond [***] hier ook nog 24/7 buiten zonder deken, at hooi, gras en een vitaminebrokje en dat was dat. Hij was ook prima waterdicht, maar ja, toen bleef dat zijn lendenwervels niet tegen kou en wind konden, dat zijn spieren daar verkrampten, zijn wervelkolom bol trokken en dat hij bovendien helemaal verkeerd bewoog waardoor hij nooit een lange rugspier of kontspieren aan zou kunnen maken... Dus sinds toen kreeg hij zijn eerste dekens, toen therapiedekens, van luzerne naar esparcettebrok omgeschakeld voor nog meer essentiele aminozuren, oude 'spierloze' vitaminebrok eruit, vloeibare erin, toen bleek hij nog meer aminozuren nodig te hebben en zo kwam de Whey er ook nog bij.
En drie maand geleden was alles nog zo simpel... |o Maar goed, het werkt. 8-)

@ Cambiar: ik geef je gelijk dat normale paarden een normale groeicurve moeten krijgen als het om spieren gaat. [***]'s toestand was echter zo slecht dat elke stap die hij zette tot een acute overbelasting van zijn wervelkolom leidde: het kraakbeen tussen zijn hoogste twee lendenwervels was door zijn vacht heen gloeiend heet en doordat hij met bolle lendenen liep en bleef lopen, werd dat met elke pas versterkt.
Vandaar dat we geen andere keus hadden dan radicaal ingrijpen; hij moest zo snel mogelijk zoveel mogelijk spieren opbouwen op de juiste plekken en tegelijkertijd zo min mogelijk bewegen zolang hij dat op deze zo ontzettend foute manier bleef doen.

Bij een normaal paard met een verkeerde houding heb je veel meer tijd en kun je ook al meteen een stuk hoger in de training beginnen; dan ga je bijvoorbeeld logeren en balkjes doen om spieren op te bouwen. Zelfs dat mocht [***] echter niet. Het enige wat wij mochten was schoftlifts in halt, later ook in stap en pas toen hij zijn romp horizontaler hield ook met schoftlifts over balkjes stappen. We konden dus alleen het absolute minimum doen, maar moesten tegelijkertijd wel het maximale aan spiervorming krijgen om hem zo snel mogelijk van die lendenwervel af te halen.

Wat ook hielp om de weg te vinden qua bijvoeding is dat ik [***] natuurlijk al een jaar lang observeer. Zo had ik juist voor de Formula 4 Feet brokjes gekozen omdat die het meest compleet was qua eiwitten. [***] heeft in dat hele jaar dat hij die had echter enkele nieuwe spiermassa aangemaakt. Dus dan ga je nadenken. Toen de dierenarts/osteopaat begin december adviseerde om over te gaan op esparcette hebben we dat dus ook gedaan. Begin januari was de Formula 4 Feet op en zijn we overgeschakeld op Liquihorse. Lijkt me een beetje onzinnig om nog 5 maanden lang een vitaminebrok te blijven voeren die al een jaar lang niet voldoende aanslaat...
In Liquihorse ontbreken alleen alle essentiele eiwitten, dus ben ik in de laatste week van februari de eiwitten in de vorm van Whey poeder toe gaan voegen. Zoals ik al zei is dit qua wervelkolom een noodsituatie, en met 5 weken wennen aan elke nieuwe voersoort lig ik dan niet wakker van 'te snelle voerwisselingen'.

Vergeet ook niet dat als voedingsdeskundigen het hebben over wennen van de darmen aan nieuw voer, ze over het algemeen uitgaan van de traditionele situatie waarbij paard van x kilo Krachtvoer van merk A overgaan naar x kilo Krachtvoer van merk B. Paarden hebben extreem veel moeite met verteren van zetmeel en granen en dat omschakelen bij zulke hoeveelheden kost inderdaad een hoop tijd.
Even voor de vergelijking; in 3,5 maand tijd is [***] van 500gr luzerne naar 500gr esparcette gegaan.
De 170gr vitamine/mineralenbrokje is vervangen door 60ml vloeibare vitamine/mineralen. Daar is nu dan 40 gr eiwitten bijgekomen, waarmee hij 4gr aan lactose meekrijgt.

Supplementen in 3,5 maand tijd aanpassen in een 100% ruwvoerdieet is dus iets anders dan in 1 week een omschakeling van 3kg Pavo sportbrok naar 1kilo grasbrok + 1 kilo Vitalbix + ...
Het zou best kunnen dat Merelbeke het specifiek had over de omschakeling van maximaal 100 ml aan supplementen in een 100% ruwvoerdieet, maar als ze in die uitspraak ook het traditionele krachtvoerdieet meenemen, dan vertekent dat die conclusie toch wel heel erg.

Waar ik trouwens door jouw verhaal wel benieuwd naar ben is hoe je zelf op de combi esparcette, hemseedoil en eiwitten gekomen bent? Zou je die volgens Merelbeke dan niet ook steeds met 5 maanden tussentijd aan elkaar toe moeten voegen? Dus eerst 5 maanden esparcette en kijken hoe dat uitpakt, dan 5 maanden hempseed erbij proberen, en pas weer na 5 maand de eiwitten eventueel toevoegen als dat nog nodig bleek? Want uit jouw verhaal maakte ik op dat ik 5 maanden had moeten wachten op effect van elke verandering voor ik iets toevoegde. Hoeveel tijd heb jij dan aan alle afzonderlijke componenten in jouw combinatie gegeven?

Wat voer jij trouwens als eiwitbron? Ik heb wel een paar plantaardige varianten voorbij zien komen, maar zou er goed een gemist kunnen hebben.

Bullymonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:07

Xyzutu, wat een heftig verhaal van Rio. Gelukkig heb je met alle inzet wel wat bereikt. Knap!!

Marleen: jammer dat mensen vaak het geduld niet hebben, je hebt echt een kwaliteitsvol veulen te koop. Dat is wat waard voor de toekomst.

Groei van de manen is genetisch bepaald. Ik doe niks aan de manen. Die van Boti waren 2 jaar geleden afgeschoren en zijn nu behoorlijk lang geworden. Hooguit eens in de zove weken een borsteltje erdoor. Afbeelding

Ali stikte vorige week vrijdag ongeveer van benauwdheid. Echt zo sneu. We waren de dag daarvoor nog gaan lessen en nu was hij zo ziek. Maakte me echt zorgen. De dierenarts schrok ook wel. Gelukkig knapt hij al goed op nu! Zaterdag mochten we niet rijden en heb ik Ali meegenomen naar het Veerse meer met kleine Kilgames samen. Kilgames is echt mijn grote trots, nog 3 moeten worden en al zo braaf en stoer zijn. Trailer is niet eng, verkeer ook niet, alles is leuk!
Even wat spam erbij.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:28

Die Rio.. Of Valero, zoals ik hem vanaf zijn geboorte ken, haha. Zonde dat hij daarna in verkeerde handen in gevallen. Gelukkig nu op zijn plek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:15

@ Buitenzinnig; In het echte leven heet hij ook gewoon Paard. 8-) Op de een of andere manier roepen Valeeeeeeeeero en Riiiiio in de praktijk toch niet lekker, en [***] typt net iets sneller. Ik vond het al heel erg dat ik hem gewoon Paard noemde, maar de stalhouder kon vanaf het begin al zijn naam niet onthouden en noemde hem steeds Valerio, en dat blijkt na een paar maanden Valerie geworden te zijn. Nu heeft de stalhouder het dus altijd over Valerie en in welke wei zij nu staat en wie haar eruit haalt... :')
Arm paard, eerst een castratie en nu een totale geslachtsverandering... _O-

@ Bullymonster; Die manen!!! <3
Het ziet er ook heerlijk ontspannen uit, zo'n ritje met z'n drieën.
Hier een foto van [***]'s manen toen ik ze dit voorjaar voor het eerst eens invlocht. Doe je ze het los, dan is het een enorm volumineuze pluizenbos, maar als je ze vlecht blijft er echt niks over, net rattenstaartjes... >;)
Die zijn dus ook nog geen centimeter langer geworden (mogelijk zelfs korter door alle wind en regen in de herfst)

Afbeelding

marleenA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:32

@bullymonster: jouw mannen mogen maar blij zijn met jou! Superfoto's

@xyzutu2: ben ook bang dat de manen een grotendeels genetisch dingetje is.....heb wel een hele zwik lange afgeknipte paarden vlechten van Donanta in de aanbieding. Haarstukje maken?