[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spokie79

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:53

Madelief, dat is niet zo leuk voor Fuur. Vorig jaar waren er natuurlijk ook met Nadiem problemen in de kudde. Hij werd heel dominant tegenover andere ruinen als er merries in het spel waren. Dit jaar gaat het gelukkig goed, al was het weer even wat minder toen er een merrie in de kudde bij kwam. Maar dat werd gelukkig na een paar dagen weer beter. Hij gaat dan echt die merrie beschermen en lopen jagen.
Wij hebben in de kudde ook een schimmel. Vorig jaar gingen Nadiem en hij echt niet samen (hoewel ze wel goed met zijn 2-en kunnen staan). In de kudde vermoorden ze elkaar bijna. Dus toen moesten we de kudde splitsen. Dit jaar gaat het wel goed tussen hun, maar die schimmel is wel een buitenbeentje. AL staan hij en Nadiem ook regelmatig te spelen. Maar het liefst staat die schimmel alleen. Maar hij is niet de pispaal. Dat is een (bruin) dravertje, die is iedere keer de pineut.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:55

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:58

Ja, het is zowel voor de eigenaar van een pestkop als de eigenaar van eentje die zo op zijn kop laat zitten niet zo leuk. Had het ook echt niet verwacht, eerste dag ging het juist zo goed.

We hebben gelukkig geen merries in de kudde, zijn alleen ruintjes. Maar Furia is echt een beetje de pispaal, en lijkt wel omdat hij zich te veel op zijn kop laat zitten. Hij moet eigenlijk op assertiviteitscursus oid :D

Op onze eerste stal had hij echt zijn eigen kudde, en stond hij totaal niet onderaan. Toen eens een andere ruin erbij kwam bleven die ook vechten, dus toen moesten ze uit elkaar. Toen was hij dus totaal niet onderdanig.

@Branka, de zondag lijkt mij wel interessant, is ook een clinic van een Spaanse ruiter en veel andere Spaanse clinics. We zijn goed vertegenwoordigd dit jaar op HE zeg :D

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:58

madelief88 schreef:
Furia gaat als de tierelier de afgelopen dagen, heeeerlijk :D
Vandaag heeft mijn bijrijdster les met hem, dus ben erg benieuwd hoe dat gaat.
Alleen in de kudde is nu toch behoorlijk wat onrust, om eea reden moet Limo Furia nu de hele tijd hebben.
Er stonden eerst merrie's naast, die zijn nu ergens anders gezet want waarschijnlijk veroorzaakte die de strijd. Ik hoop het, want hij zat weer flink onder de wondjes. Nog even dit weekend aan kijken en anders een oplossing bedenken. Nadeel is dat ik het niet zie gebeuren, maar krijg het te horen van stalgenoten.
En uiteraard zijn de wondjes een goede indicator.

Furia vertoont in de omgang door die onrust ook wat macho gedrag, niet naar mij.
Maar veel hinniken, aan zijn eigen mest ruiken, zijn geslachtsdeel tegen zijn buik aanslaan.
Maar hij schijnt zichzelf niet te verweren, af en toe is paardengedrag maar een raar iets.
Ik zou zo graag willen dat hij een leuk sociaal leventje heeft met andere paarden.. Maar niemand lijkt hem te mogen, arm paard, want hij zoekt altijd wel zelf contact op. Zou het toch zijn kleur zijn?

Kudde is door Limo natuurlijk ook veranderd. Waar zittten de meeste wondjes? Eerlijk gezegd maak ik mij er minder druk om als het op hoofd en hals zit. Dan is het vaak vooral spelenderwijs gebeurd.
Achterhand en benen word ik minder vrolijk van.
Wat dat betreft ook blij dat Frío met alleen zijn dames staat. Vindt ie heerlijk. Toen hij een grote kudde stond, stond hij ook altijd apart met een stuk of 3 merries.

Frío ging donderdag in mijn les heerlijk. Gisteren minder, maar merkte ook dat ik er met mijn hoofd niet lekker bij was. Als ik moet gaan denken wat ik moet doen om hem fijner te laten lopen werkt het niet. Dat moet op gevoel gebeuren.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:00

Achterhand en benen... Is inderdaad even afwachten, maar ik wil gewoon zo graag dat hij eens vriendjes maakt :j

Lekker dat Frío zo goed gaat!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:04

Branka, wat heb je allemaal gedaan in je les? Ik herken dat probleem...haha. Dan wil je verdergaan waar je met je les gebleven was.

Ik ben juist wel blij dat Nadiem in een gemengde kudde staat. hij is sowieso wel braaf, maar hij lijkt dan toch stabieler (behalve als er een verandering in de kudde is geweest, dan is hij even helemaal van slag). Ik ben ook zelf blij dat hij dan lekker kan spelen. Hij heeft ook verschillende vriendjes en speelt ook echt met de andere ruinen. Soms gaat het er wild aan toe (lijkt het), maar dan staan ze ineens weer te kroelen. En als hij blij is, ben ik ook blij :).

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:08

madelief88 schreef:
@Branka, de zondag lijkt mij wel interessant, is ook een clinic van een Spaanse ruiter en veel andere Spaanse clinics. We zijn goed vertegenwoordigd dit jaar op HE zeg :D

Alle dagen zijn volgens mijn interessant, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar onze Spanjaarden. En als die zondag meer aan bod komen ga ik natuurlijk het liefste die dag heen!
Als je nog mensen weet die ook mee willen, met wat passen en meten (en slankere types) passen er 3 mensen op de achterbank. 2 is comfortabeler ;)

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:15

Madelief, lastig zeg.. arme fuur de pispaal. Ik hoor toch ook geregeld dat schimmels vanwege hun kleur een beetje worden gepest. Chico had wel echt 2 vriendjes op de vorige stal, hier ook eigenlijk niet.. Maar hij is veeelste dominant om zich te laten treiteren. En hij neemt genoegen met merries. Wat dat betreft is hij net als Nadiem van Anita.. ook veelste veel de merrie beschermen, andere wegjagen etc. Maar nu is het wel vrij rustig, we hebben dan ook wel een vaste kudde nu. Goed in de gaten houden en ander toch andere opties kijken.. vervelend zeg. Gelukkig maar 1 toets, wanneer weet je of je het gehaald hebt :) ?

Over HE ik wil ook gaan! Denk zelf aan de zondag, lijkt me de leukste dag :j . Alleen nog even kijken hoe en wat met de kaartjes enzo, en of ik iemand mee kan krijgen.

Strandrit gisteren was heeerlijk <3 . Echt het weer, het strand, de paarden.. alles zat mee. Ze waren súper lief, en zijn allebei zo fijn te rijden op het strand. Lekker helemaal tot hoek van holland gereden was echt zalig. Op de terugweg lekker stukken door de zee stappen en nog even testen hoe hard we konden. Gingen we op de Veluwe nog iets van 39,15 km gingen we nu 47 km :wow: . Scheet toch wel ff in me broek :+ . Maar hij is echt prima te houden.. lekker stappen daarna en als laatst nog een handgaloppie zonder problemen. Wat een kanjers :D

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:17

Hmm, zaterdags komt Jean-Francois Pignon, ook erg interessant!
Zondags komen de oudere hengsten OHZ, zaterdags de 4 jarige hengsten en de ruinen, en nog veel meer merrie's. Moet je zelf anders ook maar even kijken, er staat zoveel op!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:18

spokie79 schreef:
Branka, wat heb je allemaal gedaan in je les? Ik herken dat probleem...haha. Dan wil je verdergaan waar je met je les gebleven was.

Omdat we bij het opstappen in een discussie waren geraakt was Frío wat hyper. Hij stapte weg bij de stoel terwijl ik net mijn voet in de beugel deed en dat beschouw ik nog net niet als doodzonde (ben n.l. in het verleden er af geklapt door een paard dat er vandoor ging tijdens het opstappen en heb toen een wervel gebroken). Dus zette hem terug en dat frustreerde hem.
Gevolg was een te voorwaarts paard die eigenlijk over zijn tempo liep. Dus veel schakelen en hulpen steeds kleiner geven. Werkte toen super. Maar ja, vrijdag was een andere stemming zowel bij hem als bij mij. En ik was gewoon niet overtuigt bezig met rijden. Dan kan en mag ik hem niet doorvragen. Dan rij ik niet correct en is het alleen maar voldoen aan 'het plaatje' in plaats van hem correct rijden.

spokie79 schreef:
Ik ben juist wel blij dat Nadiem in een gemengde kudde staat. hij is sowieso wel braaf, maar hij lijkt dan toch stabieler (behalve als er een verandering in de kudde is geweest, dan is hij even helemaal van slag). Ik ben ook zelf blij dat hij dan lekker kan spelen. Hij heeft ook verschillende vriendjes en speelt ook echt met de andere ruinen. Soms gaat het er wild aan toe (lijkt het), maar dan staan ze ineens weer te kroelen. En als hij blij is, ben ik ook blij :).

Frío is super sociaal, maar er zijn helaas een aantal lompe klojo's onder de ruinen die grenzen niet accepteren. Dat heb ik de eerste winter op deze stal gemerkt. Binnen een maand 3 dekens richting kliko. Niet meer te repareren. En op een gegeven moment ook een paard dat een week zijn staart niet kon optillen omdat er zo hard in gebeten was. Doodongelukkig voelde hij zich. Later bijtwond bij staartaanzet door deken heen. Krassen op benen. Etc.
En hij had ook wel een jonge ruin als vriendje, ging prima. Stond Frío boven en die speelden heerlijk samen. Maar nadeel bij gemengde of ruinengroepen is dat bij alle nieuwe ruinen gekeken wordt of ze er bij passen. Dat werkt bij Frío niet. En aangezien hij nu al een paar jaar met een aantal merries staat en ook echt 'zijn' merries beschermd tegen vreemde ruinen die zich op lijken te dringen (klauwen, evt. door het hek of draad heen), blijft hij met alleen merries staan. Hij bespringt ze niet, accepteert de dominante merrie in de groep en die is ook vanaf het begin gek en respectvol naar hem toe (wat ze beslist niet naar elke ruin is). En hij blijft heel.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:19

madelief88 schreef:
Hmm, zaterdags komt Jean-Francois Pignon, ook erg interessant!
Zondags komen de oudere hengsten OHZ, zaterdags de 4 jarige hengsten en de ruinen, en nog veel meer merrie's. Moet je zelf anders ook maar even kijken, er staat zoveel op!

Anders binnenkort even mail of bellen? Evt. combineren met kijken bij elkaars paarden?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:19

Branka, kan me voorstellen dat hij dan alleen met zijn merries staat. Ik zou in jouw schoenen hetzelfde doen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:21

Gelukkig is de staleigenaar het met mij eens. Anders had ik weinig keuze ;)

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 15:54

Lastig altijd paarden in een groep :P. Shaggy stond op zijn vorige stal ook in een kudde en vermaakte zich daar prima! Toen die er net in ging was het wel even onrustig maar ging al snel goed gelukkig. Hij mocht eerst niet tussen Tintel en de groep in staan (tintel was echt de dominantste van de groep), maar pownie was er niet echt bang van. Je zag hem continu uitdagen... Telkens een stapje ernaar toe, oor gericht op tintel en als die het niet meer toe liet was het weer even een rondje racen en dan was het weer rustig :=. Het jaar erna nooit problemen gehad.

Nu staan ze allemaal apart, scheelt een hoop gedoe maar is ook weer niet alles... Hij kan wel over de draad met de andere spelen, halster trekken is de belangrijkste sport en daarnaast even bij de merries het hart op hol brengen :=.

Vandaag springles gehad met Shaggy, hij sprong weer alles, was alleen een beetje sterk af en toe... Mijn instructrice is er ook even op gegaan. Die had dezelfde ervaring, gelukkig lag het niet aan mij :=. Uiteindelijk was pony weer hardstikke braaf :D.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:51

Heey

Dankjulliewel :D.

Ellis: Nee, we hebben haar thuis laten keuren. Dat hebben we tot nu toe altijd gedaan ( met Moppie, shaddy en Robin). Maar wel altijd met de afspraak dat als het paard niet goed is dat die weer terug kan. Maar waarschijnlijk gaan we de volgende keer wel eerst laten keuren.

Madelief: Wat fijn dat het rijden zo goed gaat :D. Wel enorm balen dat het niet goed gaat met Furia in de kudde. Hopelijk komt de rust snel terug.

Ilona en Mies: Wat heerlijk dat de strandrit geslaagd was :D

Esther: Fijn dat je weer lekker hebt gesprongen :D.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:25

Angela, balen joh dat ze weer terug is!!!

Ilona, lekker strandritje gemaakt, klinkt als een zeer geslaagde rit!!
Hebbie geen foto's??

Madelief, balen dat het nu niet zo goed gaat in de groep. Misschien moeten ze gewoon allemaal even hun plekje vinden.

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:08

Thxs meiden ik ga sochtend om half 7 onder het mes

Furia – hoe jij beschrijft wat furia nu mee maakt zo gaat het bij heike ook, heike probeert ook met iedereen vriendjes te zijn maar de meeste mogen hem ook niet, en ook heike zit vaak onder de wondjes, ik heb helaas ook nog niet de oplossing gevonden

iloon en mies dat is hard 47 km per uur
fijn dat jullie zo lekker hebben genoten

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:11

Denise: Oeps, helemaal overheen gelezen, sorry :o.
Geniet nog maar even lekker van je kanjer en alvast heel veel succes en sterkte.
Hopelijk gaat alles goed.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:16

Angela: Balen zeg dat ze niet goedgekeurd is! Hopelijk komt er in de toekomst nog een leuk paardje!

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:12

Fijn dat jullie heerlijk gereden hebben op het strand Ilone & Michelle.

Ik ga morgen even alles goed bijlezen ik ben nu helemaal kapot! We hadden vandaag zoveel in de planning!
Mijn neefje is vanochtend hier gebracht gingen we even op visite bij een opdrachtgever van Patrick. Daarna konden we fijn door naar de verloskundige en vanaf de verloskundige ben ik door gestuurd naar het ziekenhuis.

Ik plaste ineens bloed, dus verloskundige wou dat ik langs kwam omdat ze dacht dat het een blaasontsteking was. Bleek geen blaasontsteking te zijn. Ik had weer heel veel harde buiken en me bloeddruk was niet helemaal in orde. Gelijk mocht ik door naar het ziekenhuis waar we om 3 uur aankwamen en we komen nu net thuis.
Lekker lang mogen blijven dus. Allemaal testen, 3x opgevoeld en van alles. Ze konden geen infecties vinden, geen blaasontsteking, even dachten ze aan een Nierbekkenontsteking of dergelijke. Maar konden ze ook niks vinden. Verder was alles gelukkig goed met de baby!! Wel heb ik 1cm ontsluiting en loop ik met lichte weeën. We zijn er nu dus ook eindelijk achter wat de steken zijn. Nu denken ze waarschijnlijk aan een Niersteen.
Maandagochtend om 9 uur moet ik terug komen in het ziekenhuis voor een echo en gaan ze dat allemaal nakijken bij de uroloog, dan hoor ik ook gelijk hoe of wat en dergelijke.

Sorry voor ego post, tot morgen dames! Ik duik me bedje in, lekker naast me neefje die we net weer hebben gekregen van me ouders hihi

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:33

anita: Gezellig avondje gehad? Nog wat wijzer geworden?

Angela: Nog gefeliciteerd, wat jammer van caza! Hopelijk heb je met de volgende meer geluk

Denise: Sterkte woensdag, hoe lang is de herstelperiode?

madelief: Balen dat er zoveel onrust is, voor limo ging het toch wel goed?

ilona: ik meld me! Wilde ook wel gaan, waars ging simone ook mee maar hoe meer hoe leuker. Ennuh 47,5 kmpu ;)

esther: Echt leuk dat shaggy het zo goed doet! Hij ziet er ook super uit op de foto

Michelle: je zal wel geschrokken zijn! gelukkig is alles goed met de baby! Succes maandag

We kunnen met zn alle op HE Meeten toch?!

Strandrit was echt heel leuk! shannon was van begin af aan op dr gemak! Heerlijk gereden :)

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:43

Denise, sterkte alvast :(:)

Michelle, doe je een beetje voorzichtig?? Hoe ver ben je nou??

Mies, had al op fb en hyves gelezen dat het een geslaagde rit was ;)

Het avondje was supergezellig, we hebben ontzettend gelachen!!
Was ook wel leerzaam, Lins heeft nog eens precies uitgelegd hoe en waarom natuurlijk bekappen.
Ik ben al vanaf maart met Xantha bezig en ik moet zeggen dat we het niet slecht doen.
Xantha loopt echt super en verbeterd nog steeds.

Wanneer gaat iedereen naar HE??
Ik ga vrijdag of zaterdag, weet nog niet zeker wanneer.

Vandaag is mijn zoon Mike jarig wordt alweer 15 jaar, dus de hele dag visite :D

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:28

Deb, gefeli met Mike *\o/* . Het is mooi weer voor in de tuin met alle visite! Ik wilde zondag naar HE. Dus zie je denk ik niet dan.. Maar leuk dat het zo leerzaam was! En fijn dat Xantha ook zo goed er op reageert.

Mies, jeetje wat een pech meis met al die steken en nu ook bloedplassen... Pas goed op jezelf :(:)

Andere mies, ohja en een half :D . Was haaard := .

Nog een leuk plaatje!
Afbeelding

En nog 1 <3
Afbeelding

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:18

Sorry hoor, even tussendoor, moet even kwijt dat Fuego weer prachtig was om naar te kijken :+:
En hij krijgt het publiek helemaal mee! Dat kan ook alleen met een prachtige spanjaard :+:
Benieuwd naar zijn score. :D

HIJ STAAT EERSTE!!!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:20

Waar heb je hem gezien? Ik heb hem gemist omdat NOS op dat moment hockey aan het uitzenden was.....