Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 10:37

Wow, wat gaat het hard in dit topic.
Ik lees alles mee, maar heb zelf weinig te vertellen.
Vorige maand mijn 1e WE wedstrijdje gereden. Het was een hele fijne leerervaring. Mijn trail parcours niet uitgereden, de koe was echt heel erg moeilijk. En eens we beiden vol spanning zitten is er nog weinig leuks aan. Dus terug flink aan de bak en veel oefenen en lessen en dan komt het wel.

De andere merrie is gekwetst, en heeft een dik been. De nieuwe weidegenoot introduceren was niet geheel een succes. Ze is dan ook zo’n vreselijke heks, even rustig doen is niet aan haar besteed. We zijn er het er nu wel over eens dat als de 2 dames in Oktober naar huis komen vanuit Portugal ze hun eigen weide krijgen. Ze zijn (hopelijk) allebei drachtig, dus ik wil het risico niet lopen.

Verder mogen we 1 veulentje verwachten half mei, dus ben heel erg benieuwd wat dat gaan worden.

KellyR

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:30

Jullie helpen niet mee haha :+

Spannend Pastis, duimen dat ze allebei drachtig zijn!

Goed dat je meteen opvolgt Tatyana. En fijn nieuws van de DA, hopen dat ze gewoon een mis stap heeft gemaakt. Misschien is het het waard om het eens in de gaten houden of de slechte dagen verband houden met de hormoonspiegel?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 14:29

Dartel schreef:
Maar dat heeft met meer dingen te maken, mijn leeftijd gaat ook meespelen.

Brutale vraag… Wat is die leeftijd dan? :D
Want ik zou ook nooit meer, en al helemaal geen jonkie… want te oud volgens mezelf… :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 14:52

Woont er iemand regio Weert ( L) en kent diegene pension plekken .
Nu 3 paarden

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 15:27

Dorien66 schreef:
Dartel schreef:
Maar dat heeft met meer dingen te maken, mijn leeftijd gaat ook meespelen.

Brutale vraag… Wat is die leeftijd dan? :D
Want ik zou ook nooit meer, en al helemaal geen jonkie… want te oud volgens mezelf… :+

Dorien: Als ik naar jouw naam kijk zouden we wel eens uit hetzelfde bouwjaar kunnen komen :D

Ik ben 59, een stap verwijderd van een zestiger :') En ik heb ook weer een jong paard gekocht, tegen alle adviezen in. Maar ik vind het gewoon leuk om samen dingen op te bouwen. Alleen heb ik zoals gezegd de laatste jaren echt teveel pech gehad. En het valt me iedere keer zwaarder om weer opnieuw te beginnen met aan een nieuw paard te wennen. Kan ze vaststaan? Durft ze op de spuitplaats? Is ze verkeersmak? Kan ze op de wei?

Iedereen zegt dan: neem toch een ouder paard dat al veel kent. Maar die zijn ook gelijk een stuk duurder en als ik om me heen kijk is dat ook bepaald geen garantie voor een braaf en/of gezond paard.

Of: neem dan een leuke haflinger, die zijn veel makkelijker. Maar die vind ik niet makkelijker. Ik vind ze vaak lomp, sterk en eigenwijs. Doe mij maar een sensibele Spaanse met een mensgericht karakter.

Maar goed, Queen Elizabeth reed nog toen ze in de 90 was dus wie weet......

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 15:41

Dat senisbele maakt me wel eens dol maar anderzijds zijn ze enorm mensgericht.
Alleen jammer als de mensen op je stal er niet mee om kunnen gaan .

Al 2 dagen drama .

Ga zo even kijken naar een weideplek voor ze .

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 16:37

Ik had een man op stal van +80.
Die reed nog op een 6 jarige fries en soms ook op een kanon van een paard die ook regelmatig de kolder in z'n kop kreeg buiten.

Jullie zijn dus gewoon nog super jong! ;)

Stel... stel dat ik hem koop. Weten jullie fijne opfok plekken?
Ik vind het verschrikkelijk dat ze bijna nooit veel bewegingsvrijheid hebben in de winter.
Er zit een bokker in zuid Frankrijk, maar die zitten helaas al vol.
Als hij dan toch in Nederland moet blijven, dan het liefst het in Noord Holland, maar ik kan gewoon niets vinden waarbij ze jaarrond veel kunnen bewegen en niet opgepot staan. Fokker heeft nu een plek in Drenthe gevonden, maar zou het wel fijn vinden om hem binnen ca 50 auto minuten enkele reis te hebben staan.
Tenzij hij echt echt echt heel goed staat uiteraard.
Mag ook via pb. Of iemand hier die zelf plek heeft voor een hengst jaarling. Ben er nog niet uit wat ik vind van vroeg ruinen. Hem hier als hengst houden is sowieso geen optie, tenzij we over 2 jaar kunnen verhuizen naar boerderijtje.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:09

Stal Huus stede, is fijne opfok plek
Maar miss te ver voor je

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:24

66 is inderdaad mijn bouwjaar, ik word in oktober 59.
Ik heb nooit te horen gekregen dat ik geen jonkie moest kopen, alle bezwaren zaten tussen mijn eigen oren…
Tot ik in 2022 geheel per ongeluk Taruga tegenkwam op sporthorses. 1,5 jaar oud was ze op dat moment. Ik ben gaan kijken en heb niet getwijfeld; we horen bij elkaar :D
Ik ben vorig jaar het beleerproces zelf in gegaan, maar mede door emotionele prive-perikelen voor het inrijden toch hulp erbij gezocht. Het was een samenwerking, ik deed het ‘grove’ werk zoals voor het eerst een zadel erop, voor het eerst zelf erop, en Danique verfijnde.
En ik heb geen seconde spijt gehad, ben zo bij met mijn meissie <3

Maar ik begrijp je twijfels hoor Dartel, als je al zoveel pech hebt gehad :(:)

Voor mij ook never nooit een Haflinger. De paar die ik gekend heb :x

Zinzi, wat is er toch aan de hand joh? Klinkt allemaal heel vervelend :(

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:31

T is ook vervelend .
Het lijkt alsof ze daar telkens een paard zoeken die ze irritant vinden. Ze is als ik haar leidt gewoon rustig en braaf . Behalve op de wasplaats . Ze vindt water gewoon heel spannend .

Maar nu zijn er in 1 week al 3 dingen voorgevallen die onnodig waren .
Zodanig dat ze zichzelf kan bezeren. Wat ik niet wil want zoek naar gouden huisje

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:32

Jong is niet per definitie niet braaf he. Goed voorbereiden is het halve werk.

3 wp en een eerste plek van de 1 :')

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:40

Audesta schreef:
Jong is niet per definitie niet braaf he. Goed voorbereiden is het halve werk.

3 wp en een eerste plek van de 1 :')

Eens en *\o/*

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:45

Danku danku. We gaan als een speer joh. Echt zo leuk met mijn niet meer zo puppy paard.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 19:02

Eerste van de 1 :+ maar gefeliciteerd, mooie resultaten!

Ik wilde ook nooit een haflinger maar dat ging toch mis :+ en geen jonkie meer na deze maar ja, dat zien we t.z.t. wel hahaha

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 19:05

Ik kan het niet helemaal bijhouden, maar leuk dat er zoveel mensen actief zijn :)

@Dartel: ik hoop dat het allemaal meevalt, het zij je gegund!

@Audesta: Lekker bezig en fijn dat het goed ging op wedstrijd!

@Kelly: Als hij nog steeds in je hoofd zit na maanden, dan zou ik het toch serieus gaan overwegen denk ik. Als hij verkocht zou zijn, zou dat opluchting of teleurstelling geven? Dat is voor mij vaak een mooie maatstaf.

@Tatyana: Oef, uithalen lijkt me ook niets :/ had ik ook wat last van met Navaro's paddockmaatje. Hoe was het jureren?

@Elisa: Haha, dat lijkt me ook ineens heel gek. Hoe lang duurt haar hengstigheid-periode normaal?

@Pastis: wat gaaf, WE-wedstrijd! Ik wil dat nog eens een keer gaan kijken en wie weet vinden wij WE ook wel heel erg leuk, het lijkt me heel veelzijdig.

@Zinzi: Ach, wat vervelend, staldrama :( Ik hoop dat er rust mag komen. Jammer als mensen zo tegenwerken.

@Maartje: Haflingers vind ik stiekem wel heel grappig, ook al zijn ze grappig. Ze voelen wel heel veilig vind ik.

Vandaag weer Navaro gereden, maar het liep niet helemaal zoals gepland. Mijn doel was om te rijden alsof ik alleen was (tot nu toe is mijn man altijd mee ter steun en/of houdt de longe vast). Dus zelf opstijgen met krukje, en rijden, en evt. ook galop los als dat goed voelde. Ik wil heel graag vaker gaan rijden en niet afhankelijk van anderen daar in zijn.
Maar Navaro was heel onrustig, strak in de rug, kort lopen, schoot een paar keer weg. Ik had zelf het minste spanning tot nu toe, dus ik snap het even niet zo goed waarom het zo moeizaam ging vandaag. 't Enige wat ik kan bedenken is dat ik met wat meer teugelcontact probeerde te rijden vandaag. Ik weet dat hij dat lastiger vindt, maar ik laat hem nu erg los en dat is ook niet fijn voor hem, teugel gaat dan veel los/vast (omdat hij heel veel met z'n hoofd beweegt ook) en hij heeft weinig steun aan de voorkant. Maar hij leek er van in de war te raken en niet goed weten wat ik wilde. Ik heb wel gemerkt in het verleden dat als ik teveel aan de voorkant kom hij op de rem staat, maar hij leek er nu van in paniek te raken.
Uiteindelijk mijn man op de X gezet en ben er voltes omheen gaan rijden. Wel los, maar dan even steun op de grond. En weer wat meer teugel gegeven, totdat er ontspanning in kwam. Zo hebben we het afgesloten en werd het weer wat leuk.
Galop overgeslagen, dat leek me niet verstandig.

Ik vind het zo lastig dit. Ik ben nog aan het opbouwen maar wil ook graag paardrij-technisch fijn aan de slag. Maar dat is waarschijnlijk nog een stap te ver. En ik wil het snappen, en ik snap het gewoon even niet zo goed hoe Navaro werkt en wat ik moet doen.
Les wil ik zeker weer gaan volgen, maar het liefst als ik wel een beetje zelfstandig kan rondrijden, dus over een maand of twee.

Ik heb evt. wat filmpjes van het begin als iemand mee wil kijken?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 20:39

Veilig is de reden dat de haf hier is inderdaad :D

Ik zou toch les doen Century, juist om hier goed begeleid doorheen te komen en de juiste handvatten te krijgen om hier samen een weg in te vinden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 21:25

Ik zie dat ik twee keer grappig zei, ik bedoelde 'koppig' bij de tweede :+
Ja ik twijfel er wel aan of ik het niet al moet doen. Ik zou dan mijn oude instructrice weer willen laten komen. Zij kan niet structureel en met reiskosten is het ook niet goedkoop, dus ergens wil mijn optimalisatie-hoofd het dan 'op het juiste moment' doen. Maar misschien zijn we daar dan nu inderdaad, het juiste moment. Stappen en draven kan ik immers nu los (galop hoeft nog niet perse), en daar lopen we tegen problemen aan...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 21:31

Kun je hem met je been naar de hand rijden Century? Dat hij iets meer teugel contact gaat pakken ipv jij? Daar kan het namelijk weleens in zitten.

Normaal duurt de hengstigheid een week maar heb het idee dat het nu allemaal extreem veel en lang is. Ik denk door het mooie weer en vele zonlicht..

Audesta, gefeliciteerd!

Zinzi, wat vervelend al die problemen steeds.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 21:43

Hier zijn Lissy en Jonique ook al lang hengstig voor mijn gevoel. Vooral Jonique loopt dan zo te miepen met poetsen en bepaalde zones :roll:

Century ik denk juist dat als je nu een paar handvatten krijgt, je de komende weken wel weer wat vooruit kunt. Het klinkt alsof je zelf niet goed ziet wat nu de juiste oplossing is (wat ik helemaal begrijp, niet negatief bedoeld) en je met een beetje hulp de goede richting in misschien wel een eind verder kan.
Ik heb met Lis nu in principe hetzelfde gedaan, ik wist ook even niet meer hoe we verder moesten en juist iemand die er even neutraal naar kijkt vanaf de grond helpt dus echt heel veel. Nu ik weet welke aanpak voor ons het beste werkt, kan ik ook met meer vertrouwen zelf aan de slag.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 21:45

Ik zou juist nu ook al les nemen. Heb ik met de zwarte ook gedaan juist toen we net konden draven (die had ook veel spannings problemen).

Hengstigheid, ik voel het ook al 4 weken in de lendenen van de zwarte. Net niet helemaal los te krijgen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 21:56

Dat is een goede Elisa, hij reageert nog niet echt goed op het been. Ik ben eigenlijk veel te veel aan het drijven ook. Als ik mijn been verplaats (laatst wat wijken geprobeerd), vlucht hij juist ervoor weg. Ik heb het idee dat hij het niet helemaal begrijpt wat ik wil, en ik niet goed weet hoe het over te brengen. Maar inderdaad, mogelijk pak ik teveel druk met te weinig been en ben ik eigenlijk niet goed naar mijn hand toe aan het rijden, en reageert hij er daarom niet fijn op. Dat is een goede tip!

Hier is Navaro's paddockmaatje ook hengstig, maar ze is nu wel lief. Geen boze oren meer. Navaro heeft nog altijd wel diep respect voor haar, haha.

@Maartje, Audesta: ik denk dat jullie gelijk hebben. Hoe meer ik erover denk, hoe logischer het is om nu les te nemen. Juist om het fundament goed te leggen en de miscommunicatie te verhelpen. En als mijn oude instructrice dan wil komen die én mij kent, én ervaring met Spaansen heeft, dan komt het wel goed. Ik wil het vooral snappen, ik zie inderdaad niet goed wat nu de juiste oplossing is. De paarden die ik gewend ben reageren toch anders dan hoe Navaro nu reageert, en ik mis hier gewoon wat kennis.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 22:58

Century, ik sluit me aan bij Maartje en Audesta. Juist nu les nemen!

Ik krijg morgenochtend ook mijn eerste les bij nieuwe juf. Ze heeft gezien hoeveel moeite ik moest doen vrijdag en gaf meteen wat tips. Toen bleek dat ze met jonge paarden vanuit dezelfde basis werkt als ik (Voest/Freestyle), heb ik meteen met haar afgesproken.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 07:37

Ik sluit me ook aan bij team les nemen, juist in deze fase heel fijn.
Dorien ook lekker lessen!

Audesta, super goed 3 winst. Dat gaat lekker! Was het gevoel ook goed?

Goede opfok in NH ken ik helaas niet, dus daarbij kan ik niet helpen.

Ik heb zelf niet zo'n last van de hengstigheid, maar mijn paard wel. En dan vooral in dat plakkerige gedrag naar andere paarden. Ik twijfel om eens iets van monnikspeper te gaan proberen, iemand ervaring mee?

Haflingers heb ik helemaal niets mee... Maar misschien niet de juiste ontmoet tot nu toe.

Mijn vorige paard was een draver merrie ook sensibel en erg mensgericht. Nu een Spanjaard met ongeveer hetzelfde karakter. Kennelijk vind ik dat fijn.

Jureren was leuk, het lastige is dat ik vaak wel wordt gezien als streng (maar rechtvaardig) en ik dan vaak wel echt lager punt dan vaak gebeurt. Ik vind goede feedback en eerlijke punten echt belangrijk en niet 'het is zo schattig en ze doen zo hard hun best' punten. Gelukkig wordt dat vaak wel gewaardeerd, maar er zijn ook altijd ouders die daar moeite mee hebben. De ruiters zelf nooit, die lezen het (volgeschreven) protocol en gaan lekker aan het werk en zijn extra trots als ze de keer daarna bij mij wel goede punten rijden...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 08:42

Les is altijd goed denk ik!

Ja zie Century, hij is niet voorwaarts en aan het been en als je dan zelf teveel contact pakt ben je eigenlijk van voor naar achteren aan het rijden ipv andersom. Ik kan me voorstellen dat het even zoeken is voor jullie beide. Fijn dat Navaro's paddockmaatje nu wel lief is.

Lastig he Maartje als het een beetje zo lijkt te blijven hangen die hengstigheid.

Tatyana:
Ik geef monnikspeper, dat zorgt er in principe wel voor dat alles wat stabieler blijft. Voordat ik dit gaf had ze bij de hengstigheid heel veel last van de darmen en was niet vooruit te branden. Alleen nu lijkt alles wat te blijven hangen.

Jureren is natuurlijk niet altijd dankbaar werk, maar je legt wel een goede basis zo voor manege ruiters dus vooral doorgaan met het goede werk denk ik. Zou fijn zijn als ouders begrijpen dat hun kinderen zo leren dat er niets komt aanwaaien.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 09:23

Hier ook goede ervaringen met monnikspeper!

De jury kwam gisteren nog even mondeling toelichten en had sowieso netjes op het protocol geschreven waar ik aan kon werken.
Vind ik altijd fijn.

Dorien: veel plezier met de les :D