Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TessJazz

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:16

Joehoe wat leuk! *\o/* .
Aangekomen op wedstrijd, heel braaf, aan het begin beetje spanning en wat teveel voorwaarts, daarna ontspannnen en heel fijn te rijden.
Eerste proef 200 punten, en de tweede proef was hij al wat moe en 190.5 punt. Toch fijn voor zijn eerste wedstrijd!! <3

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:19

Fijn dat het zitten goed ging Zsazsa, jammer dat de kopers niets werden maar dat komst vast goed met zo'n knappe dame.

Nette scores TessJazz!

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:47

Super nette scores, TessJazz, zeker voor een eerste wedstrijd!

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 14:55

@ xyzutu2, ik herken er heel veel in zelfs, toen ik voor het eerst kennis kwam maken met Etreros, vond ie mij helemaal interessant, schoothondje lief was ie. Het viel me toen al wel op dat hij af en toe een soort van bevestiging zocht bij zijn toenmalige bazinnetje, steeds kijkend of zij er "ook" nog was, om zich vervolgens zich weer volledig op mij te storten.
Toen hij dus moest verhuizen en uit de trailer kwam was ie ook compleet chill want ZIJ was erbij (ze is namelijk een goeie vriendin van mij, dus ze kwam hem brengen), alles was leuk en het leven was goed. Maar toen ze de volgende dag niet kwam en de dag daarop ook niet, veranderde hij als een blad aan de boom. Hij vond mij zooooo eng, als ik hem wilde meenemen probeerde hij zich los te rukken, mocht absoluut niet aan zijn hoofd komen en als ik een borstel oppakte, dan dacht hij dat zijn laatste uur geslagen had. Gelukkig was zijn heftige verzet wel op zijn PRE's, dus kort en heftig maar altijd beleefd en gecalculeerd. Heb in die tijd nog geen gebroken nagel aan hem overgehouden ;)
Hij heeft toen ruzie gemaakt met een nieuwe (pas gecastreerde) ruin van 13 en die heeft hem flink toegetakeld in zijn hals, 3 diepe wonden die elke dag 3x gesmeerd moesten worden. Ik dacht echt, nu heb ik wat..... -O-
Hij vertrouwt me (nog) niet met een borstel en nu moet ik hem 3x per dag gaan insmeren, wat ongetwijfeld niet fijn zal voelen, gezien de grootte van zijn wonden (vingerkootdiep en daar moest ik betadine in gaan smeren). :oo
Ik heb het toen maar op mijn gevoel gedaan en ben er open ingestapt en wonderbaarlijk genoeg ging het helemaal goed vanaf de eerste keer. Nadat de wonden praktisch geheeld waren, was ik zijn mens en was ie weer zo chill als toen hij uit de trailer stapte en was iedereen weer leuker dan ik, zolang ik er maar bij ben.
Van stalgenoten hoor ik ook regelmatig hoe kopschuw hij wel niet is en hoe heftig hij kan zijn in het terugdeinsen.
Dat zal dan inderdaad wel komen omdat ik er niet ben. Moet er wel bij zeggen, dat ook ik nog steeds geen dingen ff snel bij hem kan doen, maar als ik hem "meeneem" in mijn plannen, is hij het meest rustige, meegaande dier wat je, je maar kan voorstellen en kopschuw? Nee eerder hoofd in mijn jas en aan mijn trui knabbelen. :D

marleenA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:43

_Zsazsa_ schreef:
Ik verwacht dit jaar een Pre veulen en een Cruzado veulen. Er staat nu ook een leuke op marktplaats. Die is ook van een bokker.

Ben ik dat toevallig :):)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:11

marleenA schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Ik verwacht dit jaar een Pre veulen en een Cruzado veulen. Er staat nu ook een leuke op marktplaats. Die is ook van een bokker.

Haha dat denk ik wel. Die bruine met het kolletje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:39

MissDD schreef:
@ xyzutu2, ik herken er heel veel in zelfs, toen ik voor het eerst kennis kwam maken met Etreros, vond ie mij helemaal interessant, schoothondje lief was ie. Het viel me toen al wel op dat hij af en toe een soort van bevestiging zocht bij zijn toenmalige bazinnetje, steeds kijkend of zij er "ook" nog was, om zich vervolgens zich weer volledig op mij te storten.
Toen hij dus moest verhuizen en uit de trailer kwam was ie ook compleet chill want ZIJ was erbij (ze is namelijk een goeie vriendin van mij, dus ze kwam hem brengen), alles was leuk en het leven was goed. Maar toen ze de volgende dag niet kwam en de dag daarop ook niet, veranderde hij als een blad aan de boom. Hij vond mij zooooo eng, als ik hem wilde meenemen probeerde hij zich los te rukken, mocht absoluut niet aan zijn hoofd komen en als ik een borstel oppakte, dan dacht hij dat zijn laatste uur geslagen had. Gelukkig was zijn heftige verzet wel op zijn PRE's, dus kort en heftig maar altijd beleefd en gecalculeerd. Heb in die tijd nog geen gebroken nagel aan hem overgehouden ;)

O, echt zo herkenbaar! :wow: :j
Ik heb [***] gekocht van een handelsstal waar hij sowieso lichamelijk helemaal in de prak vandaag kwam, maar daar had hij natuurlijk ook geen vast mens. Maar omdat hij 200 kilo te licht was was hij heel rustig, en omdat hij helemaal scheel zag van de jeuk besloot ik om hem dan maar drie kwartier te kriebelen toen ik bij hem kwam kijken. Het proefrijden wilde ik toch niet aangezien hij stokkreupel was met de diagnose hoefbevangen aan twee hoeven (rijden mocht trouwens wel van de handelaar, als we maar niet in galop gingen... >;) ).
De volgende keer dat hij mij zag kwamen we hem met de vrachtwagen ophalen en die vond hij dus dood- en doodeng. Twee uur lang steigeren, piafferen, levades op de laadklep en in de vrachtwagen en weer eruit willen, maar al dat geweld deed hij keurig om ons heen. Hij heeft ons geen haar gekrenkt en we hebben hem ook nergens toe gedwongen, maar vond het gewoon afschuwelijk eng. Uiteindelijk waren we na twee uur zover dat hij in de vrachtwagen zelfs tussen de schotten durfde te staan, en toen ik hem plukjes hooi voerde durfde hij zelfs uit het hooinet te eten.
Klaar, dachten we. Toen bleek dus dat hij alleen zo rustig bleef staan omdat ik bij hem stond; als ik twee stappen van hem weg zette klom hij over het schot achter me aan... :x Liep ik weer naar hem toe en trok ik wat hooi uit het net, dan ging hij weer eten.
Uiteindelijk zijn we gered doordat we een leenpony meekregen voor de reis, maar toen dacht ik wel echt: Hmm, volgens mij heb ik echt een Andalusier gekocht, teer zieltje. 8-)

Zo grappig dat jouw paard dus ook 1 eigen mens nodig heeft, maar vervolgens bij iedereen gaat knuffelen. Ik voel me ook regelmatig een soort afgelikte boterham, want ik train eigenlijk altijd los en met het hek van de bak open, dus zodra [***] een vreemd & nieuw mens ziet sta ik in mijn eentje in de bak want [***] moet natuurlijk meteen weer gaan lopen slettebakken bij die andere mensen want die zijn altijd veel interessanter dan ik... :')

Het is tegelijkertijd trouwens ook wel een eikeltje, want hoewel hij heel braaf is in de omgang probeert hij andere mensen op een geweldloze manier heel graag uit. Zo kwam de stalhouder van mijn vorige stal op een gegeven moment naar me toe terwijl ik [***] aan het trainen was met dat ze bang was dat er iets helemaal niet goed was met [***] want hij kon niet achteruit; als ze hem tijdens het van/naar de wei brengen om een pasje achteruit vroegen, dan ging hij heel raar achterover hangen tot hij bijna omviel. Zij waren dus bang dat hij in de wei een klap had gekregen en zenuwschade had opgelopen of atactisch was geworden. Ik wees naar [***]'s borst en zei 'terug', en hij liep keurig twee meter achteruit. Grappig paard. ~~}>
Op onze huidige plek kwam de eigenaar van de stal laatst naar me toe met dat hij [***] vaak niet uit de wei krijgt. Dat vond ik apart, want ik hoef hem alleen maar te roepen en dan haalt hij zichzelf er al uit (scheelt mij weer een paar honderd meter zwemmen in de blub 8-) ). Ik kon me dan ook niet voorstellen dat hij zich niet zou laten vangen of zich weg zou trekken of dat soort grapjes zou doen, want hij is juist altijd heel braaf en mensvriendelijk. Dat was hij nog steeds; als de staleigenaar hem uit de wei komt halen dan staat hij gewoon stil en dan is er blijkbaar geen beweging in te krijgen. >;)
In beide gevallen heb ik maar even laten zien dat je hem best een tik mag geven als hij niet doet wat je wil in de dagelijkse omgang, maar juist omdat hij altijd zo 'braaf' blijft en nooit iets tegen de mens zal doen, vergeten mensen wel eens dat hij ook als hij braaf lijkt hij echt gewoon stout kan zijn en dat ook dondersgoed van zichzelf weet.
Hij maakt gewoon misbruik van zijn braafheid. }:)

Ik denk als ik jouw verhaal lees dat ik trouwens wel het 'geluk' heb had dat ik [***] kocht toen hij geen vast mens had en hij gewoon veel pijn had en erg ongelukkig was op de handelsstal. Ik denk dat hij daardoor hij mij gewoon meteen tot 'zijn mens' gebombardeerd heeft aangezien ik daar ook vanaf het begin meteen echt drie kwartier voor hem was, terwijl de rest van het menselijk contact natuurlijk gewoon uit voeren en in/uit de wei zetten bestond. Maar als ik jouw verhaal zo lees dan vraag ik me wel ook af hoe dat dan zou gaan als ik hem zou verkopen. Dat is natuurlijk niet de planning, maar misschien zou het dan ook het beste zijn als iemand meerdere keren langskomt om op [***]'s vertrouwde plek de band 'over te nemen'. Maar goed, dat moet maar net zo uitkomen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:42

Dat "mijn mens" ken ik ook, bijzonder frustrerend want nu ik eindelijk een bijrijder heb is het natuurlijk niet de bedoeling dat ik gezellig mee blijf lopen als die rijd :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:28

Heel handig, ja. :')
Hoe los je dat op in de praktijk? En wat gebeurt er als je er niet bent, wordt ze onrustig/angstig of gaat ze dingen verzinnen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:31

xyzutu2 schreef:
Heel handig, ja. :')
Hoe los je dat op in de praktijk? En wat gebeurt er als je er niet bent, wordt ze onrustig/angstig of gaat ze dingen verzinnen?

Kim word dan heel onzeker (ze vergeet gewoon serieus wat been geven betekend) en gaat uit lichte paniek maar achteruit lopen of bevriezen.
Diva lost het anders op en gaat klieren, maar die is altijd wel zeker van haar zaak.

Een echte oplossing heb ik nog niet gevonden dus ik probeer nu gewoon in zicht te blijven en pointers te geven aan mijn bijrijdster en ik hoop dat ze dan vanzelf zekerder worden saampjes.

marleenA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:34

_Zsazsa_ schreef:
marleenA schreef:

Haha dat denk ik wel. Die bruine met het kolletje.[/quote]

Jaaaaa, dat is mijn hengstje Fuego! Leuk dat je hem gespot had ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:42

@ Azmay; als je de oplossing hebt gevonden, dan hoor ik het graag! 8-)

@ Marleen; ik vind dat filmpje in je advertentie waarin hij even een lesje krijgt in 'hoe benader ik een merrie op een respectvolle manier' echt geniaal. :') _/-\o_

Wel grappig, als Pennymeisje las ik natuurlijk de hele dag door verhalen over eenpersoonspaarden die dus ook voor hun mens door het vuur gaan en hun eigen wensen helemaal opzij zetten. De realiteit is natuurlijk dat zo'n eenpersoons paard alleen bij zijn mens helemaal zichzelf durft te zijn en dus ook vrolijk laat weten waar hij allemaal geen zin in heeft. 8-)

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:07

@ xyzutu2,
Ik ken je hele verhaal met Rio, ik was 1 van de stille meelezers ;)
Ik denk dat jij voor hem echt een geschenk bent geweest!
Als je hem ooit van de hand zou doen, dan zou ik inderdaad ook denken aan een soort van transitie periode, dat zou vast fijn zijn voor zijn koppie.

Wat mij opvalt is dat, waar je enorm veel diverse karakters hebt bij andere rassen, het wel lijkt dat (hoe meer ik lees en leer over de PRE's) deze paarden in de basis meer gelijk zijn.

Etreros is trouwens ook een dikke ondeugd, mijn vorige paard was net als hem erg voedsel georienteerd, en waar hij me omver liep, hard in mijn jas hapte en me kopstoten gaf, doet Etreros telkens even een lichtelijk duwtje met zijn neus tegen de betreffende jaszak. Echt heeeeeel zachtjes maar wel 10 x achter elkaar :D
Dat je denkt, wat doe je toch steeds?? (zulke kwartjes vallen bij mij niet zo snel :o )
Ook bij het volgen met grondwerk, toch even een binnenbochtje pakken en zo kan ik wel 100 dingen opnoemen.
Eén anekdote wil ik daar nog even aan toe voegen, hij heeft een "ezelstand".... Dus touwtje aan het halster en dan naar de uitgang van de wei willen lopen en dan na 3 passen als een ezel, gewoon aan de grond genageld blijven staan. :? Niet vooruit te krijgen, dus ik dacht ok, niet vooruit dan maar achteruit de wei uit. Mijn stalgenoten hebben met grote ogen staan kijken hoe ik 200 meter in de achteruit versnelling mijn paard uit de wei heb gemanoeuvreerd. Elke keer als ik hem bijdraaide, hup ezelstand... Ik heb dit consequent volgehouden en op een gegeven moment gaf hij zijn verzet stukje bij beetje op en deed ie 1 of 2 stapjes vooruit, totdat hij weer helemaal vrijwillig meewandelde. De ezelstand gebruikt ie nu nog maar heel af en toe, meestal als ik even iets te snel wil. Gelukkig is 1 pasje achteruit vaak al genoeg om hem er weer uit te krijgen.
Het houdt mij in ieder geval goed scherp en je wordt er onwijs creatief van. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:41

Hilarisch, die ezelstand heeft [***] dus blijkbaar ook voor de staleigenaar, terwijl die dat totaal niet verdient. Ik zeg dan; geef hem dan maar gewoon een tik (ja, ik ben een clickertrainer maar een paard kan ook gewoon normaal doen), maar dat durven mensen blijkbaar niet omdat hij zo lief tegen ze is... Evil beest. }:)

[***] is trouwens ook echt een mega-watje als het om andere paarden gaat; in onze groep van 4 is hij nummer 3 en dat is ook echt alleen omdat nummer 4 een bejaarde shetlandmerrie van 30 jaar oud is. :') Dus is hij zeer onderdanig... behalve als er een hek tussen zit! Als een van de hogere pony's aan de buitenkant van de bak over de paddock slentert en [***] loopt in de bak, dan begint hij toch richting die pony te dreigen; steigeren, bokken, uitslaan met de voorpootjes en pony 'opdrijven' met lage hals en slangenbeweging van zijn nek en zelfs dreigen onder de onderste draad door in de kogels van de langslopende pony te bijten. :oo Echt mega arrogant gedrag. :wow: Tot die andere pony - die hem al die tijd compleet genegeerd heeft - inmiddels bij de opening naar de bak is aangekomen, want dan heeft [***] niets gedaan, spurt hij weg en gaat heel geïnteresseerd in de verte staren... Yeah, right. _O-

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:48

_O- _O-
Helden op sokken zijn het!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:56

O, het kan nog erger... ~~}>

Laatst liepen de Tinker (kuddebaas en [***]'s god) en [***] samen los in de bak. [***] had net gegeten en had net een week eerder een slokdarmverstopping gehad dus ik hield hem even in de gaten; gaat hij opeens heel druk schrapen met zijn voorbeen en gaten graven in de bak... Ik dacht dus meteen; koliek!!! Maar hij deed het heel raar; hij schraapte heel theateraal, keek steeds naar de Tinker en groef dan een nieuw gat, ging bijna door zijn pootjes om te liggen maar stond dan toch weer op en schraapte weer verder... En steeds maar naar de Tinker kijken Net zolang tot die dacht; hmm, misschien moet ik ook eens gaan rollen.
Zodra de Tinker zijn neus naar de grond liet zakken, stopte [***] met zijn theater en stond als bevroren te kijken naar de Tinker die eerst wat aan de grond neusde, wat schraapte met links en wat met rechts en toen heel voorzichtig door zijn knieën zakte om te gaan liggen...
Echt, hij lag nog geen seconde en [***] schoot als uit een katapult naarvoren en sprong bijna bovenop hem, en daarna galoppeerde hij al hoofdschuddend om de Tinker die niet wist hoe snel hij weer overeind moest komen. :wow: _O-
En toen de Tinker weer stond, ietwat beduusd, was [***] natuurlijk weer zo mak als een lammetje... 8-)

Echt, evil paard! Ik was nog een week een soort van in shock van dat ik zo'n duister meesterbrein naast me had lopen als we trainden, en dat hij gewoon toneel speelde om anderen te manipuleren...
Dan vraag je je ineens af op welke manieren ikzelf gemanipuleerd word...

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:59

Oja en omdat Etreros tot zijn 8e hengst is geweest, als hij dan langs een hengstige merrie loopt, dan blaast ie zich compleet op en loop ik met een snuivend, passagerend paard naast me, als ik dan een corrigerende HEE hou eens op!! Roep, dan zakt ie in elkaar als een plumpudding en heb ik binnen 3 seconden een schilleknol naast me lopen die levensmoe lijkt te zijn..... :evaw: _O-

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 00:00

Whahahaha! Die Rio!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 00:17

Arme Etreros... :')
[***] is tot 2,5 hengst geweest en gecastreerd omdat hij zo onaardig werd tegen mensen en te druk was tegen andere paarden (bleef maar stoeien en spelen en stopte niet als zij er genoeg van hadden). Nu is hij tegen mensen het grootste ei dat er is en is hij heeeeeeel beleefd tegen zijn kuddegenootjes (behalve als hij ze zover krijgt dat ze gaan liggen }:) )
Als we tijdens het wandelen andere paarden zien wordt hij trouwens wel weer hengst; pafferen, brullen en alles wat daarbij hoort. De uitknop hebben we daar nog niet helemaal voor gevonden, maar daarvoor wandelen we nu ook nog te weinig. Gelukkig wordt het straks weer langer licht en kunnen we meer gaan wandelen met de beesten.

marleenA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 09:35

@xyzutu2 ja dat filmpje is echt gaaf! Zij is heel duidelijk en hij heeft nu heilig respect voor haar

Nog een paar leuke foto's van mn 2 jaarlingen:
Afbeelding

Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:42

MissDD schreef:
Oja en omdat Etreros tot zijn 8e hengst is geweest, als hij dan langs een hengstige merrie loopt, dan blaast ie zich compleet op en loop ik met een snuivend, passagerend paard naast me, als ik dan een corrigerende HEE hou eens op!! Roep, dan zakt ie in elkaar als een plumpudding en heb ik binnen 3 seconden een schilleknol naast me lopen die levensmoe lijkt te zijn..... :evaw: _O-

:') :')

Jeetje Xyzutu2, die Rio is er ook wel een zeg :')

MarleenA, heb je al veel reacties gehad?

TessJazz, wat een mooie punten voor een eerste wedstrijd :j

Vraagje, wat doen jullie met de lange manen? Ik doe meestal een paar losse vlechten en die laat ik enkele dagen zitten (hooguit een week, dan ziet ze er al ernstig verwilderd uit) en dan weer een dag of 2 dagen los om vervolgens weer te vlechten. Nu valt het me op dat er steeds meer manen uitkomen als ik ze uit borstel. Gisteren had ik echt 2 handen vol met haar := . Haar manen zijn wel lang, maar niet dik dus dat vind ik wel zonde -O-. Vandaar mijn vraag; Wat doen jullie met de manen en hoe is het bij jullie mbt haaruitval?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:49

Ik haal klitten er uit met CM en verder blijf ik zoveel mogelijk van de manen af. Borstel eens in de maand eens uit (met CM) :j

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:53

Eens in de maand is echt geen optie bij mijn paard. Na uiterlijk een week heeft ze al dreadlocks :\ Het zijn echt manen die snel verwaarloosd eruit zien. CM vind ik ook niet prettig werken in haar manen. Het doet praktisch niks bij haar, alleen mijn stuur van mijn auto wordt er glad van, maar verder niks :')

marleenA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:33

@dais ja veel reacties, maar niet veel serieuze kopers. De meeste mensen willen een volwassen paard kopen waar je zo op weg kan rijden. En dat aanbod is groot tegenwoordig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:21

[***] heeft helaas een heel erg fout jaren '80 pluiskapsel... >;)
Heel erg dunne manen, maar wel heel veel en ze groeien ook allemaal naar voren in plaats van omlaag.
Afbeelding
Afbeelding

Helaas groeit zijn voorpluk doordat zijn haren zo dun zijn ook voor geen meter... Hij krijgt regelmatig vlechten in als ik weer eens gek word van het feit dat als we aan de hand werken en ik aan zijn linkerkant loop, ik zijn hoofd niet kan zien door al dat pluis. :')
Ik was nu van plan om van zijn voorpluk ook maar eens een vlechtje/knotje te maken, eens kijken of dat helpt. Voor de rest doe ik niets aan zijn manen want als je ook maar een kam vasthoudt in zijn buurt dan krijgt hij meteen een afro-kapsel. 8-)