[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:45

Jinthe1 schreef:
Wat fijn dat Dije het goed deed. Heerlijk van genieten!

Absolem, oef, nu al ringetjes om gehad? Fijn dat hij goed liep maar als alle paarden die goed lopen dekhengst zouden worden dan hadden we er wel wat meer in het stamboek. Goed lopen wil nog niet zeggen dat hij goed zou fokken.

Nee maar daar kom je toch pas achter als ze eenmaal gaan dekken. Eerder niet.
Maar een paard wat voor geen meter sjouwen wil, maakt sowieso geen kans. Zo bedoelde ik het.

Ringetjes heeft ie twee minuten om gehad. Niet langer.
Doorgaans wandel ik op zondag in het bos. Maar soms wissel ik af door 'm met dingen kennis te laten maken.

Binnenkort staat er bladblazer training op het programma.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:51

xXutopiaXx schreef:
Dije is in april 3 geworden <3 En tis inderdaad fijn om met Dije zo lekker aan de gang te kunnen, voorzichtig nieuwe dingen aanpakken :D En met m'n Quarter kan ik lekker fanatiek rijden.. haalt ook wel de druk van Tamme af, al reed ik daar toch altijd voornamelijk lekker mee buiten :P Maar hij mag gewoon lekker zichzelf zijn en genieten :D

Ringetjes om gehad?! Wasda?! Haha

_evelien_ schreef:
Ringetjes? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

In de wereld van het aangespannen rijden. Doet men soms heel kort beenringen om. Dit is een leren riem met daar op ijzeren ringetjes die klingelen en tikken op de hoef. Het doet paarden geen zeer. Maar het geeft ze wel een gek gevoel en maakt geluid. Hierdoor gaan paarden hun benen hoger optillen en beter in balans lopen. Het effect is snel weg dus het is niet geschikt om lange sessies mee te trainen. Maar is goed te gebruiken als je tijdens het hoogtepunt van je longeertraining nog net even dat beetje extra er uit wil halen.

Het uiteindelijk doel is dus dat de loop techniek van je paard verbeterd.

Het ene paard reageert er heftig op. Het andere paard geeft er geen zak om.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:53

Oh haha, ik dacht al... Die denkt wel heel makkelijk een dekhengst te hebben :=
Sjouwen moeten ze zeker kunnen. En dan de rest nog ja :P

Fijn dat je paardje het goed deed.

ynekes

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:56

Hier ook even een ego post.

Onze kleine Oukje Yfke mag als het goed gaat morgen met ons naar huis. Ze doet het nu goed! Alles werkt goed en ze begint nu ook goed te groeien. Wij zijn blij!!! Afbeelding

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 20:14

Fijn dat Oukje naar huis mag!

Absolem dank voor de uitleg, het is mij nu duidelijk ;)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:22

Wat fijn ynekes :+: Knapperd <3

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 07:27

Zo toch maar even een update hier. Ons kleine Friese meisje doet het goed. Ze is nu 10 dagen oud en huppelt vrolijk rond. We moeten nog een beetje vertrouwen krijgen dat alles goed gaat, dat komt door alles stress die we hebben gehad..

Hier nog een paar plaatjes; *\o/*
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 07:34

Ahh..,mooie foto’s ze oogt wel gezond .
Snap je bezorgdheid

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:34

Wat fijn dat ze het nu goed doet! Ze springt vrolijk rond zo *\o/*
Ik snap je stress, het is niet vanzelfsprekend dat het goed gaat.
Hier nog drie dikke buiken...de eerste zou voor 4 juni zijn.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:27

Hier vandaag een buitenrit gemaakt van ruim twee uur , inclusief een stortbui..
Afbeelding

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:18

Wat heerlijk Evelien! Het was voor de rest wel een lekkere temperatuur vandaag toch? Genieten zeg!

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:30

Het was heerlijk inderdaad, op de stortbui na..

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:33

Heerlijk zo'n lange buitenrit! Hier geen druppel regen gezien.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 15:30

Afbeelding

Afbeelding

Gras doet Floris goed, staat heerlijk in de weide en ziet er fantastisch uit... hij begint echt zo langzaamaan een paard paard te worden ipv nog een beetje puppy...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:30

Zijn jullie Friezen ook zo fotogeniek? :D

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:08

Wat een leuke foto's!
Ik zit nog steeds met de hoef van mijne in mijn maag, krijg zoveel tegenstrijdige adviezen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:23

Floris ziet er goed uit +:)+

Boemel, die foto's zijn hilarisch, kunnen zo op een postkaart =:)

Zonnebloem, is je paardje ook kreupel? Ik kan snel wel eens foto's maken van een paardje van ons wat het ook heeft. Ze is vorige week haar ijzer verloren en de smid zou die afgelopen zaterdag terug komen zetten maar hij komt nu ergens in de komende dagen. Zodra het ijzer er weer terug op zit maak ik een foto. Wat zegt je gevoel? En wat voor adviezen krijg je?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:25

Leuke foto's inderdaad allemaal... :D

Snap dat het lastig is om nu te bepalen wat je met d'r hoef moet... ik kan je ook geen advies geven nog.. kan je alleen wijsheid toewensen, lijkt me heel moeilijk om het goeie proberen te doen.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:45

Boemel geniaal die foto’s :+

Floris ziet er goed uit.

Zonnebloem sterkte met je paard zijn hoef. Ik kan je hierin geen advies geven. Gelukkig geen ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:41

Jinthe1 schreef:

Zonnebloem, is je paardje ook kreupel? Ik kan snel wel eens foto's maken van een paardje van ons wat het ook heeft. Ze is vorige week haar ijzer verloren en de smid zou die afgelopen zaterdag terug komen zetten maar hij komt nu ergens in de komende dagen. Zodra het ijzer er weer terug op zit maak ik een foto. Wat zegt je gevoel? En wat voor adviezen krijg je?

Nee niet kreupel gelukkig, maar ik heb inmiddels 3 hoefsmeden en 1 dierenarts laten komen die ieder wat anders zeggen :
Hoefsmid 1 zegt: is goed zo, je kunt er gewoon mee rijden hoor. Weinig aan de hand.
Hoefsmid 2 zegt: dit is heel erg, ik zou het paard terug brengen naar de stal waar hij vandaan komt of ik kan hem behandelen met speciale hoefschoenen, kost je 375 per beslagbeurt en dan moet hij een halfjaar boxrust op stal maar hij adviseert om hem gewoon naar de slacht te brengen.
Hoefsmid 3 zegt : ik kan er gewoon een ijzer onder doen dan kun je er gewoon mee rijden.
De veearts zegt dat hoefschoenen niet zo'n gek idee is, aangezien hij eigenlijk hoefijzers nodig heeft maar een ijzer nu niet te bevestigen valt, maar ik kan hem ook tot oktober op rust op de wei zetten tot de hoef voldoende is aangegroeid om er een ijzer onder te zetten.

Ik neig ernaar om hem gewoon op de wei te laten staan de komende maanden om te zien hoe het groeit, echter ben ik wel een beetje bang of dit wel de beste manier is.. Hoef heeft weinig steun en moet op ijzers maar dat kan nog niet, ik word dan een beetje angstig voor een hoefbeenkanteling oid.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:47

Zonnebloem92 schreef:
Jinthe1 schreef:

Nee niet kreupel gelukkig, maar ik heb inmiddels 3 hoefsmeden en 1 dierenarts laten komen die ieder wat anders zeggen :
Hoefsmid 1 zegt: is goed zo, je kunt er gewoon mee rijden hoor. Weinig aan de hand.
Hoefsmid 2 zegt: dit is heel erg, ik zou het paard terug brengen naar de stal waar hij vandaan komt of ik kan hem behandelen met speciale hoefschoenen, kost je 375 per beslagbeurt en dan moet hij een halfjaar boxrust op stal maar hij adviseert om hem gewoon naar de slacht te brengen.
Hoefsmid 3 zegt : ik kan er gewoon een ijzer onder doen dan kun je er gewoon mee rijden.
De veearts zegt dat hoefschoenen niet zo'n gek idee is, aangezien hij eigenlijk hoefijzers nodig heeft maar een ijzer nu niet te bevestigen valt, maar ik kan hem ook tot oktober op rust op de wei zetten tot de hoef voldoende is aangegroeid om er een ijzer onder te zetten.

Ik neig ernaar om hem gewoon op de wei te laten staan de komende maanden om te zien hoe het groeit, echter ben ik wel een beetje bang of dit wel de beste manier is.. Hoef heeft weinig steun en moet op ijzers maar dat kan nog niet, ik word dan een beetje angstig voor een hoefbeenkanteling oid.

Mail Nassau. Die kunnen er wel wat mee denk ik, maar dan moet je ook bij hun in behandeling gaan. Maar ga asjeblieft niet aanmodderen zoals die shannah dat deed met bijke. Want dat is dieronvriendelijk.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:59

Onze merrie heeft een achterijzer onder haar voorvoet en die is ook wat aangepast. Een normaal ijzer lukt inderdaad niet omdat die niet goed bevestigd kan worden. Met ijzer loopt ze prima. Zonder ijzer op eieren en bij langer draven begint ze dan echt te kreupele. Ze kan dus niet zonder ijzer. Met ijzer doet ze het al jaaaaren prima!!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:03

Hier eindelijk de laatste wasbeurt met byemite gehad en een scheerbeurt. Hij was nog niet aan zijn zomer vacht begonnen en zweette zich steeds dood in z'n stal overdag. Dus nu een nakerd op stal. Hoefsmid is ook geweest. Ik ga morgen weer even wandelen.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:39

Ynekes, ahh <3 en zo leuk dat halstertje...

_Evelien_ heerlijk, ik geniet ook zo van buitenritjes, helaas kan ik nog niet alleen op pad. Het voordeel van de stortbui is wel dat je mss minder last hebt van beestjes? Die zitten er inmiddels nogal...

kusvoorjou, hij ziet er idd goed uit! 8-)

Haha boemel, dat kon mijn mini merrie wel zijn. Mn fries staat meestal wel goed op de foto, oortjes naar voren en poseren. Maar mijn mooie knappe minipaardje krijgt het telkens weer voor elkaar om een gek hoofd te trekken op foto's... :') Maar ik vind jou foto's erg leuk!

Zonnebloem92, pff lastig.. Ik zou het ook niet weten, vind de brokkelende hoeven van mn paard al lastig om een keuze bij te maken, laat staan de keuze waar jij voor staat. Veel succes!

Zijn jullie paardjes ook al zo aan het verkleuren van de zon? :\
En heeft er iemand een tip voor een uitrij vliegendeken die niet te krap zit aan de voorkant? Het is nu gewoon echt niet meer grappig qua muggen in de bossen.. Laatste tijd rij ik vaker buiten op verharde ondergrond ipv in de bossen maar ik vrees dat ik toch een keer aan ijzers moet beginnen, zijn hoeven slijten enorm. Ik heb niets tegen op hoefijzers, maar bij voorkeur heb ik 'm liever zonder ijzers.

De merrie die de vorige keer zo verliefd was op Picasso was dat laatst ineens niet meer := := haha
Afbeelding
(ja ik heb een boompje geplakt op het meisje op de voorgrond, wil niet zomaar iemand op internet plaatsen)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:35

Veulies <3

@Zonnebloem, lastig hoor. Ik vind 375 eu per 6 weken echt enorm veel geld en krijg er een >;) gevoel bij.
En zeker als je tegenstrijdige adviezen krijgt is het moeilijk te beslissen wat je moet doen. Maar jij kent Tom, jij hebt er een gevoel bij en ik ben altijd een voorstander van het luisteren naar je gevoel.

@Lys_PPA, mijne kleurt juist van bruin naar zwart. Maar puppy is pas 5 weken bij mij en had nog een geschoren wintervacht. Die is nu bijna weg en hij heeft nu een zwarte zomervacht.