Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:03

Heee Plukje (Laura toch?) Wat leuk, toch wel weer een PRE dus! :)

Super TessJazz!

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:16

EdkingEnzo schreef:
Heee Plukje (Laura toch?) Wat leuk, toch wel weer een PRE dus! :)

Hai hai, ja, ik heb echt even tijd nodig gehad om het verlies van Ovide (en mijn andere paard 6 maanden daarvoor) te verwerken. Ik heb me gestort op het afmaken van mijn studie en ben daar nu bijna mee klaar. Nu sta ik weer open voor een nieuwe liefde! En ja, PRE moet het zeker zijn. Na twee rugoperaties kan ik echt niet op een ander paard zitten en daarnaast vind ik ze qua karakter echt fantastisch.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:36

Welkom (terug) aan degenen die ik dat nog niet gewenst heb :D

Wat een prachtig paard was Ovide en wat vreselijk dat hij zo jong overleden is |(

Plukje schreef:
Nu ben ik op zoek naar een nieuwe (jonge) kanjer! Ik zoek een PRE van 0, 1 of 2 jaar. Ik heb geen haast, dus wellicht wacht ik het veulen seizoen af.
Ik las een tijdje geleden in het paard (ver)kopen-topic dat je een 6 tot 11-jarige zocht. Ben je daarvan af?

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:56

Dorien66 schreef:
Ik las een tijdje geleden in het paard (ver)kopen-topic dat je een 6 tot 11-jarige zocht. Ben je daarvan af?

Scherp ;). Ja kopt, ik zie teveel puinzooi, slecht gereden, niet echt gezond, andere gekkigheidjes. Voordat ik Ovide had, had ik ook een veulen en ik merk toch dat ik het fijn vond haar hele geschiedenis echt te kennen en zelf verantwoordelijk te zijn voor het inrijden. Als er dan iets niet ok is, dan is het in ieder geval mijn eigen schuld.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:05

Wauw wat een dier Plukje <3

Hopelijk vind je snel een nieuwe pre. Ik zal mn ogen openhouden!

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:31

@TessJazz, super fijn dat hij zo braaf was! :D

Dit is mijn verzorgpaard, een andalusiër ruin uit Spanje. Zijn leeftijd weer ik niet precies maar ik schat hem tussen de 10 - 15 jaar. Hij heet officieel Córdoba, maar we noemen hem gewoon Bruin. Hij is erg angstig tegenover mensen en laat zich daarom niet goed vangen. Zodra je hem benaderde rende hij bang weg. Nou heb ik daarmee geoefend, de hele zomer lang. Niks anders gedaan dan naar het toe gaan in de wei en proberen wat vertrouwen te winnen. En dat heeft gewerkt! Sinds deze week kan ik hem eindelijk uit de wei pakken! Helemaal blij op dit moment! _/-\o_

Afbeelding

Buitenzinnig

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:58

Bullymonster, wat een gave foto's van je training!
Athelas, welkom! Wat een leukerd!
Dekensenzo, welkom terug. Leuke foto's ook! En nog een friezin, gezellig!
Plukje, jeetje wat heftig zeg....
TessJazz, super!

Ik heb vandaag eindelijk sinds de operatie (melanoom weg laten halen bij singelplek) in december weer gereden. Villa werd echt zo vervelend. Hij wil zo graag werken, vind dat super leuk om te doen, maar het kon gewoon niet.
En het weer zat niet mee (rij in de buitenbak van de buren). Nu eindelijk even contact opgenomen met de mensen van de binnenbak in de buurt en weer gereden.
Wat gingen we goed! In een vreemde omgeving, 5e keer bitloos, echt super!
(foto's uit filmpje gemaakt)
Afbeelding
Afbeelding

En Goya wilde ook even mooi op de foto
Afbeelding

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:39

Wat gaat het hier hard zeg. Ik heb het zelf ontzettend druk, dus kan niet overal alles meelezen.

Welkom Plukje. Prachtig paard was Ovide. Wat een zonde dat je maar zo kort van hem hebt kunnen genieten.

Ik verwacht 15 mei een bruine PRE (zou grote maat moeten zijn) van een 100% Escalera vader uit een overwegend Yeguada Militar moeder. Afhankelijk van hoe en wat (ik heb al een jaarling hengst en merrie van vorig jaar aangehouden) zal dat veulen te koop komen.
Ik dacht ik geef het maar mee ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:44

Wat een prachtige schimmels Buitenzinnig!

Athelas, wat een lief en gevoelig koppie..fijn dat je geduld niet voor niets is geweest. {wel erg sneu zulke slechte associaties met mensen}

TJ, wat leuk dat de buitenrit zo goed is gegaan.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:01

@Buitenzinnig, fijn dat het rijden goed ging. Gave paarden heb je! :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:09

Bedankt!
We gaan vandaag weer, ben benieuwd. Nu is het prachtig mooi weer, zul je altijd zien.. Heb ik net voor 3 maanden een abonnement op de binnenbak haha

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:43

Athelas: wat een lieffie. En wat fijn dat hij je nu echt gaat vertrouwen. Dat vind ik altijd zo mooi, die kleine stapjes :)

Buitenzinnig: verschrikkelijk die regen hè. Wel tof dat Villa zo goed reageerde op een nieuwe omgeving. Dat zou die van mij niet kunnen hahaha.

--
Ik ben super trots op Flora. Door de regen van de afgelopen dagen heb ik sinds zaterdag niets meer met haar kunnen doen. Vandaag was (de helft van) de bak droog, dus ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben gaan rijden.
Een half jaar geleden had dat echt niet gekund. Na 3 dagen stilstaan gaan rijden zou zeker mijn dood betekend hebben. Maar Flora was zo braaf! Ze had natuurlijk wel wat spanning en was lekker voorwaarts, maar ze bleef zo goed beheerst <3

Afbeelding
zo stond ze vandaag dus na elk geluidje, dus ik vreesde al voor het ergste :+

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:00

Fijn! dat je zo fijn hebt gereden!
Ik ga zondag is bij een stal 5 minuten met de trailer een bb proefje rijden. Ik ben benieuwd, knappe man doet alles heel braaf eigenlijk :D

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:38

Bedankt allemaal! Dankzij dit topic ben ik getipt op een ongeboren veulen die me (nu al :) ) enorm aanspreekt. Leuk!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:57

Succes TessJazz!
Plukje, super!
Isabell, leuk!
Villa een jaar of wat geleden ook niet hoor.. Hij stond meer op 2 benen dan op 4, viel andere paarden/boxwanden aan, hij was niet opgegroeid met contact met andere paarden vermoeden we. Dus hij wis ook niet zo goed wat hij er mee aan moest.
Ik heb hem een jaar of 3 geleden overgenomen van een vriendin, Villa en ik konden zo goed met elkaar en mijn vriendin had minder tijd, en hij wil wel heel graag werken. Minder paarden om hem heen, meer met hem doen heeft hem goed gedaan. Zo ook een keer een WE wedstrijd. Hij deed het super, en hoe gek hij altijd kan doen, een paard schrok ergens van tijdens het inrijden, en Villa keek echt zo van; Wat ben jij nou raar aan het doen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:45

Ik was vooral Lusitano's gewend en heb geen idee of andere PRE/Andalusiermensen dit herkennen, maar ik heb nog nooit zo'n mensgericht paard ontmoet als [***]. Niet dat hij eenkennig is; hij heeft 1 vast mens nodig en dan is het echt een allemansvriend die zich aan elke willekeurige voorbijganger verkoopt. Wat helaas ook betekent dat als ik als 'zijn' mens op vakantie ga, hij twee weken later helemaal verweesd is en zelfs zenuwachtig en schuw is als het om vreemde mensen, en dat terwijl hij toch elke dag gevoerd wordt en in- en uit de wei gehaald wordt. Kom ik terug van de vakantie dan heeft hij ook echt een minuut of tien nodig om mij te herkennen (hoe vleiend.. >;) ) maar zodra hij doorheeft dat ik het ben denkt hij 'O, [i]mensen[i], ja die zijn oké' en dan loopt hij meteen naar de eerste de beste fruitplukker toe om zich voor te stellen en sta ik weer in mijn eentje in de bak. Zo'n sneu beest.
Ik ben wel benieuwd of andere PRE mensen dit ook herkennen? Ik heb sowieso het idee dat Andalusiers/PRE's wat meer outgoing zijn dan Lusitano's, maar misschien ligt dat meer aan de paarden die ik ken?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:27

Ik herken je verhaal wel. Mijn lusitano is heel lief maar wel heeel gereserveerd en terughoudend, mijn 4 Pre merries zijn ook terughoudend maar als je er mee bezig bent met poetsen longeren of rijden zijn ze weer heel enthousiast en aanwezig. De lusitano is ook veel schrikachtiger, de Pre nieuwsgieriger terwijl ze bang zijn. Maar meer ervaring heb ik ook niet met de lusitano. Maar allemaal heel gericht op 1 iemand en bijzonder zachtaardig van karakter.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 12:52

Mijn anda is ook wel heel eenkennig ! Als er een vriendin of lesgever ofzo op hem kruipt dan zie je hem al kijken van he wat doe jij op de grond en wie heb je op mijn rug gezet ?!?
Bij niet zelfzekere/ consequente ruiters luisterd hij dan ook niet en loopt dan terug nr mij :+
Met kinderen heeft hij dat dan weer niet en doet hij braaf een rondje stap of draf al dan niet achter mij aan lopen of gewoon zelf :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 15:03

_Zsazsa_ schreef:
Ik herken je verhaal wel. Mijn lusitano is heel lief maar wel heeel gereserveerd en terughoudend, mijn 4 Pre merries zijn ook terughoudend maar als je er mee bezig bent met poetsen longeren of rijden zijn ze weer heel enthousiast en aanwezig.

De Lusitano's die ik ken waren dat ook; ze waren heel correct en vriendelijk, zowel de hengsten als de merries, ook degenen die al jaren in Nederland stonden, maar ze bleven wel vrij gereserveerd en waren niet echt geneigd om contact met je te zoeken. Terwijl [***] al in je schoot ligt voor je er erg in hebt en hij (als hij tenminste 1 vast mens heeft) overal wel een mening over heeft. Dat beetje blaaskakerige 8-) ken ik meer van Andalusierhengsten/ruinen dan van Lusitano's.

[***] vindt het als halve PRE trouwens niet erg om door iemand anders geclickertraind te worden want dat is alleen maar positief en dus veilig, maar als iemand anders druk/correcties gebruikt dan zie je hem heel snel onzeker en ongerust worden, omdat die ander dan nog niet genoeg vertrouwen heeft opgebouwd om dat ook te mogen doen. Tegelijkertijd is hij met zijn eenkennigheid/eigenwijsheid ook wel een enorme keutel, want als ik op stal kom en hem roep dan komt hij in galop uit zijn weiland van een hectare groot, terwijl als de stalhouder hem op komt halen (die moet er dus helemaal naartoe lopen) hij een nieuw kunstje heeft: hij blijft gewoon staan. Een soort geweldloos protest; [***] gaat de wei niet uit. Dus nu hebben we het schema maar omgedraaid dat hij hem in de wei zet en ik hem eruit haal. 8-)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:55

Vandaag voor het eerst op Dadi gezeten, ze was heel braaf. Er waren mensen geweest voor haar maar die wilden er liever 1 die al goed gereden is.
Ze kan zo fijn bewegen met een mega achterbeen.
Afbeelding

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:08

Superleuk! @Zsazsa, knappe merrie ook. :)

Ik heb vandaag Bruin weer even kunnen pakken, vanochtend ging het helaas niet. Maar daarnet wel, baal alleen wel enorm. Net toen ik hem pakte en hem een royale beloning wou geven was ik door mijn brokken heen. Stom, stom, stom kon ik hem niet belonen terwijl hij het juist zo goed deed. -O-

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:41

Wat gaaf ZsaZsa! De eerste keer erop!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:46

Ze zou al zadelmak moeten zijn hoor maar helaas geloof ik niks meer van wat de vorige eigenaresse heeft gezegd dus we behandelen haar gewoon als 'groen paard'. Dus voor wie een paard helemaal naar eigen hand wil zetten is ze ideaal. Echt een leuk ding. Pakt ook alles goed op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:07

Dadi ziet er al mooi af uit, is ze ook groot?
Volgens mij kan het met Andalusiers sowieso nooit kwaad om met een nieuwe eigenaar weer even terug naar af te gaan en het dan samen weer op te bouwen, helemaal omdat ze zo sterk op hun eigen mens gericht kunnen zijn.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:18

Ze is ook net 13 geworden haha. Ze is echt barok en heeft veel veulens gehad. Ze meet denk ik rond de 1.61. Hele slimme gevoelige merrie.