Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:21

Ik weet alleen dat de regels zijn versoepeld. Combinatie totaal mag niet meer dan 3500 kg wegen
Ik had mijn trailer teruggekeurd maar dat hoeft tegenwoordig niet meer

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:07

Dat ligt eraan wat het trekgewicht is van je auto :)

Jammer Lauke, hopelijk duurt het niet te lang :P

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:42

Laura1982 schreef:
Ik heb het uitlaten zoeken door mijn collega (afdeling verkeer politie) en die vertelde mij deze berekening.

Staat inderdaad wel op de site van Rijksoverheid, dus je hebt wel gelijk Laura.

'een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.'

(Al staat het er niet erg duidelijk...)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:25

Hele gave les gereden gisteren. Weer een hele hoop duidelijk geworden :)
Al hebben we bij vlagen nog last van de wisselaritis... Elke lijn die ik afwend in galop denkt mevrouw dat er een wissel gaat komen, of gewoon 2 achter elkaar. Wat een gedoe joh.
Maar wel heel goed kunnen afsluiten :)

Vanavond naar de binnenbak en verder oefenen :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:30

Gaaf zeg. ... ben wel benieuwd

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:52

Iemand nog tips? Mijn friezel gallopeerd heel erg ongecontroleerd. Ze gaat heel hard en vlak. Als ik haar terug wil rijden valt ze er gelijk uit omdat ze in de galop nog kracht mist. Iemand die hier nog goede oefeningen voor weet?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:59

Hoe lang galopeer je achter elkaar. Ik doe nl. steeds maar korte stukken galop. En neem haar dan weer terug naar draf. Ook rijd ik regelmatig een halve grote volte in galop. Dan moet ze ook op een normaal tempo galoperen. Al moet ik eerlijk bekennen dat die van mij niet echt de gang er in heeft met galop. Wel voorwaarts, maar niet ongecontroleerd. Ben nu wel bezig om haar meer op de achterhand te krijgen. Wat ze nog erg moeilijk vind. En wat haar nog erg veel kracht kost.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:18

Berdien die berekening had ik ook op de site van rdw als ik het goed heb gezien.

Sanet wat gaaf dat jullie de wissels al oefenen.

Pronkje ik heb dat geoefend in het bos op galoppeer pad rechte lijn proberen te vertragen en bij eruit vallen weer opnieuw aanspringen.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:30

Die van mij ging eerst ook heel hard en gecontroleerd. Eerst voltes gemaakt en dan stoppen en weer opnieuw. Daarna bleef ze heel erg vlak galopperen dus teugels los gegooid me op mijn houding geconcentreerd en telkens wanneer ze wilde stoppen been. Na deze oefening merkte ik echt heel erg verschil. Galop ging wel goed maar niet nageeflijk omdat ze op mij leunde. Nu galoppeert ze echt op eigen benen als ik de teugels er bij pak en geeft ze ook mooi na. Ook de controle is hier door beter.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:12

berdien85 schreef:
Laura1982 schreef:
Ik heb het uitlaten zoeken door mijn collega (afdeling verkeer politie) en die vertelde mij deze berekening.

Staat inderdaad wel op de site van Rijksoverheid, dus je hebt wel gelijk Laura.

'een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.'

(Al staat het er niet erg duidelijk...)

Het is inderdaad erg onduidelijk maar op de site van rijksoverheid staat dit bij rijbewijs B:

Aanhanger gebruiken met rijbewijs B
U mag met rijbewijs B in de volgende situaties een aanhanger gebruiken:

De toegestane maximummassa van aanhangwagen of oplegger is minder dan 750 kilo. De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen.
Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.

Het gaat hier om de toegestane maximum massa + laadvermogen van de aanhanger!
Daarbij tel je de toegestane maximum massa van het trekkend voertuig. Daar hoef je geen laadvermogen bij op te tellen.

En daar zit het verschil met grijs kenteken. Daarbij moet je bij het trekkend voertuig wel het laadvermogen optellen bij de toegestane maximum massa en daardoor kom je met een grijs kenteken veel hoger uit in de je totaalgewicht van de combinatie.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:31

Grijs kenteken wordt niet over gesproken bij de berekening op internet. Die bestaan eigenlijk ook niet meer omdat het zakelijke auto's betreft en zijn over het algemeen 2 zitters. Het maakt mij ook niet uit mijn eerdere stuk tekst is zoals het mij is uitgelegd Door een collega van de afdeling verkeer en die gaf aan dat het laadvermogen van mijn auto erbij geteld moest worden dus dat heb ik gedaan. Vrijdag ga ik mijn eerste halve dag les doen voor E rijbewijs. Ik merk dat het toch handig is om deze te halen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:54

Ik heb het nog even opgezocht. De berekening van Caro_MarjaH en die van mij kloppen beide. Voor grijs kenteken moet je iets specifieker zoeken.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:23

Morgen ga ik mijn paardje verhuizen naar de nieuwe pensionstal. De afgelopen tijd heb ik mijn kast uitgemest en alles uitgezocht wat er mee moet. Jeetjemina, wat verzamelt een mens een hoop spullen... :oo
Er verhuist een stalgenoot mee, zij heeft vandaag al een zadelkast naar de nieuwe stal gebracht dus morgen kunnen de paarden beide in haar trailer en kan ik al mijn troep + zadelkast in de trailer doen en kunnen we samen in 1x de paarden + troep verhuizen. En dan weer de boel inrichten....
Ik heb er wel zin in. Misschien ga ik morgenmiddag gelijk even rijden in de binnenbak, wat een luxe *\o/*

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:25

Veel plezier en succes met verhuizen!

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:33

Veel plezier op de nieuwe stal en succes met de verhuizing

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 21:06

Veel plezier op de nieuwe stal

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 05:39

Succes met verhuizen!

Thanks voor de tips! Ik galoppeer meestal korte stukjes wn spring dan telkens opnieuw aan.

Bos is helaas geen optie, mevrouw wordt echt helemaal knetter buiten. Ze zoekt alleen maar vluchtroutes..

Op eigen benen galloperen is ook nog moeilijk. Ik zal eens kijken wat ze doet als ik de teugels losgooi.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:06

pronkje_vdp schreef:
Iemand nog tips? Mijn friezel gallopeerd heel erg ongecontroleerd. Ze gaat heel hard en vlak. Als ik haar terug wil rijden valt ze er gelijk uit omdat ze in de galop nog kracht mist. Iemand die hier nog goede oefeningen voor weet?

Ik galoppeer nog niet onder het zadel.
Het zou volgende week komen met les, maar aangezien ze met haar schoft is, heb ik die maar afgebeld.

Ik leer haar om aan de longe rustig te galopperen. Vooral rechts heeft ze veel moeite met de galop.
Ik doe vaak maar een kleine ronde in galop, dan weer in draf, terug in arbeids draf, 3 rondes draven en aangalopperen. Dit 3 keer toe. Ze wordt er alleen erg heet van, dus het is voor mij een hele kunst, om haar gewoon weer op de tempo in draf te krijgen waar ik dat wil. (Ook wil ze zelf graag harder, want dat is voor haar niet zo moeilijk).

Ik longeer ook met bijzet, maar als ik galoppeer, doe ik deze niet strak.
Ik vind het namelijk niet eerlijk, om haar naar beneden te houden, terwijl ze al zoveel moeite moet doen voor galopperen. Daar wacht ik liever mee, tot ze altijd rustig en gecontroleerd aangaloppeerd.

(Met haar schoft gaat het goed. Er komt pus uit, en dat klinkt vies, maar ik ben er blij mee. Het barst dus uit naar buiten en niet naar binnen. We hebben dinsdag weer de longe aan gehad, en ik moest wel heeeeeel consequent blijven. Veel stappen, aandraven rondje draven en terug naar stap. Precies als met rijden, vond ze dit na 3 x niet leuk meer, en ging harder draven. Kort om, mijn commando negeren. Heb haar 4 x omgetrokken, en weer voorwaarts in stap laten gaan. Na enkele keren, hoefde ik maar een beetje druk te zetten op de longe, en ze ging netjes terug. Ze bleef nu ook, ondanks dat de bak weer zo eng was, met de wind, de schaduwen, de rondvliegende blaadjes en haar eigen scheetjes -.-" rustig draven.
Ze was eerst een beetje onder de indruk, en werd ook boos op mij. Stampen met haar voorvoet in stap... tegelijkertijd zwiepen met haar staart.
Toen ze braaf was, en gewoon deed wat ik vroeg, was er geen sprankje vernijn meer te bekennen.
Kort om?
Gewoon grenzen zoeken.

Met uitstappen ben ik samen met haar naar de enge plekjes wezen wandelen. En na 3 rondjes, zakte ze haar hoofd, en ging ze ontspannen achter me aan.

Kort om....
Gewoon aan de longe streng blijven. Geen vinger geven, want ze pakt je hele hand.
En dan heb ik er onder het zadel, ook een hoop profijt van.)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:11

Veel plezier op je nieuwe stal Els!

Ik vind de tips van Maralyn al erg goed. Ik doe ook veel voorbereidend werk aan de longe. Maar ik vind het dan wel heel belangrijk dat er een goede bodem ligt. Niet te mul, want dan werken ze zich helemaal kapot.

Hoe lang is je paard nu onder het zadel Pronkje?
Niet dat dat veel verschil maakt. Toen ik mijn merrie kocht was ze bijna 10 en deden we ook nog steeds aanspringen over een balkje en kon je met galopperen bijna met je knie op de grond zo scheef in de bochten :/ ...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:04

@ Maralyn Kan me heel goed voorstellen dat je blij bent dat er pus naar buiten komt.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:22

Haha Sanet dat klinkt inderdaad heel herkenbaar met je knie bijna op de grond! :D
Ik ben ook al ruim een jaar bezig met de galop, ze springt nu in ieder geval al in 1x keer aan op de galop hulp zonder eerst keihard te draven en inmiddels een redelijk tempo, nu nog meer gecontroleerd en op het achterbeen krijgen.

Veel plezier en succes op de nieuwe stal Caro_MarjaH

Maralyn, dat klinkt goed! Kan indd maar beter naar buiten komen

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:26

Ik heb gister echt ruk gereden.
Wij hebben 2 binnenbakken 1 voor western en eentje voor dressuur etc. Nu rijd ik bijna altijd in de dressuurbak omdat de keren dat ik met haar in de westernbak heb gereden het altijd mis gaat. geen aandacht voor mij, been komt niet door, snijd af noem maar op.
Nu rijden hun natuurlijk anders, maar zou mijn paard daar nou echt van onder de indruk moeten zijn??
waarom gedraagd ze zich daar zo idioot? op wedstrijdterreinen heb ik hier geen last van.
ondergrond van de westernbak ik wel anders, zit leem onder en blijkt gladder (maar heb geen ijzers om dus zou niet uit moeten maken)
wie herkend dit?

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:28

Bij ons was het eerst bijna een heel rondje bijtikken dan sprong ze pas aan, nu spring ze wel al op me beed aan alleen nog heel groot en hard. Neem het wel elke keer als ik rijd ze word er sterker van, ga vanavond proberen iets meer stelling te vragen kijken of het helpt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:30

Kan heel goed met de ondergrond te maken hebben, Jenny.

Niet teveel stelling nemen, Jamiejoyce. Moet je dat later alleen maar weer afleren. :o

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:00

FriesWytske schreef:
Kan heel goed met de ondergrond te maken hebben, Jenny.

Niet teveel stelling nemen, Jamiejoyce. Moet je dat later alleen maar weer afleren. :o

Mijn probleem is zodra ik ga doorzitten wat nu ontspannen gaat probeer ik zo ontspannen mogelijk te zijn met me handen dat ik gewoon geen stelling vraag een hele vervelende tik van me zelf