pronkje_vdp schreef:Iemand nog tips? Mijn friezel gallopeerd heel erg ongecontroleerd. Ze gaat heel hard en vlak. Als ik haar terug wil rijden valt ze er gelijk uit omdat ze in de galop nog kracht mist. Iemand die hier nog goede oefeningen voor weet?
Ik galoppeer nog niet onder het zadel.
Het zou volgende week komen met les, maar aangezien ze met haar schoft is, heb ik die maar afgebeld.
Ik leer haar om aan de longe rustig te galopperen. Vooral rechts heeft ze veel moeite met de galop.
Ik doe vaak maar een kleine ronde in galop, dan weer in draf, terug in arbeids draf, 3 rondes draven en aangalopperen. Dit 3 keer toe. Ze wordt er alleen erg heet van, dus het is voor mij een hele kunst, om haar gewoon weer op de tempo in draf te krijgen waar ik dat wil. (Ook wil ze zelf graag harder, want dat is voor haar niet zo moeilijk).
Ik longeer ook met bijzet, maar als ik galoppeer, doe ik deze niet strak.
Ik vind het namelijk niet eerlijk, om haar naar beneden te houden, terwijl ze al zoveel moeite moet doen voor galopperen. Daar wacht ik liever mee, tot ze altijd rustig en gecontroleerd aangaloppeerd.
(Met haar schoft gaat het goed. Er komt pus uit, en dat klinkt vies, maar ik ben er blij mee. Het barst dus uit naar buiten en niet naar binnen. We hebben dinsdag weer de longe aan gehad, en ik moest wel heeeeeel consequent blijven. Veel stappen, aandraven rondje draven en terug naar stap. Precies als met rijden, vond ze dit na 3 x niet leuk meer, en ging harder draven. Kort om, mijn commando negeren. Heb haar 4 x omgetrokken, en weer voorwaarts in stap laten gaan. Na enkele keren, hoefde ik maar een beetje druk te zetten op de longe, en ze ging netjes terug. Ze bleef nu ook, ondanks dat de bak weer zo eng was, met de wind, de schaduwen, de rondvliegende blaadjes en haar eigen scheetjes -.-" rustig draven.
Ze was eerst een beetje onder de indruk, en werd ook boos op mij. Stampen met haar voorvoet in stap... tegelijkertijd zwiepen met haar staart.
Toen ze braaf was, en gewoon deed wat ik vroeg, was er geen sprankje vernijn meer te bekennen.
Kort om?
Gewoon grenzen zoeken.
Met uitstappen ben ik samen met haar naar de enge plekjes wezen wandelen. En na 3 rondjes, zakte ze haar hoofd, en ging ze ontspannen achter me aan.
Kort om....
Gewoon aan de longe streng blijven. Geen vinger geven, want ze pakt je hele hand.
En dan heb ik er onder het zadel, ook een hoop profijt van.)