Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flubberboot

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 21:56

Pedro heeft van augustus tot midden december kreupel gelopen helaas. Soms momenten dat hij goed was en we weer mochten opbouwen en telkens werd hij weer terug kreupel. Nu lijkt hij gewoon echt goed maar vind ik het lastig op te bouwen omdat ik bang ben dat hij weer terug kreupel gaat worden. Daardoor het plezier eventjes helemaal kwijt. Nu besloten om gewoon lol met je knol dingen te doen en dag op dag te kijken wat we gaan doen samen.

Succes morgen Maartje!! Hopelijk een fijne leerzame les!!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 22:27

Succes Maartje!

Welkom nieuwe :)

Mijn paarden zijn allemaal behoorlijk allround ja, ik ben zelf echt een dressuurmuts maar dan wel klassiek en met een nh gedragsinsteek inmiddels.
Ik train het liefste dressuurmatig buiten maar rijd ook gewoon wedstrijden en spring regelmatig (laag) of rijd een crosslesje (nog lager). Daar worden ze lekker makkelijk van en ze vinden het allemaal leuk. Ook dubbele longe pak ik regelmatig mee. Aan de hand werken kan ik zelf fysiek niet goed helaas (kapot bekken) dus doe ik alleen bij hoge uitzondering. Ook clinics als schriktraining en we doen we met regelmaat.

Zo gaat de trainings merrie ook gewoon mee in het ritme.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 07:32

Flubberboot schreef:
Pedro heeft van augustus tot midden december kreupel gelopen helaas. Soms momenten dat hij goed was en we weer mochten opbouwen en telkens werd hij weer terug kreupel. Nu lijkt hij gewoon echt goed maar vind ik het lastig op te bouwen omdat ik bang ben dat hij weer terug kreupel gaat worden. Daardoor het plezier eventjes helemaal kwijt. Nu besloten om gewoon lol met je knol dingen te doen en dag op dag te kijken wat we gaan doen samen.

Wat vervelend zeg, kreupel met duidelijke oorzaak of dat niet.
Herken die angst wel een beetje en denk dat het dan idd goed is om gewoon te kijken wat hij aanbiedt en waar jij die dag ook blij van wordt. Succes!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 08:36

Tatyana schreef:
Zijn jullie paarden echte allrounders of juist niet?

Pedro opbouwen? Was hij niet in orde of met een andere reden even gestopt?

Buitenrijden wil ik ook weer gaan doen, maar die van mij heeft daar nog wat moeite mee, dus been moet eerst weer helemaal goed zijn. Heerlijk om zo buiten te kunnen dressuren Audesta!

Lekker lessen morgen Maartje! Hoe lijkt het elke dag anders? Mentaal of fysiek?

Die van mij loopt voor de wagen maar zou denk ik ook een heel goed working equitation paard zijn. Voor de (hogere) dressuur mist ze denk ik wat fijngevoeligheid. Het is trouwens ook een ideaal bosritten paard..heel cool.

Vind die van jou het spannend buiten?

FB, fijn dat je Peet weer een beetje op kunt pakken..plezier er in hebben is voor beide het belangrijkste! Lijkt me goed om het van dag tot dag te bekijken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:11

Tatyana , ben zeker dat nu nog de mijne een allrounder wordt .
Denk ook een goed WE paard .
Vanaf volgende week wordt ze meer doorgereden .
Valt me op nu ik verkoop proces dat ze of een geel groene willen of een die gereden is .
Cam heeft de tijd gekregen in het beleerproces en zie gewoon dat ze nu veel meer aan werk toe is als voor de winter

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:35

Ed (Etreros) is een echte allrounder geweest (is nu met pensioen vanwege blessure, 19 jaar).
Niets was hem te gek, western, engels, springen, trail hij kon en wilde alles. Alleen vond hij in de bak lopen saai en maakte dan graag zijn eigen feestje. :D

Afbeelding

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:43

Tatyana schreef:
Flubberboot schreef:

Wat vervelend zeg, kreupel met duidelijke oorzaak of dat niet.
Herken die angst wel een beetje en denk dat het dan idd goed is om gewoon te kijken wat hij aanbiedt en waar jij die dag ook blij van wordt. Succes!

Ja en nee!
Telkens hetzelfde beeld maar kwamen steeds andere dingen tegen. Elke keer het idee "Yes nu hebben we het!" Maar toch telkens weer terug kreupel. Nu dus al een paar maanden goed, met af en toe een slechte dag.

Ed is prachtig!!!

Peet is niet heel veelzijdig maar ik doe zelfs niets anders dan dressuur :') Wegens zijn voorvoeten durf ik springen niet aan, WE zelf nog nooit echt wat mee gedaan. Ben dat tzt wel van plan!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:30

Welkom aan de nieuwe :D leuk dat jullie komen meekletsen!

Succes met de les Maartje!

FB, fijn dat jullie weer aan het oppakken zijn :) En oef, had hij zo'n schrik van de zweep dan?

@Tatyana, wat schattig met je dochter! Sun heeft ook zo'n heerlijk puppysnoetje :p Hopelijk gaat de revalidatie vlot!

@jolmer, join the club :) ik wou een warmbloed ruin en heb nu een spaanse merrie :+ Veel plezier met Starlight alvast :) is vast even wennen na het verlies van je pony.

@Kelly, dat is al een aardige leeftijd! Welkom terug :) ik denk niet dat ik jou berichten hier nog heb gezien, maar leuk dat je komt zwaaien :)

Ik heb vorige week Jenara haar 10e verjaardag alweer gevierd ! :)
De tijd gaat snel, ik heb haar nu iets meer dan 6 jaar.

Zij is ook echt een allrounder, niets is te gek :p dressuren, buitenritten, sprongetje maken, heel vrijblijvend al eens wat crosshindernisjes gedaan, ik neem haar ook echt overal mee naartoe, inclusief de stad :+
extreme mountain trail park hebben we ook al een keer gedaan.

Deze week was ze ook terug iets voorwaartser, vond haar echt fijn stappen. Merk wel nog steeds wat stijfheid in die rug, vooral rechts, waardoor linker lengtebuiging en linkergalop wat lastig is, dus we oefenen rustig verder op soepelheid. Ga het wel in de gaten houden, als het blijft, laat ik nog eens een sportmasseur komen, daar had ze altijd veel baat bij. Is alleen vervelend dat ik opnieuw op zoek moet naar goeie professionals hier in de buurt, want Gent is echt iets te ver om de mensen die ik had te laten komen.

Ik ga ook kijken om terug iets vaker te filmen, niet alleen om te delen, maar vooral om zelf te kunnen terugkijken en zien waar ik extra op moet letten :)

Ik heb heel veel zin om me vandaag nog eens aan een paar sprongetjes te wagen, denken jullie dat dat goed is voor die stijfheid in haar rug (mits goeie opwarming uiteraard) of toch maar even bij dressuur houden?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:06

Ja Peet sluit echt compleet af met de zweep. Begin nu het punt te bereiken dat hij wel aanwezig is, maar wel stress vertoont. Als hij zich afsluit, kan je helemaal niks meer. Hij blijft ook gewoon stilstaan, reageert nergens meer op en je kunt hem met geen goud bereiken. Nu weet ik toevallig wat zijn grote liefdes zijn (knuffels en snoepjes) dus zodra hij zich afsluit krijgt hij een knuffel. Als hij dan nog niet terug komt, houd ik hem een snoepje of wat gras voor de mond, vaak reageert hij dan wel weer.
Gelukkig is het nu niet meer zo extreem! Hij uit zijn stress door alle trucjes die hij kent uit de kast te halen, maar blijft wel mentaal aanwezig en bereikbaar! Ik zeg ook geen nee als hij iets verkeerds doet, maar stel de vraag weer opnieuw en beloon hem flink als hij het goede doet.

Heel slim van dat filmen Jenara! Helpt mij ook goed! Geen tips voor de rug!

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:14

@Elisa: Ja Sun vindt buiten echt heel lastig. Ze is super sensibel en raakt echt compleet overprikkeld. Nu hebben wij wel alleen maar polderweggetjes, dus als ze weer helemaal goed is, wil ik haar eens meenemen naar de Drunense duinen. Ik verwacht dat ze zich daar beter kan houden.

WE of TREC lijkt mij ook wel wat, volgens mij hebben de meeste spanjaarden daar wel aanleg voor. Bij ons in de buurt is een stal die regelmatig clinics geeft, misschien toch eens wat om over na te denken...

Ed ziet er wel heel goed uit en zo te zien geniet hij uitermate van zijn pensioen!

Balen zeg, Flubberboot, ik kan me wel voorstellen dat je daar onzeker van wordt. Dan is het met de dag bekijken wel het beste wat je kan doen. Wat vervelend dat hij de zweep zo spannend vindt, maar wel goed om op te oefenen. Het is wel fijn als je hem kan gebruiken om iets aan te wijzen en dat hij daar dan geen schrikreactie op heeft.

@Jenara: Die van mij is ook bijna 10, mooie leeftijd! Springen, als in hoog, zou ik niet doen. Maar juist wat balkjeswerken en wat lagere huppels waarbij ze goed moet stretchen helpt denk ik alleen maar in de lossigheid. Wij pakken ook nu in de revalidatie de zachte balken erbij, juist voor de afwisseling en het soepel maken.
Maar bijvoorbeeld balk-sprong-balk kan ze heel goed helpen om het lijf wat te rekken en strekken en dat is nu denk ik juist wel lekker.

Ondanks dat ik op een all-in stal sta, mest ik zelf (mijn stal kan niet machinaal gemest en mijn pony vindt dit de fijnste plek om te staan). Dus vanmorgen al even lekker gemest, vind dat zo lekker om te doen :D
Ook even kort wat stap en draf met halster aan de longe en gelijk gefilmd voor de DA om te kijken wat zij ervan denkt nu. Hoop erop dat zij ook vindt dat ze goed loopt, wat kan je een paard makkelijk kreupel kijken en ik merk dat ik niet zo objectief ben als anders, als het om die van mezelf gaat... Maar als ik dan de aankoop filmpjes terug kijk, lijkt ze daar niet anders te lopen en toen is ze ruim goedgekeurd... Lastig, lastig...
Ik hoop gewoon dat we verder kunnen opbouwen, want madame heeft wel de energie en die gaat ze nu negatief omzetten, dus liever zet ik haar weer wat meer aan het werk...

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:26

Ik wil je niet ontmoedigen tatyana maar mijn snel overprikkelde merries zijn erger in een (druk) bos waarin ze minder weg kunnen kijken :=

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:29

Audesta schreef:
Ik wil je niet ontmoedigen tatyana maar mijn snel overprikkelde merries zijn erger in een (druk) bos waarin ze minder weg kunnen kijken :=

-O- -O- -O-

Hahaha, we nemen wel haar vriendin mee, ze hoeft niet alleen... Ik heb altijd wel het idee dat als ze het ergens niet kent, ze op mij durft te gaan leunen en dan rustiger is. Maar dan komt het er later ook wel weer uit als we terug zijn...

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:32

Komt vast goed!

Balen van de net niet goede paarden. Ik denk dat ik het toch tot op de bodem uit zou willen zoeken na zo'n periode. Maar ik ken mezelf. Ik zou ook niet meer onbezorgd vooruit kunnen zonder te weten hoe en wat.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:39

Hier echte dressuurpaarden, geen allrounders

Lis heeft het mentaal moeilijk, we lopen steeds vast met inrijden op extreme spanning. Maar ze liet vandaag goed zien in 2 weken al gegroeid te zijn. We zijn er nog lang niet voor mijn gevoel maar we komen wel vooruit en daar gaat het nu om.
Ze liet eerder een beetje zien wat Flubberboot beschrijft met de zweep, alleen hier dan met krukje en opstappen. Ze leunt dan heel erg op mij en dat moet ze zelf leren managen

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 13:10

Wat moeilijk om Pedro dan weer op te bouwen inderdaad.
Hopelijk blijft het nu ook goed gaan!

Succes met je lesje Maartje!

Aahh Ed is knap!

Gefeliciteerd nog met Jenara!
Ik denk dat de sprongetjes wel kunnen meehelpen.
Wellicht beginnen met balkjes en dan wat sprongetjes zodat ze dr rug al goed gebruikt van te voren?

Hier weet ik nog niet wat Star is.
Ze kan heel lekker lopen, maar bij de vorige eigenaar was ze vooral een hobbel pony.
Ik denk dat WE ook echt wel iets voor haar zou zijn!
Maar ik hou het uiteindelijk bij lekker hobbelen. In de bak en buiten

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 13:13

Welkom alle nieuwelingen <3
Vorige week en vanmorgen weer een rondje met Rambo naar buiten geweest en hij was heel braaf en zelfs dapper met alles wat we tegen zijn gekomen, dus ik ben weer helemaal trots op hem :D <3

Afbeelding
Afbeelding

Tatyana, Rambo is juist buiten toch net een tikkeltje relaxer dan in de bak en hij is ook heel snel overprikkeld :+

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 15:22

Wat een knapperd <3
Heerlijk ritje!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 15:55

Welkom aan alle nieuwelingen!

Ik sluit me even aan bij alle bijleesposts van hierboven.

Heerlijk Tarzan!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 18:31

Oh lieve help wat veel posts! Ik heb ze allemaal gelezen hoor; welkom aan de nieuwelingen, sterkte voor wie het nodig heeft en hoera voor degenen waar het gewoon lekker mee gaat!

Ik heb vanmorgen voor het eerst sinds de verhuizing weer op Taruga gezeten, was de derde keer sinds ze formeel zadelmak is. Ze was SUPERbraaf, maar niet vooruit te branden. Ik hoef in ieder geval niet meer naar de sportschool vandaag :+

Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 19:31

Haha, maar het was ook warm! Ik heb Navaro alleen even kort gelongeerd.

@Tarzan: dat ziet er heel fijn uit!

Ik heb ook alles gelezen maar het ging wel heel hard! Welkom aan de nieuwe mensen!

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 21:04

Helaas heb ik even wat minder nieuws. Dinsdag na de wei liep Jarana niet goed. Niet zwaar kreupel, maar wel onregelmatig. Woensdagavond leek het wel iets beter, maar donderdagochtend kreeg ik een berichtje van stal dat ze echt kreupel was in de wei. Vandaag leek ze in de wei wel weer beter, maar ik heb toch de veearts laten komen.

Ze is rechtsvoor kreupel, maar er is niet iets te zien van een zwelling of warm. Vermoeden is iets in de hoef, die is ook iets warm en een lichte pulsatie. Voor nu op rust met Novacam. Ze mag wel op de wei met de anderen, op stal zou ze waarschijnlijk meer schade aanrichten.

Ze is zo blij dat ze nu met de anderen samen op de wei staat. Ook al vriendjes met de twee jonge arabische ruintjes in de buurwei. Ze is ook gewoon echt rustig, alleen even bij de wei opgaan naar achteren rennen.

Voor mij is dit wel even slikken. Ik heb de afgelopen jaren teveel pech gehad met mijn paarden. Mijn vorige paard, een jonge Arabische ruin, begon ook met licht kreupel lopen. In de winter, geen weidegang, en rust gegeven. Voorzichtig weer opstarten en na een keer wegschieten aan de longe ineens op 3 benen. Diagnose in eerste instantie een hoefzweer, hij reageerde ook op de tang. Hoefsmid erbij, die kon niet echt iets vinden. Wel gevoelig en wat rode plekken. Misschien een kneuzing. Even aankijken. Toen foto's laten maken..... en het was een gebroken hoefbeen.

Toen moest hij op absolute boxrust, en speciaal beslag. Dat was half januari. Na 8 weken controle, breuk was aan het dichtgroeien, maar was wel breder geworden. En doorgebroken naar het gewricht. Weer 8 weken boxrust en controle. Zelfde beeld. Hij liep al die tijd voor een groot deel op 3 benen. Hij draaide in zijn box geroutineerd steigerend om als hij wilde drinken. Maar de doktoren dachten nog steeds dat het goed zou komen, ik had er toen al geen vertrouwen meer in. Ik heb hem eind april met de andere paarden overdag op de wei laten gaan, hij kwam over de muren heen als hij alleen achter moest blijven. Hij stond apart met een bejaarde ruin op een klein stukje, zolang hij zich rustig hield zag je er niet veel aan. Toen weer controle met foto's. Zelfde beeld, maar er was nog een nieuw breukje ontstaan in het deel dat aan het aangroeien was. Volgens de professoren van Gent zou dit nog wel goed kunnen komen, maar dan moest hij wel weer minstens 8 weken op absolute boxrust. Dan zou hij misschien nog wel redelijk pijnvrij wat rechtuit wat ritjes kunnen maken. Dat vond ik geen optie meer. Het was een 4 jarige Arabische ruin, we waren intussen eind mei, 5 maanden verder en we konden weer opnieuw beginnen. Na een second opinion bij mijn eigen veearts hebben we besloten dat dit niet paardwaardig was en heb ik hem laten inslapen. Deze arts gaf ook aan dat hij al artrose had en dat dit snel erger zou worden.

Dit komt allemaal weer boven. Ook mijn PRE merrie die kreupel werd en verbeend hoefkraakbeen bleek te hebben. Daar kunnen paarden vaak prima mee leven, maar de mijne kwam regelmatig op 3 benen de wei af. Ze had het ook in heel heftige mate. Die heb ik uiteindelijk laten gaan toen ze niet meer wilde lopen, ze ging ook heel vaak liggen op stal.

Dus ik zit nu even een beetje in een dip. Dit kan prima gewoon een keer verstappen zijn, of een kleine kneuzing/zweertje in de hoef. Maar het voelt gewoon niet goed. Het maakt mij niet uit hoe lang het duurt, maar ik hoop gewoon echt heel erg dat het allemaal goed komt.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 21:10

@Dartel, oef, wat een heftig verleden, ik snap helemaal dat dat terug boven komt met zo'n incident :'( hoe moeilijk dat ook is, maar probeer het er toch een beetje los van te zien en aan te kijken, dat onheilspellende gevoel komt echt voort uit die oude traumatische ervaringen. Ik duim alvast kei hard me je mee dat het allemaal mee valt!

@Dorien, wat goed :D en haha, dat herken ik, Jenara was (en is) soms ook niet vooruit te krijgen. Dat komt me training wel goed :)

@Tarzan, Wat leuk dat jullie goed gaan samen :D Hij blijft ook zo'n leuk koppie hebben!

Ik heb me dus aan wat sprongetje gewaagd vandaag :) wel spannend, want Jenara was heel kijkerig vandaag en een beetje gespannen, maar kamikazekind in mij was overtuigd "we gaan springen"
de eerste twee vanuit draf lag ik er bijna naast omdat ze zo heftig oversprong :')
vanuit galop ging beter. Uiteindelijk wel een paar mooie sprongetjes kunnen doen en haar rug voelde alweer losser rechts :) linker galop was ook minder een issue. Heb me in ieder geval kostelijk geamuseerd :D

Ik voel me wel een beetje "schuldig"? naar Jenara toe omdat ik echt superveel zin heb om te rijden sinds alle lastige periodes hiervoor, waardoor ik even wat minder grondwerk enzo aan het doen ben .. Zit vooral wel in mijn hoofd denk ik, want bij het rijden komt ze altijd lekker los en gaat ze briesen en acheraf ook vaak mesten, dus dat zijn allemaal wel tekens van ontspanning.

Oh iets supergrappig trouwens, mss weet iemand hier daar een verklaring voor, op onze laatste plek in Gent was het zo en nu weer terug, iedere keer als ik Jenara uit de wei ga halen, moet ze eerst plassen :') echt een soort pavlov reflex, halster aan, 3m stappen en hup eerst plasje doen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 22:31

Ik begrijp je volkomen Dartel! Bij een eerste paard heb je nog vertrouwen dat alles goed komt. Eigenlijk denk je er dan niet aan dat het wel eens fout zou kúnnen lopen.
Echter, heb je al een paar keer flinke tegenslagen gehad (ik spreek helaas uit ervaring), dan vrees je dadelijk wat erg. Niet dat je van een mug een olifant maakt, dat wil ik helemaal niet bedoelen, maar het vertrouwen dat het allemaal wel weer goed komt, is er gewoon niet.
En als anderen je proberen overtuigen , dan wil je dat zo graag geloven, maar zegt dat stemmetje in je hoofd : “jaja, maar ik had het de vorige keren ook bij het juiste eind.” Echt een rot gevoel is dat!

Maar, ik duim mee met je hoor !

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 22:37

Wat heeft jouw paard een prachtige kleur Dorien! Fijn dat het rijden vandaag goed ging.

Oei, wat naar Dartel. Kan me voorstellen dat je enorm geschrokken bent gezien alle ellende die je al achter de rug hebt. Ik hoop voor je dat het mee valt. Je mag je er uiteraard nu gewoon even rot over voelen. Neem lekker wat chocolade :(:)

Jenara, haha uiteindelijk lekker gesprongen dus. Grondwerk komt wel weer. Soms heb je ook periodes waarbij je ergens lekker je draai mee hebt en het daarom wat vaker oppakt. Ik vind grondwerk heel leuk om te doen maar soms heb ik gewoon meer zin om lekker te gaan rijden.

Wat apart van dat plassen. Mijn paard poept altijd op dezelfde plek in het bos op de terugweg. Heel apart :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 22:39

Jenara schreef:
@Dartel, oef, wat een heftig verleden, ik snap helemaal dat dat terug boven komt met zo'n incident :'( hoe moeilijk dat ook is, maar probeer het er toch een beetje los van te zien en aan te kijken, dat onheilspellende gevoel komt echt voort uit die oude traumatische ervaringen. Ik duim alvast kei hard me je mee dat het allemaal mee valt!

@Dorien, wat goed :D en haha, dat herken ik, Jenara was (en is) soms ook niet vooruit te krijgen. Dat komt me training wel goed :)

Dartel, dat is schrikken..ik snap de associatie. Hopelijk is het niks ernstigs.

@Tarzan, Wat leuk dat jullie goed gaan samen :D Hij blijft ook zo'n leuk koppie hebben!

Ik heb me dus aan wat sprongetje gewaagd vandaag :) wel spannend, want Jenara was heel kijkerig vandaag en een beetje gespannen, maar kamikazekind in mij was overtuigd "we gaan springen"
de eerste twee vanuit draf lag ik er bijna naast omdat ze zo heftig oversprong :')
vanuit galop ging beter. Uiteindelijk wel een paar mooie sprongetjes kunnen doen en haar rug voelde alweer losser rechts :) linker galop was ook minder een issue. Heb me in ieder geval kostelijk geamuseerd :D

Ik voel me wel een beetje "schuldig"? naar Jenara toe omdat ik echt superveel zin heb om te rijden sinds alle lastige periodes hiervoor, waardoor ik even wat minder grondwerk enzo aan het doen ben .. Zit vooral wel in mijn hoofd denk ik, want bij het rijden komt ze altijd lekker los en gaat ze briesen en acheraf ook vaak mesten, dus dat zijn allemaal wel tekens van ontspanning.

Oh iets supergrappig trouwens, mss weet iemand hier daar een verklaring voor, op onze laatste plek in Gent was het zo en nu weer terug, iedere keer als ik Jenara uit de wei ga halen, moet ze eerst plassen :') echt een soort pavlov reflex, halster aan, 3m stappen en hup eerst plasje doen.

Dat laatste doet die van mij standaard als ze op stal komt. Even plassen en poepen..ik zie het als een slim paard die zich voorbereidt.

Het is toch positief als je zin hebt om te rijden? En als ze losser en beter wordt lijkt me alleen maar beter. :)

Dorien, was toch ook veel te warm om je druk te maken haha.

Tarzan, heerlijk! Fijn dat hij zo goed gaat.