ynekes schreef:Afgelopen nacht om iets voor half twee is onze lieve Oukje Yfke geboren. Het was een snelle bevalling en Oukje was erg helder en actief na haar geboorte. Yfke is een geboren moeder. Heel lief en zorgend naar haar veulentje.
Helaas kwam de placenta niet automatisch en moest de dierenarts komen. Bij het testen van de biest bleek dit niet voldoende antistoffen te bevatten zodat Oukje daar de eerste dagen niet genoeg aan zou hebben om een goed afweersysteem op te bouwen. Oorzaak is dat Yfke haar biest al eerder heeft laten lopen, ze lekte al een week melk voor de bevalling. Kun Je m
Gefeliciteerd met jullie veulen Ynekes!
Gelukkig is het gebrek aan antistoffen wel op tijd ontdekt. Hoe gaat het nu?
Hier komt de placenta er ook bijna nooit vanzelf af. Dus altijd spuitjes bij de hand. Hier nog drie bolle buiken dus nog even afwachten.
Zonnebloem92 schreef:Even een egoïstische post hoor:
Afgelopen maandag Tom voor het eerst laten bekappen sinds ik hem heb en er kwam een nare verassing onder de ijzers vandaan.. Loszittende hoefwand.
Hoefsmid heeft een stuk uitgesneden, maar er moet nog meer

waarschijnlijk ook speciaal beslag en de komende tijd niet rijden. Hij loopt ook kreupel.
Ik baal zo, het ging zo lekker, we waren goed op weg en nu hoop ik alleen maar dat het nog goed komt.
[ [url=m/Vy7gZ5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ai Zonnebloem, dat klinkt als white line disease? Wij hebben 1 merrie die dit ook heeft en met speciaal voor haar gemaakt beslag loopt ze als een zonnetje en heeft nergens last van. Ze blijft wel die losse stukken houden dus dat wordt er door de smid ook steeds weer afgehaald maar het beperkt haar door haar beslag niet. Hoop dat je er wat vertrouwen door kan krijgen. Ik snap dat je baalt!
boemel schreef:Even een wellicht vreemde vraag tussendoor.
Mijn 6 jarige Friese merrie is een fantastisch, maar geen makkelijk paard.
Na ruim 1.5 jaar kon ik haar pas fatsoenlijk rijden. Ze is heel heet en heel onzeker. Geen makkelijke combinatie.
Maar goed, toen ze eenmaal liep was ze ook echt een fantastisch paard om te rijden. Helaas hield het feest snel op, want ze heeft een ernstige peesblessure en gaat nu een jaar de wei op om te herstellen.
Wij zijn op zoek naar een 2e paard erbij. Ik vind het ras eigenlijk helemaal niet zo belangrijk (gezondheid en karakter wel), maar goed ... mijn vriend zou toch wel heel graag een 2e Fries willen.
De paardenkliniek waar we 3x per week komen voor lasertherapie zegt dat ze in verhouding veel Friezen met problemen zien. Dus ik twijfel over aanschaf van een 2e Fries.
Hoe is jullie ervaring eigenlijk qua ziekte - en blessuregevoeligheid bij jullie Friezen?
Ik weet niet of de kliniek doelt op alleen peesblessures maar ikzelf heb niet het idee dat er bij de Friezen meer peesproblemen zijn. Ik ken veel mensen met Friezen maar geen enkele met een peesblessure. Hopelijk een goed herstel voor je paard!