Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Estherr__1

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:10

Ah oke, zowel Groningen als Hemrik zijn erg ver rijden voor mij, bijna 2,5 uur
Dat trainingsweekend klinkt wel heel interessant, misschien ooit als ik zelf mn BE rijbewijs heb :D

Friese paarden forum ben ik volgens mij ook lid van, zal daar weer eens op kijken :=

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:11

maralyn schreef:
Het is inderdaad in poedervorm.

In een spuit? Dat vind ik ook weer iets hoor.... Als ze het maar op eet... vind ik het belangrijkste.

Slobber doe ik liever niet, aangezien ik het zelf niet voer, maar mijn stalhouder.

Mevrouw had nu een voorraad van een weekje er in liggen.

Ze heeft het nu een half jaar... En ze eet het altijd wat moeilijk.

Ik doe altijd wat zonnebloem olie en dan de magnesium en goed mengen ;)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:30

Wat Els dus zegt.
Jenny heeft ook een vaste groep in Limburg/Noord Brabant regio die ze elke maand of elke 2 weken les geeft.
Ze komt ongeveer elke maand een keer naar het noorden toe. In de zomer in Lucaswolde in de buitenbak en in de winter zitten we nu in een 60x20 binnenbak in Frieschepalen.

Het volgende trainingsweekend in maart 2015 is alweer vol.. :)

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:37

Sanet, wil je doorgeven wanneer weer een trainingsweekend is? Zou graag eens meedoen!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:44

Natuurlijk!

Is nu ongeveer 2x per jaar (meer dan genoeg gedoe met regelen en alles :D ), dus dat zal dan in het najaar 2015 zijn, duurt dus nog eventjes :D

In het zuiden van het land is ook in maart of april een trainingsweekend van Jenny, in Afferden :)

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:49

Dat is nog 1,5 rijden.. :)

Heb zelf ook geen vervoer dus iemand zou ons moeten brengen, dat doe ik diegene maar niet aan :P

Lijkt me wel erg leuk!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:00

Ik heb trouwens ook mijn BE rijbewijs niet, wel natuurlijk een auto+trailer waarmee ik gewoon op de weg mag, maar dat even terzijde.

Nog mensen die op wedstrijd gaan aankomend weekend? Wij gaan weer eens een poging doen, is alweer een poos terug. Zien of we nu iets meer rust erin kunnen krijgen, al word ik bij het het idee al zenuwachtig.
Gelukkig vanavond eerst nog les bij Peter. Even alles weer op een rijtje krijgen en lekker rijden met mijn blote billenpaard :)

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:36

Onze auto mag maar 1200 kgs trekken dus dat is waarschijnlijk net niet genoeg voor een 1 of 1,5 paards trailer, omdat een andere meid daar ook een paard leased en ook wedstrijden wil rijden gaan we vanaf volgend jaar samen op wedstrijd, dan mogen we de auto van de eigenaresse mee nemen maar daar hebben we wel een BE rijbewijs voor nodig.

Succes alvast voor aankomend weekend!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:44

1200 is niet veel, maar mijn trailer weegt 500 en mijn paard ook zoiets, dus dat zou in principe voldoende zijn. Echter zou ik je niet aanraden om met zo'n combinatie standaard te gaan rijden, mijn huidige auto mag 1500 trekken en dat is echt wel het minimum voor mij. Eerder hadden we een auto die 1400 mocht trekken, maar met tegenwind op de snelweg moest ik dan terug schakelen naar de 4 om op tempo te blijven en dat is niet fijn rijden.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:28

Sanet schreef:
Ik heb trouwens ook mijn BE rijbewijs niet, wel natuurlijk een auto+trailer waarmee ik gewoon op de weg mag, maar dat even terzijde.

Nog mensen die op wedstrijd gaan aankomend weekend? Wij gaan weer eens een poging doen, is alweer een poos terug. Zien of we nu iets meer rust erin kunnen krijgen, al word ik bij het het idee al zenuwachtig.
Gelukkig vanavond eerst nog les bij Peter. Even alles weer op een rijtje krijgen en lekker rijden met mijn blote billenpaard :)

Spannend Janet. Waar ga je starten? Edit: ik heb al gezien waar je start ;-)
Ik moet werken komend weekend, dus geen concours.
Laatst bijgewerkt door Caro_MarjaH op 28-10-14 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:28

Ik weet dat het inderdaad niet veel is daarom rijd ik er ook niet mee, we hebben alleen even geen geld om een andere auto te kopen :+
Hoe groot is jouw paard ongeveer? Ik heb echt geen idee wat Zotte zou wegen... Ik dacht namelijk zelf toch wel rond de 600 / 650 kgs

En mag ik vragen wat voor auto je nu hebt? Ben wel een beetje aan het rond kijken voor auto's voor eventueel volgend jaar..

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:31

Ik heb sinds kort een eigen trailertje en auto. Heerlijk. Die van mij mag 1375 trekken. Minder vond ik toch net niet fijn. Ik rijd een Carisma. (Ik heb overigens wel gewoon E)

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:33

wij hadden eerst een bestelbus op grijs kenteken. Bij grijs kenteken moet je laadvermogen ook nog optellen in het totaalgewicht van de combinatie. Dat was voor bus + maximale lading al meer dan 3000 kg dus daar mocht ik niet meer rijden met de trailer en alleen mijn B.
Nu hebben al 1,5 jaar een Suzuki Grand Vitara V6, mag 1800 kg trekken, automaat en 4WD dus als we op een grasland moeten parkeren is het eigenlijk nooit een probleem om weg te rijden met de trailer. En ik mag er zelf mee rijden zonder E.
Ideaal, alleen is ie niet zuinig.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:47

Als je twijfeld of je het mag trekken moet je gewoon rdw bellen met beide kentekens bij de hand. Zij kunnen je vertellen of het mag of niet.

Ik start zondag,eerste indoor. Ben erg benieuwd...

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:57

Ik woon denk echt verkeerd volgens mij hebben ze hier weinig van clinics en dat soort dingen :(
Wij starten zondag voor de 2e keer ben benieuwd thuis loopt ze nu echt fijn maar ben bang dat ze zich weer helemaal afsluit

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:10

Jamiejoyce, Tholen is toch wel redelijk in de buurt voor jou?
Ik doe 14 December mee aan een clinic van Jenny Veenstra in Tholen, weet alleen niet of er nog plek is

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:13

Caro_MarjaH schreef:
wij hadden eerst een bestelbus op grijs kenteken. Bij grijs kenteken moet je laadvermogen ook nog optellen in het totaalgewicht van de combinatie. Dat was voor bus + maximale lading al meer dan 3000 kg dus daar mocht ik niet meer rijden met de trailer en alleen mijn B.
Nu hebben al 1,5 jaar een Suzuki Grand Vitara V6, mag 1800 kg trekken, automaat en 4WD dus als we op een grasland moeten parkeren is het eigenlijk nooit een probleem om weg te rijden met de trailer. En ik mag er zelf mee rijden zonder E.
Ideaal, alleen is ie niet zuinig.

Dat geldt voor alle auto's Caro_MarjaH. Gewicht plus max laad vermogen en dat samen met de trailer mag niet meer zijn dan 3500 kilo anders heb je Een nodig. Trekkend voertuig moet zowiezo zwaarder zijn dan de trailer.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:28

Jamiejoyce schreef:
Ik woon denk echt verkeerd volgens mij hebben ze hier weinig van clinics en dat soort dingen :(
Wij starten zondag voor de 2e keer ben benieuwd thuis loopt ze nu echt fijn maar ben bang dat ze zich weer helemaal afsluit

Tsja, dan moet je het zelf organiseren :)

Heel veel succes zondag!

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:59

Laura1982 schreef:
Dat geldt voor alle auto's Caro_MarjaH. Gewicht plus max laad vermogen en dat samen met de trailer mag niet meer zijn dan 3500 kilo anders heb je Een nodig. Trekkend voertuig moet zowiezo zwaarder zijn dan de trailer.

Nee, bij geel kenteken hoef je in de berekening van het totaal gewicht van auto en aanhanger niet het laadvermogen van de auto erbij op te tellen. Bij geel kenteken is het bv: autogewicht = 1400 kg + trailergewicht = 500 kg + maximale laadlast trailer = 700 kg = totaal 2600 kg.
Bij grijs kenteken is de berekening is als volgt:
gewicht auto = 1400 kg + max laadlast auto = 1000 kg + gewicht trailer = 500 kg + maximale laadlast trailer = 700 kg = totaal 3600 kg.
Dan krijg je dus een heel ander plaatje.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:00

Bij een auto moet je ook het maximum beladen gewicht gebruiken, maar dat is nogal groter dan bij een busje :) Dat scheelt gauw een 1000kg als je een flinke bus hebt :)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:02

Is inderdaad alleen bij de trailer zo bij een geel kenteken. Grijs ben ik niet van op de hoogte dus geloof ik Els :p

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:34

Tholen is inderdaad niet heel ver denk toch zeker bijna anderhalf uur rijden met de trailer. Dankje Sanet! Ja misschien is dat wel eens leuk

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:44

Jammer Jamiejoyce, anders inderdaad zelf organiseren :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:34

Ik heb het uitlaten zoeken door mijn collega (afdeling verkeer politie) en die vertelde mij deze berekening.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 18:33

Van trailers heb ik geen verstand :D
eerst maar mn gewone rijbewijs halen. We hebben hier ook alleen een tweepaards, dus dat mag sowieso niet met b

zo, hoe fijn verna vorige week was, zo vervelend was ze nu. Wat een hardleerse etter kan t zijn.
Heb het idee dar ze weer hengstig is. Is altijd t einde van de maand :) daar hoop ik maar op iig :')