Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:07

Lauke is dat trouwens Groenendaal? Outdoor was bij mij klote vanwege de reclame maar indoor met die hekjes ziet er wel weer goed uit. Doutz loopt fijn tussen die hekjes

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:08

Jenny_S schreef:
Lauke het ziet er net als bij mij wat onrustig uit. Handen ver uit elkaar en je paard zijn hoofdhouding is wat onrustig
Verder zie ik wel meer activiteit dan bij mij

Ik kon me ook echt heel erg vinden in jou filmpje haha.
Ondanks dat jij meer activiteit ziet heb ik wel altijd op m'n protocol het woordje impuls staan -O-
Het beeld mag allemaal nog even wat rustiger en stabieler :D

En ja dit is groenendaal!
Indoor is erg fijn starten. Groot stuk voor lostijden (binnen) en twee proeven beoordeeld door twee jury's. tweede proef is in echt een stuk bak :)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:30

Ik ga later even op de filmpjes reageren! Leuk om te zien iig! Mijn filmpje van zaterdag is helaas niet gelukt ;(
Wel alvast een klein dingetje, Jenny, kan het zijn dat jij je schouders optrekt? Zeker de stukjes dat je doorzit heb ik het idee dat je je schouders optrekt, daardoor wat los uit het zadel komt en uit het ritme. Je armen lijken dan wat star/vast en daardoor verlies je ook de verbinding met de voorkant en kakt ze verder in. Kan dat? Ik vind het lastig om er iets over te zeggen maar dat viel me wel op.
En heb je zelf een idee waarom ze zo loom/traag is? Ik had bij Arjen altijd het gevoel alsof hij met aangetrokken handrem liep, dat kwam uiteindelijk door het zadel. Dat probleem is inmiddels ook daadwerkelijk helemaal verholpen. Ik zou in ieder geval sporen afdoen en echt aan de basis werken. Actie = reactie en dat ze lekker fris en fruitig gaat lopen. Dan gaat de rest vanzelf wat beter en kan je ook beter zitten denk ik.

Ik heb zaterdag m'n debuut gehad. Met losrijden liep hij net zo fijn als thuis dus daarmee was de dag voor mij al geslaagd. In de proef was hij kijkeriger waardoor m'n binnenbeen niet echt goed door kwam, hij werd wat sterk. Ik zat er helaas al te lang op dus de accu was wat op z'n eind. Maar hoe dan ook, ik was super tevreden. Helaas is het filmpje niet gelukt, het voelde niet heel erg goed maar de mensen die kwamen kijken vonden het er wel prima uitzien. Hopelijk lukt het filmpje volgende keer wel, ik heb vaker het gevoel dat het nergens naar lijkt en dat het er dan prima uitziet. En uiteindelijk zal het ook wel zo geweest zijn want ik was 7e van de 26 met 190! (en nr. 1 had 196, het lag heel dicht bij elkaar bovenin). Kortom... een heel fijn begin en ik kijk uit naar de volgende wedstrijden! <3

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:32

Ik heb wel stille handen alleen me voeten echt verschrikkelijk! Zo onrustig erger me eigen eraan.
Zondag gaan we de eerste tussen hekjes ben zo benieuwd hoe was dat bij jullie? Merkte je veel verschil de vorige keer was gewoon in een bak dus nog steun van de wanden.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:36

Ilsemarie. Ja door de spanning trek ik mijn schouders op en zet ik alles vast daarom ziet het er krampachtig uit. Met inrijden loopt ze fijner maar door mijn spanning in de proef met de handrem er op. Die wielsporen heb ik alleen met wedstrijd om
Thuis gebruik ik ze niet

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:39

Lauke, heb je filmpje gekeken wat ik zie zijn indd onrustige handen waardoor je paard dr hoofd ook onrustig is. Ook mogen je teugels een stuk korter en mag je je handen ook wat naar voren zetten daar word het hoofd denk ik ook al rustiger van.
En voor het mooie mag je je hakken ook wat verder uitdrukken :D

Maar verder heb ik geen commentaar, ik had met mn 1e wedstrijd ook maar 155 punten.. :=

Ik zal proberen of ik ook mn filmpje hier neer kan zetten :D

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:43

Ik rij vanwege het rechtrichten nooit over de hoefslag, altijd binnenhoefslag, in de training. Ik heb vorige week echt alleen maar over de hoefslag en door de hoeken gereden om te oefenen, dat was wennen!! oops! :')
Hekjes is denk ik meer zoals op de binnenhoefslag, ze hebben geen steun... dat is wel heel anders! Arjen had nog nooit hekjes gezien maar dat was uiteindelijk niet zo'n probleem gelukkig.

@ Jenny: dat idee had ik al een beetje! Heel herkenbaar want dat doe ik zelf ook. Ik zou je aanraden om een keer bij Jenny Veenstra te gaan lessen, heel leuk en die kan daar heel goed op inspelen! Is haar bij mij ook heel goed gelukt en ze geeft ontzettend leuk les. Ze maak je bewust ervan dat je dat doet en ze ziet het direct, ookal is het maar een heel klein beetje. Wie weet laat dat wel een kwartje vallen en kan je er daarna beter mee omgaan. Want het is echt zonde als je dat alleen op wedstrijd hebt. Zoals ze loopt vind ik ook wel vrij herkenbaar namelijk.
Al eens aan gedacht om HC te starten? Denk je dat dat je eigen spanning verminderd? Of dingen zoals clinic's rijden? Dat je ergens rijd waar je nog nooit geweest bent en dat direct aan die spanning kan werken? Dat laatste heb ik dus gedaan in de les van jenny en dat vond ik zelf een hele fijne voorbereiding en wat er ook voor zorgde dat ik afgelopen zaterdag geen spanning had. Ik merkte een keer met losrijden met aanspringen dat ik toch ietsje spanning had en omdat je dat dan zo snel merkt kan je ook direct weer heel bewust loslaten.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:46

Ilsemarie , ik heb 14 December een clinic van Jenny Veenstra! Ik heb er super veel zin in en ben erg benieuwd!
Jij bent dus wel te spreken over haar?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:09

Ja zo'n clinic lijkt me super.
Maar ik ga er ook van uit dat ik hierna beter ga scoren omdat de kop er af is van L1 debuut. Ik had namelijk hetzelfde in de B. Het nieuwe maakt mij onrustig.
Clinics zijn sowieso leerzaam

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:14

Estherr__1 schreef:
Lauke, heb je filmpje gekeken wat ik zie zijn indd onrustige handen waardoor je paard dr hoofd ook onrustig is. Ook mogen je teugels een stuk korter en mag je je handen ook wat naar voren zetten daar word het hoofd denk ik ook al rustiger van.
En voor het mooie mag je je hakken ook wat verder uitdrukken :D

Maar verder heb ik geen commentaar, ik had met mn 1e wedstrijd ook maar 155 punten.. :=

Ik zal proberen of ik ook mn filmpje hier neer kan zetten :D

ja dat waren precies de dingen die mij zelf ook erg ovielen :j
Trek m'n benen ook wat op en lijk veel te drijven, maar dat is puur omdat ik ga klemmen door de spanning. Zo stom! Dat zorgt ook voor een lichte rem, zeker dan na de galop ga ik dat erg merken.
Thuis gaat dit gelukkig wel goed :))

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:15

Leuk Esther! Ik heb 9 november 2e les bij haar. Ik vond het heel erg leuk en ben zeer over haar te spreken. Ze heeft me veel vertrouwen gegeven voor m'n debuut en geeft echt op een leuke manier les. De grapjes tussendoor houden het lekker luchtig en toch legt ze daarmee, zoals Janet eerder ookal zei, de vinger op de zere plek ;) Maar op een leuke en positieve manier, en ook heel praktisch. Ze heeft me laten voelen wanneer ik de spanning opbouw en omdat ik dat nu zelf merk kan ik er ook wat aan doen. Stukje bewustwording wat echt veel gebracht heeft.

Woon je in het noorden Jenny?
Als je weet dat het straks beter wordt scheelt dat ook al heel wat :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:31

Ik les al vanaf dat we B rijden bij Jenny.
Zij laat je altijd heel goed nadenken wat je doet, waarom je dat doet en of dat het gewenste effect heeft voor je te bereiken doel....

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:46

Helaas woon rondom utrecht

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:10

Tjonge.... in een aantal dagen tijd 9 pagina's verder!!:O
Jullie zijn goed bezig;-)
Lees het alleen niet helemaal terug(A)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:51

Lauke schreef:
Jenny_S schreef:
Lauke het ziet er net als bij mij wat onrustig uit. Handen ver uit elkaar en je paard zijn hoofdhouding is wat onrustig
Verder zie ik wel meer activiteit dan bij mij

Ik kon me ook echt heel erg vinden in jou filmpje haha.
Ondanks dat jij meer activiteit ziet heb ik wel altijd op m'n protocol het woordje impuls staan -O-
Het beeld mag allemaal nog even wat rustiger en stabieler :D

En ja dit is groenendaal!
Indoor is erg fijn starten. Groot stuk voor lostijden (binnen) en twee proeven beoordeeld door twee jury's. tweede proef is in echt een stuk bak :)

Ziet er goed uit. En je fouten heb je al genoemd. Impuls is eigenlijk hetzelfde als activiteit.

Hier alweer een tijd geleden dat ik een filmpje heb laten maken van een proef van mij. Vind het altijd wel leerzaam. Maar ben meestal alleen op wedstrijd en ga dan geen camera meenemen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:53

ik weet dat impuls op het zelfde neerkomt als activiteit, vandaar ook mijn opmerking.
Bij mij vinden ze het blijkbaar ook niet genoeg ;)

Filmpjes zijn echt ideaal, schrik er alleen soms wel van :Y)
durfde hem hier eigenlijk ook niet neer te zetten, maar aangezien er zo gezellig gepraat werd en goed tips gegeven werden het toch maar gedaan :P

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:56

HELP....
Alweer?? Ja.. alweer..

Ze eet alles op, novacam was niet veilig. De wormenspuit vreet ze het liefst helemaal op.

Maar als ik magnesium door haar voer laat gooien, eet ze alles, en laat ze het magnesium liggen?

Nu dacht ik, heldere ik... Is het misschien een idee, om appelmoes te gebruiken?

Please help me out.

PS: Monnikspeper wordt met brokken mee gegeten, dat is het punt niet. Wat voor kop ze er bij trekt is vraag 2, maar dat eet ze, nu nog, wel.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:21

Je kunt het inderdaad met appelmoes in een spuit geven.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:23

Netjes filmpje jenny, ziet er verder prima uit.
De tips zijn al gegeven.

Pronkje gewoon lekker updates blijven plaatsen hoor,
ondanks dat je niet veel wedstrijden op de planning hebt.
Mooie punten voor je onderlinge.

Dewi, ik ben ook wel benieuwd naar jouw filmpje.

Lauke ook van jou een fijn filmpje!

In de zomer hebben wij hier alleen maar bordjes, dat is ook
een goede oefening om te zien of je paard een beetje recht is.
Dat gaat bij mij altijd fijner dan wanneer ik in de bak rijd.

Maralyn misschien een optie om met slobber te geven?
Heb je magnesium in poeder vorm? En ligt het er de volgende
dag nog in? die van mij at het vaak uiteindelijk wel op.
Misschien eerst wat minder geven? Die van mij vond het meer
eng dat als ze haar neus in de bak stak het allemala omhoog
kwam. Heb eerst een paar keer met slobber gegeven.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:26

Het is inderdaad in poedervorm.

In een spuit? Dat vind ik ook weer iets hoor.... Als ze het maar op eet... vind ik het belangrijkste.

Slobber doe ik liever niet, aangezien ik het zelf niet voer, maar mijn stalhouder.

Mevrouw had nu een voorraad van een weekje er in liggen.

Ze heeft het nu een half jaar... En ze eet het altijd wat moeilijk.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:34

Waarom heb je haar aan de magnesium?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:39

FriesWytske schreef:
Waarom heb je haar aan de magnesium?

Wegens sneller afvloeiende spierpijn.
Ze houd het met magnesium langer vol als zonder magnesium.
En de dag erna heeft ze geen spierpijn.

Daarom geven we haar magnesium.

En toen ze het nog netjes op at, werkte het prima.
Maar mevrouw eet het nu dus niet meer.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:41

Lifeforce is ook poeder, laat ik door de muesli voeren maar met een beetje water erdoor. Dan plakt het eraan vast en heb je niet nog de helft onderin liggen, werkt prima!

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 09:39

Sanet, waar les jij dan meestal bij Jenny? Ik dacht namelijk dat zij in Belgiƫ zat?
Ik woon in Zuid-Holland, omgeving Rotterdam en volgens mij geeft ze daar geen les (op georganiseerde clinics na)?

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 09:46

@Esterr: Jenny komt oorspronkelijk uit groningen en komt 1x in de maand in groningen en geeft dan een middag les. En verder organiseert Sanet via het fries paarden forum 2x per jaar een trainingsweekend in Hemrik waar je dan 3 dagen kunt verblijven en 3 dagen les krijgt van Jenny.