[HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jellie

Re: [HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:16

Wie heeft er verstand van brandmerken? Pablo heeft een zp met daarboven een soort bergje met een kruis erop.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:22

Beda: Bij mij is een ruimer voorbeen ontstaan, omdat ik nu mijn zadel nog wat verder naar achteren leg... :o Waar MSFC al goed voor is. Ik ben nu aan het oefenen op de botjes van Sam en toen ontdekte ik dat zijn schouderblad toch verder naar achteren ligt dan ik dacht! Nu loopt ie al veel regelmatiger!
Frank en ik wonen in Kerkwijk tussen Ammerzoden en Zaltbommel. In de mooie Bommelerwaard. Vanaf Alkmaar is het ongeveer 120 km.

En wat betreft een aan te kopen paard: Ik vind het heel erg hoor dat er zo veel mensen zijn die niet goed voor een paard zorgen en dat ze kopschuw worden enzo. Maar ja, mocht ik een ander paard aanschaffen, dan zoek ik ook door tot ik een beestje zonder 'verleden' vind. Je zal zien dat ik met het tegenovergestelde weer thuiskom, maar ja, een ongecompliceerd paard lijkt me wel heel luxe hoor :D Ik vrees dat het dan toch weer een veulen wordt. Die zijn meestal nog helemaal vrij van mensenvrees. 8-)

Saida: Zodra ik het hoofdstel ingevet heb, kan het weer in gebruik. Het lag her-en-der verspreid, dus ik moest zoeken. Sam heeft een oud Stubben-hoofdstel nog, ik heb een poos geleden een andere gekocht, omdat het leer heel heel oud is en het toont voor concours gewoon niet meer zo. Maar ja, hij is nog steeds compleet... ;)

Als ik hier zo zit te lezen, mankeert er maar één ding aan de Vinkenburg? Hun kijk op mensen? Wel raar dat paarden van hun af het daarna zo slecht krijgen. Dat vind ik wel sneu. Het is moeilijk om door een koper zijn gedrag heen te kijken. Dat blijkt maar weer. Hopelijk schaadt het hun naam niet op termijn.

Suus: Hoe gaat het met Goya?

Sandra: In utrecht hebben ze inmiddels een relatief makkelijke behandeling tegen hanentred gevonden. Gerrie van Oossanen is er heel actief mee bezig om te bewijzen dat haar manier werkt. Het heeft met de halswervels te maken. Voorheen dachten ze dat het in de hersenen van het paard zat of dat het een genetische afwijking was. Ze is fysio en ze heeft al een aantal paarden heel succesvol van hanentred afgeholpen! Kijk, zelfs dat is op te lossen... ;)
En uhm... wat is groot? Sam is 1.70 en ruin... Was ook niet gepland hoor. Volgens mijn schoonpa zou ie hooguit 1.65 m worden, maar ja, hij krijgt zoo goed te eten... 8-) Die kwam als anderhalf jarige bij ons wonen. Over hem kan ik ook een boek schrijven. Hij heeft zo'n sterk karakter, dat het nu nog regelmatig botst. Maar ik heb dat ook wel nodig. Ik hoef niet zo'n braverd. daar ben ik zo op uitgekeken.
En weet je? Ik vind het zoeken ook zo leuk! Als je dan eenmaal vind wat je zoekt is het net een uitgepakt cadeautje. Dat wil ik dan eigenlijk ook weer inpakken, omdat ik het uitpakken en de verrassing zo leuk vind.... ;) Als je dan wat vind en gekocht hebt, gebeurt het regelmatig dat je een week later helemaal een droom van een paard tegenkomt wat te koop is. Daar ben ik dan weer bang voor. En dat jij dingetjes blijft vinden, waardoor het paard niet voldoet, is omdat je er naar zoekt, omdat het paard gewoon net niet is wat jij zoekt. Als jouw ideale paard gevonden is, zie je de fouten niet eens. ;)

Via Jus en idra zou ik zo een PRE durven kopen. En ook in NL blij Lisenka en Jan hebben ze beauty's staan. Maar dan wel als veulen momenteel. Maar die kun je dus ook helemaal naar je hand zetten. Onze Desperado hebben we bij Lisenka gekocht. Dat was één keer kijken en zij hebben hem gebracht. Absoluut vertrouwd!

Kelly: Jaaah! Ik stond van de week met mond open te kijken, dat Sam op drie benen vast stond aan de tralies van het hok van Despi. Nog geen half jaar geleden, was vastbinden van Sam onmogelijk. Uit ongeduld trok ie dan vliegensvlug de muskatonhaak naar z'n grootje! Ja, je laat ons goed realiseren dat wat we hebben, ook nog niet altijd zo vanzelfsprekend is. Wel tof dat het zo vooruit gaat met Adorno! En dat terwijl je elkaar alleen in weekend ziet hè? Nu nog een weekje toch?

Judith: GAAF! Alleen uhm.. wit? met een zwarte zou het ook kunnen toch? Iets van Yin en Yang? :P

Cyrina: Da's een slimme truc! Frank en ik zaten al te verzuchten dat het ideaal is vandaag voor een bosrit... Jammergenoeg moet er nog gewerkt worden. |(

Margot: Uhm Endurance zou ik nog wel willen doen, maar crossen? Nee, dan moet ik over vaste hindernissen springen en ik pies al in mijn broek bij een paar balkjes van 50 hoog. :o Nee, als ie goed is in Cross, mag een crosser dat gaan doen met hem. Als het dan klikt en die wil hem kopen, dan zou het een optie zijn. Maar momenteel gaat het dressuurmatig ook weer prima vooruit.
Fijne dag in Hoederloo en prettig dat Aliso alles zo goed oppakt!

Esther: Wel balen joh, van je zadel. Maar ja, het kan maar beter goed liggen! Mag ik weten wie bij jou je zadel doet? Pure interesse hoor. ;) Ik denk dat de zadelmaker zal waarderen dat je het via PB doet.
Bij de foto's vielen mij je handen idd als eerste op, maar dat zal wel komen, omdat ik daar momenteel zelf ook op gefocust ben! Wat kijkt Shaggy lekker eigenwijs!

Gab: GAAF hoofdstel! Maar ja, ik hoop volgend jaar zelf iets te maken...

Jellie: Da's minder mbt je schouder! Weet je de oorzaak? Hopelijk knap je snel weer op.
Ook voor jou: hoe heet je zadelmaker? (Gewoon interesse hoor!) En voorwaartse dwang ontwikkelen, ja, da's even flink werken! Sam heb ik ook een poos met handrem gereden. Hij ging altijd zo hard, als ie er vandoor ging. Angst maakt mensen slechte ruiters. :o Inmiddels kan ik Sam helemaal loslaten en dan kan hij naar voren zonder dat ik in de stress schiet. Mijn instructeur adviseerde veel overgangen. Ik heb eens een tip gehad: Denk voorwaarts!
Despi heeft ook alles maat cob idd.
Pablo is dus ook goed mak op de weg!! Dat is afwachten natuurlijk als er vrachtauto's langskomen enzo natuurlijk. Despi is één en al kalmte op de weg! Sam ziet ze af en toe nog wel eens vliegen.

Martine: Ah, fijn rijdt dat hè? Pelham! Ik moet mijn hoofdstelletje nog even opknappen en dan heb ik een extra met pelham voor af en toe. Momenteel doet Sam het heel goed op het correctiebitje.

Ellis: Mooie foto's! Wat een lekker actief achterbeentje en de pret druipt van je gezicht! Lekker joh, een weekend belgië! Waar zit je ergens?

Jellie: Jus heeft hier en daar wel wat kennis van brandmerken. Maar dan zou je er een foto van moeten maken. Is het bekend waar Pablo ergens vandaan komt in Spanje? Dat zoekt wel makkelijker.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:29

Anouk, ik denk dat ik hem heb overbelast.
Wij hebben Godfried Broekman v.d. verlichte zit. Thanx voor je tip :) Despi dus ook maat cob. Vrachtwagens kent hij nog niet.. had er wel zien staan bij t transportbedrijf naast stal en daar kijkt hij wel naar. Jan heeft vandaag wat pics gemaakt. Mss dat t brandmerk er wel op te zien is.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:30

Zooo, weer ego...

Heb gisteren een ochtend doorgebracht bij een zadelmaker in Herwijnen. Een heel aardige man! Hij heeft veel verteld over de voorraad die je nodig hebt en over de struikelblokken die hij is tegengekomen op zijn weg naar zadelmaker. Hij heeft de opleiding gedaan in België, maar hij raadde me aan om een goede 'nestor' te vinden als ik die ging doen. Alleen de opleiding is absoluut niet voldoende. Hij is verder druk met de vereniging bezig om een plan van aanpak te maken voor een degelijke opleiding in Nederland en hij kon wel wat adviezen geven! Ik ben met een heel positief gevoel weer op weg naar huis gegaan. Laat het nu allemaal nog lekker bezinken. Dinsdag ga ik naar Ede. Daar zit een bokker/ zadelmaker. Ik heb hem gesproken aan de telefoon en ook hij had veel adviezen en probeerde me natuurlijk ook de nadelen goed uit te leggen. ;) Ik mag dinsdag komen kennismaken en meekijken. Als ik interesse heb, mag ik eventueel in opleiding bij hem! Dan heb ik al een flinke basis, voor als de opleiding start in NL en ik kan dan lid worden van de vereniging, waardoor ik met voorrang de opleiding kan volgen. De zadelmaker in Herwijnen kon hiervan alleen maar zeggen: DOEN! En ik heb daar ook een heel goed gevoel bij.

Verder hebben we vandaag Prince gezadeld. Michelle en Bas hebben op hem rondgewandeld. Sabrina was zo onhandelbaar, dat ik die weer naar binnen heb gestuurd.
Daarna was er nog tijd over en heb ik Sam weer gezadeld. Het is zo heerlijk om te rijden! Het hoofd wordt leeg en de koppijn zakt. (Sta nog steeds stijf van de verkoudheid) Sam lekker relaxed gereden. Hij was wel erg afgeleid constant, maar op een gegeven moment kregen we onze goede momenten weer. Ik let nu heel erg op mijn houding. Als die goed is, gaat Sam ook beter lopen! Ook heb ik zijn zadel wat verder naar achteren liggen. Zijn passen zijn nu veel regelmatiger aan de longe. Blijkbaar begrensde die toch de boel.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:38

Frank ging met Des gewoon langs de weg staan, toen de 1000 assen voorbij kwamen! Daarna gaf Des helemaal niets meer om vrachtauto's. Daarvoor ook al niet hoor: Het bermgras was veel lekkerder!

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:50

marielle: Encanto heeft net een full hoofdstel, maar alles zit wel ver op het bovenste gaatje ;)
Merk jij aan flan dat ze met dit koudere weer meer last heeft van dr artrose?
Brandmerk is afhankelijk van de fokker, elke fokker heeft zn eigen brandmerk

martine: Mooie foto van flavio! Ik vind zn kleurtje gaaf!

Margot: Jij doet toch parelli e.d. of heb ik dat verkeerd gelezen?

Pff van die zwarte hengst bij iwaarden weet ik nog wel, die heeft echt alle mogelijke sprongen gemaakt toen!

ellis; leuke foto's!

anouk: Echt leuk dat je bij zoveel zadelmakers kan komen kijken! Je doet natuurlijk een hoop ervaring op!
Hahaha sabrina naar binnen, nog net niet onder de koude douche ;)

:cheer: Woehoe! 1e binnenwedstrijd was succesvol... paardje was braaf, heeft netjes dr rondje gelopen en 186 gescoord! Ben het compleet eens met mn protocol, het ging vrij netjes maar een aantal dingen konden zeker beter! Op naar de volgende wedstrijd!

Beetje slechte kwaliteit, maar ik heb het op film..dus voor de liefhebber
(en ja mn benen zijn vreselijk, maar dankzij de film weet ik nu wel dat dr tempo goed is en niet te laag/niet actief genoeg zoals ik denk)

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:10

zo ik kom ook weer even zwaaien ook ik heb het veel te druk heb binnenkort ook examen dus ben hard aan het leren.
zodra ik meer tijd heb zal ik wat vaker langs komen om te reageren.

heb niet alles gelezen maar ben wel een beetje op de hoogte,

heb ook een hoop leuke foto's gezien en filmpjes.

Ellis - lekker hoor even er zo tussenuit en de foto's zien er goed uit

mies - super zeg van je binnenwedstrijd nog 2 puntjes en je bent l startgericht petje af hoor mag je echt trots op zijn, wij gaan het volgende week zondag weer proberen dus ben benieuwd, het filmpje ziet er ook super uit ze loopt heerlijk op 1 tempo netjes hoor

Anouk - ook jij lekker gereden met sam en een bezoekje gebracht aan een zadelmaker leuk dat je het doorzet ben benieuwd naar je gesprek dinsdag ik duim voor je want zou natuurlijk super zijn als je bij hem al in opleiding kan

Marielle - hoe gaat het met jou en je zoektocht of heb je inmiddels een paardje gevonden ?

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:30

Mies Wat een super combi zijn jullie toch saampjes!!! Ik vind het er echt super netjes uit zien,ze loopt lekker actief vind ik,wat een pracht paardje is Shannon toch :+:

EllisHeerlijk zeg,er even lekker tussenuit mét paard! ben jaloers!Eh wat een super gaaf setje!!!Ik heb dat dekje ook,maar moet er nu ook maar zo'n gaaf vest bij zien te scoren :P

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:07

Hier nog iemand met succes op de wedstrijd! Eindelijk! Frío en ik hebben eerst heel wat vlieguren moeten maken, vooral omdat ik een perfectionistisch trekje heb en daardoor ook flink wat wedstrijdspanning heb. En Frío raakte daardoor ook vreselijk gespannen. Maar langzaam maar zeker zagen we wel verbetering.
Vorige keer een 1e prijs met slechte punten en vandaag..... een 1e prijs met een winstpunt en in de tweede proef als extra ook een winstpunt! *\o/*
De opmerkingen op de protocollen klopten helemaal en dus ook de onvoldoendes. Maar het fijne was dat daar ook flink wat zevens tegenover stonden voor de dingen die wel goed gingen!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:21

Anouk klinkt goed van de zadelmakers!! Leuk dat je er zo actief mee bezig bent. Hoop dat je snel fit bent :(:) Met pablo zullen we ook weleens zoiets moeten oefenen.. Goede tip mbt zadel gehad voor Sam.

Heikedenise, succes met leren! We hebben er idd een paardje bij. Pablo, 6 jaar, 164 hoog. Kruising Lusitano x Andalusier.
Afbeelding

Afbeelding

Mies, oh dat wordt lastig zoeken dan mbt brandmerk/fokker. Mooi dat je wedstrijd zo goed ging. Ga zo ff filmpje kijken :)

Branka van harte met je resultaat *\o/*

Gisteren heb ik nog een gaaf felroze dekje gehad met blauwe rand van stalgenootje voor Pablo. Ben er happy mee :)

Ben net terug van stal. Jan ging autorace kijken dus om half 6 naar stal gegaan. Eerst ff met Pablo t pad uit gelopen.
Was ie nog even aan t klieren en tegen me aan duwen dus ff op zijn plek gezet.
Daarna heb ik hem in de losgooibak gezet. Ging hij over t hek heen spelen met een ander paard.
In de tussentijd heb ik op een veulentje gepast die even gescheiden werd van mams.
Net toen ik klaar was kwam iemand zeggen dat Pablo zo aan t rennen was.
T 'speelpaard' werd uit t land gehaald en toen werd hij nerveus.. Maar er kwamen net 2 paardjes in de wei er naast dus ging hij daar even bij showen.. :)) Toen ik de bak in kwam, kwam hij keihard op me afgegaloppeerd.. en kon ik hem weer makkelijk meenemen.
Nu staat ie te genieten van zijn hooi :Y)

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:32

Branka: Welk niveau rijd je nu?

denise: Dank je! Succes zondag!

Gab: :D Ik keek vandaag ook in de spiegel daar en dacht wooow wat een knol ;)

marielle: Staat in het paspoort niet wie zijn fokker is?

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:55

Mies, nee op zijn paspoort staat als fokker/eigenaar de naam van t oude baasje..

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:21

Mies_Apollo schreef:
Branka: Welk niveau rijd je nu?

B en dit waren de eerte wp. Duurde even omdat ik nog geen wedstrijdervaring had, van Frío weet ik het niet zeker maar zal ook niet veel zijn. En hij is enorm gevoelig voor mijn spanning. Vandaag was dat eindelijk wat minder.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:41

Idefix4: daar kan je wel gelijk in hebben, omdat ie me niet koud of warm maakt, zie ik heel snel de minpunten, mijn eerste paard een arabier van 1 jaar oud, heel erg leuk beestje, maar ook niet helemaal perfect, maar dat zie ik niet eens, het was gewoon hem, liefde op het eerste gezicht en het klikte meteen, hij had franse stand aan de achterbenen en 4 hoge witte benen en heel veel wit aan het voorhoofd en neus, maar ik vond hem prachtig en perfect. Misschien ben ik te hard op zoek, terwijl ik het rustig aan moet doen??? maar ik zoek niet echt de 100% perfecte paard hoor zoals men hier wel zeggen, echt niet, en dat kan ook niet, en bestaat ook niet.

Ik ga een keer mee met iemand die vrienden van mij kennen en die kent weer iemand die een handelsstal heeft en daar kan ik dan weer rustig paarden in real life zien en proeven, dikke kans dat ik er eentje daartussen vind die ik wel leuk vind.

Het klopt wel wat iemand hier zegt, het gaat mij niet om een heel goed paard dat hoog wedstrijden kan en moet lopen, dan was de keuze voor mij makkelijk, het zijn er zat, en dan ff ter controle op de foto zetten en goedgekeurd, hup kopen en dan trainen en wedstrijden rijden, klaar.

Maar het is voor mij een hobby en plezier, dan is het anders.

Hee ga zo door met leuke fotos en verhalen, ik geniet.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:15

Pablo & Jan gisteren voor t eerst de weg op. Jammergenoeg niet echt duidelijk maar schoot me een beetje te laat door mijn kop om een plaatje te schieten :))
Afbeelding

En nog een paar van vandaag op t land :)

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je een beetje zijn maanlengte.. maar helaas zit ie nog helemaal in de krul van de hengstenvlecht :+

Afbeelding

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:17

Mies_Apollo schreef:
anouk: Echt leuk dat je bij zoveel zadelmakers kan komen kijken! Je doet natuurlijk een hoop ervaring op!
Hahaha sabrina naar binnen, nog net niet onder de koude douche ;)

Hahaha, ja, jij vat ém! 't was dat ik nu Sam kon gaan plagen... :P Maar het scheelde weinig!

Mooi filmpje een leuke B-proef! Netjes gedaan hoor!

Denise: examens? Succes! Leuk te lezen dat je er ook nog bent! Ik miste je. Hoe gaat het met jou en je vriend?

Branka!!! Wat goed. Netjes gedaan! En wat reed je deze keer? Ik lees het al! Netjes gedaan hoor!

Jellie: Dat was mijn eigen studie en mijn eigen 'kennis'hoor! Haha. Ik voelde dat de schouder anders liep en ik had van een sportmasseur gehoord, dat een zadelboom het beste 3 vingers van de schouder moet vallen ivm bewegingsvrijheid. Het is dus gewoon kennis in praktijk brengen! Haha. Maar ik moet nog doorleren, maar ik vrees dat mijn zadel aan de lange kant is. Het is een 18 inch. dat is vrij lang. Hopelijk krijg ik ongelijk. Het misstaat Sam niet en qua rijden lijkt het dat ie er ook geen last van heeft. Met longeren in elk geval niet. :+ Dat Zaldi zadel wil ik wel een keer hoor, maar daar heb ik nog de tijd voor.

Pablo is idd een karakterpaardje! Wat een dondersteen! Maar wel een leukerd! Weet die oude eigenaar geen extra informatie?

Sandra: En toch!
Ik had voor Sam mijn droompaard. Sting of Janari B. Een KWPN van Pretendent. Ik zet het erbij in de hoop dat iemand hem mss herkent, want ik weet niet waar ie is en ik heb niet eens foto's. Hij zoog lucht, weefde, maar ik vond het prima. Dat paard had zo veel! Mijn schoonpa heeft nog anoniem op hem geboden om te proberen om hem van mijn ouders over te nemen. Mijn ouders en ik zijn niet zo dik met elkaar. Vanwege mij hebben ze hem uiteindelijk verkocht, maar niet aan mijn schoonpa. Als pleister op den wonde kwam Samaranch als 'geschenk' van mijn schoonpa. Ik heb dat natuurlijk aangenomen, want ik wilde mijn schoonpa niet kwetsen! Wat een geschenk! Hij heeft er ook wel kijk op, want Sam is zonder gebreken. Ik had de eerste dag helemaal niks met Sam. Vond hem níet leuk! Hij was alles wat ik niet wou. En nu? Ik zou Sam niet willen ruilen tegen Sting. Echt niet. Sam was pas anderhalf toen ik hem kreeg en hij is zo met mij verweven inmiddels. Hij is ook de eerste die ik zo heb zien opgroeien van niks naar wat hij nu is. Alles wat hij kan, heb ik hem zelf geleerd. Ook heel bijzonder. We hebben zo veel meegemaakt! Dus soms moet de liefde ook groeien. Helemaal na een paard wat zo bijzonder was. Dan moet je een ander paard idd even de kans geven om die band te ontwikkelen, maar ik zeg hardop dat Sam ook dichtbij droompaard komt hoor. Heel dichtbij! Soms kan ik hem achter het behang plakken, want het is ook een persoonlijkheid, ik ben wel stapelgek met hem! Maar ja, na hem toch een PRE.... ;)

Jellie: Mooie foto! Wat toont ie mooi!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:25

Even een tussendoortje. Een kennisje van mij heeft een heel leuk fries veulen te koop. Een hengstje. Hij lijkt op die van Saida, want ze zijn familie van elkaar.

Hij staat ook al even te koop, dus wie wil? Een mooi veulen!!!1

Dit is de mama... Elbrichtje
Afbeelding

En dit is Fedde!
Afbeelding

Afbeelding

PB me maar als je interesse hebt! Echt een klasseveulen...

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:17

Pablo is écht een knap paard :~

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 07:39

Goedemorgen,

Thanx Gab :)

Anouk, hopelijk vinden ze een leuk baasje voor t Friesje. Is vast doorsparen voor zo'n Zaldizadel..
Wat erg dat je je droompaard op zo'n manier 'kwijt bent geraakt' :(:) Volgens mij bof je dus wel met je schoonpa :)
Ben bang dat je een PRE ook weleens achter t behang kunt plakken :))
Hoe is t trouwens met Frank? Zie hem hier niet veel meer, druk?

Hoef pas om half 9 de deur uit. Heb vandaag een debiteuren beheer training. Mag dus naar Breda. Is eik half uurtje rijden maar ik ga wel een uur van te voren weg, gezien mijn talent te verdwalen O:)
Wel lekker zo'n cursusdagje. T is al vroeg klaar :)

Fijne dag!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:35

Branka gefeliciteerd *D wat waren je punten?

Anouk, 120 km is peanuts (dan start ik gewoon in Alkmaar haha) dat moeten we zsm even afspreken, ik zal even kijken wanneer ik vrij ben in het weekend ;)
v.w.b. de schoudervrijheid, ik ging er vanuit dat het zadel goed zou liggen bij de vraag hoe een ruimer voorbeen te krijgen maar zadelellende is idd ook een grote oorzaak van slechte gangen.

Ellis, fijne fotos van je witte droom!

Mies ook gefeliciteerd ;)

Hier gaat alles ook okej, begin november ga ik weer starten de 1e keer na dat zijn ijzers er vanaf zijn gegaan en ik moet eerlijk zeggen dat het naar mijn gevoel echt goed gaat! gister zelfs een stukje over het asfalt gedraafd en dat ging makkelijker dan met ijzers, mooi gelijkmatig en met een fijne candans.
Training gaat ook okej al heeft hij wel zo zijn buien }:0 Maar hij lijkt redelijk gewend te zijn aan blootvoets en hij vindt zijn weg weer steeds beter en beter, het is wel een uitgekookte harrie af en toe hoor. Kom ik aan met mijn spullen (zadel hoofdstel enz) schiet hij snel de paddock weer in om vervolgens in de hoek te gaan staan zo van; ja echt niet he, geen zin vandaag hoor hihi dan moet ik hem echt gaan halen hoor, voorheen gooide hij zelf nog net het zadel niet op zijn rug..
Maar goed voorheen was ik ook de cipier met de sleutel naar de vrijheid, nu ben ik gedegradeerd naar wandelende voerschep en moet ik niet op medewerking rekenen als ik een zadel ipv een voerschep draag :+

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:43

@ Anouk, supermooi veulen! Jammer dat ik al genoeg heb staan! Ik mag echt niet meer uitbreiden het komende jaar :D

Leuk dat je nu stage mag lopen, maar begrijp ik nou goed dat je moet betalen om stage te lopen?!? Wat vreemd...

@ Jellie, wat is hij knap! Voldoet hij aan al je verwachtingen!?

@ Ellis, Spookje blijft gewoon knap! Vind haar brandmerk ook zo mooi!

@ Cloris, in november weer starten? Ik in januari weer... Eerst met 1 in het M en in april met 2 in het Z (dressuur) en Sun vanaf begin van het jaar in het springen (stond eigenlijk voor oktober in de planning, maar ja... geen tijd) en vanaf mei de SGW er weer bij... Hopelijk kan ik dit jaar de overstap maken naar het Z springen en M/Z SGW... Zou leuk zijn :D .

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:46

Cyrina schreef:
Ragdollcat; Wat wil je eigenlijk gaan doen met je aanstaande paard? Want je ovoorliefde gaat naar een Spaans/ Portugees paard, maar vervolgens heb je het over een Draver en Arabier. Nou zijn Iberische paarden meesters in verzamelen ect...dravers totaal niet, Arabieren wisselend.

En óf arabieren kunnen verzamelen!!!! Zeer zeker wel! En goed ook! Mijn trainer gebruikte bewust arabieren voor de hogeschool dressuur... Goede mentaliteit en enorm elastisch! Dat is ook mijn ervaring, het zijn echt elastiekjes, die rek je uit, schiet je weg en komen net zo makkelijk weer terug in hun oude vorm...

Tis dat ik ze altijd te klein vind...

Met dravers heb ik geen ervaring. Die spreken mij totaal niet aan qua type, los van het feit dat veel dravers al stuk zijn voordat ze 5 jaar oud zijn...

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:05

Grappig dat jij erover begint, over dat verzamelen, iedereen die ik spreek roept altijd; Iberische paarden zijn een kei in verzamelen en hebben meer moeite met de verruiming maar ik vind dat helemaal niet zomaar vanzelfsprekend eigenlijk :o En ik heb idd ook Arabieren gezien die geweldig konden verzamelen.
Hoeveel mensen roepen er wel niet dat Iberische paarden nooit zo'n middendraf kunnen laten zien als sommige KWPN'rs?
Natuurlijk heeft elk ras zo zijn/haar eigenschappen en daarbij behorende dingen, maar verzameling en verruiming is iets wat je moet goede training toch wel bij elk paard moet kunnen bereiken toch? :D

Dravers vind ik een ander verhaal, die zijn puur gefokt op de lange? spieren, snelheid en weinig tot geen galop, met een specifieke gang. Maar als zo'n dier nog niet op de baan heeft gelopen kan je er denk ik veel meer uithalen dan dat ze al gekoerst hebben.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:10

Sterker nog, ik ken menig arabier die goed kan verzamelen... Mits ze niet zo achterlijk hoog op de lendenpartij zijn gefokt. Want ja, alles wat te hoog is, moet ook weer naar beneden.

Elk paard wat zijn achterhand gebruikt kan correct strekken en dragen. Want het voorbeen krijgt de ruimte weg gezet te worden. Het is alleen afhankelijk van de ligging van de schouder of het voorbeen recht naar voren of 'slechts' schuin naar beneden wordt geplaatst. Het been wat naar voren geeft, toont optisch gezien meer expressie, echter de mate van verruiming blijft hetzelfde...

Het zijn alleen vaak de ruiters die het paard dusdanig in de weg zitten, dat het niet kan dalen achter en dus ook niet kan strekken voor :D

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:44

Daarom schrijf ik ook wisselend ;)

Bij mij in de buurt zit iemand die echt showarabieren fokt..met alles respect, die kunnen het niet, ze hebben er ook echt de bouw niet voor.

iemand anders die ik ken gebruikt de oude lijnen en die kunnen het wel ontzettend goed, vandaar mijn wisselend.

ook niet alle Iberische paarden kunenn goed verzamelen. Maar gemiddeld genomen sluitenze ze toch echt een stuk makkelijker dan de meeste andere rassen.