[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 21:11

Appaloosa9 schreef:
Ik ben niet bekend met het keurinsklaar maken bij Stal de Mersen maar ik heb Ali wel daar gekocht. Ook is Ali door hun keuringsklaar gemaakt in 2019 door de oude eigenaren. Ze heeft toen een 3de premie ontvangen op een paar punten na, Age zei dat ze toen iets te weinig bespiering had. Volgens hem was het wel waard om Ali nog een keer naar de keuring te brengen. Wil Ali hier eigenlijk in 2021 in de Middenbeemster keuren maar weet nog niet of dat ik haar zelf keuringsklaar wil maken of dat ik het laat doen.

Zou ik zeker doen je hebt niks te verliezen toch.. *D

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 21:45

sannahtris schreef:
Jinthe1 schreef:
Sannahtris, je kunt je paard daar met een gerust hart achterlaten om kleuringsklaar te laten maken. Age is een echte paardenman.

Wat leuk dat je merrie dragend is. Ben benieuwd wat eruit gaat komen! Ik heb zelf ook een thorben merrie maar is nog veulenboeker. Denk ook niet naar de keuring omdat ze wat beperkt is in haar stap. Bij spanning wordt ze wat korter en zet haar lichaam wat vast.

Oh wat leuk zeg heeft die van jouw ook zn fijn karakter ? Ben echt super blij met haar..
dat heeft mijn inderdaad ook met wat te veel spanning houd ze zich juist in ipv dat ze zich dan toont, heeft twee jaar geleden 2 premie gehad maar was nog wat te jeugdig en stap was niet voldoende.
Dan breng ik haar gewoon daar heen naar de mersken!
Denk dat ik dat rond september doe en laat ik haar daar 3/4 weken staan en dan keuren wel jammer dat het alleen live is maarja is niet anders..

De mijne is ook braaf ja maar kan toch ook wel opeens wat te fel worden. Niet in omgaan maar wel snel spanning opbouwen. De laatste maanden gaat het beter.
Je hebt al een 2e premie en dus ster, dat is al heel wat. Je wil dus voor de eerste premie gaan? Het voordeel van die keuringen op locatie zonder publiek is wel dat de paarden de locatie kennen omdat ze daar getraind zijn. Als de stap dus wat minder is door spanning kan dat dus wel gunstig zijn om een keuring bij de trainings stal te hebben. Spannend hoor!

Absolem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:27

Jelske vandaag gemeten op 1,50. 15 mei is hij elf maanden oud.

Ik heb een knoeperd van een enter geloof ik. :P _O-

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:39

Absolem schreef:

wow dat is een groote ben benieuwd hoe hij er over 3 jaar uitziet. Wat is zijn afstamming? grote ouders?

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:08

Jinthe1 schreef:
[quote="De mijne is ook braaf ja maar kan toch ook wel opeens wat te fel worden. Niet in omgaan maar wel snel spanning opbouwen. De laatste maanden gaat het beter.
Je hebt al een 2e premie en dus ster, dat is al heel wat. Je wil dus voor de eerste premie gaan? Het voordeel van die keuringen op locatie zonder publiek is wel dat de paarden de locatie kennen omdat ze daar getraind zijn. Als de stap dus wat minder is door spanning kan dat dus wel gunstig zijn om een keuring bij de trainings stal te hebben. Spannend hoor!

Okee fijn dat het al wat beter gaat.
Ik wil eigenlijk dat ze ster word is dat bij 1e premie toch?
Jaa precies misschien is het in haar voordeel we gaan het zien, moet ik al met de mersken bellen voor evt een plekje in sep wat denken jullie ?

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:08

Absolem schreef:

Whaa zo groot ben inderdaad benieuwd *\o/*

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:56

Appaloosa9 schreef:
Absolem schreef:

wow dat is een groote ben benieuwd hoe hij er over 3 jaar uitziet. Wat is zijn afstamming? grote ouders?

Zijn papa is groot Julius is 1,72. Maar moeders is maar een kleintje van 1,60 maar fokt altijd groter.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:50

sannahtris schreef:
Jinthe1 schreef:
[quote="De mijne is ook braaf ja maar kan toch ook wel opeens wat te fel worden. Niet in omgaan maar wel snel spanning opbouwen. De laatste maanden gaat het beter.

Okee fijn dat het al wat beter gaat.
Ik wil eigenlijk dat ze ster word is dat bij 1e premie toch?
Jaa precies misschien is het in haar voordeel we gaan het zien, moet ik al met de mersken bellen voor evt een plekje in sep wat denken jullie ?

Als ze een tweede premie heeft dan is ze nu ook al ster. Eerste en tweede premie zijn beide ster
Als jij naar de keuring gaat dan ga je dus om van een tweede een eerste premie te maken. Je paardje zal dan ook wel goed moeten stappen.

Je kunt Age altijd bellen. Er wordt snel meer bekend over de volgende keuringen.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:59

Als ze een tweede premie heeft dan is ze nu ook al ster. Eerste en tweede premie zijn beide ster
Als jij naar de keuring gaat dan ga je dus om van een tweede een eerste premie te maken. Je paardje zal dan ook wel goed moeten stappen.

Je kunt Age altijd bellen. Er wordt snel meer bekend over de volgende keuringen.[/quote]

Oh oke nooit geweten dus ze is al een ster merrie dan nu hoe ik het begrijp? Jaa dan wel inderdaad stel ze 1e premie dan is veulen ook meer waard , niet dat ik veulen wil verkopen maar je weet maar nooit :o
Ik wacht het dan deze week even af dan bek ik hem op bedankt!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:22

Ja haha, je hebt al een ster merrie *\o/* Als ze van tweede naar eerste wil dan moet je wel even goed bekijken op welke punten ze zou moeten zijn verbetert ten op zichte van de vorige keuring. Want als haar stap niet helemaal correct is dan zit er geen eerst premie in en gooi je je geld weg. En een ster merrie heb je toch al!

Een paard kan dus op de keuring niet opgenomen worden in het stamboek, of gewoon opgenomen, of opgenomen met een derde premie (geen ster), of tweede premie (ster) of eerste premie (ster).

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:53

sannahtris schreef:

Je kunt Age altijd bellen. Er wordt snel meer bekend over de volgende keuringen.

Oh oke nooit geweten dus ze is al een ster merrie dan nu hoe ik het begrijp? Jaa dan wel inderdaad stel ze 1e premie dan is veulen ook meer waard , niet dat ik veulen wil verkopen maar je weet maar nooit :o
Ik wacht het dan deze week even af dan bek ik hem op bedankt![/quote]

Nee dat maakt niks uit. Al komt jouw veulen uit een model merrie. als hij niet sjouwen wil is hij net zoveel waard als een veulen die niet sjouwen wil uit een stamboek merrie.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:18

Jinthe1 schreef:
Ja haha, je hebt al een ster merrie *\o/* Als ze van tweede naar eerste wil dan moet je wel even goed bekijken op welke punten ze zou moeten zijn verbetert ten op zichte van de vorige keuring. Want als haar stap niet helemaal correct is dan zit er geen eerst premie in en gooi je je geld weg. En een ster merrie heb je toch al!

Een paard kan dus op de keuring niet opgenomen worden in het stamboek, of gewoon opgenomen, of opgenomen met een derde premie (geen ster), of tweede premie (ster) of eerste premie (ster).

Ohh okee nooit geweten ja omstanders zegge 2de premie is geen ster maar die zijn tuigers gewend weet niet of dat daar weer anders is. Waar kan ik dat eventueel terug vinden wat dan verbetert moet worden. Age zij wel hij vond de stap aardig goed dus proberen waart..
Pff keuzes :o

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:18

Absolem schreef:
sannahtris schreef:

Ik wacht het dan deze week even af dan bek ik hem op bedankt!

Nee dat maakt niks uit. Al komt jouw veulen uit een model merrie. als hij niet sjouwen wil is hij net zoveel waard als een veulen die niet sjouwen wil uit een stamboek merrie.[/quote]

Super bedankt ben weer stuk wijzer !

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:15

sannahtris schreef:
Jinthe1 schreef:

Ohh okee nooit geweten ja omstanders zegge 2de premie is geen ster maar die zijn tuigers gewend weet niet of dat daar weer anders is. Waar kan ik dat eventueel terug vinden wat dan verbetert moet worden. Age zij wel hij vond de stap aardig goed dus proberen waart..
Pff keuzes :o

Ik heb geen idee hoe het hij de ruigers gaat :+
Heb je het paard op je naam staan? En ben je lid van kfps? Want in dag geval kun je via het tabje mijn keuringen het keuringsresultaat inzien.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:46

Pfoe, al die termen met ster, kroon etc en over keuring klaar maken daar heb ik niet zo veel kaas van gegeten, wel leuk dat jullie daar over kunnen kletsen en elkaar tips en adviezen over kunnen geven! :D

Gisteren is de poets plaats betegeld, flink stenen wezen sjouwen maar het resultaat mag er zijn, erg fijn!
Afbeelding
En vandaag Floris voor het eerst gelongeerd met een singeltje om, super braaf! Geen gekke sprongen of iets. Fijn dier!
Afbeelding

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:00

Wat fijn zo'n verharde poetsplaats. Zeker als het nat weer is!

Heerlijk dat Floris zo braaf is, zo kun je verder :j

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:22

Wow wat een mooie poetsplaats! _/-\o_ Zou ik die foto aan iemand mogen sturen?

Maakt het nog uit op welke keuring het paard een tweede premie moet hebben gehaald? Als veulen lijkt mij niet representatief voor volwassen paard? Dije heeft namelijk ook een tweede premie op z'n papier staan..

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:32

Dije heeft die premie als veulen gehaald waarschijnlijk. Als je nu als driejarige weer gaat dan komt dat op het papier erbij te staan. Je ziet dan de data van de tweede premie en daaronder de data van de keuring als driejarige en de uitslag daarvan. Vaak zie je wel dat een eerste premie veulen toch ook wel goede kans heeft als volwassen paard maar dat is natuurlijk niet altijd zo. Zo heeft de manier van opgroeien en training veel invloed. Het is dus niet gezegd dat een eerste premie veulen ook als driejarige een eerste premie gaat krijgen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:36

Klinkt een stuk logischer ja! :D Zit er wel aan te denken.. vind hem toch wel erg knap.. op de stand van z'n voorbenen na :') En hij is volgens mij niet zo groot... Dus misschien maakt ie toch niet zo heel veel kans :')

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:40

Dije is nog hengst toch? Want daar kun je alleen ster of geen ster krijgen en is er geen onderscheid tussen eerste en tweede premie.

Stand van voorbeen wordt zeker naar gekeken. En veelal zie je ook terug in de beweging als die niet correct is. Maar proberen kan altijd :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 22:44

Nog wel hengst inderdaad.. wat een regeltjes allemaal :P Vanaf wanneer worden de keuringen weer opgestart, weten we dat eigenlijk al?!

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 04:35

Er worden nu ook keuringen gehouden op de trainingsstallen zelf. Deze zijn niet toegankelijk voor publiek maar wel live te volgen via internet. Ik heb afgelopen zaterdag via Facebook live meegekeken. Het leuke is nu dat ze ieder paard beoordelen en voor de kijkers toelichten. Volgens mij hebben ze 6, 7 en 8 mei ook overal keuringen op locatie. Ik verwacht dat dit in de corona tijd de aanpak zal blijven.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 04:39

En inderdaad zijn ze streng. In de friezenwereld moet je echt ook blij zijn wanneer je een ster 2e premie hebt. Een 1e premie gaat echt naar de nog betere merries en wordt niet vaak gegeven. Deze merries mogen dan ook naar de centrale keuring waar ze op gaan voor voorlopig kroon. Een kroonmerrie is echt een topper. Maar dan moeten ze zowel qua exterieur, beweging en prestatie (een goede ibop score of het sportpredikaat) zich ruimschoots bewijzen!

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:43

xXutopiaXx schreef:
Wow wat een mooie poetsplaats! _/-\o_ Zou ik die foto aan iemand mogen sturen?

Maakt het nog uit op welke keuring het paard een tweede premie moet hebben gehaald? Als veulen lijkt mij niet representatief voor volwassen paard? Dije heeft namelijk ook een tweede premie op z'n papier staan..

Ja hoor, geen probleem! Ik stuur jou even een pb, ik heb nog een andere foto er van!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:55

ynekes schreef:
En inderdaad zijn ze streng. In de friezenwereld moet je echt ook blij zijn wanneer je een ster 2e premie hebt. Een 1e premie gaat echt naar de nog betere merries en wordt niet vaak gegeven. Deze merries mogen dan ook naar de centrale keuring waar ze op gaan voor voorlopig kroon. Een kroonmerrie is echt een topper. Maar dan moeten ze zowel qua exterieur, beweging en prestatie (een goede ibop score of het sportpredikaat) zich ruimschoots bewijzen!

Ter aanvulling : na kroon heb je nog model. Dat zijn de crème de la crème onder de merries.