Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:26

Jarana heeft vandaag weer voor het eerst met een ander paard gestaan. Ze stond wel in de paddock, maar dan naast andere paarden.

Maar in het weideseizoen wil ik haar graag met andere paarden. Vandaag met een merrie samen in de paddock gezet. Dat ging heel goed. Ik zie wel dat ze spanning heeft. Maar in de paddock daarnaast stond een ruintje dat nogal druk was. Die bleef rennen en bokken. Dat gaf dan bij Rana wel weer wat spanning, vooral met de paddock uithalen. Dat was in de wei niet mogelijk, dat werd ze meteen weggestuurd door de ruin waar ze mee samen stond. Eerst de ruin eruit, en dan pas mocht Rana. Maar het ging nu prima.

Nu nog met een andere ruin proberen, daar verwacht ik geen problemen mee. Die is merries gewend en heel erg rustig. Dan kunnen ze straks met zijn drieën op de wei.

Ik heb een leren kaptoom waar ook een bit aan kan. Ik moet hem inderdaad wel strak doen, anders schuift het. Maar Rana vind dat dus kennelijk geen probleem.

Audesta

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:44

Raken jullie zelf niet in de war met die lijkende namen Jarana en Jenara hahaha. Ik moet echt goed lezen :')

Mijn zwarte is ook wel gevoelig op kou en regen, kan op het oog zo 50 kg lijken te schelen ooit. Merk dat niet perse in onregelmatigheid, wel in loslaten in haar lijf. Maar dat is ook deels hormonaal en hangt allemaal samen geloof ik. Da's ook wel een beetje een dominante doos _O-

Gelukkig geen problemen meer met dekkende of vervelende ruinen. Ja de mini is een ruin maar die zorgt niet voor overlast :+ Het gaat allemaal heel fijn samen.

Ben wel benieuwd want krijg er misschien een spanjaard bij in training hoorde ik gisteren. Een die heel erg op mijn schimmel lijkt, van buiten en van binnen dus helemaal mijn type pony.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:57

Hahaha dat heb ik ook steeds Audesta, lijkt zo op elkaar :=

Dat koud hebben is toch ook wel een beetje een pre ding denk ik soms. Elevada heeft dat ook heel erg

Oooh wat leuk, ga je haar toch trainen?

Hier ook geen ruinen meer. En mijn vorige pony telde niet want dat was echt het sukkeltje van de groep. We hebben een tijdje een ruin in pension gehad die wel dekte maar verder best lief was. Maar als ik de keuze heb toch geen ruinen meer hier

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:26

Audesta schreef:
Raken jullie zelf niet in de war met die lijkende namen Jarana en Jenara hahaha. Ik moet echt goed lezen :')

Mijn zwarte is ook wel gevoelig op kou en regen, kan op het oog zo 50 kg lijken te schelen ooit. Merk dat niet perse in onregelmatigheid, wel in loslaten in haar lijf. Maar dat is ook deels hormonaal en hangt allemaal samen geloof ik. Da's ook wel een beetje een dominante doos _O-

Gelukkig geen problemen meer met dekkende of vervelende ruinen. Ja de mini is een ruin maar die zorgt niet voor overlast :+ Het gaat allemaal heel fijn samen.

Ben wel benieuwd want krijg er misschien een spanjaard bij in training hoorde ik gisteren. Een die heel erg op mijn schimmel lijkt, van buiten en van binnen dus helemaal mijn type pony.

Haha, wij zelf niet denk ik :p maar ik begrijp best dat het voor jullie verwarrend is! Ze lijken qua naam ook wel echt erg op elkaar!

En moet mss even rechtzetten, het was niet persé onregelmatigheid, toch zeker niet in stap of draf, alleen viel het in galop echt op dat ze moeite had om die achterhand mee te nemen.

Vandaag liep ze trouwens weer gewoon goed! Dus ik denk dat jullie gelijk hadden met dat van de koude, want ik merk dat ze in het begin zich wat stijver houdt in de rug, maar met goeie opwarming en soepelheidsoefeningen komt ze mooi los.
Ik voel altijd even aan haar rug voor en na het rijden en die is na het werken altijd duidelijk veel losser :)
Rustig, maar regelmatig trainen is dus duidelijk goed voor haar!

Zondag komt er een vriendin mee, dus dan kan ik wel eens even vragen om te filmen! Wel spannend, want ik doe vast ook nog veel dingen niet helemaal goed!

@Dartel, wat fijn dat ze weer even samen heeft kunnen staan! Ik hoop dat het allemaal goed gaat en dat ze gewoon de wei op kan straks!

@Maartje, dat klinkt als een vruchtbare les! lijkt me idd een fijne bevestiging dat het niet aan jou ligt!

@Century, oh wat vervelend van dat in- en uit de paddock halen ... wel herkenbaar, Jenara is ook zo'n onderdanig doetje die voor alles en iedereen opzij wil ... Als je zelf heel duidelijk wordt, betert dat wel! Weet je gelijk weer waar je nog aan kan werken :+

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 23:43

Jenara, Jarana, nu pas realiseer ik me dat die namen zo dicht bij elkaar liggen en waarom ik het soms niet meer volgde _O-

Maar jeetje, wat is er weer veel geschreven…

Zinzi, ik zal mijn oren open houden voor je.

Kaptoom gebruik ik zelden. Ik heb wel een goede, maar vind het erg vervelend dat ik hem zo strak moet trekken. Als ik dat niet doe, draait-ie uiteindelijk altijd. Dubbele lange lijnen gewoon aan hoofdstel/bit met longeersingel vind ik wel zo prettig. Ik werk dus ook eigenlijk altijd vanuit het midden op een grote volte, of schuin achter paardlief.
En net als Audesta zit ik er liever op, dan ben ik veel handiger.

Gedoe met paddock- of weidegenootjes heb ik eigenlijk nooit. Maar ik sta tussen paarden altijd behoorlijk stevig in mijn schoenen, zeker als ik vermoed dat er gedoe kan ontstaan. Ik eis mijn ruimte echt op, ik maak me groot, gebruik grote maar wel rustige gebaren en ik waarschuw eventueel met wat stemverheffing.

Audesta gaat lekker met de zwarte dame :j En leuk, mogelijk een witte in training.

Taruga heeft volgens mij niet zozeer last van kou, maar wel van regen. Daar krijgt ze een rothumeur van :+

Ze gaat supergoed. Tot een week of twee/drie geleden vond ze het maar moeilijk te bevatten dat je met ruiter ook door kunt lopen. Het was steeds of ze een anker meezeulde. En nu? Het kwartje is gevallen, ze heeft veel looplust, is enorm werkwillig en hartstikke betrouwbaar. We zwabberen gezellig door de baan, maar er zitten nu al zulke goede momenten bij, ben helemaal in luv met mijn meissie <3
Maandag gaat ze verhuizen naar 24/7 buiten in een groep van 10-12 paarden in alle soorten en maten. Vanuit die plek kunnen we tussen de weilanden door zo naar de zandpaden in een natuurgebied van 418 hectare *\o/*

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 08:28

Fijn beeld Dorien! En succes met de verhuizing!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:41

Maartje_M schreef:
Ik heb een kaptoom van horka en hkm en beide schuiven niet. Die van de pony helaas wel maar die heet zo’n klein neusje, daar heb ik nog niks beters op gevonden helaas.

Kelly ik vind dit echt ideaal! Ze zijn ook bride van ander materiaal dus ik kan het ook goed voelen met rijden. Had eerder 2 biothaan in 2 kleuren maar dit is nog beter.

Elisa ik moest van de pony vragen of je me niet op nog meer slechte ideetjes wil brengen, de renvers vandaag was erg genoeg :+ Elevada plakte hem wel echt heel fijn op! Maar goed die loopt ook het liefste in travers

Century in het begin liep ik echt te klooien met 2 teugels maar het went :+ klinkt overigens niet heel erg als het meest geschikte paddock maatje voor jullie beide :(:)

IJmuiden vanmorgen een lesje met een nieuwe instructrice met Lis, om mee te kijken met het inrijden. Vooral omdat ik dacht dat het tussen mijn oren zat dat ze spanning had. Nou, dat is dus niet zo. Fijn om die bevestiging te hebben. We mogen even 10 stappen terug doen en weer langzaam opbouwen. En haar leren om zelf haar spanning te managen in plaats van dat ik alles voor haar manage :+

:D Haha..sorry pony...die vond ie moeilijk? Elevada heeft misschien wat meer aanleg voor zijgangen?

De spanning zit echt bij Lis dus?

Tarzan:
Dat klinkt fijn zeg, paarden zijn ook zo gevoelig voor gedachten en of je in het hier en nu bent he? Heeft hij slechte ervaringen met de longeerzweep? Ik vind het altijd sneu als paarden er zo bang voor zijn.

Julie:
Dat zou leuk zijn beeldmateriaal! Die afwisseling klinkt ook erg fijn..dat is toch ook leuk? Fijn dat ze alweer beter loopt, ze is ook hypermobiel toch? Dan zitten ze naar mijn idee ook wel sneller vast.

Century:
Dat klinkt als een fijne wandeling, alleen die merrie iets minder..anders een zweepje meenemen de volgende keer?

Ik moet af en toe ook goed lezen bij de namen Jenara en Jarana haha, leuk dat je er misschien een spanjaard bij krijgt Audesta.

Dorien:
Dat ziet er al goed uit! Fijn dat ze eindelijk lijkt te snappen dat ze met een ruiter ook gewoon door kan lopen. Dat natuurgebied klinkt ook heerlijk, lekker kilometers maken!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:21

Moeilijk niet want ze doet hem best netjes maar dat gezicht erbij :)) Elevada heeft zeker meer aanleg voor zijgangen. De pony is een Welsh a dus die is toch wat meer propperig en dat buigt wat minder makkelijk
Spanning zit echt bij Lis en het krukje. Bij andere dingen (we hadden eerst even aan de hand gewerkt) is er dus helemaal geen spanning. Komt gelukkig dus niet van mij

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:29

Ah het krukje, ja dat snap ik wel als ze daar een nare ervaring mee hebben gehad. Maar dit geeft moed, daar komen jullie vast wel doorheen.

Oja kort en propperig buigt inderdaad niet zo makkelijk, Havanna houdt ook niet van buigen hoor. Kan wel merken dat de lengtebuiging niet het sterkste punt is.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:35

Met het krukje op zich heeft ze geen nare ervaring maar het zou me niet verbazen als het door mijn val komt en ze nu dus gewoon alles aan elkaar linkt
Tja de bouw kan een beetje tegen zitten zullen we maar zeggen haha

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:29

Zinzi, heb je een link naar je advertentie? Of anders nog even een korte beschrijving? Heel misschien weet ik iemand.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 15:37

Ziet er echt heel netjes uit hoor Dorien, super. Lekker gaan genieten samen.

Ik heb vandaag weer 1 van de hengsten gereden. Dat ging alweer een stuk soepeler. Zo leerzaam ook.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:02

Haha, als ik in de war raak van Jarana of Jenara dan kijk ik naar wie het bericht schrijft, dan volg ik het weer :D

@Dartel: Fijn als ze zo samen kunnen staan! Navaro speelt ook veel met z'n buren, over de draad.

@Audesta: Leuk een paard in de training erbij! En weer fijn gereden!

@Jenara: Ik ben benieuwd naar het filmpje!

@Dorien: Wat grappig dat het kwartje even moest vallen! Hopelijk gebeurt dat ook bij Navaro. Die gaat nog steeds veel stilstaan als hij vindt dat hij klaar is... en doorlopen is ook nog wel een dingetje. Fijn dat je zoveel plezier hebt in het rijden, en je verhuizing klinkt super!

Ik heb ook weer gereden na mijn vakantie, hij heeft twee weken 'stil' gestaan. In de grote binnenbak - waar we nog niet echt gereden hebben samen - en ook los gedraafd dit keer beide kanten op! 't Gaat goed :D Galop had hij nog echt moeite mee, zeker op zijn 'slechte' kant, daar kwam wat gekke bewegingen bij z'n achterhand vandaan toen hij wilde aanspringen. Paar keer laten aanspringen en kort stukje door galopperen, en dan zo langzaam opbouwen. 't Is echt een balansdingetje en iets wat erg weinig getraind is natuurlijk de laatste tijd. Dus hopelijk wordt hij er steeds handiger in naarmate we meer rijden.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:10

Jullie gaan weer lekker samen century, leuk om te lezen.

Hier lekker op wedstrijd geweest. Ofja lekker. Madame is hengstig dus rechtsom aangalopperen was in beide proeven een discussiepunt :')

Alsnog 2e en 187.5 en 189.

Verder de witte nog even aan de dubbele longe gehad zojuist. Die vind dat zo fijn altijd.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:00

Dames, ik heb weer een angst overwonnen hoor _O-
Afbeelding

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:37

Tarzan *\o/* *\o/* *\o/*

En mijn meissie is weer verhuisd. Ze staat nog even apart maar zal snel in de groep gezet worden.
Afbeelding

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:43

Super Tarzan!

Fijn Dorien! Hopelijk vinden jullie snel je draai!

Ik heb net een voorstel gedaan voor het in training nemen van een pony!
En er komt zaterdag een nieuwe potentiële bijrijdster kijken (mijn huidige stopt).

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 18:28

Goed bezig Tarzan!

Fijn Dorien, hopelijk landt ze snel in de groep!

Audesta wat jammer dat je bijrijdster stopt! Hopelijk is de nieuwe een match!

Lis wil even laten zien dat dat krukje echt niet spannend is 8-) zo lang het zich bij haar hoofd bevindt en niet naast haar lijf op de plek waar het staat om op te stappen

Afbeelding

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:12

@Dorien, staat ze ondertussen al in de groep? Of nog niet? Klinkt als een fijne plek in ieder geval!

@tarzan, super, kijk je blij zijn

@audesta, best mooie punten, proficiat!

@century, leuk dat je nog eens hebt kunnen rijden! En ja die balans.. daar hebben wij ook nog steeds moeite mee, maar dat komt wel!

Kan zijn dat ik nog reacties vergeet, sorry!
Zit op de trein te typen en telkens terug te scrollen, niet superhandig

Ik heb dus nog eens een filmpje gepost!
Deel m wel met een klein hartje hier, want er is nog veel te verbeteren.
Je ziet ook wel dat Jenara nog heel slapjes is in haar achterhand en dus erg op de voorhand gaat hangen en ik zit vaak ook iets te veel mee naar voren. Het is wel lekker ontspannen

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:35

Dat filmpje is toch helemaal tof! Maar ik herken het dat je er zelf niet graag naar kijkt, dat heb ik ook. Ik kan alleen maar zien wat er fout is, en dat wordt steeds meer naarmate je langer kijkt :roll:

Maar het ziet er lekker ontspannen uit.
Er is altijd ruimte voor verbetering, dat zijn de details. Komt wel goed.

In ieder geval fijn dat ze zo bijgetrokken is en dat je weer aan het rijden bent :j

Degene die verantwoordelijk is voor inscharen, is vandaag vrij en wil er per se bij blijven. Dus het wordt morgen.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:15

Wat een leuk filmpje! Het ziet er zo ontspannen uit, dat is wat ik ook graag wil bereiken. Ook dat ze echt met je meedenkt. Ik vind ook dat ze er goed uitziet, zeker als je weet hoe ze er een paar maanden terug uitzag. En verbeteren is iets dat bij paardrijden hoort, er is altijd ruimte om nóg beter te worden.

Met Jarana zijn we begonnen met de dubbele lijnen aan het bit. Dit gaat nu heel goed! Ook mogen ze vanaf vandaag op de wei. We zijn nu aan het opbouwen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:54

Lekker relax Julie! Ik vind dat het filmpje veel zegt over jullie band <3

Succes met inscharen morgen Dorien!

En Jarana begint met grote-paarden-werk, leuk!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 17:06

Daar sluit ik me bij aan, het zegt veel over jullie band dat jullie zo kunnen rondrijden. En inderdaad, bij iedereen is er altijd ruimte voor verbetering.

Century dat klinkt super, jullie zitten ook nog steeds in de positieve flow zo te lezen.

Lekker weer op de wei Dartel! Dubbele lijnen zijn nieuw voor haar?

Maartje, spelen met het krukje is natuurlijk ook veel leuker!
Ik snap dat ze het krukje wellicht met rijden en opstappen associeert nu.
Tarzan: Super! Knap hoor..hij staat er heel braaf bij.

Is ze definitief verhuisd Dorien?

Audesta, gefeliciteerd met je winstpunten en jammer dat je bijrijder stopt.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 21:18

Ja, Taruga is nu definitief verhuisd. Althans, dat is toch de bedoeling ;)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 21:52

We zitten zeker nog in de positieve flow, ik krijg echt de smaak te pakken :D Vind wel dat Navaro wat kreupelig loopt, maar alleen linksom, en het voelt voor mij echt een rijtechnisch probleem; hij loopt niet lekker door, niet goed door zijn lijf, zijn hoofd gaat alle kanten op.. dan is het ook lastig niet helemaal in takt te draven. Ik verwacht dat het wel goed komt.
Ik begin zelfs al te denken aan meerijden in groepslessen en op buitenrit, dus ik ben echt positief!

@Audesta: alsnog nette punten! Wat deed ze dat het een discussie was? Jammer dat je bijrijder stopt, maar ik hoop dat de nieuwe een goede match is!

@Tarzan: Wat goed! Rambo staat er lekker rustig bij te zonnen lijkt het.

@Dorien: Hoe reageren de paarden op haar en zij op hen? Ik hoop dat het inscharen goed gaat :)

@Maartje: Het is ook een goed ding om je hoofd aan te schuren als je jeuk hebt :j

@Jenara: Dat ziet er heel fijn ontspannen uit! Bij mij klopt er ook nog van alles rijtechnisch niet, maar zolang je lekker samen bezig bent, komt dat wel goed :) Ontspanning is belangrijk!

@Dartel: Leuk, lekker bezig samen :)